[학위논문]치료놀이에 기반 한 모·아애착증진 프로그램이 영·유아 모의 양육스트레스와 아동학대예방에 미치는 효과 The effect of a mother-child attachment promotion program based on theraplay on parenting stress and abuse prevention for parents of infants and young children원문보기
본 연구는 치료놀이에 기반 한 모․아애착증진 프로그램을 통하여 영․유아 부모의 학대예방과 양육스트레스에 미치는 효과를 알아보고자 하였다. 본 연구의 연구 문제는 다음과 같다.
<연구문제1> 치료놀이에 기반 한 모․아애착증진 프로그램을 통하여 영․유아 부모의 양육스트레스에 긍정적 효과가 있는가?
<연구문제2> 치료놀이엑 기반 한 모․아애착증진 프로그램을 통하여 영․유아 부모의 학대예방에 긍정적 효과가 있는가?
연구대상은 청주시에 소재한 사립유치원의 만 3-5세 자녀를 둔 어머니와 그 자녀로 선정하였다. 모․아 애착 증진 프로그램 실시 전 사전 참가신청서를 통해 참여의사를 밝힌 25명과 그 자녀, 25쌍을 먼저 배정한 후 통제집단은 무작위로 선정하여 배정하였다. 실험집단의 모․아에게 주 1회, 60분씩 9회기에 걸쳐 모․아 애착증진 프로그램을 실시하였고 통제 집단은 아무런 처치를 하지 않았다.
연구도구로 모의 양육스트레스를 측정하기 위해 김기현과 강희경(1997)이 개발한 척도를 참고하여 임진미(2012)가 제작한 척도로, 이연숙(2015)의 연구에서 사용한 척도를 사용하였다. 어머니의 ...
본 연구는 치료놀이에 기반 한 모․아애착증진 프로그램을 통하여 영․유아 부모의 학대예방과 양육스트레스에 미치는 효과를 알아보고자 하였다. 본 연구의 연구 문제는 다음과 같다.
<연구문제1> 치료놀이에 기반 한 모․아애착증진 프로그램을 통하여 영․유아 부모의 양육스트레스에 긍정적 효과가 있는가?
<연구문제2> 치료놀이엑 기반 한 모․아애착증진 프로그램을 통하여 영․유아 부모의 학대예방에 긍정적 효과가 있는가?
연구대상은 청주시에 소재한 사립유치원의 만 3-5세 자녀를 둔 어머니와 그 자녀로 선정하였다. 모․아 애착 증진 프로그램 실시 전 사전 참가신청서를 통해 참여의사를 밝힌 25명과 그 자녀, 25쌍을 먼저 배정한 후 통제집단은 무작위로 선정하여 배정하였다. 실험집단의 모․아에게 주 1회, 60분씩 9회기에 걸쳐 모․아 애착증진 프로그램을 실시하였고 통제 집단은 아무런 처치를 하지 않았다.
연구도구로 모의 양육스트레스를 측정하기 위해 김기현과 강희경(1997)이 개발한 척도를 참고하여 임진미(2012)가 제작한 척도로, 이연숙(2015)의 연구에서 사용한 척도를 사용하였다. 어머니의 아동학대를 측정하기 위해 장화정(1998)의 ‘아동학대평가척도’를 재구성하여 사용한 구정미(2011)의 척도를 사용하였다. 본 연구의 가설인 치료놀이에 기반한 모․아 애착 증진 프로그램의 효과를 분석하기 위한 통계분석 도구는 SPSS for Windows 24를 이용하였으며 종속변인의 사전, 사후검사에 대한 시점과 실험, 통제집단 간 주 효과 및 상호작용효과를 알아보기 위하여 혼합변량분석(Mixed ANOVA)을 실시하였다.
본 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 치료놀이에 기반 한 모․아 애착 증진 프로그램은 주 양육자인 어머니의 양육스트레스를 감소시키는데 효과가 있었다. 모․아 애착 증진 프로그램 실시 전과 후의 양육스트레스의 변화를 살펴 본 결과 실험집단은 일상적 스트레스, 부담감, 부모의 고통의 하위요인에서 사전․사후의 점수에서 통계적으로 유의미한 감소가 나타났다.
둘째, 치료놀이에 기반 한 모․아 애착 증진 프로그램은 주 양육자인 어머니의 아동학대를 감소시키는데 효과가 있었다. 모․아 애착 증진 프로그램 실시 전과 후의 아동학대의 변화를 살펴 본 결과 실험집단은 신체적 학대, 정서학대, 방임의 하위요인에서 사전․사후의 점수에서 통계적으로 유의미한 감소가 나타났다.
이상에서 살펴본 바와 같이 어머니의 양육스트레스와 아동학대는 상호상관관계가 있으며 이러한 양육 스트레스는 치료놀이에 기반 한 모․아 애착 증진 프로그램을 실시함으로써 모․아 애착이 긍정적 변화를 이루었다는 연구결과를 밝힘으로써 그 효과를 입증하였다. 본 연구는 아동학대 예방과 양육스트레스와 관련하여 국내에 예방적 프로그램이 많지 않은 상항에서 일반유아와 어머니를 대상으로 하는 프로그램을 개발하고 실시하였다는 점에서 의의를 찾을 수 있다. 또한 애착증진 뿐 아니라 예방과 조기개입이라는 차원에서도 유용하게 활동될 수 있다는 시사점을 제공하였다는 것에 의의가 있다.
주제어: 모․아애착증진 프로그램, 양육스트레스, 애착, 치료놀이, 학대 예방
본 연구는 치료놀이에 기반 한 모․아애착증진 프로그램을 통하여 영․유아 부모의 학대예방과 양육스트레스에 미치는 효과를 알아보고자 하였다. 본 연구의 연구 문제는 다음과 같다.
<연구문제1> 치료놀이에 기반 한 모․아애착증진 프로그램을 통하여 영․유아 부모의 양육스트레스에 긍정적 효과가 있는가?
<연구문제2> 치료놀이엑 기반 한 모․아애착증진 프로그램을 통하여 영․유아 부모의 학대예방에 긍정적 효과가 있는가?
연구대상은 청주시에 소재한 사립유치원의 만 3-5세 자녀를 둔 어머니와 그 자녀로 선정하였다. 모․아 애착 증진 프로그램 실시 전 사전 참가신청서를 통해 참여의사를 밝힌 25명과 그 자녀, 25쌍을 먼저 배정한 후 통제집단은 무작위로 선정하여 배정하였다. 실험집단의 모․아에게 주 1회, 60분씩 9회기에 걸쳐 모․아 애착증진 프로그램을 실시하였고 통제 집단은 아무런 처치를 하지 않았다.
연구도구로 모의 양육스트레스를 측정하기 위해 김기현과 강희경(1997)이 개발한 척도를 참고하여 임진미(2012)가 제작한 척도로, 이연숙(2015)의 연구에서 사용한 척도를 사용하였다. 어머니의 아동학대를 측정하기 위해 장화정(1998)의 ‘아동학대평가척도’를 재구성하여 사용한 구정미(2011)의 척도를 사용하였다. 본 연구의 가설인 치료놀이에 기반한 모․아 애착 증진 프로그램의 효과를 분석하기 위한 통계분석 도구는 SPSS for Windows 24를 이용하였으며 종속변인의 사전, 사후검사에 대한 시점과 실험, 통제집단 간 주 효과 및 상호작용효과를 알아보기 위하여 혼합변량분석(Mixed ANOVA)을 실시하였다.
본 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 치료놀이에 기반 한 모․아 애착 증진 프로그램은 주 양육자인 어머니의 양육스트레스를 감소시키는데 효과가 있었다. 모․아 애착 증진 프로그램 실시 전과 후의 양육스트레스의 변화를 살펴 본 결과 실험집단은 일상적 스트레스, 부담감, 부모의 고통의 하위요인에서 사전․사후의 점수에서 통계적으로 유의미한 감소가 나타났다.
둘째, 치료놀이에 기반 한 모․아 애착 증진 프로그램은 주 양육자인 어머니의 아동학대를 감소시키는데 효과가 있었다. 모․아 애착 증진 프로그램 실시 전과 후의 아동학대의 변화를 살펴 본 결과 실험집단은 신체적 학대, 정서학대, 방임의 하위요인에서 사전․사후의 점수에서 통계적으로 유의미한 감소가 나타났다.
이상에서 살펴본 바와 같이 어머니의 양육스트레스와 아동학대는 상호상관관계가 있으며 이러한 양육 스트레스는 치료놀이에 기반 한 모․아 애착 증진 프로그램을 실시함으로써 모․아 애착이 긍정적 변화를 이루었다는 연구결과를 밝힘으로써 그 효과를 입증하였다. 본 연구는 아동학대 예방과 양육스트레스와 관련하여 국내에 예방적 프로그램이 많지 않은 상항에서 일반유아와 어머니를 대상으로 하는 프로그램을 개발하고 실시하였다는 점에서 의의를 찾을 수 있다. 또한 애착증진 뿐 아니라 예방과 조기개입이라는 차원에서도 유용하게 활동될 수 있다는 시사점을 제공하였다는 것에 의의가 있다.
The purpose of this study is to investigate the impact on the abuse prevention and parenting stress for parent with young children and infants through the parental attachment promotion program Followings are the research problems of this study.
What is the affects of the mother-child a...
The purpose of this study is to investigate the impact on the abuse prevention and parenting stress for parent with young children and infants through the parental attachment promotion program Followings are the research problems of this study.
What is the affects of the mother-child attachment promotion program based on Theraplay on the parenting stress of parent with young child and infant.
What is the affects of the mother-child attachment promotion program based on Theraplay on the abuse prevention of parent with young child and infant.
The subject of the study was selected from mother and child from 3 to 5 years old going to the private kindergarten in Cheongju city. Total of 25 participants and their children, who submitted the application before the start of mother-child attachment promotion program, were selected and then randomly assigned to the control groups. Mother and child in experimental group received 60 minutes of mother-child attachment promotion program session once a week for total of 9 sessions, and control group did not receive any training.
This study uses the parenting stress scale to assess the mother’s parenting stress, which was also used in a research done by Lee Yeonsook (2015) and was developed by Iim Jinmi (2012) using the scale developed by Kim Kihyun and Kang Heekyung (1997) as a reference. In order to measure the child abuse of mothers, we used the scale of the Gu JeongMi (2011) that reconstructed the 'Child Abuse Assessment Scale' of Jang Hwa Jeong (1998). The SPSS for Windows 24 was used as a statistical tool to analyze the effect of mother-child attachment promotion program based on Theraplay. The mixed ANOVA was performed to investigate the main effects and interactive effects of pre and post tests, experiment, and control groups.
The results can be summarized as followings. First, child-mother attachment promotion program based on Theraplay was effective in reducing the parenting stress of the mother, the main caregiver. As a result of observing the changes of parenting stress before and after the mother-child attachment promotion program, the experimental group showed a statistically significant reduction in the pre- and post-test scores in sub factors of daily stress, burden, and parental pain.
Second, the mother-child attachment promotion program based on Theraplay was effective in reducing the child abuse by mother, the main caregiver. As a result of observing the changes of child abuse before and after the mother-child attachment promotion program, the experimental group showed a statistical significant reduction in pre- and post-test scores in the sub factors of physical abuse, emotional abuse, and neglect.
As described above, a mutual correlation exists between the parenting stress and child abuse. The result of this study proved the effectiveness of mother-child attachment promotion program with the evidence of positive changes in parenting stress. This study is meaningful in that the program was developed and performed targeting general infants and mother, in a situation where there is insufficient number of preventive domestic program in relevant to the child abuse prevention and parenting stress. In addition, this study is meaningful in presenting the implication for the utilization in not only attachment promotion but also in prevention and early intervention.
The purpose of this study is to investigate the impact on the abuse prevention and parenting stress for parent with young children and infants through the parental attachment promotion program Followings are the research problems of this study.
What is the affects of the mother-child attachment promotion program based on Theraplay on the parenting stress of parent with young child and infant.
What is the affects of the mother-child attachment promotion program based on Theraplay on the abuse prevention of parent with young child and infant.
The subject of the study was selected from mother and child from 3 to 5 years old going to the private kindergarten in Cheongju city. Total of 25 participants and their children, who submitted the application before the start of mother-child attachment promotion program, were selected and then randomly assigned to the control groups. Mother and child in experimental group received 60 minutes of mother-child attachment promotion program session once a week for total of 9 sessions, and control group did not receive any training.
This study uses the parenting stress scale to assess the mother’s parenting stress, which was also used in a research done by Lee Yeonsook (2015) and was developed by Iim Jinmi (2012) using the scale developed by Kim Kihyun and Kang Heekyung (1997) as a reference. In order to measure the child abuse of mothers, we used the scale of the Gu JeongMi (2011) that reconstructed the 'Child Abuse Assessment Scale' of Jang Hwa Jeong (1998). The SPSS for Windows 24 was used as a statistical tool to analyze the effect of mother-child attachment promotion program based on Theraplay. The mixed ANOVA was performed to investigate the main effects and interactive effects of pre and post tests, experiment, and control groups.
The results can be summarized as followings. First, child-mother attachment promotion program based on Theraplay was effective in reducing the parenting stress of the mother, the main caregiver. As a result of observing the changes of parenting stress before and after the mother-child attachment promotion program, the experimental group showed a statistically significant reduction in the pre- and post-test scores in sub factors of daily stress, burden, and parental pain.
Second, the mother-child attachment promotion program based on Theraplay was effective in reducing the child abuse by mother, the main caregiver. As a result of observing the changes of child abuse before and after the mother-child attachment promotion program, the experimental group showed a statistical significant reduction in pre- and post-test scores in the sub factors of physical abuse, emotional abuse, and neglect.
As described above, a mutual correlation exists between the parenting stress and child abuse. The result of this study proved the effectiveness of mother-child attachment promotion program with the evidence of positive changes in parenting stress. This study is meaningful in that the program was developed and performed targeting general infants and mother, in a situation where there is insufficient number of preventive domestic program in relevant to the child abuse prevention and parenting stress. In addition, this study is meaningful in presenting the implication for the utilization in not only attachment promotion but also in prevention and early intervention.
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