만0〜2세 어린이집 표준보육과정에 기초한 ‘영아보육프로그램’의 음악교육활동 분석 : 내용의 범위와 계열 및 교수학습방법을 중심으로 Analysis of music education activities of 'Infant Care Program' based on standard childcare course of 0〜2 years old: Focusing on the scope of contents, sequence and teaching and learning methods원문보기
본 연구는 만0∼2세 어린이집 표준보육과정에 기초한 ‘영아보육프로그램’에 제시된 음악교육활동의 교육내용 범위와 계열, 그리고 교수학습방법을 분석하여 표준보육과정 교사용 지도서의 음악교육활동 개선방향에 대한 함의를 이끌어 내는데 기초자료를 제공하고자 하였다. 이와 같은 연구목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1) 만0∼2세 어린이집 표준보육과정에 기초한 ‘영아보육프로그램’ 음악교육활동의 교육내용은 어떠한가? (1) 음악교육활동 교육내용의 범위는 어떠한가? (2) 음악교육활동 교육내용의 계열은 어떠한가? 2) 만0∼2세 어린이집 표준보육과정에 기초한 ‘영아보육프로그램’ 음악교육활동의 교수학습방법은 어떠한가? (1) 음악교육활동의 교수학습매체는 어떠한가? (2) 음악교육활동의 세부적인 교수학습방법은 어떠한가? 연구 문제를 알아보기 위해 표준보육과정 교사용지도서에서 음악교육활동의 ...
본 연구는 만0∼2세 어린이집 표준보육과정에 기초한 ‘영아보육프로그램’에 제시된 음악교육활동의 교육내용 범위와 계열, 그리고 교수학습방법을 분석하여 표준보육과정 교사용 지도서의 음악교육활동 개선방향에 대한 함의를 이끌어 내는데 기초자료를 제공하고자 하였다. 이와 같은 연구목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1) 만0∼2세 어린이집 표준보육과정에 기초한 ‘영아보육프로그램’ 음악교육활동의 교육내용은 어떠한가? (1) 음악교육활동 교육내용의 범위는 어떠한가? (2) 음악교육활동 교육내용의 계열은 어떠한가? 2) 만0∼2세 어린이집 표준보육과정에 기초한 ‘영아보육프로그램’ 음악교육활동의 교수학습방법은 어떠한가? (1) 음악교육활동의 교수학습매체는 어떠한가? (2) 음악교육활동의 세부적인 교수학습방법은 어떠한가? 연구 문제를 알아보기 위해 표준보육과정 교사용지도서에서 음악교육활동의 내용분석 연구들을 살펴본 후 다음과 같은 진행을 실시하였다. 음악교육활동의 범위와 계열분석기준은 보건복지부(2013a), 손미이(2017), 이영애와 양지애(2012)의 연구를 바탕으로 ‘음악적 요소’와 ‘음악활동’을 중심으로 분석하였고, ‘개념의 계열’과 ‘경험의 계열’로 구분하여 분석하였다. 교수학습방법 중 교수학습매체 분석기준은 김민정(2016), 김진실(2015), 곽경화, 김지운과 박수영(2013)의 분석연구, 세부교수학습방법 분석기준은 장은주(2007), 윤지영(2014), 허순희(1996), Pica(2010)의 문헌을 바탕으로 수정·보완하여, 박사학위를 소지하고 영·유아 음악교육 관련 논문을 다수 수행한 유아교육전문가 1인, 20년 현장경력의 유아교육 전공 석사과정 생 1인과 연구자가 분석 준거의 타당도를 검토하여 일치 도를 산출하였다. 이를 바탕으로 본 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째. 내용의 범위는 ‘음악적 요소’에 따라 활동의 편차가 크게 나타났고, ‘음악활동’에서 ‘듣기’는 모든 연령에서 높은 빈도를 보였다. 특히 만1세 음악활동(25개) 중 악기활동은 1개로 영아의 발달수준과 계열성을 고려하여 추가적으로 제시할 필요가 있다. 둘째. 활동의 계열 중 ‘개념의 계열’은 모든 활동에서 ‘음악적 특성’보다 ‘음악적 표현’이 낮은 빈도로 나타나 계열성이 부족하였고, 각 연령 내에서 ‘개념의 계열’과 ‘경험의 계열’은 유사한 경향으로 나타났다. 셋째. 교수학습매체 중 ‘감각매체’는 각 연령에서 ‘시각’, ‘청각’, ‘시청각’ 순으로 나타났고, 발달특성을 고려한 교수학습매체의 활용이 이루어졌다. 그러나 그 빈도가 낮아 좀 더 다양한 교수학습매체의 개발과 활용 제시방법이 구체화 되어야 할 것이다. 그리고 ‘악기’는 ‘리듬악기’와 ‘서양악기’의 빈도가 높게 나타났다. 넷째. 세부적인 교수학습방법은 ‘듣기’ 활동은 ‘경험적 접근’, ‘노래 부르기’ 활동은 ‘부르기’, ‘악기’ 활동은 ‘연주하기’, ‘움직임’ 활동은 ‘직접적 접근’, ‘창작’ 활동은 ‘음악적 유창성’이 각 연령별로 가장 높은 빈도수를 보였다. 총결의 평가는 음악교육활동을 계획 수립 시 음악교육의 요소와 활동을 골고루 경험할 수 있도록 다양한 매체와 교수학습방법으로 풍부한 음악교육활동 경험을 제시해 주어야 한다.
본 연구는 만0∼2세 어린이집 표준보육과정에 기초한 ‘영아보육프로그램’에 제시된 음악교육활동의 교육내용 범위와 계열, 그리고 교수학습방법을 분석하여 표준보육과정 교사용 지도서의 음악교육활동 개선방향에 대한 함의를 이끌어 내는데 기초자료를 제공하고자 하였다. 이와 같은 연구목적에 따라 설정한 연구문제는 다음과 같다. 1) 만0∼2세 어린이집 표준보육과정에 기초한 ‘영아보육프로그램’ 음악교육활동의 교육내용은 어떠한가? (1) 음악교육활동 교육내용의 범위는 어떠한가? (2) 음악교육활동 교육내용의 계열은 어떠한가? 2) 만0∼2세 어린이집 표준보육과정에 기초한 ‘영아보육프로그램’ 음악교육활동의 교수학습방법은 어떠한가? (1) 음악교육활동의 교수학습매체는 어떠한가? (2) 음악교육활동의 세부적인 교수학습방법은 어떠한가? 연구 문제를 알아보기 위해 표준보육과정 교사용지도서에서 음악교육활동의 내용분석 연구들을 살펴본 후 다음과 같은 진행을 실시하였다. 음악교육활동의 범위와 계열분석기준은 보건복지부(2013a), 손미이(2017), 이영애와 양지애(2012)의 연구를 바탕으로 ‘음악적 요소’와 ‘음악활동’을 중심으로 분석하였고, ‘개념의 계열’과 ‘경험의 계열’로 구분하여 분석하였다. 교수학습방법 중 교수학습매체 분석기준은 김민정(2016), 김진실(2015), 곽경화, 김지운과 박수영(2013)의 분석연구, 세부교수학습방법 분석기준은 장은주(2007), 윤지영(2014), 허순희(1996), Pica(2010)의 문헌을 바탕으로 수정·보완하여, 박사학위를 소지하고 영·유아 음악교육 관련 논문을 다수 수행한 유아교육전문가 1인, 20년 현장경력의 유아교육 전공 석사과정 생 1인과 연구자가 분석 준거의 타당도를 검토하여 일치 도를 산출하였다. 이를 바탕으로 본 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째. 내용의 범위는 ‘음악적 요소’에 따라 활동의 편차가 크게 나타났고, ‘음악활동’에서 ‘듣기’는 모든 연령에서 높은 빈도를 보였다. 특히 만1세 음악활동(25개) 중 악기활동은 1개로 영아의 발달수준과 계열성을 고려하여 추가적으로 제시할 필요가 있다. 둘째. 활동의 계열 중 ‘개념의 계열’은 모든 활동에서 ‘음악적 특성’보다 ‘음악적 표현’이 낮은 빈도로 나타나 계열성이 부족하였고, 각 연령 내에서 ‘개념의 계열’과 ‘경험의 계열’은 유사한 경향으로 나타났다. 셋째. 교수학습매체 중 ‘감각매체’는 각 연령에서 ‘시각’, ‘청각’, ‘시청각’ 순으로 나타났고, 발달특성을 고려한 교수학습매체의 활용이 이루어졌다. 그러나 그 빈도가 낮아 좀 더 다양한 교수학습매체의 개발과 활용 제시방법이 구체화 되어야 할 것이다. 그리고 ‘악기’는 ‘리듬악기’와 ‘서양악기’의 빈도가 높게 나타났다. 넷째. 세부적인 교수학습방법은 ‘듣기’ 활동은 ‘경험적 접근’, ‘노래 부르기’ 활동은 ‘부르기’, ‘악기’ 활동은 ‘연주하기’, ‘움직임’ 활동은 ‘직접적 접근’, ‘창작’ 활동은 ‘음악적 유창성’이 각 연령별로 가장 높은 빈도수를 보였다. 총결의 평가는 음악교육활동을 계획 수립 시 음악교육의 요소와 활동을 골고루 경험할 수 있도록 다양한 매체와 교수학습방법으로 풍부한 음악교육활동 경험을 제시해 주어야 한다.
This study The scope and sequence of education contents of music education activities presented in 'Infant Care Program' based on the standard childcare course of 0-2 years old nursing homes, The purpose of this study was to provide basic data for analyzing teaching and learning methods and suggesti...
This study The scope and sequence of education contents of music education activities presented in 'Infant Care Program' based on the standard childcare course of 0-2 years old nursing homes, The purpose of this study was to provide basic data for analyzing teaching and learning methods and suggesting ways to improve teachers. The research problems that have been set according to the purpose of the research are as follows. 1) Based on a standard childcare course of 0-2 years old childcare ‘Infant Care Program’ What is the content of music education activities? (1) Music education activities What is the scope of education contents? (2) Music education activities What is the sequence of education contents? 2) Based on a standard childcare course of 0-2 years old childcare ‘Infant Care Program’ What is the teaching and learning method of music education activities? (1) What is the teaching and learning medium of music education activities? (2) What is the detailed teaching and learning method of music education activities? In order to investigate the research problems, we analyzed the contents analysis studies of music education activities in the standard nursery teacher 's guidebook, and then proceeded as follows. The range of music education activities and the sequence analysis criteria Ministry of Health and Welfare(2013a), Son MiYI(2017), Lee Young Ae and Yang jiAe(2012) Based on the research, 'musical elements' and 'music activities' were analyzed, 'Conceptual sequence' and 'experience sequence', Analysis of teaching and learning media among the teaching and learning methods is analyzed by Kim MinJung(2016), Kim JinSil(2015), Kwak Kyung Hwa, Kim JiWoon and Park SooYoung(2013), The detailed teaching method Based on the literature of Jang Eunju (2007), Yoon JiYoung(2014), Heo SunHee(1996) and Pica(2010), One of the early childhood education specialists who had a Ph.D, 20-year field experience one master's course student in early childhood education and The researchers examined the validity of the analysis criteria and calculated the agreement. The results of this study are summarized as follows. first. The range of content was Deviation of activity by 'musical elements', 'Listening' in 'music activity' showed high frequency in all ages.In particular, musical instrument activity is one of the first generation musical activities (25), and it needs to be presented additionally considering the development level and sequence of the infant. second. Among the series of activities, 'sequence of concepts' was low in 'musical expression' rather than 'musical characteristic' in all activities, Lack of sequencing Within each age, the 'sequence of concepts' and 'sequence of experiences' appeared similar. third. Among the teaching and learning media, 'sensory medium' is the order of 'visual', 'auditory', and 'audiovisual' in each age. The use of teaching and learning media in developmental characteristics was utilized. However, since the frequency is low, a more diverse way of teaching and learning should be developed and utilized. And 'musical instruments' showed high frequency of 'rhythm instruments' and 'Western musical instruments'. fourth. The detailed teaching and learning methods are 'Listening' activities are 'experiential approach', 'Singing' activities are 'singing', 'Instrument' activities include 'playing', 'Movement' activities are 'direct approach', 'Creativity' activities are 'musical fluency' showed the highest frequency by each age group. The evaluation of the total should provide a rich experience of musical education activities through various media and teaching and learning methods so that students can experience the elements and activities of music education at the time of planning the music education activities.
This study The scope and sequence of education contents of music education activities presented in 'Infant Care Program' based on the standard childcare course of 0-2 years old nursing homes, The purpose of this study was to provide basic data for analyzing teaching and learning methods and suggesting ways to improve teachers. The research problems that have been set according to the purpose of the research are as follows. 1) Based on a standard childcare course of 0-2 years old childcare ‘Infant Care Program’ What is the content of music education activities? (1) Music education activities What is the scope of education contents? (2) Music education activities What is the sequence of education contents? 2) Based on a standard childcare course of 0-2 years old childcare ‘Infant Care Program’ What is the teaching and learning method of music education activities? (1) What is the teaching and learning medium of music education activities? (2) What is the detailed teaching and learning method of music education activities? In order to investigate the research problems, we analyzed the contents analysis studies of music education activities in the standard nursery teacher 's guidebook, and then proceeded as follows. The range of music education activities and the sequence analysis criteria Ministry of Health and Welfare(2013a), Son MiYI(2017), Lee Young Ae and Yang jiAe(2012) Based on the research, 'musical elements' and 'music activities' were analyzed, 'Conceptual sequence' and 'experience sequence', Analysis of teaching and learning media among the teaching and learning methods is analyzed by Kim MinJung(2016), Kim JinSil(2015), Kwak Kyung Hwa, Kim JiWoon and Park SooYoung(2013), The detailed teaching method Based on the literature of Jang Eunju (2007), Yoon JiYoung(2014), Heo SunHee(1996) and Pica(2010), One of the early childhood education specialists who had a Ph.D, 20-year field experience one master's course student in early childhood education and The researchers examined the validity of the analysis criteria and calculated the agreement. The results of this study are summarized as follows. first. The range of content was Deviation of activity by 'musical elements', 'Listening' in 'music activity' showed high frequency in all ages.In particular, musical instrument activity is one of the first generation musical activities (25), and it needs to be presented additionally considering the development level and sequence of the infant. second. Among the series of activities, 'sequence of concepts' was low in 'musical expression' rather than 'musical characteristic' in all activities, Lack of sequencing Within each age, the 'sequence of concepts' and 'sequence of experiences' appeared similar. third. Among the teaching and learning media, 'sensory medium' is the order of 'visual', 'auditory', and 'audiovisual' in each age. The use of teaching and learning media in developmental characteristics was utilized. However, since the frequency is low, a more diverse way of teaching and learning should be developed and utilized. And 'musical instruments' showed high frequency of 'rhythm instruments' and 'Western musical instruments'. fourth. The detailed teaching and learning methods are 'Listening' activities are 'experiential approach', 'Singing' activities are 'singing', 'Instrument' activities include 'playing', 'Movement' activities are 'direct approach', 'Creativity' activities are 'musical fluency' showed the highest frequency by each age group. The evaluation of the total should provide a rich experience of musical education activities through various media and teaching and learning methods so that students can experience the elements and activities of music education at the time of planning the music education activities.
주제어
#표준보육과정 영아보육프로그램 음악교육활동 교수학습방법 교수매체 Standard childcare course infant care program music education activities teaching and learning methods teaching media
학위논문 정보
저자
함형숙
학위수여기관
위덕대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
교육학과 유아교육
지도교수
김은정
발행연도
2019
총페이지
190
키워드
표준보육과정 영아보육프로그램 음악교육활동 교수학습방법 교수매체 Standard childcare course infant care program music education activities teaching and learning methods teaching media
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.