4차 산업혁명과 영어교육의 미래에 대한 초등영어교사의 인식 The elementary school teachers' perception on the fourth industrial revolution and the future of the English education원문보기
본 논문의 목적은 4차 산업혁명시대의 최신 기술을 영어 수업에 활용하는 것에 대한 초등영어교사의 인식을 알아보고 각 요인 사이의 관계를 파악하여, 새로운 시대에 필요한 영어 교육의 변화 모습에 대해 고찰해 보는 데에 있다. 따라서, “4차 산업혁명시대의 최신 기술과 이를 활용한 영어 수업에 대한 초등영어교사들의 인지정도 및 태도는 어떠한가?” 와 “초등영어교사들이 전망하는 미래 영어 교육의 변화 모습은 어떠한가?”, “4차 산업혁명 및 최신 기술에 대한 인지정도 및 태도는 교사들이 미래 영어 수업을 전망하는 데에 영향을 미치는가?”, 끝으로, “4차 산업혁명 시대에 영어 교육은 어떤 방향으로 나아가야 하는가?”를 연구문제로 설정하였다. 이를 위하여 예비초등교사 34명과 초등영어교사 교사 215명, 총 249명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 응답 결과는 ...
본 논문의 목적은 4차 산업혁명시대의 최신 기술을 영어 수업에 활용하는 것에 대한 초등영어교사의 인식을 알아보고 각 요인 사이의 관계를 파악하여, 새로운 시대에 필요한 영어 교육의 변화 모습에 대해 고찰해 보는 데에 있다. 따라서, “4차 산업혁명시대의 최신 기술과 이를 활용한 영어 수업에 대한 초등영어교사들의 인지정도 및 태도는 어떠한가?” 와 “초등영어교사들이 전망하는 미래 영어 교육의 변화 모습은 어떠한가?”, “4차 산업혁명 및 최신 기술에 대한 인지정도 및 태도는 교사들이 미래 영어 수업을 전망하는 데에 영향을 미치는가?”, 끝으로, “4차 산업혁명 시대에 영어 교육은 어떤 방향으로 나아가야 하는가?”를 연구문제로 설정하였다. 이를 위하여 예비초등교사 34명과 초등영어교사 교사 215명, 총 249명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 응답 결과는 t-검정과 ANOVA, Pearson 상관 분석 및 회귀 분석을 실시하여 분석 하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 4차 산업혁명 및 관련 기술에 대한 교사들의 인지정도를 파악한 결과, 교사들의 70%가 4차 산업혁명에 대해 어느 정도 이상 알고 있는 것으로 나타났으며, ICT 관련 연수를 받은 교사의 인지 정도가 더 높은 것을 알 수 있었다. 또한 4차 산업혁명과 최신 기술이 적용된 미래 영어 수업에 대한 교사들의 심리적 태도를 살펴보면, 교사들은 이에 평균 이상의 관심을 보이며, 저항 정도 및 불안감은 크지 않은 것으로 나타났다. 그러나 교사들이 관심을 보이고 있는 수준은 ‘개인’적 흥미에 머무르는 단계이며 직업적 활용 및 응용 수준은 아닌 것을 알 수 있었다. 두 번째로, 초등영어교사들은 미래 영어 교육이 지식활용교육의 강화, 개별화 교육의 강조, 인성 및 감성 교육의 강조, 디지털 기반 교수 학습의 확대되는 방향으로 변화할 것이라 전망하였다. 교사들의 절반 이상은 미래사회에서도 영어 및 영어 교과의 필요성이 유지 및 확대될 것이라 예상하였다. 그러나 최신 기술의 도움으로 영어 사교육이 줄어들고 수준차가 줄어들지는 않을 것이라고 예상하였다. 즉, 교사들은 최신 기술이 도입되더라도 사교육에의 의존, 학생 간 수준의 양극화와 같은 영어 교육의 문제점은 쉽게 해결되지 않을 것이라고 전망하였다. 이와 같은 문제점을 해결하기 위해서는 한국 교육 구조 및 영어 교육의 방향 자체에 새로운 전환이 필요할 것으로 보인다. 세 번째로, 4차 산업혁명 및 최신 기술에 대한 교사들의 인지정도, 심리적 태도, 전망 정도 사이의 관계를 상관 분석 및 회귀분석으로 알아본 결과, 교사들이 최신기술 및 4차 산업 혁명에 대하여 알고 있는 정도는 교사들이 미래 영어 수업에 대한 관심도 및 불안감에 영향을 미쳤다. 또한 인지정도 및 심리적 태도는 교사들이 미래 영어 수업을 긍정적으로 전망하는 데에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 위와 같은 논의를 통하여, 미래 영어 교육이 현재의 문제점을 해결하고, 최신 기술과 공존하여 미래 사회에 필요한 인재를 양성하기 위해서는 새로운 패러다임이 필요하다고 판단된다. 먼저, 영어 교육의 목표는 기존의 의사소통능력 함양에서 변화하여 복합적이고 다차원적인 설정이 필요하다. 향후 글로벌 및 초연결 사회에서 기본적으로 알고 있어야 할 소양으로서의 알파벳 및 기초문해력, 타문화 이해를 위한 관용성 등을 기초적인 목표로 두고, 의사소통 능력의 함양은 인공지능 및 신경망 기계번역의 도움을 받아 완성할 수 있게 설정하여야 한다. 이와 더불어 미래사회에서 AI에게 지시를 내리고, 평가하고, 결정을 내릴 수 있는 고등사고능력의 함양을 가장 고차원적이고 궁극적인 영어 교육의 목표로 설정할 필요가 있다. 이러한 목표 달성을 위해서는 교육과정 또한 3중 구조로 운영되어야 할 것이다. 먼저 기본적인 소양 및 국가 인류적 지식 함양을 위한 핵심 교육과정이 필요하고, 학생들이 과제 및 프로젝트 학습을 협력하여 수행하며 협동심 및 문제해결능력 등을 함양할 수 있는 과정으로서의 교육과정, 끝으로 학생의 요구 및 수준에 따라 맞춤 설계된 맞춤형 교육과정이 필요하다. 이러한 3중 구조의 교육과정 속에서 영어 교과는 AI 등의 최신 기술, 디지털 교과서의 활용을 통한 체험형ㆍ맞춤형ㆍ게임형 학습, 문학작품을 활용한 내용통합 및 창의ㆍ인성 수업을 통하여 4차 산업혁명 시대에 필요한 영어 교육 목표를 달성할 수 있을 것으로 보인다.
본 논문의 목적은 4차 산업혁명시대의 최신 기술을 영어 수업에 활용하는 것에 대한 초등영어교사의 인식을 알아보고 각 요인 사이의 관계를 파악하여, 새로운 시대에 필요한 영어 교육의 변화 모습에 대해 고찰해 보는 데에 있다. 따라서, “4차 산업혁명시대의 최신 기술과 이를 활용한 영어 수업에 대한 초등영어교사들의 인지정도 및 태도는 어떠한가?” 와 “초등영어교사들이 전망하는 미래 영어 교육의 변화 모습은 어떠한가?”, “4차 산업혁명 및 최신 기술에 대한 인지정도 및 태도는 교사들이 미래 영어 수업을 전망하는 데에 영향을 미치는가?”, 끝으로, “4차 산업혁명 시대에 영어 교육은 어떤 방향으로 나아가야 하는가?”를 연구문제로 설정하였다. 이를 위하여 예비초등교사 34명과 초등영어교사 교사 215명, 총 249명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 응답 결과는 t-검정과 ANOVA, Pearson 상관 분석 및 회귀 분석을 실시하여 분석 하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 4차 산업혁명 및 관련 기술에 대한 교사들의 인지정도를 파악한 결과, 교사들의 70%가 4차 산업혁명에 대해 어느 정도 이상 알고 있는 것으로 나타났으며, ICT 관련 연수를 받은 교사의 인지 정도가 더 높은 것을 알 수 있었다. 또한 4차 산업혁명과 최신 기술이 적용된 미래 영어 수업에 대한 교사들의 심리적 태도를 살펴보면, 교사들은 이에 평균 이상의 관심을 보이며, 저항 정도 및 불안감은 크지 않은 것으로 나타났다. 그러나 교사들이 관심을 보이고 있는 수준은 ‘개인’적 흥미에 머무르는 단계이며 직업적 활용 및 응용 수준은 아닌 것을 알 수 있었다. 두 번째로, 초등영어교사들은 미래 영어 교육이 지식활용교육의 강화, 개별화 교육의 강조, 인성 및 감성 교육의 강조, 디지털 기반 교수 학습의 확대되는 방향으로 변화할 것이라 전망하였다. 교사들의 절반 이상은 미래사회에서도 영어 및 영어 교과의 필요성이 유지 및 확대될 것이라 예상하였다. 그러나 최신 기술의 도움으로 영어 사교육이 줄어들고 수준차가 줄어들지는 않을 것이라고 예상하였다. 즉, 교사들은 최신 기술이 도입되더라도 사교육에의 의존, 학생 간 수준의 양극화와 같은 영어 교육의 문제점은 쉽게 해결되지 않을 것이라고 전망하였다. 이와 같은 문제점을 해결하기 위해서는 한국 교육 구조 및 영어 교육의 방향 자체에 새로운 전환이 필요할 것으로 보인다. 세 번째로, 4차 산업혁명 및 최신 기술에 대한 교사들의 인지정도, 심리적 태도, 전망 정도 사이의 관계를 상관 분석 및 회귀분석으로 알아본 결과, 교사들이 최신기술 및 4차 산업 혁명에 대하여 알고 있는 정도는 교사들이 미래 영어 수업에 대한 관심도 및 불안감에 영향을 미쳤다. 또한 인지정도 및 심리적 태도는 교사들이 미래 영어 수업을 긍정적으로 전망하는 데에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 위와 같은 논의를 통하여, 미래 영어 교육이 현재의 문제점을 해결하고, 최신 기술과 공존하여 미래 사회에 필요한 인재를 양성하기 위해서는 새로운 패러다임이 필요하다고 판단된다. 먼저, 영어 교육의 목표는 기존의 의사소통능력 함양에서 변화하여 복합적이고 다차원적인 설정이 필요하다. 향후 글로벌 및 초연결 사회에서 기본적으로 알고 있어야 할 소양으로서의 알파벳 및 기초문해력, 타문화 이해를 위한 관용성 등을 기초적인 목표로 두고, 의사소통 능력의 함양은 인공지능 및 신경망 기계번역의 도움을 받아 완성할 수 있게 설정하여야 한다. 이와 더불어 미래사회에서 AI에게 지시를 내리고, 평가하고, 결정을 내릴 수 있는 고등사고능력의 함양을 가장 고차원적이고 궁극적인 영어 교육의 목표로 설정할 필요가 있다. 이러한 목표 달성을 위해서는 교육과정 또한 3중 구조로 운영되어야 할 것이다. 먼저 기본적인 소양 및 국가 인류적 지식 함양을 위한 핵심 교육과정이 필요하고, 학생들이 과제 및 프로젝트 학습을 협력하여 수행하며 협동심 및 문제해결능력 등을 함양할 수 있는 과정으로서의 교육과정, 끝으로 학생의 요구 및 수준에 따라 맞춤 설계된 맞춤형 교육과정이 필요하다. 이러한 3중 구조의 교육과정 속에서 영어 교과는 AI 등의 최신 기술, 디지털 교과서의 활용을 통한 체험형ㆍ맞춤형ㆍ게임형 학습, 문학작품을 활용한 내용통합 및 창의ㆍ인성 수업을 통하여 4차 산업혁명 시대에 필요한 영어 교육 목표를 달성할 수 있을 것으로 보인다.
The purpose of this study is to examine the perception of primary English teachers about using upcoming technology of the 4th Industrial Revolution and to investigate the changes in English education required for the new era. Thus, “What are the awareness and the attitude of primary English teac...
The purpose of this study is to examine the perception of primary English teachers about using upcoming technology of the 4th Industrial Revolution and to investigate the changes in English education required for the new era. Thus, “What are the awareness and the attitude of primary English teachers about the state-of-the-art technology of the 4th Industrial Revolution?", “How do elementary English teachers predict the changes in English education in the future?”, “What is the relationship between the three factors: awareness, attitude, and prediction of the future English education using the new technology?” and “What is the vision of future English education?” are the research problems. For the research, 34 pre-primary English teachers in SNUE and 215 primary English teachers in Korea were surveyed. The results of the response were analyzed by performing a t-test, ANNOVA, Pearson correlation and regression analysis. The results were as follows. First, more than 70 percent teachers are well aware of the 4th Industrial Revolution and related technologies. Teachers showed an above-average interest in the future English classes with the 4th Industrial Revolution and the latest technology, with little resistance and anxiety. However, it is found that the level at which teachers are showing interest is a level of ‘personal' interest, not a level of professional use and application. Second, elementary English teachers predicted that future English education will emphasis on the knowledge-based, individualized, and personality /emotional centered, digital-based education. In addition, more than half of the teachers expected to maintain and expand the need for English and English education in the future. However, it was expected that in spite of the help of the latest technology, the private English education and the gap between the level of students would not be reduced. In other words, teachers predict that the current problems in English education will not be easily solved even if the latest technology is introduced. To solve these problems, a new paradigm is expected in the structure of Korean education and English education itself. Third, as a result of correlating and regression analysis of the relationship between teachers' perception, attitude, and perspective toward the fourth industrial revolution and the latest technology, the degree to which teachers are aware of the latest and fourth industrial revolution in English classes can affect teachers’ concerns and anxiety about the future English classes. It also showed that cognitive and psychological attitudes affect teachers' positive outlook for future English classes. Through these discussions, it is judged that future English education needs a new paradigm to solve the current problems and to educate the talented students needed for future society. At the first, the goal of English education should be changed. The basic goal is to understand alphabet, basic literacy, and the ability to understand other cultures as a basic knowledge in a global and super-connected society. The development of communication skills should be established as a second goal with the help of artificial intelligence. In addition, it is necessary to set up the development of higher thinking skills like creativity, problem-solving ability, critical thinking as the ultimate English education aim. To achieve this goal, the curriculum will also need to be operated in a triple structure. First of all, a core national curriculum for basic skills is required. Second, the talented students are supposed to have not only the capabilities of creativity and problem-solving ability but also the upright character, human emotion, sympathy, and communication skills for preparing for the future society. For that, the process centered curriculum is needed to make students carry out project together. The final curriculum is the tailored curriculum to meet students’ level and needs. In this three-structured curriculum, English teaching will be able to achieve the English education goals required in the fourth industrial revolution through the use of the latest technologies such as literature, AI, and digital textbooks.
The purpose of this study is to examine the perception of primary English teachers about using upcoming technology of the 4th Industrial Revolution and to investigate the changes in English education required for the new era. Thus, “What are the awareness and the attitude of primary English teachers about the state-of-the-art technology of the 4th Industrial Revolution?", “How do elementary English teachers predict the changes in English education in the future?”, “What is the relationship between the three factors: awareness, attitude, and prediction of the future English education using the new technology?” and “What is the vision of future English education?” are the research problems. For the research, 34 pre-primary English teachers in SNUE and 215 primary English teachers in Korea were surveyed. The results of the response were analyzed by performing a t-test, ANNOVA, Pearson correlation and regression analysis. The results were as follows. First, more than 70 percent teachers are well aware of the 4th Industrial Revolution and related technologies. Teachers showed an above-average interest in the future English classes with the 4th Industrial Revolution and the latest technology, with little resistance and anxiety. However, it is found that the level at which teachers are showing interest is a level of ‘personal' interest, not a level of professional use and application. Second, elementary English teachers predicted that future English education will emphasis on the knowledge-based, individualized, and personality /emotional centered, digital-based education. In addition, more than half of the teachers expected to maintain and expand the need for English and English education in the future. However, it was expected that in spite of the help of the latest technology, the private English education and the gap between the level of students would not be reduced. In other words, teachers predict that the current problems in English education will not be easily solved even if the latest technology is introduced. To solve these problems, a new paradigm is expected in the structure of Korean education and English education itself. Third, as a result of correlating and regression analysis of the relationship between teachers' perception, attitude, and perspective toward the fourth industrial revolution and the latest technology, the degree to which teachers are aware of the latest and fourth industrial revolution in English classes can affect teachers’ concerns and anxiety about the future English classes. It also showed that cognitive and psychological attitudes affect teachers' positive outlook for future English classes. Through these discussions, it is judged that future English education needs a new paradigm to solve the current problems and to educate the talented students needed for future society. At the first, the goal of English education should be changed. The basic goal is to understand alphabet, basic literacy, and the ability to understand other cultures as a basic knowledge in a global and super-connected society. The development of communication skills should be established as a second goal with the help of artificial intelligence. In addition, it is necessary to set up the development of higher thinking skills like creativity, problem-solving ability, critical thinking as the ultimate English education aim. To achieve this goal, the curriculum will also need to be operated in a triple structure. First of all, a core national curriculum for basic skills is required. Second, the talented students are supposed to have not only the capabilities of creativity and problem-solving ability but also the upright character, human emotion, sympathy, and communication skills for preparing for the future society. For that, the process centered curriculum is needed to make students carry out project together. The final curriculum is the tailored curriculum to meet students’ level and needs. In this three-structured curriculum, English teaching will be able to achieve the English education goals required in the fourth industrial revolution through the use of the latest technologies such as literature, AI, and digital textbooks.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.