연구에서는 혼밥 이용자들이 느끼는 만족도에 대해 그들의 사회심리적 변인과 혼밥동기 그리고 HMR 간의 관계를 구조적으로 살펴보고자 설문조사를 실시하였으며, 직접효과 가설은 구조모델분석에 의해 검증하였으며, 매개효과 가설은 Boot strapping test 및 Sobel-...
연구에서는 혼밥 이용자들이 느끼는 만족도에 대해 그들의 사회심리적 변인과 혼밥동기 그리고 HMR 간의 관계를 구조적으로 살펴보고자 설문조사를 실시하였으며, 직접효과 가설은 구조모델분석에 의해 검증하였으며, 매개효과 가설은 Boot strapping test 및 Sobel-test를 실시하여 검증하였다. 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 사회심리적특성은 혼밥만족도에 유의한 부적 영향을 미쳤다. 즉, 사회심리적특성이 높으면 혼밥만족도가 낮아진다는 것이다. 이때, 주요원인이되는 사회심리적특성으로는 ‘눈치’의 영향력이 가장 높았고, 그 다음이 우리성, 체면의 순인 것으로 나타났다. 둘째, 혼밥동기는 혼밥만족도에 유의한 정적 영향을 미쳤다. 즉, 혼밥동기가 높으면 혼밥만족도가 높아진다는 것이다. 이때, 주요원인이 되는 혼밥동기로는 경제성이 가장 높고, 식도락, 편의성, 여가성의 순인 것으로 나타났다. 셋째, HMR은 혼밥만족도에 유의한 정적 영향을 미쳤다. 즉, HMR에 대한 인식이 높으면 혼밥만족도가 높아진다는 것이다. 이때, 주요원인이 되는 HMR의 인식으로는 제품다양성이 가장 높고, 음식의 질, 제품편의성, 제품가격의 순인 것으로 나타났다. 넷째, 사회심리적특성은 혼밥동기에 유의한 부적 영향을 미쳤다. 즉, 사회심리적특성이 높으면 혼밥동기가 낮아진다는 것이다. 이때, 주요원인이 되는 사회심리적특성으로는 ‘눈치’가 가장 높고, 우리성, 체면의 순인 것으로 나타났다. 다섯째, 혼밥동기는 유의한 부분매개효과를 가지는 것으로 나타났다. 이상의 결과를 종합해 볼 때, 다음과 같은 시사점을 얻을 수 있었다. 혼밥만족도를 높이기 위해서는 혼밥 소비자가 눈치를 보지 않고, 우리성과 체면의 인식을 하지 않게 할 수 있도록 혼밥에 대한 인식을 보다 더 대중화할 필요가 있으며, 특히 혼밥을 할 수 있는 장소가 식사 장소로서 부족하지 않도록 시설 설비를 갖추는 일이 중요할 것이다. 그리고 경제적인 부담을 가지지 않도록 저렴하고 편의성과 여가성이 있는 식도락으로서의 조건을 갖추어야 할 것이다. 또한 음식의 질과 편의성을 높이며, 부담없는 가격정책을 수립할 경우 혼밥의 종류로써 HMR 시장의 성장에 도움이 될 수 있을 것이다.
연구에서는 혼밥 이용자들이 느끼는 만족도에 대해 그들의 사회심리적 변인과 혼밥동기 그리고 HMR 간의 관계를 구조적으로 살펴보고자 설문조사를 실시하였으며, 직접효과 가설은 구조모델분석에 의해 검증하였으며, 매개효과 가설은 Boot strapping test 및 Sobel-test를 실시하여 검증하였다. 분석결과는 다음과 같다. 첫째, 사회심리적특성은 혼밥만족도에 유의한 부적 영향을 미쳤다. 즉, 사회심리적특성이 높으면 혼밥만족도가 낮아진다는 것이다. 이때, 주요원인이되는 사회심리적특성으로는 ‘눈치’의 영향력이 가장 높았고, 그 다음이 우리성, 체면의 순인 것으로 나타났다. 둘째, 혼밥동기는 혼밥만족도에 유의한 정적 영향을 미쳤다. 즉, 혼밥동기가 높으면 혼밥만족도가 높아진다는 것이다. 이때, 주요원인이 되는 혼밥동기로는 경제성이 가장 높고, 식도락, 편의성, 여가성의 순인 것으로 나타났다. 셋째, HMR은 혼밥만족도에 유의한 정적 영향을 미쳤다. 즉, HMR에 대한 인식이 높으면 혼밥만족도가 높아진다는 것이다. 이때, 주요원인이 되는 HMR의 인식으로는 제품다양성이 가장 높고, 음식의 질, 제품편의성, 제품가격의 순인 것으로 나타났다. 넷째, 사회심리적특성은 혼밥동기에 유의한 부적 영향을 미쳤다. 즉, 사회심리적특성이 높으면 혼밥동기가 낮아진다는 것이다. 이때, 주요원인이 되는 사회심리적특성으로는 ‘눈치’가 가장 높고, 우리성, 체면의 순인 것으로 나타났다. 다섯째, 혼밥동기는 유의한 부분매개효과를 가지는 것으로 나타났다. 이상의 결과를 종합해 볼 때, 다음과 같은 시사점을 얻을 수 있었다. 혼밥만족도를 높이기 위해서는 혼밥 소비자가 눈치를 보지 않고, 우리성과 체면의 인식을 하지 않게 할 수 있도록 혼밥에 대한 인식을 보다 더 대중화할 필요가 있으며, 특히 혼밥을 할 수 있는 장소가 식사 장소로서 부족하지 않도록 시설 설비를 갖추는 일이 중요할 것이다. 그리고 경제적인 부담을 가지지 않도록 저렴하고 편의성과 여가성이 있는 식도락으로서의 조건을 갖추어야 할 것이다. 또한 음식의 질과 편의성을 높이며, 부담없는 가격정책을 수립할 경우 혼밥의 종류로써 HMR 시장의 성장에 도움이 될 수 있을 것이다.
The purpose of this study was to investigate the relationship among psychosocial variables, motivations and HMR according to satisfaction of people eating alone. Direct effect hypothesis was verified by structural model analysis and mediating effect hypothesis was proved by boot strapping test and S...
The purpose of this study was to investigate the relationship among psychosocial variables, motivations and HMR according to satisfaction of people eating alone. Direct effect hypothesis was verified by structural model analysis and mediating effect hypothesis was proved by boot strapping test and Sobel-test. The results of the analysis are as follows. First, socio-psychological characteristics had negative influences on the satisfaction of eating alone. In other words, the higher the social psychological characteristics, the lower the satisfaction of eating alone. At this time, ‘social cues’ were the most influential factor in socio-psychological characteristics, followed by we-ness and decency. Second, the motivation to eat alone had a significant positive effect on the satisfaction of eating alone. In other words, the higher the motivation to eat alone, the higher the satisfaction of eating alone. The main reason for eating alone was the economic efficiency, followed by gourmandise, convenience and leisure. Third, HMR had an important positive influence on the satisfaction of eating alone. The higher the perception of HMR, the higher the satisfaction level when eating alone. Product diversity is the most major cause for recognition of HMR and food quality, convenience and price of products were ranked in order. Fourth, psychosocial characteristics had a negative effect on eating alone. In other words, the higher the socio-psychological characteristics, the lower the motivation to eat alone. At this time, the most important social psychological characteristics were ‘social cues’ followed by we-ness and decency. Fifth, the motivation to eat alone was found to have a significant partial mediating effect. In conclusion, the following suggestions were obtained. In order to increase the satisfaction of eating alone, there is a need to pay attention so that the consumers do not pay attention to social cues and do not recognize weness and decency. Also, it is necessary to popularize the awareness of eating alone. In particular, it would be important to equip the facilities so that the place is not lacking as a dining area to eat alone. In addition, it should be cheap, convenient and leisurely gastronomic condition for consumers not to have an economic burden. At last, if the quality and convenience of food are improved with establishing the price policy, it will have great effect on the growth of HMR market as a type for eating alone.
The purpose of this study was to investigate the relationship among psychosocial variables, motivations and HMR according to satisfaction of people eating alone. Direct effect hypothesis was verified by structural model analysis and mediating effect hypothesis was proved by boot strapping test and Sobel-test. The results of the analysis are as follows. First, socio-psychological characteristics had negative influences on the satisfaction of eating alone. In other words, the higher the social psychological characteristics, the lower the satisfaction of eating alone. At this time, ‘social cues’ were the most influential factor in socio-psychological characteristics, followed by we-ness and decency. Second, the motivation to eat alone had a significant positive effect on the satisfaction of eating alone. In other words, the higher the motivation to eat alone, the higher the satisfaction of eating alone. The main reason for eating alone was the economic efficiency, followed by gourmandise, convenience and leisure. Third, HMR had an important positive influence on the satisfaction of eating alone. The higher the perception of HMR, the higher the satisfaction level when eating alone. Product diversity is the most major cause for recognition of HMR and food quality, convenience and price of products were ranked in order. Fourth, psychosocial characteristics had a negative effect on eating alone. In other words, the higher the socio-psychological characteristics, the lower the motivation to eat alone. At this time, the most important social psychological characteristics were ‘social cues’ followed by we-ness and decency. Fifth, the motivation to eat alone was found to have a significant partial mediating effect. In conclusion, the following suggestions were obtained. In order to increase the satisfaction of eating alone, there is a need to pay attention so that the consumers do not pay attention to social cues and do not recognize weness and decency. Also, it is necessary to popularize the awareness of eating alone. In particular, it would be important to equip the facilities so that the place is not lacking as a dining area to eat alone. In addition, it should be cheap, convenient and leisurely gastronomic condition for consumers not to have an economic burden. At last, if the quality and convenience of food are improved with establishing the price policy, it will have great effect on the growth of HMR market as a type for eating alone.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.