현재 중국은 여러 가지 국제적 환경과 급진적인 경제 성장으로 인해 내수(內需)시장은 물론 외수(外需)시장에 대한 관심이 급격히 높아졌다. 또한 자국(自國) 문화의 중심으로 하는 콘텐츠 시장은 더욱 확대되고 있는 현실에서 전통(傳統)과 고전(古傳)에 대한 관심은 점차 높아져가고 있다. 그러나 현 시점에서 보았을 때, 이에 대한 활용(애니메이션을 중점으로)은 중ㆍ한ㆍ일 애니메이션을 비교해 현저히 낮다고 하겠다. 어느 민족이든 특유한 문화를 가지고 있다. 이는 여러 가지 요인(要因)에 따라 형성된다. 한 나라 안에서도 지역적으로 각기 문화의 차이를 두고 나타난다. 그리고 이와 함께 각자의 민족 신화(神話)와 전설(傳說) 그리고 설화(說話)를 만들어 나아간다. 특히 중국과 같이 다양한 민족이 분포되어 있는 경우는 종교와 풍속(風俗)에 따라서 유사하거나 또 다른 구조의 설화가 있다. 이와 같은 전통적인 고전 설화의 요소들은 만화나 애니메이션에 좋은 차용 구조를 가지고 있으며, 중요한 것은 이를 모티프(motif)로 하여 여기에 스토리텔링을 가미(加味)해서 더욱 다양한 이야기 구조를 만들 수 있다는 장점을 가지고 있다는 것이다. 실제 영화에서도 설화의 구조를 모티프로 해서 많은 차용(借用)이 이루어 졌다. 잘 알려진 대표적인 사례로써 “서유기(西遊記)”와 “천녀유혼(倩女幽魂)”을 들 수 있고, 종교와 결합한 각종의 선도(仙道) 계열이나 무협 영화들을 들 수 있다. 각 장르들은 판타지와 SF적 요소를 띄고 많은 인기를 구가하고 있다. 여기에 주(主)가 되는 것이 설화를 바탕으로 하는 고전을 각색, 즉 스토리텔링을 통해 현대에 맞게 재해석 하는 것이다. 여기에 애니메이션에서 표현할 수 있는 과장된 표현과 ...
현재 중국은 여러 가지 국제적 환경과 급진적인 경제 성장으로 인해 내수(內需)시장은 물론 외수(外需)시장에 대한 관심이 급격히 높아졌다. 또한 자국(自國) 문화의 중심으로 하는 콘텐츠 시장은 더욱 확대되고 있는 현실에서 전통(傳統)과 고전(古傳)에 대한 관심은 점차 높아져가고 있다. 그러나 현 시점에서 보았을 때, 이에 대한 활용(애니메이션을 중점으로)은 중ㆍ한ㆍ일 애니메이션을 비교해 현저히 낮다고 하겠다. 어느 민족이든 특유한 문화를 가지고 있다. 이는 여러 가지 요인(要因)에 따라 형성된다. 한 나라 안에서도 지역적으로 각기 문화의 차이를 두고 나타난다. 그리고 이와 함께 각자의 민족 신화(神話)와 전설(傳說) 그리고 설화(說話)를 만들어 나아간다. 특히 중국과 같이 다양한 민족이 분포되어 있는 경우는 종교와 풍속(風俗)에 따라서 유사하거나 또 다른 구조의 설화가 있다. 이와 같은 전통적인 고전 설화의 요소들은 만화나 애니메이션에 좋은 차용 구조를 가지고 있으며, 중요한 것은 이를 모티프(motif)로 하여 여기에 스토리텔링을 가미(加味)해서 더욱 다양한 이야기 구조를 만들 수 있다는 장점을 가지고 있다는 것이다. 실제 영화에서도 설화의 구조를 모티프로 해서 많은 차용(借用)이 이루어 졌다. 잘 알려진 대표적인 사례로써 “서유기(西遊記)”와 “천녀유혼(倩女幽魂)”을 들 수 있고, 종교와 결합한 각종의 선도(仙道) 계열이나 무협 영화들을 들 수 있다. 각 장르들은 판타지와 SF적 요소를 띄고 많은 인기를 구가하고 있다. 여기에 주(主)가 되는 것이 설화를 바탕으로 하는 고전을 각색, 즉 스토리텔링을 통해 현대에 맞게 재해석 하는 것이다. 여기에 애니메이션에서 표현할 수 있는 과장된 표현과 특수효과 등을 이용하여 보다 다양한 볼거리와 이야기를 만들어 낼 수 있는 가능성이 존재하는 것이다. 고전을 통한 문화에 대한 알림은 어떠한 민족이든 간에 중요한 일의 하나이다. 또한 하나라는 자존감의 고취(鼓吹)이기도 하다. 중국의 경우 다 민족으로 이루어진 통일 국가이다. 여기에는 다양한 이야기가 존재하며, 이를 스토리텔링 작업을 통해 더욱 다양한 이야기꺼리로 발전시킬 수 있다는 장점을 가지고 있다는 것이다. 본 연구의 최종 목적은 이러한 장점을 바탕으로 하는 애니메이션 콘텐츠 개발을 위한 가능성에 대해 연구하고자 한다. 먼저 중국 전통 문화의 형성에 대해 알아보고 애니메이션 콘텐츠 산업이란 무엇인지에 대해 알아보고자 한다. 그리고 중국 고전 설화의 이해를 바탕으로 이를 모티프로 하는 중국적인 애니메이션 콘텐츠의 개발 타당성에 대해 알아보고자 한다. 이를 위해 거시적 관점에서 중국의 고전 설화를 바탕으로 하는 문화 콘텐츠와 애니메이션의 전반적인 현황에 대해 알아보고자 한다. 최종적으로는 이러한 중국의 고전 설화와 전통문화의 스토리텔링을 통해 애니메이션 콘텐츠의 개발 가능성에 대해서 연구하고자 한다.
현재 중국은 여러 가지 국제적 환경과 급진적인 경제 성장으로 인해 내수(內需)시장은 물론 외수(外需)시장에 대한 관심이 급격히 높아졌다. 또한 자국(自國) 문화의 중심으로 하는 콘텐츠 시장은 더욱 확대되고 있는 현실에서 전통(傳統)과 고전(古傳)에 대한 관심은 점차 높아져가고 있다. 그러나 현 시점에서 보았을 때, 이에 대한 활용(애니메이션을 중점으로)은 중ㆍ한ㆍ일 애니메이션을 비교해 현저히 낮다고 하겠다. 어느 민족이든 특유한 문화를 가지고 있다. 이는 여러 가지 요인(要因)에 따라 형성된다. 한 나라 안에서도 지역적으로 각기 문화의 차이를 두고 나타난다. 그리고 이와 함께 각자의 민족 신화(神話)와 전설(傳說) 그리고 설화(說話)를 만들어 나아간다. 특히 중국과 같이 다양한 민족이 분포되어 있는 경우는 종교와 풍속(風俗)에 따라서 유사하거나 또 다른 구조의 설화가 있다. 이와 같은 전통적인 고전 설화의 요소들은 만화나 애니메이션에 좋은 차용 구조를 가지고 있으며, 중요한 것은 이를 모티프(motif)로 하여 여기에 스토리텔링을 가미(加味)해서 더욱 다양한 이야기 구조를 만들 수 있다는 장점을 가지고 있다는 것이다. 실제 영화에서도 설화의 구조를 모티프로 해서 많은 차용(借用)이 이루어 졌다. 잘 알려진 대표적인 사례로써 “서유기(西遊記)”와 “천녀유혼(倩女幽魂)”을 들 수 있고, 종교와 결합한 각종의 선도(仙道) 계열이나 무협 영화들을 들 수 있다. 각 장르들은 판타지와 SF적 요소를 띄고 많은 인기를 구가하고 있다. 여기에 주(主)가 되는 것이 설화를 바탕으로 하는 고전을 각색, 즉 스토리텔링을 통해 현대에 맞게 재해석 하는 것이다. 여기에 애니메이션에서 표현할 수 있는 과장된 표현과 특수효과 등을 이용하여 보다 다양한 볼거리와 이야기를 만들어 낼 수 있는 가능성이 존재하는 것이다. 고전을 통한 문화에 대한 알림은 어떠한 민족이든 간에 중요한 일의 하나이다. 또한 하나라는 자존감의 고취(鼓吹)이기도 하다. 중국의 경우 다 민족으로 이루어진 통일 국가이다. 여기에는 다양한 이야기가 존재하며, 이를 스토리텔링 작업을 통해 더욱 다양한 이야기꺼리로 발전시킬 수 있다는 장점을 가지고 있다는 것이다. 본 연구의 최종 목적은 이러한 장점을 바탕으로 하는 애니메이션 콘텐츠 개발을 위한 가능성에 대해 연구하고자 한다. 먼저 중국 전통 문화의 형성에 대해 알아보고 애니메이션 콘텐츠 산업이란 무엇인지에 대해 알아보고자 한다. 그리고 중국 고전 설화의 이해를 바탕으로 이를 모티프로 하는 중국적인 애니메이션 콘텐츠의 개발 타당성에 대해 알아보고자 한다. 이를 위해 거시적 관점에서 중국의 고전 설화를 바탕으로 하는 문화 콘텐츠와 애니메이션의 전반적인 현황에 대해 알아보고자 한다. 최종적으로는 이러한 중국의 고전 설화와 전통문화의 스토리텔링을 통해 애니메이션 콘텐츠의 개발 가능성에 대해서 연구하고자 한다.
At present, China's interest in the domestic market as well as the foreign market has increased sharply due to various international environments and rapid economic growth. In addition, the content market, which is the center of its own culture, is getting wider and more and more attention is being ...
At present, China's interest in the domestic market as well as the foreign market has increased sharply due to various international environments and rapid economic growth. In addition, the content market, which is the center of its own culture, is getting wider and more and more attention is being paid to the tradition and the classical tradition. However, when we look at the present time, we can say that the use of animation (focusing on animation) is significantly lower than that of Chinese, Korean, and Japanese animation. Any nation has its own unique culture. It is formed according to various factors. Within each country, there is a regional difference in culture. And along with this, each nation makes myths, legends and fables. Especially, when there are various ethnic groups like China, there are similar or different stories according to religion and customs. These traditional elements of classical narrative have a good borrowing structure for cartoon and animation, and the important thing is that they have the advantage of adding more storytelling by adding storytelling to them. In the actual film, borrowing was done with the structure of the narrative as the motif. A well-known example is 'A Chinese Odyssey' and 'A Chinese Ghost Story', and various Chinese zen series or martial arts movies combined with religion. Each genre has a lot of popularity with fantasy and SF elements. To become a master here is to reinterpret the classics based on the narratives by adapting to modern times through storytelling. There is a possibility to create a variety of sights and stories by using exaggerated expressions and special effects that can be expressed in animation. The notion of culture through classics is one of the most important tasks of any nation. It is also the height of one's self-esteem. In the case of China, it is a unified nation composed of many ethnic groups. There are various stories here, and it has the advantage that it can be developed into a variety of stories through storytelling. The final goal of this study is to explore the possibility of developing animation contents based on these advantages. First, we will learn about the formation of Chinese traditional culture and what is the animation contents industry. Based on the understanding of Chinese classical narrative, I will examine the feasibility of developing Chinese animation contents using this motif. For this purpose, we will examine the overall status of cultural contents and animation based on Chinese classical narratives from a macro perspective. Finally, I would like to study the possibility of the development of animation contents through the storytelling of Chinese traditional stories and traditional culture.
At present, China's interest in the domestic market as well as the foreign market has increased sharply due to various international environments and rapid economic growth. In addition, the content market, which is the center of its own culture, is getting wider and more and more attention is being paid to the tradition and the classical tradition. However, when we look at the present time, we can say that the use of animation (focusing on animation) is significantly lower than that of Chinese, Korean, and Japanese animation. Any nation has its own unique culture. It is formed according to various factors. Within each country, there is a regional difference in culture. And along with this, each nation makes myths, legends and fables. Especially, when there are various ethnic groups like China, there are similar or different stories according to religion and customs. These traditional elements of classical narrative have a good borrowing structure for cartoon and animation, and the important thing is that they have the advantage of adding more storytelling by adding storytelling to them. In the actual film, borrowing was done with the structure of the narrative as the motif. A well-known example is 'A Chinese Odyssey' and 'A Chinese Ghost Story', and various Chinese zen series or martial arts movies combined with religion. Each genre has a lot of popularity with fantasy and SF elements. To become a master here is to reinterpret the classics based on the narratives by adapting to modern times through storytelling. There is a possibility to create a variety of sights and stories by using exaggerated expressions and special effects that can be expressed in animation. The notion of culture through classics is one of the most important tasks of any nation. It is also the height of one's self-esteem. In the case of China, it is a unified nation composed of many ethnic groups. There are various stories here, and it has the advantage that it can be developed into a variety of stories through storytelling. The final goal of this study is to explore the possibility of developing animation contents based on these advantages. First, we will learn about the formation of Chinese traditional culture and what is the animation contents industry. Based on the understanding of Chinese classical narrative, I will examine the feasibility of developing Chinese animation contents using this motif. For this purpose, we will examine the overall status of cultural contents and animation based on Chinese classical narratives from a macro perspective. Finally, I would like to study the possibility of the development of animation contents through the storytelling of Chinese traditional stories and traditional culture.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.