발달장애 아동에게 부모코칭이 일상생활활동, 양육태도, 작업수행에 미치는 영향 The Effects of Parent Coaching on the Activities of Daily Living, Rearing Attitudes, and occupational Performance in Children with Developmental Disabilities.원문보기
목적: 본 연구는 발달장애 아동에게 부모코칭과 작업치료를 병행하여 신변처리, 이동성, 사회성, 부모 양육태도, 작업수행에 미치는 영향을 알아보고자 한다. 연구방법: 발달장애 아동 16명을 실험군 8명, 대조군 8명으로 배치하였으며, 2018년 8월 17일부터 2018년 10월 6일까지 연구를 실시하였다. 두 군 모두 작업치료를 실시하였고, 실험군은 작업치료와 일상생활활동 부모코칭을 병행하여 실시하였다. 실험군은 주 2회 작업치료 20분에 부모코칭 10분으로 5주 동안 총 10회기를 진행하였으며, 대조군은 주 2회 작업치료 30분씩 5주 동안 총 10회기를 진행하였다. 치료 중재 전 후 신변처리, 이동성, 사회성의 변화를 측정하기 위해 소아장애평가(Pediatric Evaluation of Disability Inventory: ...
목적: 본 연구는 발달장애 아동에게 부모코칭과 작업치료를 병행하여 신변처리, 이동성, 사회성, 부모 양육태도, 작업수행에 미치는 영향을 알아보고자 한다. 연구방법: 발달장애 아동 16명을 실험군 8명, 대조군 8명으로 배치하였으며, 2018년 8월 17일부터 2018년 10월 6일까지 연구를 실시하였다. 두 군 모두 작업치료를 실시하였고, 실험군은 작업치료와 일상생활활동 부모코칭을 병행하여 실시하였다. 실험군은 주 2회 작업치료 20분에 부모코칭 10분으로 5주 동안 총 10회기를 진행하였으며, 대조군은 주 2회 작업치료 30분씩 5주 동안 총 10회기를 진행하였다. 치료 중재 전 후 신변처리, 이동성, 사회성의 변화를 측정하기 위해 소아장애평가(Pediatric Evaluation of Disability Inventory: PEDI)를 사용하였고, 부모 양육태도의 변화를 보기 위해 부모 양육태도 검사(Maternal Behavior Research Instrument: MBRI)를 사용하였고 작업수행의 변화를 측정하기 위해 (Canadian Occupational Performance Measure; COPM)을 사용하였다. 결과: 일상생활활동 부모코칭과 작업치료를 병행한 중재는 소아장애평가도구의 신변처리와 총점에서 유의한 변화를 나타냈으며 작업수행에서는 두 그룹 모두 유의한 변화가 나타났다. 반면에 부모 양육태도와 두 그룹간의 중재 전 후 변화량의 차이에서는 유의한 변화는 나타나지 않았다. 결론: 부모는 아동의 발달을 촉진하는데 중요한 역할을 할 수 있음을 확인하였으며, 일상생활활동 부모코칭은 발달장애 아동의 신변처리와 작업수행을 증진시킬 수 있는 중재방법의 근거를 제시한다.
목적: 본 연구는 발달장애 아동에게 부모코칭과 작업치료를 병행하여 신변처리, 이동성, 사회성, 부모 양육태도, 작업수행에 미치는 영향을 알아보고자 한다. 연구방법: 발달장애 아동 16명을 실험군 8명, 대조군 8명으로 배치하였으며, 2018년 8월 17일부터 2018년 10월 6일까지 연구를 실시하였다. 두 군 모두 작업치료를 실시하였고, 실험군은 작업치료와 일상생활활동 부모코칭을 병행하여 실시하였다. 실험군은 주 2회 작업치료 20분에 부모코칭 10분으로 5주 동안 총 10회기를 진행하였으며, 대조군은 주 2회 작업치료 30분씩 5주 동안 총 10회기를 진행하였다. 치료 중재 전 후 신변처리, 이동성, 사회성의 변화를 측정하기 위해 소아장애평가(Pediatric Evaluation of Disability Inventory: PEDI)를 사용하였고, 부모 양육태도의 변화를 보기 위해 부모 양육태도 검사(Maternal Behavior Research Instrument: MBRI)를 사용하였고 작업수행의 변화를 측정하기 위해 (Canadian Occupational Performance Measure; COPM)을 사용하였다. 결과: 일상생활활동 부모코칭과 작업치료를 병행한 중재는 소아장애평가도구의 신변처리와 총점에서 유의한 변화를 나타냈으며 작업수행에서는 두 그룹 모두 유의한 변화가 나타났다. 반면에 부모 양육태도와 두 그룹간의 중재 전 후 변화량의 차이에서는 유의한 변화는 나타나지 않았다. 결론: 부모는 아동의 발달을 촉진하는데 중요한 역할을 할 수 있음을 확인하였으며, 일상생활활동 부모코칭은 발달장애 아동의 신변처리와 작업수행을 증진시킬 수 있는 중재방법의 근거를 제시한다.
Objective : The purpose of this study is the effect of parental coaching and occupational therapy on developmental disability child’s process of self-care, movement, sociality, parenting attitude, occupation performance. Method : This study is carried out with 16 developmental disability childre...
Objective : The purpose of this study is the effect of parental coaching and occupational therapy on developmental disability child’s process of self-care, movement, sociality, parenting attitude, occupation performance. Method : This study is carried out with 16 developmental disability children from 17 August 2018 to 6 October 2018. These children are divided by two groups, each group has 6 children respectively. One group, called experimental group, is performed with 20 minutes of occupational therapy and 10 minutes of parental daily life activity coaching method every two weeks, so total 10 times of behavioral intervention are done during 5 weeks. The other group, called comparison group, is carried out only 30 minutes of occupational therapy every two weeks without parental daily life activity coaching method, so also 10 times of behavioral intervention are done same period. First of all, to measure process of self-care, movement and sociality, Pediatric Evaluation of Disability Inventory(PEDI) is used and Secondly, to check out the change of parenting attitude Maternal Behavior Research Instrument(MBRI) is used and finally to find out the change of occupation performance Canadian Occupational Performance Measure(COPM) is used. Result : After this study is accomplished, the result is that experimental group has meaningful change in process of self-care and total amount of PEDI and in regard of occupation performance, two groups has all meaningful change in COPM. Finally there are no meaningful change of two groups in MBRI on parenting attitude. Conclusion : I can find out that parent have important influence on promoting child’s growth and parental daily life activity coaching method provide reasonable evidence on promoting process of self-care and occupation performance of developmental disability child.
Objective : The purpose of this study is the effect of parental coaching and occupational therapy on developmental disability child’s process of self-care, movement, sociality, parenting attitude, occupation performance. Method : This study is carried out with 16 developmental disability children from 17 August 2018 to 6 October 2018. These children are divided by two groups, each group has 6 children respectively. One group, called experimental group, is performed with 20 minutes of occupational therapy and 10 minutes of parental daily life activity coaching method every two weeks, so total 10 times of behavioral intervention are done during 5 weeks. The other group, called comparison group, is carried out only 30 minutes of occupational therapy every two weeks without parental daily life activity coaching method, so also 10 times of behavioral intervention are done same period. First of all, to measure process of self-care, movement and sociality, Pediatric Evaluation of Disability Inventory(PEDI) is used and Secondly, to check out the change of parenting attitude Maternal Behavior Research Instrument(MBRI) is used and finally to find out the change of occupation performance Canadian Occupational Performance Measure(COPM) is used. Result : After this study is accomplished, the result is that experimental group has meaningful change in process of self-care and total amount of PEDI and in regard of occupation performance, two groups has all meaningful change in COPM. Finally there are no meaningful change of two groups in MBRI on parenting attitude. Conclusion : I can find out that parent have important influence on promoting child’s growth and parental daily life activity coaching method provide reasonable evidence on promoting process of self-care and occupation performance of developmental disability child.
주제어
#발달장애 부모 양육태도 부모코칭 신변처리 일상생활활동 작업수행 developmental disability daily life activity occupation performance parental coaching parenting attitude self-care
학위논문 정보
저자
하지호
학위수여기관
건양대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
의과학과
지도교수
차태현
발행연도
2019
총페이지
85
키워드
발달장애 부모 양육태도 부모코칭 신변처리 일상생활활동 작업수행 developmental disability daily life activity occupation performance parental coaching parenting attitude self-care
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.