[학위논문]공포소구를 이용한 스마트폰 중독방지 공익광고가 수용자의 광고태도와 행동의도에 미치는 영향 : 성별과 교육수준을 중심으로 The influence of public advertising based on fear appeal technique to prevent smartphone addiction on receiver's attitude and intention : the role of gender and educational level원문보기
본 연구는 공포소구를 이용한 스마트폰 중독방지 공익광고가 수용자의 성별과 교육수준에 따라 광고태도와 행동의도에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는데 목적이 있었다. 연구방법은 문헌연구와 실증연구를 병행하였으며, 광고태도와 행동의도에 대한 문헌연구를 통해 도출하였다. 도출한 연구가설을 검정하기 위해 실증연구의 설문조사를 실시하였다. 본 연구에서는 효과측정에 사용된 실험물의 경우 인쇄광고 형태의 광고로 공포소구를 이용한 스마트폰 중독방지 공익광고로 제작하였다. 설문은 일반인 총 86명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 등간척도 중에 Likert Type 5점 척도를 이용하여 측정하였다. 본 연구의 통계처리는 ...
본 연구는 공포소구를 이용한 스마트폰 중독방지 공익광고가 수용자의 성별과 교육수준에 따라 광고태도와 행동의도에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는데 목적이 있었다. 연구방법은 문헌연구와 실증연구를 병행하였으며, 광고태도와 행동의도에 대한 문헌연구를 통해 도출하였다. 도출한 연구가설을 검정하기 위해 실증연구의 설문조사를 실시하였다. 본 연구에서는 효과측정에 사용된 실험물의 경우 인쇄광고 형태의 광고로 공포소구를 이용한 스마트폰 중독방지 공익광고로 제작하였다. 설문은 일반인 총 86명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 등간척도 중에 Likert Type 5점 척도를 이용하여 측정하였다. 본 연구의 통계처리는 SPSS 통계프로그램을 이용하였고 기술통계, t검증을 통해 연구가설을 규명하고자 하였다. 본 연구에서는 특히 성별(남성 vs. 여성), 교육수준(고졸 이하 vs. 대졸 이상)에 따라 공포소구를 이용한 스마트폰 중독방지 공익광고에 대한 수용자의 광고태도와 행동의가 차이가 있는지를 살펴보았다. 연구결과, 공포소구를 이용한 스마트폰 중독방지 공익광고에 대한 광고태도와 행동의도는 남성보다 여성 수용자에서 더 높게 나타났다. 그리고 공포소구를 이용한 스마트폰 중독방지 공익광고에 대한 광고태도와 행동의도는 고졸이하 보다 대졸이상 수용자에서 더 높게 나타났다. 본문에서는 이러한 연구결과를 바탕으로 공포소구를 이용한 공익광고와 관련된 연구의 한계점, 향후연구의 방향에 대해 논의하였다.
본 연구는 공포소구를 이용한 스마트폰 중독방지 공익광고가 수용자의 성별과 교육수준에 따라 광고태도와 행동의도에 어떠한 영향을 미치는지 알아보는데 목적이 있었다. 연구방법은 문헌연구와 실증연구를 병행하였으며, 광고태도와 행동의도에 대한 문헌연구를 통해 도출하였다. 도출한 연구가설을 검정하기 위해 실증연구의 설문조사를 실시하였다. 본 연구에서는 효과측정에 사용된 실험물의 경우 인쇄광고 형태의 광고로 공포소구를 이용한 스마트폰 중독방지 공익광고로 제작하였다. 설문은 일반인 총 86명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 등간척도 중에 Likert Type 5점 척도를 이용하여 측정하였다. 본 연구의 통계처리는 SPSS 통계프로그램을 이용하였고 기술통계, t검증을 통해 연구가설을 규명하고자 하였다. 본 연구에서는 특히 성별(남성 vs. 여성), 교육수준(고졸 이하 vs. 대졸 이상)에 따라 공포소구를 이용한 스마트폰 중독방지 공익광고에 대한 수용자의 광고태도와 행동의가 차이가 있는지를 살펴보았다. 연구결과, 공포소구를 이용한 스마트폰 중독방지 공익광고에 대한 광고태도와 행동의도는 남성보다 여성 수용자에서 더 높게 나타났다. 그리고 공포소구를 이용한 스마트폰 중독방지 공익광고에 대한 광고태도와 행동의도는 고졸이하 보다 대졸이상 수용자에서 더 높게 나타났다. 본문에서는 이러한 연구결과를 바탕으로 공포소구를 이용한 공익광고와 관련된 연구의 한계점, 향후연구의 방향에 대해 논의하였다.
The purpose of this study was to explore the influence of public advertising based on fear appeal technique to prevent smartphone addiction on the receiver with different gender and educational level, their attitude and intention which is more effective. The methods are cultural and empirical studie...
The purpose of this study was to explore the influence of public advertising based on fear appeal technique to prevent smartphone addiction on the receiver with different gender and educational level, their attitude and intention which is more effective. The methods are cultural and empirical studies. The conclusion is drawn from the literature research in order to test the research hypothesis obtained through literature research and the empirical investigation. In this study, in order to measure the effect of advertisement, print public advertising based on fear appeal technique as a test experimental material for use was made. The research surveyed 86 ordinary persons as subjects with Likert type scale of five points. The main results of this study are as follows: SPSS statistical procedure, technical statistics and T verification were used in the statistical treatment of this study. In this study, in order to examine whether there is a difference between the attitude of the audience and the behaviors of the public service advertisements for the prevention of smartphone addiction with the fear appeal according to the sex (male vs. female) and educational level (high school graduate or below vs. university graduate or above). As a result of the study, the attitude and behavioral intention of the smartphone addiction prevention public service advertisement using fear appeal was higher in female receiver than male. And the attitude and behavioral intention of public service advertisement for prevention of smartphone addiction using fear appeal were higher in university graduates or above than in high school graduate or below graduates. Based on such findings, this paper discusses the practical points related to advertising, the boundaries of research, and the direction of future research.
The purpose of this study was to explore the influence of public advertising based on fear appeal technique to prevent smartphone addiction on the receiver with different gender and educational level, their attitude and intention which is more effective. The methods are cultural and empirical studies. The conclusion is drawn from the literature research in order to test the research hypothesis obtained through literature research and the empirical investigation. In this study, in order to measure the effect of advertisement, print public advertising based on fear appeal technique as a test experimental material for use was made. The research surveyed 86 ordinary persons as subjects with Likert type scale of five points. The main results of this study are as follows: SPSS statistical procedure, technical statistics and T verification were used in the statistical treatment of this study. In this study, in order to examine whether there is a difference between the attitude of the audience and the behaviors of the public service advertisements for the prevention of smartphone addiction with the fear appeal according to the sex (male vs. female) and educational level (high school graduate or below vs. university graduate or above). As a result of the study, the attitude and behavioral intention of the smartphone addiction prevention public service advertisement using fear appeal was higher in female receiver than male. And the attitude and behavioral intention of public service advertisement for prevention of smartphone addiction using fear appeal were higher in university graduates or above than in high school graduate or below graduates. Based on such findings, this paper discusses the practical points related to advertising, the boundaries of research, and the direction of future research.
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