전문상담교사의 소외감과 직무스트레스의 관계에서 교사효능감의 매개효과 The Mediating Effect of School Counselor Efficacy on the Relation between School Counselor’s Alienation and Job Stress among Professional School Counselors원문보기
본 연구의 목적은 전문상담교사의 소외감과 교사효능감 및 직무스트레스 간에 상호관련성이 있는지 알아보고, 전문상담교사의 소외감이 직무스트레스에 영향을 주는 과정에서 전문상담교사효능감이 매개역할을 하는지 확인하는 것이다. 연구 문제를 검증하기 위해 전국의 단위학교 Wee클래스 및 지역교육지원청에 근무하는 전문상담교사 200명을 대상으로 자기보고식 연구를 실시하여 연구의 분석에 사용하였다. 본 연구에서 수집된 자료는 전문상담교사의 소외감, 교사효능감, 직무스트레스에 대해 기술통계분석과 Pearson ...
본 연구의 목적은 전문상담교사의 소외감과 교사효능감 및 직무스트레스 간에 상호관련성이 있는지 알아보고, 전문상담교사의 소외감이 직무스트레스에 영향을 주는 과정에서 전문상담교사효능감이 매개역할을 하는지 확인하는 것이다. 연구 문제를 검증하기 위해 전국의 단위학교 Wee클래스 및 지역교육지원청에 근무하는 전문상담교사 200명을 대상으로 자기보고식 연구를 실시하여 연구의 분석에 사용하였다. 본 연구에서 수집된 자료는 전문상담교사의 소외감, 교사효능감, 직무스트레스에 대해 기술통계분석과 Pearson 상관분석을 통해 각 변인간의 상관관계를 알아보았으며, 위계적 회귀분석 방법으로 전문상담교사효능감의 매개효과를 검증하였다. 세 변인들 간의 상관관계를 분석한 결과 소외감과 전문상담교사효능감 사이에는 유의한 부적 상관관계가 나타났고, 소외감과 직무스트레스 간에는 정적 상관관계를 보이는 것으로 나타났다. 반면에, 전문상담교사효능감과 직무스트레스 간에는 유의한 부적 상관관계를 보였다. 다음으로 전문상담교사효능감의 매개효과를 검증하였을 때 소외감과 직무스트레스와의 관계에서 전문상담교사효능감이 매개역할을 하는 것으로 나타났고, 소외감이 직무스트레스에 미치는 영향 또한 유의하므로 전문상담교사효능감은 부분 매개역할을 하는 것으로 나타났다. 연구의 결과를 통해 교사의 소외감을 줄일 수 있는 물리적 환경적 심리적 방안을 마련하고 전문상담교사의 자기효능감은 소외감과 직무스트레스로 인한 부정적인 영향을 낮출 수 있는 중요한 변인이므로, 다양한 교육 및 연수프로그램이 마련된다면 성공적인 학교상담을 도울 수 있을 것으로 기대한다.
본 연구의 목적은 전문상담교사의 소외감과 교사효능감 및 직무스트레스 간에 상호관련성이 있는지 알아보고, 전문상담교사의 소외감이 직무스트레스에 영향을 주는 과정에서 전문상담교사효능감이 매개역할을 하는지 확인하는 것이다. 연구 문제를 검증하기 위해 전국의 단위학교 Wee클래스 및 지역교육지원청에 근무하는 전문상담교사 200명을 대상으로 자기보고식 연구를 실시하여 연구의 분석에 사용하였다. 본 연구에서 수집된 자료는 전문상담교사의 소외감, 교사효능감, 직무스트레스에 대해 기술통계분석과 Pearson 상관분석을 통해 각 변인간의 상관관계를 알아보았으며, 위계적 회귀분석 방법으로 전문상담교사효능감의 매개효과를 검증하였다. 세 변인들 간의 상관관계를 분석한 결과 소외감과 전문상담교사효능감 사이에는 유의한 부적 상관관계가 나타났고, 소외감과 직무스트레스 간에는 정적 상관관계를 보이는 것으로 나타났다. 반면에, 전문상담교사효능감과 직무스트레스 간에는 유의한 부적 상관관계를 보였다. 다음으로 전문상담교사효능감의 매개효과를 검증하였을 때 소외감과 직무스트레스와의 관계에서 전문상담교사효능감이 매개역할을 하는 것으로 나타났고, 소외감이 직무스트레스에 미치는 영향 또한 유의하므로 전문상담교사효능감은 부분 매개역할을 하는 것으로 나타났다. 연구의 결과를 통해 교사의 소외감을 줄일 수 있는 물리적 환경적 심리적 방안을 마련하고 전문상담교사의 자기효능감은 소외감과 직무스트레스로 인한 부정적인 영향을 낮출 수 있는 중요한 변인이므로, 다양한 교육 및 연수프로그램이 마련된다면 성공적인 학교상담을 도울 수 있을 것으로 기대한다.
The present study aimed to examine the relationship between alienation, school counselor efficacy, and job stress among professional school counselors, and to confirm whether school counselor efficacy plays a mediating effect in the process of alienation affecting job stress.
In order to ac...
The present study aimed to examine the relationship between alienation, school counselor efficacy, and job stress among professional school counselors, and to confirm whether school counselor efficacy plays a mediating effect in the process of alienation affecting job stress.
In order to achieve these research objectives, the research problems are set as follows.
Research Problem 1. Is there a relationship between a professional counselor’s alienation, job stress, and counselor efficacy? Research Problem 2. Does counselor efficacy have a mediating effect on the relationship between a professional counselor’s alienation and job stress? In order to verify these research problems, 200 school counselor teachers working in the Wee class of each school and the Regional Office of Educational Support participated in self-reporting research to be used for research analysis.
Data collected in the present study was used to examine the relationship among each variable through descriptive analysis and Pearson correlation analysis of alienation, counselor efficacy, and job stress of a school counselor teacher, and the hierarchical regression method was used to verify the mediating effect of school counselor efficacy.
First, on analyzing the relationship between the three variables, it was found that there was a significant negative correlation between alienation and school counselor efficacy, and there was a significant positive correlation between alienation and job stress. On the other hand, there was a significant negative correlation between school counselor teacher efficacy and job stress.
Second, on verifying the mediating effect of school counselor teacher efficacy, it was found to play a significant mediating role in the relationship between alienation and job stress. As alienation also had a significant effect on job stress, school counselor teacher efficacy was found to play a fractionally mediating role.
The results of this study suggest a physical, environmental, and psychological solution to reduce the alienation of school counselors. Furthermore, as self-efficacy of school counselors is an important variable that could reduce the negative effects of alienation and job stress, it is expected to contribute to successful counseling in schools once various education and training programs are provided.
The present study aimed to examine the relationship between alienation, school counselor efficacy, and job stress among professional school counselors, and to confirm whether school counselor efficacy plays a mediating effect in the process of alienation affecting job stress.
In order to achieve these research objectives, the research problems are set as follows.
Research Problem 1. Is there a relationship between a professional counselor’s alienation, job stress, and counselor efficacy? Research Problem 2. Does counselor efficacy have a mediating effect on the relationship between a professional counselor’s alienation and job stress? In order to verify these research problems, 200 school counselor teachers working in the Wee class of each school and the Regional Office of Educational Support participated in self-reporting research to be used for research analysis.
Data collected in the present study was used to examine the relationship among each variable through descriptive analysis and Pearson correlation analysis of alienation, counselor efficacy, and job stress of a school counselor teacher, and the hierarchical regression method was used to verify the mediating effect of school counselor efficacy.
First, on analyzing the relationship between the three variables, it was found that there was a significant negative correlation between alienation and school counselor efficacy, and there was a significant positive correlation between alienation and job stress. On the other hand, there was a significant negative correlation between school counselor teacher efficacy and job stress.
Second, on verifying the mediating effect of school counselor teacher efficacy, it was found to play a significant mediating role in the relationship between alienation and job stress. As alienation also had a significant effect on job stress, school counselor teacher efficacy was found to play a fractionally mediating role.
The results of this study suggest a physical, environmental, and psychological solution to reduce the alienation of school counselors. Furthermore, as self-efficacy of school counselors is an important variable that could reduce the negative effects of alienation and job stress, it is expected to contribute to successful counseling in schools once various education and training programs are provided.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.