융합 기술의 발전, 모호해지는 학문 간의 경계, 융복합적인 원인을 바탕으로 일어나는 사회 문제 등의 변화로 창의·융합적 역량을 갖춘 새로운 인재상이 필요하게 되었다. 교육부에서도 ‘창의·융합형 인재 양성’을 목표로 한 2015 개정 교육과정을 발표하고, 융합 교육 활성화에 박차를 가하고 있다. 이와 동시에, 창의와 감성의 학문인 미술은 융합형 인재를 위한 핵심 교과의 역할로 재조명되고 있다. 본 연구에서는 예술적 사유가 창의적으로 문제를 해결하기 위해 필요한 사고기질의 형성에 크게 기여하며, 과학 기술과 예술의 ...
융합 기술의 발전, 모호해지는 학문 간의 경계, 융복합적인 원인을 바탕으로 일어나는 사회 문제 등의 변화로 창의·융합적 역량을 갖춘 새로운 인재상이 필요하게 되었다. 교육부에서도 ‘창의·융합형 인재 양성’을 목표로 한 2015 개정 교육과정을 발표하고, 융합 교육 활성화에 박차를 가하고 있다. 이와 동시에, 창의와 감성의 학문인 미술은 융합형 인재를 위한 핵심 교과의 역할로 재조명되고 있다. 본 연구에서는 예술적 사유가 창의적으로 문제를 해결하기 위해 필요한 사고기질의 형성에 크게 기여하며, 과학 기술과 예술의 상보성이 창의적 융합인재 성장에 동력이 된다는 기존 연구를 바탕으로 창의·융합적 사고가 예술적 사고와 긴밀히 관련이 있다고 보고 창의·융합 인재를 위한 미술 교육 프로그램을 개발하였다. 먼저, 창의·융합형 인재와 창의·융합 사고에 대한 선행연구의 분석을 바탕으로 창의·융합 미술 교육 프로그램의 목표를 선정하였다. 융합을 통한 창의의 방법으로는 2015 개정 실과과 교육과정에서 도입된 소프트웨어 교육의 코딩을 적용하였다. 이를 토대로 준비-설계-개발의 단계를 거쳐 창의·융합 미술 프로그램을 개발하였다. 준비 단계에서는 프로그램 개발을 위한 전문가, 학생, 교사 자문팀을 조직하고, 관련 문헌 연구를 통해 선행 개발된 프로그램을 분석하였으며, 현장 교사들의 요구를 분석하여 프로그램 구안에 참고하였다. 설계 단계에서는 교육과정 및 교과서 분석을 통해 프로그램 목표에 부합하는 학습 내용을 선정하였다. 또한, 프로그램의 형태를 구조화하고 적절한 교수 전략을 선정하였다. 개발 단계에서는 교수·학습 자료를 개발하고 전문가 평가, 학생 시범 수업 실시를 통한 반응, 현장 교사 의견 분석을 통해 프로그램을 평가하여 수정·보완하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 선행 연구 분석을 통한 창의·융합 미술 교육 프로그램의 목표는 ① 상상력(Imagination), ① 창의적 표현 능력(Creative Expression), ③ 연계적 사고력(Connected Mind), ④ 가치 부여 능력(Valuing), ⑤ 소통·공감 능력(Interaction)으로 제안할 수 있다. 또한 코딩 활용 미술 교육은 다음과 같은 교육적 가치가 있다. 학습자의 동기 유발에 효과적이며, 미술 학습에 대한 의욕과 자아 효능감을 높여준다. 더불어 코딩의 활용은 미술가와 관람자 사이의 쌍방향 소통을 가능하게 하고 스토리가 있는 작품을 만드는 데에 효과적이며 아동의 창의성, 문제 해결력, 비판적 사고력 등을 신장 시킨다. 또한 코딩은 학생들의 미적 표현 방법의 장를 넓혀 주며, 미술과 전 영역에서 다양한 표현 활동을 가능하게 한다. 둘째, 코딩 활용 창의·융합 미술 교육 프로그램에 대한 현장 교사의 인식과 요구는 다음과 같다. 초등교사 60명을 대상으로 한 설문에서, 창의·융합 미술 교육 프로그램에 대한 인식이 매우 낮은 것을 알 수 있었으며 코딩 수업에 대한 어려움에서는 교사의 사전 지식 및 경험의 부족, 다양한 교육 프로그램 및 교수·학습 지도 자료 부족이 가장 큰 요인으로 나타났다. 셋째, 코딩을 활용한 창의·융합 미술 교육 프로그램은 다음과 같이 구성되었다. ‘나와 만나기-자화상, 캐릭터 디자인’, ‘우리와 만나기-정물화, 풍경 사진’, ‘세상과 만나기-대중미술, 감상과 미술관’의 여섯 가지 주제를 선정하고 34차시 수업안과 교사용 참고자료 및 학생 학습지를 각각 구성하였다. 수업 전략으로는 미술과의 창의적 문제 해결법과 CT-CPS(Computational Thinking- based Creative Problem Solving) 모형 및 컴퓨팅 사고력과의 관계를 비교 분석하여 수업 설계에 참고하였다. 개발된 프로그램은 전문가 평가와 현장 평가인 학생 시범수업 및 교사 평가를 실시하여 개선하였다. 수정·보완된 주요 내용만을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 프로그램 개관에 수업 모형과 선정 이유를 추가하고, 단원 지도 계획을 제시하였다. 둘째, 차시별 관련 컴퓨팅 사고력을 추가하고 체험, 표현, 감상 중 핵심 교과 영역과 예상되는 산출물을 명시하였다. 셋째, ‘나와 만나기’ 주제에서는 내면에 대해 더 깊게 다루도록 하였으며, 나의 특징을 추상화하는 과정을 보다 쉽게 이해하도록 내용을 추가 하였다. 넷째, ‘우리와 만나기’ 사진 촬영과 꼴라주 기법을 활용하도록 하여 ‘상상력’이라는 목표에 보다 집중할 수 있도록 하였다. 다섯째, ‘세상과 만나기’ 주제에서 아이들이 작품으로 대중과 소통하는 경험을 가질 수 있도록 인터넷, 캠페인, 방송 등으로 작품을 공유할 수 있도록 하였다. 여섯째, 모둠 활동 및 또래 교수를 활용하여 수업 중 활발한 소통이 일어나도록 하며 다인수 학급에서 교수 활동의 어려움을 보완하였다. 본 연구는 코딩을 활용한 미술 교육 프로그램의 개발로, 학교 미술 표현 영역을 확대하는 시도를 하였으며, 전문가 및 학생, 교사를 통한 검증을 거쳐 실제 교육 현장에서 활용할 수 있는 교육 자료를 개발하였다는 데에 그 의의가 있다. 나아가 실험 연구를 통해 본 프로그램이 창의·융합적 사고에 미치는 긍정적인 효과 검증, 코딩과 미술뿐만 아니라 타 교과와 통합적인 예술 중심 융합 인재교육 프로그램으로의 확장 등의 후속 논의와 연구가 필요할 것이다.
융합 기술의 발전, 모호해지는 학문 간의 경계, 융복합적인 원인을 바탕으로 일어나는 사회 문제 등의 변화로 창의·융합적 역량을 갖춘 새로운 인재상이 필요하게 되었다. 교육부에서도 ‘창의·융합형 인재 양성’을 목표로 한 2015 개정 교육과정을 발표하고, 융합 교육 활성화에 박차를 가하고 있다. 이와 동시에, 창의와 감성의 학문인 미술은 융합형 인재를 위한 핵심 교과의 역할로 재조명되고 있다. 본 연구에서는 예술적 사유가 창의적으로 문제를 해결하기 위해 필요한 사고기질의 형성에 크게 기여하며, 과학 기술과 예술의 상보성이 창의적 융합인재 성장에 동력이 된다는 기존 연구를 바탕으로 창의·융합적 사고가 예술적 사고와 긴밀히 관련이 있다고 보고 창의·융합 인재를 위한 미술 교육 프로그램을 개발하였다. 먼저, 창의·융합형 인재와 창의·융합 사고에 대한 선행연구의 분석을 바탕으로 창의·융합 미술 교육 프로그램의 목표를 선정하였다. 융합을 통한 창의의 방법으로는 2015 개정 실과과 교육과정에서 도입된 소프트웨어 교육의 코딩을 적용하였다. 이를 토대로 준비-설계-개발의 단계를 거쳐 창의·융합 미술 프로그램을 개발하였다. 준비 단계에서는 프로그램 개발을 위한 전문가, 학생, 교사 자문팀을 조직하고, 관련 문헌 연구를 통해 선행 개발된 프로그램을 분석하였으며, 현장 교사들의 요구를 분석하여 프로그램 구안에 참고하였다. 설계 단계에서는 교육과정 및 교과서 분석을 통해 프로그램 목표에 부합하는 학습 내용을 선정하였다. 또한, 프로그램의 형태를 구조화하고 적절한 교수 전략을 선정하였다. 개발 단계에서는 교수·학습 자료를 개발하고 전문가 평가, 학생 시범 수업 실시를 통한 반응, 현장 교사 의견 분석을 통해 프로그램을 평가하여 수정·보완하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 선행 연구 분석을 통한 창의·융합 미술 교육 프로그램의 목표는 ① 상상력(Imagination), ① 창의적 표현 능력(Creative Expression), ③ 연계적 사고력(Connected Mind), ④ 가치 부여 능력(Valuing), ⑤ 소통·공감 능력(Interaction)으로 제안할 수 있다. 또한 코딩 활용 미술 교육은 다음과 같은 교육적 가치가 있다. 학습자의 동기 유발에 효과적이며, 미술 학습에 대한 의욕과 자아 효능감을 높여준다. 더불어 코딩의 활용은 미술가와 관람자 사이의 쌍방향 소통을 가능하게 하고 스토리가 있는 작품을 만드는 데에 효과적이며 아동의 창의성, 문제 해결력, 비판적 사고력 등을 신장 시킨다. 또한 코딩은 학생들의 미적 표현 방법의 장를 넓혀 주며, 미술과 전 영역에서 다양한 표현 활동을 가능하게 한다. 둘째, 코딩 활용 창의·융합 미술 교육 프로그램에 대한 현장 교사의 인식과 요구는 다음과 같다. 초등교사 60명을 대상으로 한 설문에서, 창의·융합 미술 교육 프로그램에 대한 인식이 매우 낮은 것을 알 수 있었으며 코딩 수업에 대한 어려움에서는 교사의 사전 지식 및 경험의 부족, 다양한 교육 프로그램 및 교수·학습 지도 자료 부족이 가장 큰 요인으로 나타났다. 셋째, 코딩을 활용한 창의·융합 미술 교육 프로그램은 다음과 같이 구성되었다. ‘나와 만나기-자화상, 캐릭터 디자인’, ‘우리와 만나기-정물화, 풍경 사진’, ‘세상과 만나기-대중미술, 감상과 미술관’의 여섯 가지 주제를 선정하고 34차시 수업안과 교사용 참고자료 및 학생 학습지를 각각 구성하였다. 수업 전략으로는 미술과의 창의적 문제 해결법과 CT-CPS(Computational Thinking- based Creative Problem Solving) 모형 및 컴퓨팅 사고력과의 관계를 비교 분석하여 수업 설계에 참고하였다. 개발된 프로그램은 전문가 평가와 현장 평가인 학생 시범수업 및 교사 평가를 실시하여 개선하였다. 수정·보완된 주요 내용만을 요약하면 다음과 같다. 첫째, 프로그램 개관에 수업 모형과 선정 이유를 추가하고, 단원 지도 계획을 제시하였다. 둘째, 차시별 관련 컴퓨팅 사고력을 추가하고 체험, 표현, 감상 중 핵심 교과 영역과 예상되는 산출물을 명시하였다. 셋째, ‘나와 만나기’ 주제에서는 내면에 대해 더 깊게 다루도록 하였으며, 나의 특징을 추상화하는 과정을 보다 쉽게 이해하도록 내용을 추가 하였다. 넷째, ‘우리와 만나기’ 사진 촬영과 꼴라주 기법을 활용하도록 하여 ‘상상력’이라는 목표에 보다 집중할 수 있도록 하였다. 다섯째, ‘세상과 만나기’ 주제에서 아이들이 작품으로 대중과 소통하는 경험을 가질 수 있도록 인터넷, 캠페인, 방송 등으로 작품을 공유할 수 있도록 하였다. 여섯째, 모둠 활동 및 또래 교수를 활용하여 수업 중 활발한 소통이 일어나도록 하며 다인수 학급에서 교수 활동의 어려움을 보완하였다. 본 연구는 코딩을 활용한 미술 교육 프로그램의 개발로, 학교 미술 표현 영역을 확대하는 시도를 하였으며, 전문가 및 학생, 교사를 통한 검증을 거쳐 실제 교육 현장에서 활용할 수 있는 교육 자료를 개발하였다는 데에 그 의의가 있다. 나아가 실험 연구를 통해 본 프로그램이 창의·융합적 사고에 미치는 긍정적인 효과 검증, 코딩과 미술뿐만 아니라 타 교과와 통합적인 예술 중심 융합 인재교육 프로그램으로의 확장 등의 후속 논의와 연구가 필요할 것이다.
Societal issues that are driven by convergence, such as the development of convergence technology and blurring of borders across academic disciplines, require new talents with creative-convergence capabilities. In 2015, the Ministry of Education announced a revised curriculum with the goal of “culti...
Societal issues that are driven by convergence, such as the development of convergence technology and blurring of borders across academic disciplines, require new talents with creative-convergence capabilities. In 2015, the Ministry of Education announced a revised curriculum with the goal of “cultivating creative-convergence talents” and accelerated the revitalization of convergence education. At the same time, art education, which is the study of creativity and sensibility, is being reinvented as a core discipline for such talents. In this study, on the basis of studies that show artistic reasoning greatly contributes to the mindset for creative problem solving and that the complementarity of scientific technology and the arts greatly supports the development of convergence talent, we have developed an art education program that assumes a close relationship between creative-convergence thinking and artistic thinking. First, on the basis of an analysis of previous studies on creative-convergence talents and thinking, we choose the goal for the creative-convergence art education program. For the method of creativity through convergence, coding, which was the software education program introduced into the curriculum as the revised practical course in 2015, was applied. Coding was used as the foundation to develop the creative-convergence art program through a process of preparation-design-development. In the preparation stage, consulting teams comprising specialists, students, and teachers were brought together for the program development. Previously developed programs were analyzed through literature reviews, and field teacher requests were analyzed and applied to the program's curriculum. In the design stage, learning content that was aligned with the program goals was selected through the analysis of the curriculum and textbooks. In addition, the program format was structured, and applicable teaching strategies were selected. In the development stage, materials for teachers and students were developed, and the program was evaluated and modified based on the analysis of specialist evaluations, responses from the implementation of an experimental class, and field teacher opinions. The summary of the conclusions for this study are as follows: First, the goals of the creative-convergence art education program based on analysis of previous studies are ① Imagination, ② Creative Expression, ③ Connected Mind, ④ Valuing, and ⑤ Interaction. The creative-convergence art education program has the following educational values: the use of coding in art education is effective in providing motivation for the learner and increases morale and self-efficacy in art learning. Furthermore, the application of coding makes two-way communication possible between the artist and the viewer, and it is effective in creating a work of art with a story, as well as increasing children's creativity, problem-solving skills, critical thinking skills, and the like. Coding also widens a student’s range of artistic expression and makes it possible for the student to have a variety of expressive activities in art and all other areas. Second, the field teachers’ perceptions and requests in applying coding to the creative-convergence art education program is as follows: according to a survey of 60 elementary school teachers, the awareness of creative-convergence art education programs was extremely low. The greatest obstacle in teaching coding was the lack of prior knowledge and experience among teachers and lack of variety in educational programs, as well as the lack of teaching-learning materials. Third, the creative-convergence art education program using coding comprised the following: six topics that were in line with the goals of coding convergence and creative-convergence art education, such as “Meeting myself-self-portrait, character design,” “Meeting us-still life, landscape photography,” “Meeting the world-pop art, appreciation, and art museums,” were chosen, and a year’s worth of teaching materials, teacher reference materials, and study guides was created. For teaching strategies, while art and creative problem-solving methods were maintained, considering the application of coding, the results of a comparative analysis on the relationship between the CT-CPS (Computational Thinking-based Creative Problem Solving) model and computational thinking was additionally referenced in designing the curriculum. The program thus developed was improved based on specialist evaluations, field evaluations from the experimental classes, and teacher evaluations. A summary of the key improvements is as follows: first, the model of instruction and reason for selection were added in the program introduction, and a format of teaching plan was suggested so that the entire class could be seen all at once. Second, considering that it is a coding convergence art class, computational thinking relevant to each class was added, and key teaching areas among experience, expression, and appreciation as well as expected products were clarified. Third, in the topic “Meeting myself,” a deeper-level exploration of inner self was encouraged in order to select the expressed theme. Furthermore, additional information was added to more easily comprehend the process of the abstraction of “my character.” Fourth, in the topic “Meeting us,” landscape photography and collage techniques were used to better focus on the goal of “Imagination.” Fifth, in the topic “Meeting the world,” in order for the children to experience communicating with the public through their works, the Internet, campaigns, TV, and the like were used to share their works. Sixth, in order to address the difficulty of teaching a large class, group activities and peer tutoring were utilized in class to promote active communication. This study has significance in that it attempted to expand the area of art expression in schools through the development of an art education program using coding and the development of education materials that could actually be utilized in classrooms, which was proven effective by specialists, students, and teachers. Furthermore, through experimental studies, the positive effects of this program on creative-convergence thinking will need to be verified in the future. Follow-up discussions and research are needed in the expansion of not only coding and art, but also other subjects and integrated creative -convergence talent education based on arts(A-STEAM: Arts- Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics).
Societal issues that are driven by convergence, such as the development of convergence technology and blurring of borders across academic disciplines, require new talents with creative-convergence capabilities. In 2015, the Ministry of Education announced a revised curriculum with the goal of “cultivating creative-convergence talents” and accelerated the revitalization of convergence education. At the same time, art education, which is the study of creativity and sensibility, is being reinvented as a core discipline for such talents. In this study, on the basis of studies that show artistic reasoning greatly contributes to the mindset for creative problem solving and that the complementarity of scientific technology and the arts greatly supports the development of convergence talent, we have developed an art education program that assumes a close relationship between creative-convergence thinking and artistic thinking. First, on the basis of an analysis of previous studies on creative-convergence talents and thinking, we choose the goal for the creative-convergence art education program. For the method of creativity through convergence, coding, which was the software education program introduced into the curriculum as the revised practical course in 2015, was applied. Coding was used as the foundation to develop the creative-convergence art program through a process of preparation-design-development. In the preparation stage, consulting teams comprising specialists, students, and teachers were brought together for the program development. Previously developed programs were analyzed through literature reviews, and field teacher requests were analyzed and applied to the program's curriculum. In the design stage, learning content that was aligned with the program goals was selected through the analysis of the curriculum and textbooks. In addition, the program format was structured, and applicable teaching strategies were selected. In the development stage, materials for teachers and students were developed, and the program was evaluated and modified based on the analysis of specialist evaluations, responses from the implementation of an experimental class, and field teacher opinions. The summary of the conclusions for this study are as follows: First, the goals of the creative-convergence art education program based on analysis of previous studies are ① Imagination, ② Creative Expression, ③ Connected Mind, ④ Valuing, and ⑤ Interaction. The creative-convergence art education program has the following educational values: the use of coding in art education is effective in providing motivation for the learner and increases morale and self-efficacy in art learning. Furthermore, the application of coding makes two-way communication possible between the artist and the viewer, and it is effective in creating a work of art with a story, as well as increasing children's creativity, problem-solving skills, critical thinking skills, and the like. Coding also widens a student’s range of artistic expression and makes it possible for the student to have a variety of expressive activities in art and all other areas. Second, the field teachers’ perceptions and requests in applying coding to the creative-convergence art education program is as follows: according to a survey of 60 elementary school teachers, the awareness of creative-convergence art education programs was extremely low. The greatest obstacle in teaching coding was the lack of prior knowledge and experience among teachers and lack of variety in educational programs, as well as the lack of teaching-learning materials. Third, the creative-convergence art education program using coding comprised the following: six topics that were in line with the goals of coding convergence and creative-convergence art education, such as “Meeting myself-self-portrait, character design,” “Meeting us-still life, landscape photography,” “Meeting the world-pop art, appreciation, and art museums,” were chosen, and a year’s worth of teaching materials, teacher reference materials, and study guides was created. For teaching strategies, while art and creative problem-solving methods were maintained, considering the application of coding, the results of a comparative analysis on the relationship between the CT-CPS (Computational Thinking-based Creative Problem Solving) model and computational thinking was additionally referenced in designing the curriculum. The program thus developed was improved based on specialist evaluations, field evaluations from the experimental classes, and teacher evaluations. A summary of the key improvements is as follows: first, the model of instruction and reason for selection were added in the program introduction, and a format of teaching plan was suggested so that the entire class could be seen all at once. Second, considering that it is a coding convergence art class, computational thinking relevant to each class was added, and key teaching areas among experience, expression, and appreciation as well as expected products were clarified. Third, in the topic “Meeting myself,” a deeper-level exploration of inner self was encouraged in order to select the expressed theme. Furthermore, additional information was added to more easily comprehend the process of the abstraction of “my character.” Fourth, in the topic “Meeting us,” landscape photography and collage techniques were used to better focus on the goal of “Imagination.” Fifth, in the topic “Meeting the world,” in order for the children to experience communicating with the public through their works, the Internet, campaigns, TV, and the like were used to share their works. Sixth, in order to address the difficulty of teaching a large class, group activities and peer tutoring were utilized in class to promote active communication. This study has significance in that it attempted to expand the area of art expression in schools through the development of an art education program using coding and the development of education materials that could actually be utilized in classrooms, which was proven effective by specialists, students, and teachers. Furthermore, through experimental studies, the positive effects of this program on creative-convergence thinking will need to be verified in the future. Follow-up discussions and research are needed in the expansion of not only coding and art, but also other subjects and integrated creative -convergence talent education based on arts(A-STEAM: Arts- Science, Technology, Engineering, Arts, Mathematics).
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