모차르트(W. A. Mozart)는 18세기 빈 고전주의 음악의 중요한 작곡가이다.
빈 고전주의 시대는 바로크시대의 엄격하고 절제된 음악으로부터 인간의 존엄성을 찬양하는 음악이 시작되었던 시대이다.
이 시대의 개성을 반영시킨 작곡가로는 하이든(J. Haydn)과 베토벤(L. v. Beethoven) 등이 있으며, 이들의 음악적 업적은 짧은 기간이지만 빈 고전주의를 음악사에 남기는 성과를 거두었으며, 이들이 작곡한 작품들은 인류의 위대한 자산이 되었다.
모차르트는 잘츠부르크에서 태어나 빈에서 주로 활동한 작곡...
모차르트(W. A. Mozart)는 18세기 빈 고전주의 음악의 중요한 작곡가이다.
빈 고전주의 시대는 바로크시대의 엄격하고 절제된 음악으로부터 인간의 존엄성을 찬양하는 음악이 시작되었던 시대이다.
이 시대의 개성을 반영시킨 작곡가로는 하이든(J. Haydn)과 베토벤(L. v. Beethoven) 등이 있으며, 이들의 음악적 업적은 짧은 기간이지만 빈 고전주의를 음악사에 남기는 성과를 거두었으며, 이들이 작곡한 작품들은 인류의 위대한 자산이 되었다.
모차르트는 잘츠부르크에서 태어나 빈에서 주로 활동한 작곡가이다.
모차르트가 작곡한 작품의 장르는 매우 다양하며, 오페라와 협주곡 및 교향곡을 비롯하여 미사곡이나 레퀴엠 등 수많은 교회음악과 실내악, 독주곡 및 성악곡 등을 작곡했다.
본 논문은 모차르트의 중요한 교회음악중의 하나인 Motette <Exsultate, Jubilate(기뻐하라, 춤을 춰라), K.165>에 대하여 연구한 결과 다음과 같은 중요한 특징을 알 수 있었다.
모차르트의 Motette <Exsultate Jubilate K.165>는 ‘Solo Motet(독창 모테트)’이다. 전체 3곡의 아리아와 1곡의 레치타티보가 관현악 반주에 의하여 연주되어지도록 구성되어 있으며, 제1곡의 제목이 <Exsultate Jubilate>이다. 제2곡의 시작 전에는 레치타티보가 첨가되어 있다. 특히 제3곡 <Alleruja(하나님을 찬양하라)>는 화려한 카덴짜 가 포함된 멜리스마적인 악곡으로서 독립적으로 많이 연주되고 있다.
또한 제1곡과 제2곡에서는 기악곡 형식인 소나타 형식을 사용하고 있으며 제3곡에는 론도형식이 사용되는 등 고전주의 시대의 시대성을 보여주고 있다.
그리고 제2곡의 첫 부분에서는 레치타티보가 사용되어 전례용 교회음악에 오페라적 요소가 적용됨을 알 수 있었으며, 화려한 독창성부의 기교를 요구하는 등, 모차르트의 Motette <Exsultate Jubilate, K.165>는 가볍고 경쾌한 이탈리아 오페라풍의 성격과 진지하고 엄격한 독일 교회음악의 요소를 동시에 지니고 있음을 알 수 있었다.
모차르트(W. A. Mozart)는 18세기 빈 고전주의 음악의 중요한 작곡가이다.
빈 고전주의 시대는 바로크시대의 엄격하고 절제된 음악으로부터 인간의 존엄성을 찬양하는 음악이 시작되었던 시대이다.
이 시대의 개성을 반영시킨 작곡가로는 하이든(J. Haydn)과 베토벤(L. v. Beethoven) 등이 있으며, 이들의 음악적 업적은 짧은 기간이지만 빈 고전주의를 음악사에 남기는 성과를 거두었으며, 이들이 작곡한 작품들은 인류의 위대한 자산이 되었다.
모차르트는 잘츠부르크에서 태어나 빈에서 주로 활동한 작곡가이다.
모차르트가 작곡한 작품의 장르는 매우 다양하며, 오페라와 협주곡 및 교향곡을 비롯하여 미사곡이나 레퀴엠 등 수많은 교회음악과 실내악, 독주곡 및 성악곡 등을 작곡했다.
본 논문은 모차르트의 중요한 교회음악중의 하나인 Motette <Exsultate, Jubilate(기뻐하라, 춤을 춰라), K.165>에 대하여 연구한 결과 다음과 같은 중요한 특징을 알 수 있었다.
모차르트의 Motette <Exsultate Jubilate K.165>는 ‘Solo Motet(독창 모테트)’이다. 전체 3곡의 아리아와 1곡의 레치타티보가 관현악 반주에 의하여 연주되어지도록 구성되어 있으며, 제1곡의 제목이 <Exsultate Jubilate>이다. 제2곡의 시작 전에는 레치타티보가 첨가되어 있다. 특히 제3곡 <Alleruja(하나님을 찬양하라)>는 화려한 카덴짜 가 포함된 멜리스마적인 악곡으로서 독립적으로 많이 연주되고 있다.
또한 제1곡과 제2곡에서는 기악곡 형식인 소나타 형식을 사용하고 있으며 제3곡에는 론도형식이 사용되는 등 고전주의 시대의 시대성을 보여주고 있다.
그리고 제2곡의 첫 부분에서는 레치타티보가 사용되어 전례용 교회음악에 오페라적 요소가 적용됨을 알 수 있었으며, 화려한 독창성부의 기교를 요구하는 등, 모차르트의 Motette <Exsultate Jubilate, K.165>는 가볍고 경쾌한 이탈리아 오페라풍의 성격과 진지하고 엄격한 독일 교회음악의 요소를 동시에 지니고 있음을 알 수 있었다.
Motette composed by Mozart in 1773 has characteristics of the 18th Century’s Motte as follows:
Motette, one of main genres of church music, had been developed from the middle ages through the Renaissance. As motette had been developed by the 18th Century, its biggest characteristic was add...
Motette composed by Mozart in 1773 has characteristics of the 18th Century’s Motte as follows:
Motette, one of main genres of church music, had been developed from the middle ages through the Renaissance. As motette had been developed by the 18th Century, its biggest characteristic was addition of accompaniment to a choral without it in the era of Renaissance. ln the Baroque age, motette for solo was composed, interestingly.
Mozart’s Motette, has a recitativo between the first and the second pieces, and it ends in its third piece.
As a result of the analysis on this Motette, the following conclusions are made;
First, for its formality used in this motette, Mozart as a great master of classical music, introduced the form of sonata to motette, a choral.
the form of sonata in the first piece is omitted with development, and except for this part, it is a sonata form with introduction, exposition, and coda.
ln addition, the form of the second piece has the same sonata form with the first one,
the third piece has a modified rondo form. Like this, instrumental music was applied to a motette and this characteristic shows an important feature of this motette in its era.
Second, a recitativo was used. Recitativo is used in grand choral such as opera or oratorio, and in particular, it is used for description of a situation before in an air sung by a protagonist. However, Mozart used a recitativo before the second piece, changing traditional forms of motette. therefore, this motette, in spite of being a church music, is the one applied with an element of opera.
Third, its third piece is independent. the third piece, , for formality of the work, unlike the first and the second ones in sonata form, is in rondo form.
differentiated with the first two piece.
For melody, it has very splendid techniques, it has coloratura features which uses higher ranges and high-level techniques of soprano part, showing its own independence.
ln conclusion, as a result of the analysis on Mozar’s Motette, , this work has features of an ltalian Opera focusing in light, buoyant, and technical air, and of a German church musics Cantata, focusing on simple, logical, and small-scaled ensemble at the same time.
Motette composed by Mozart in 1773 has characteristics of the 18th Century’s Motte as follows:
Motette, one of main genres of church music, had been developed from the middle ages through the Renaissance. As motette had been developed by the 18th Century, its biggest characteristic was addition of accompaniment to a choral without it in the era of Renaissance. ln the Baroque age, motette for solo was composed, interestingly.
Mozart’s Motette, has a recitativo between the first and the second pieces, and it ends in its third piece.
As a result of the analysis on this Motette, the following conclusions are made;
First, for its formality used in this motette, Mozart as a great master of classical music, introduced the form of sonata to motette, a choral.
the form of sonata in the first piece is omitted with development, and except for this part, it is a sonata form with introduction, exposition, and coda.
ln addition, the form of the second piece has the same sonata form with the first one,
the third piece has a modified rondo form. Like this, instrumental music was applied to a motette and this characteristic shows an important feature of this motette in its era.
Second, a recitativo was used. Recitativo is used in grand choral such as opera or oratorio, and in particular, it is used for description of a situation before in an air sung by a protagonist. However, Mozart used a recitativo before the second piece, changing traditional forms of motette. therefore, this motette, in spite of being a church music, is the one applied with an element of opera.
Third, its third piece is independent. the third piece, , for formality of the work, unlike the first and the second ones in sonata form, is in rondo form.
differentiated with the first two piece.
For melody, it has very splendid techniques, it has coloratura features which uses higher ranges and high-level techniques of soprano part, showing its own independence.
ln conclusion, as a result of the analysis on Mozar’s Motette, , this work has features of an ltalian Opera focusing in light, buoyant, and technical air, and of a German church musics Cantata, focusing on simple, logical, and small-scaled ensemble at the same time.
주제어
#고전주의 음악 모차르트 교회음악 모테트 기뻐하라 춤을춰라
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.