유아교사의 반성적 사고 및 교사전문성과 교수몰입간의 관계 The relationship among reflective thinking, teacher professionalism, and teaching commitment of early childhood teacher원문보기
본 연구에서는 유아교사의 반성적사고 및 교사전문성과 교수 몰입간의 관계를 알아보고자 한다. 이 연구결과를 토대로 유아교사의 반성적사고 및 교사전문성과 교수 몰입간의 관계의 필요성을 시사 하는 기초자료로 제공하고자 한다.
전술한 연구 목적을 달성하기 위해 본 연구는 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 유아교사의 반성적 사고, 전문성, 교수몰입의 일반적 경향은 어떠한가? 둘째, 유아교사의 반성적 사고, 전문성과 교수몰입 간에는 어떠한 관계가 있는가? 셋째, 유아교사의 반성적 사고 및 교사전문성이 교수몰입에 미치는 상대 적 영향력은 어떠한가?
연구에서는 유아교사의 반성적사고 및 교사전문성과 교수 몰입간의 관계 에 대해 알아보았다. 본 연구에서 수집된 자료는 ...
본 연구에서는 유아교사의 반성적사고 및 교사전문성과 교수 몰입간의 관계를 알아보고자 한다. 이 연구결과를 토대로 유아교사의 반성적사고 및 교사전문성과 교수 몰입간의 관계의 필요성을 시사 하는 기초자료로 제공하고자 한다.
전술한 연구 목적을 달성하기 위해 본 연구는 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 유아교사의 반성적 사고, 전문성, 교수몰입의 일반적 경향은 어떠한가? 둘째, 유아교사의 반성적 사고, 전문성과 교수몰입 간에는 어떠한 관계가 있는가? 셋째, 유아교사의 반성적 사고 및 교사전문성이 교수몰입에 미치는 상대 적 영향력은 어떠한가?
연구에서는 유아교사의 반성적사고 및 교사전문성과 교수 몰입간의 관계 에 대해 알아보았다. 본 연구에서 수집된 자료는 SPSS 20.0 프로그램을 사용하여 분석하였다. 본 연구의 자료 분석 방법은 다음과 같다. 첫째, 측정도구의 신뢰도(유아교사의 반성적 사고, 유아교사의 교사 전문성, 유아교사의 교수몰입)를 검증하기 위해 Cronbach's a 계수를 산출하였다. 둘째, 연구대상의 일반적인 특성을 살펴보기 위해 빈도분석을 실시하여 빈도와 백분율을 산출하였다. 그리고 유아교사의 반성적 사고, 교사 전문성과 교수몰입도의 일반적 경향을 알아보기 위해 평균과 표준편차를 산출하였다. 셋째, 유아교사의 반성적 사고 및 교사 전문성과 교수몰입간의 관계를 알아보기 위해 Pearson의 적률상관분석을 실시하였다. 넷째, 유아교사의 반성적 사고 및 교사 전문성이 교수몰입에 미치는 상대적 영향력을 알아보기 위해 교사의 교수몰입에 영향을 미칠 것으로 예상되는 유아교사의 반성적 사고와 교사 전문성을 독립변인으로 하여 stepwise 방식으로 다중회귀분석을 실시하였다. 다중회귀분석을 실시하기 전에 Durbin-Watson 계수를 산출하여 설정한 모형의 가정이 적절한지 확인하였고, 변인 간 상관계수와 VIF(Variance Inflation Factor) 계수를 산출하여 다중공선성에 문제가 없음을 확인하였다. 유아교사의 반성적 사고, 교사전문성과 교수몰입 간의 관계를 알아보고, 유아의 반성적 사고와 교사전문성이 교수몰입에 미치는 상대적 영향력을 알아보고자 하였다. 이상의 결과를 토대로 본 연구에서 시사하는 바를 토대로 논의해보면 다음과 같다. 첫째, 유아교사의 반성적 사고, 교사전문성과 교수몰입의 일반적 경향을 알아본 결과, 반성적 사고와 교사전문성 총점 평균은 5점 리커트 척도에서 4점대로 나타났으나, 교수몰입의 평균은 3.80(SD=.45)로 나타났다. 유아교사의 반성적 사고와 교사전문성에 대한 인식에 비해 교수몰입는 상대적으로 조금 낮은 것으로 나타났다. 반성적 사고의 하위요인별 평균을 살펴보면, 일상에 대한 반성적 사고의 평균이 4.가장 높게 나타났고, 가르치는 것에 대한 반성적 사고, 학습에 대한 반성적 사고 )의 순으로 나타났다. 반성적 사고의 하위요인별 평균을 살펴보면, 일상에 대한 반성적 사고의 평균이 4.가장 높게 나타났고, 가르치는 것에 대한 반성적 사고, 학습에 대한 반성적 사고 의 순으로 나타났다. 둘째, 유아교사의 반성적 사고 및 교사 전문성과 교수몰입 간의 관계를 알아본 결과, 유아교사의 반성적 사고의 총점 및 하위요인과 교수몰입 총점 및 하위요인 간에는 유의한 상관이 있는 것으로 나타났다. 즉, 유아교사가 자신의 교수행위 및 교사로서의 신념과 태도를 검토하고 이에 기반을 두어 더 나은 교수학습 단계를 모색하려는 반성적 사고를 많이 할수록 수업 주제와 진행 방식을 미리 계획하고, 수업이 잘 이루어지는지를 유아의 반응을 통해 인식하며, 유아의 반응에 따라 교사의 교수행동을 조절하고, 교사 스스로 가르치는 것에 대한 자신감을 갖고 수업에 새로운 시도와 도전을 하며, 수업에 몰입하여 자신의 의식과 행위, 유아와 일치감을 갖게 되고, 시간 가는 줄도 모르게 수업에 빠져들며, 수업 그 자체로 동기부여가 되고 즐거움과 만족감을 느끼고, 교수행위에 깊게 몰입하게 되는 것으로 나타났다. 또한 유아교사의 전문성의 총점 및 하위요인과 교수몰입 총점 및 하위요인 간에는 유의한 상관이 있는 것으로 나타났다. 즉, 유아교사가 교육활동을 수행하는 데 있어 필요한 지식, 기술, 태도 등의 전문성을 많이 갖출수록 수업 주제와 진행 방식을 미리 계획하고, 수업이 잘 이루어지는지를 유아의 반응을 통해 인식하며, 유아의 반응에 따라 교사의 교수행동을 조절하고, 교사 스스로 가르치는 것에 대한 자신감을 갖고 수업에 새로운 시도와 도전을 하며, 수업에 몰입하여 자신의 의식과 행위, 유아와 일치감을 갖게 되고, 시간 가는 줄도 모르게 수업에 빠져들며, 수업 그 자체로 동기부여가 되고 즐거움과 만족감을 느끼고, 교수행위에 깊게 몰입하게 되는 것으로 나타났다. 셋째, 유아교사의 반성적 사고 및 전문성이 교수몰입에 미치는 영향을 살펴본 결과, 유아교사의 교사 전문성 중 태도가 유아교사의 교수몰입를 설명하는 데 가장 영향력 있는 요인으로 나타났으며, 그 다음으로 유아교사의 반성적 사고 중 학습, 유아교사의 교사 전문성 중 지식, 유아교사의 반성적 사고 중 일상의 순으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 유아교사가 교육활동을 수행하는 데 있어 교직관, 대인관계 등과 같은 태도에 대한 전문성이 높을수록, 학습모니터링, 유아학습, 학습목표 달성 등과 같은 학습에 대한 반성적 사고를 많이 할수록, 교육활동을 수행하는 데 있어 학습자와 교육과정을 이해하는 것과 같은 지식에 대한 전문성이 높을수록, 교사로서의 역할, 경험 재평가 및 학습, 행동 반성 및 개선방안 탐색 등과 같은 일상적인 측면에 대한 반성적 사고를 많이 할수록 유아교사가 교수행위에 깊게 몰입한다는 것을 의미한다.
주제어 : 유아교사의 반성적사고, 교사전문성, 교수몰입
본 연구에서는 유아교사의 반성적사고 및 교사전문성과 교수 몰입간의 관계를 알아보고자 한다. 이 연구결과를 토대로 유아교사의 반성적사고 및 교사전문성과 교수 몰입간의 관계의 필요성을 시사 하는 기초자료로 제공하고자 한다.
전술한 연구 목적을 달성하기 위해 본 연구는 설정한 연구 문제는 다음과 같다. 첫째, 유아교사의 반성적 사고, 전문성, 교수몰입의 일반적 경향은 어떠한가? 둘째, 유아교사의 반성적 사고, 전문성과 교수몰입 간에는 어떠한 관계가 있는가? 셋째, 유아교사의 반성적 사고 및 교사전문성이 교수몰입에 미치는 상대 적 영향력은 어떠한가?
연구에서는 유아교사의 반성적사고 및 교사전문성과 교수 몰입간의 관계 에 대해 알아보았다. 본 연구에서 수집된 자료는 SPSS 20.0 프로그램을 사용하여 분석하였다. 본 연구의 자료 분석 방법은 다음과 같다. 첫째, 측정도구의 신뢰도(유아교사의 반성적 사고, 유아교사의 교사 전문성, 유아교사의 교수몰입)를 검증하기 위해 Cronbach's a 계수를 산출하였다. 둘째, 연구대상의 일반적인 특성을 살펴보기 위해 빈도분석을 실시하여 빈도와 백분율을 산출하였다. 그리고 유아교사의 반성적 사고, 교사 전문성과 교수몰입도의 일반적 경향을 알아보기 위해 평균과 표준편차를 산출하였다. 셋째, 유아교사의 반성적 사고 및 교사 전문성과 교수몰입간의 관계를 알아보기 위해 Pearson의 적률상관분석을 실시하였다. 넷째, 유아교사의 반성적 사고 및 교사 전문성이 교수몰입에 미치는 상대적 영향력을 알아보기 위해 교사의 교수몰입에 영향을 미칠 것으로 예상되는 유아교사의 반성적 사고와 교사 전문성을 독립변인으로 하여 stepwise 방식으로 다중회귀분석을 실시하였다. 다중회귀분석을 실시하기 전에 Durbin-Watson 계수를 산출하여 설정한 모형의 가정이 적절한지 확인하였고, 변인 간 상관계수와 VIF(Variance Inflation Factor) 계수를 산출하여 다중공선성에 문제가 없음을 확인하였다. 유아교사의 반성적 사고, 교사전문성과 교수몰입 간의 관계를 알아보고, 유아의 반성적 사고와 교사전문성이 교수몰입에 미치는 상대적 영향력을 알아보고자 하였다. 이상의 결과를 토대로 본 연구에서 시사하는 바를 토대로 논의해보면 다음과 같다. 첫째, 유아교사의 반성적 사고, 교사전문성과 교수몰입의 일반적 경향을 알아본 결과, 반성적 사고와 교사전문성 총점 평균은 5점 리커트 척도에서 4점대로 나타났으나, 교수몰입의 평균은 3.80(SD=.45)로 나타났다. 유아교사의 반성적 사고와 교사전문성에 대한 인식에 비해 교수몰입는 상대적으로 조금 낮은 것으로 나타났다. 반성적 사고의 하위요인별 평균을 살펴보면, 일상에 대한 반성적 사고의 평균이 4.가장 높게 나타났고, 가르치는 것에 대한 반성적 사고, 학습에 대한 반성적 사고 )의 순으로 나타났다. 반성적 사고의 하위요인별 평균을 살펴보면, 일상에 대한 반성적 사고의 평균이 4.가장 높게 나타났고, 가르치는 것에 대한 반성적 사고, 학습에 대한 반성적 사고 의 순으로 나타났다. 둘째, 유아교사의 반성적 사고 및 교사 전문성과 교수몰입 간의 관계를 알아본 결과, 유아교사의 반성적 사고의 총점 및 하위요인과 교수몰입 총점 및 하위요인 간에는 유의한 상관이 있는 것으로 나타났다. 즉, 유아교사가 자신의 교수행위 및 교사로서의 신념과 태도를 검토하고 이에 기반을 두어 더 나은 교수학습 단계를 모색하려는 반성적 사고를 많이 할수록 수업 주제와 진행 방식을 미리 계획하고, 수업이 잘 이루어지는지를 유아의 반응을 통해 인식하며, 유아의 반응에 따라 교사의 교수행동을 조절하고, 교사 스스로 가르치는 것에 대한 자신감을 갖고 수업에 새로운 시도와 도전을 하며, 수업에 몰입하여 자신의 의식과 행위, 유아와 일치감을 갖게 되고, 시간 가는 줄도 모르게 수업에 빠져들며, 수업 그 자체로 동기부여가 되고 즐거움과 만족감을 느끼고, 교수행위에 깊게 몰입하게 되는 것으로 나타났다. 또한 유아교사의 전문성의 총점 및 하위요인과 교수몰입 총점 및 하위요인 간에는 유의한 상관이 있는 것으로 나타났다. 즉, 유아교사가 교육활동을 수행하는 데 있어 필요한 지식, 기술, 태도 등의 전문성을 많이 갖출수록 수업 주제와 진행 방식을 미리 계획하고, 수업이 잘 이루어지는지를 유아의 반응을 통해 인식하며, 유아의 반응에 따라 교사의 교수행동을 조절하고, 교사 스스로 가르치는 것에 대한 자신감을 갖고 수업에 새로운 시도와 도전을 하며, 수업에 몰입하여 자신의 의식과 행위, 유아와 일치감을 갖게 되고, 시간 가는 줄도 모르게 수업에 빠져들며, 수업 그 자체로 동기부여가 되고 즐거움과 만족감을 느끼고, 교수행위에 깊게 몰입하게 되는 것으로 나타났다. 셋째, 유아교사의 반성적 사고 및 전문성이 교수몰입에 미치는 영향을 살펴본 결과, 유아교사의 교사 전문성 중 태도가 유아교사의 교수몰입를 설명하는 데 가장 영향력 있는 요인으로 나타났으며, 그 다음으로 유아교사의 반성적 사고 중 학습, 유아교사의 교사 전문성 중 지식, 유아교사의 반성적 사고 중 일상의 순으로 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이는 유아교사가 교육활동을 수행하는 데 있어 교직관, 대인관계 등과 같은 태도에 대한 전문성이 높을수록, 학습모니터링, 유아학습, 학습목표 달성 등과 같은 학습에 대한 반성적 사고를 많이 할수록, 교육활동을 수행하는 데 있어 학습자와 교육과정을 이해하는 것과 같은 지식에 대한 전문성이 높을수록, 교사로서의 역할, 경험 재평가 및 학습, 행동 반성 및 개선방안 탐색 등과 같은 일상적인 측면에 대한 반성적 사고를 많이 할수록 유아교사가 교수행위에 깊게 몰입한다는 것을 의미한다.
The purpose of this study is to investigate the relationship between reflective thinking and teacher professionalism and teaching commitment of early childhood teachers. Based on the results of this study, we aim to provide a basic data that suggests the necessity of the relationship between reflect...
The purpose of this study is to investigate the relationship between reflective thinking and teacher professionalism and teaching commitment of early childhood teachers. Based on the results of this study, we aim to provide a basic data that suggests the necessity of the relationship between reflective thinking and teacher professionalism and teaching commitment of early childhood teachers.
In order to achieve the above-mentioned research objectives, the research problems set up in this study are as follows. First, what are the general tendencies of reflective thinking, professionalism, and instructional involvement in early childhood teachers? Second, what is the relationship between reflective thinking, professionalism, and instructional commitment of early childhood teachers? Third, what is the relative influence of early childhood teachers' reflective thinking and professionalism on teaching commitment?
This study examined the relationship between reflective thinking and teacher professionalism and instructional commitment of early childhood teachers.The data collected in this study were analyzed using SPSS 20.0 program for Windows. The data analysis method of this study is as follows. First, Cronbach's alpha coefficients were calculated to test the reliability of the measurement tools (reflective thinking of early childhood teachers, early childhood teacher expertise, and instructional commitment of early childhood teachers). Second, frequency and percentage were calculated by frequency analysis to examine the general characteristics of the study subjects. The mean and standard deviation were calculated to examine the general tendency of reflective thinking, teacher professionalism, and instructional commitment of early childhood teachers. Third, Pearson 's correlation analysis was conducted to investigate the relationship between reflective thinking of early childhood teachers and teacher professionalism and instructional commitment.Fourth, in order to investigate the relative influence of early childhood teachers' reflective thinking and teacher professionalism on their teaching commitment, we conducted a stepwise method using the reflective thinking and teacher professionalism of the early childhood teachers, Multiple regression analysis was performed. The Durbin-Watson coefficient was calculated before the multiple regression analysis, and it was confirmed that the assumption of the model was appropriate, and the correlation coefficient and Variance Inflation Factor (VIF) coefficient were calculated.
The purpose of this study was to investigate the relationship between early childhood teachers' reflective thinking, teacher professionalism and instructional commitment, and to investigate the relative influence of reflective thinking and teacher professionalism on infant involvement. Based on the above results, the following discussion is based on the implications of this study.The results of this study were as follows : First, the general tendency of reflective thinking, teacher professionalism, and instructional commitment of early childhood teachers showed that the mean score of reflective thinking and teacher professionalism was 4 points on the 5 - point Likert scale. (SD = .45), respectively. Teachers' perceptions of reflective thinking and teacher professionalism were relatively low in early childhood teachers. The mean of the subscales of reflective thinking was the highest in terms of the mean of reflective thinking for daily life, reflective thinking about teaching, reflective thinking about learning). In terms of the subscales of reflective thinking, the average of reflective thinking about daily life was the highest, followed by reflective thinking about teaching and reflection thinking about learning. Second, it was found that there was a significant correlation between the total score and the sub - factors of the reflective thinking of the early childhood teachers and the total score and the sub - factors of the early childhood teachers. In other words, as the early childhood teachers review their own teaching activities and their beliefs and attitudes as teachers, and as they have more reflective thinking about finding better teaching and learning steps, The teacher recognizes the child through the response of the child. It adjusts the teacher 's teaching behavior according to the child' s response. The teacher tries to challenge the class with new confidence and self - teaching. And that the time itself is inexplicable to the class, and the class itself is motivated, feels pleasure and satisfaction, and deeply engages in teaching activities. In addition, there was a significant correlation between the total and sub - factors of teacher 's expertise and the total score and sub - factors. In other words, as the teacher has more expertise such as knowledge, skills, and attitudes required to perform educational activities, he / she plans in advance the subject matter of the lesson and the way of proceeding, recognizes through the child ' The teacher responds to the teacher's teaching behaviors according to the response, and confidently teaches the teacher to try new challenges and challenges in the class. Students become conscious of their own consciousness, behavior, and infant by immersing themselves in the class. It was shown that the class itself became motivated, enjoyed the pleasure and satisfaction, and deeply engaged in teaching activities. Third, as a result of examining the effect of reflective thinking and professionalism of early childhood teachers on teaching commitment, it was found that attitude of early childhood teacher 's professionalism was the most influential factor in explaining instructional commitment of early childhood teachers, Learning in reflective thinking, knowledge among teacher specialization of early childhood teachers, and daily reflection during reflective thinking of early childhood teachers. The results of this study are as follows. First, the higher the level of expertise in attitudes such as teacher, interpersonal relationship, and the more reflective thinking about learning such as learning monitoring, early childhood learning, The higher the level of expertise in knowledge, such as understanding learners and curriculum, the more reflective thinking about everyday aspects such as role as teacher, re-evaluation of experience, searching for learning, Is deeply involved in teaching activities.
Key words of this study : reflective thinking, teacher professionalism, and professor commitment of early childhood teachers
The purpose of this study is to investigate the relationship between reflective thinking and teacher professionalism and teaching commitment of early childhood teachers. Based on the results of this study, we aim to provide a basic data that suggests the necessity of the relationship between reflective thinking and teacher professionalism and teaching commitment of early childhood teachers.
In order to achieve the above-mentioned research objectives, the research problems set up in this study are as follows. First, what are the general tendencies of reflective thinking, professionalism, and instructional involvement in early childhood teachers? Second, what is the relationship between reflective thinking, professionalism, and instructional commitment of early childhood teachers? Third, what is the relative influence of early childhood teachers' reflective thinking and professionalism on teaching commitment?
This study examined the relationship between reflective thinking and teacher professionalism and instructional commitment of early childhood teachers.The data collected in this study were analyzed using SPSS 20.0 program for Windows. The data analysis method of this study is as follows. First, Cronbach's alpha coefficients were calculated to test the reliability of the measurement tools (reflective thinking of early childhood teachers, early childhood teacher expertise, and instructional commitment of early childhood teachers). Second, frequency and percentage were calculated by frequency analysis to examine the general characteristics of the study subjects. The mean and standard deviation were calculated to examine the general tendency of reflective thinking, teacher professionalism, and instructional commitment of early childhood teachers. Third, Pearson 's correlation analysis was conducted to investigate the relationship between reflective thinking of early childhood teachers and teacher professionalism and instructional commitment.Fourth, in order to investigate the relative influence of early childhood teachers' reflective thinking and teacher professionalism on their teaching commitment, we conducted a stepwise method using the reflective thinking and teacher professionalism of the early childhood teachers, Multiple regression analysis was performed. The Durbin-Watson coefficient was calculated before the multiple regression analysis, and it was confirmed that the assumption of the model was appropriate, and the correlation coefficient and Variance Inflation Factor (VIF) coefficient were calculated.
The purpose of this study was to investigate the relationship between early childhood teachers' reflective thinking, teacher professionalism and instructional commitment, and to investigate the relative influence of reflective thinking and teacher professionalism on infant involvement. Based on the above results, the following discussion is based on the implications of this study.The results of this study were as follows : First, the general tendency of reflective thinking, teacher professionalism, and instructional commitment of early childhood teachers showed that the mean score of reflective thinking and teacher professionalism was 4 points on the 5 - point Likert scale. (SD = .45), respectively. Teachers' perceptions of reflective thinking and teacher professionalism were relatively low in early childhood teachers. The mean of the subscales of reflective thinking was the highest in terms of the mean of reflective thinking for daily life, reflective thinking about teaching, reflective thinking about learning). In terms of the subscales of reflective thinking, the average of reflective thinking about daily life was the highest, followed by reflective thinking about teaching and reflection thinking about learning. Second, it was found that there was a significant correlation between the total score and the sub - factors of the reflective thinking of the early childhood teachers and the total score and the sub - factors of the early childhood teachers. In other words, as the early childhood teachers review their own teaching activities and their beliefs and attitudes as teachers, and as they have more reflective thinking about finding better teaching and learning steps, The teacher recognizes the child through the response of the child. It adjusts the teacher 's teaching behavior according to the child' s response. The teacher tries to challenge the class with new confidence and self - teaching. And that the time itself is inexplicable to the class, and the class itself is motivated, feels pleasure and satisfaction, and deeply engages in teaching activities. In addition, there was a significant correlation between the total and sub - factors of teacher 's expertise and the total score and sub - factors. In other words, as the teacher has more expertise such as knowledge, skills, and attitudes required to perform educational activities, he / she plans in advance the subject matter of the lesson and the way of proceeding, recognizes through the child ' The teacher responds to the teacher's teaching behaviors according to the response, and confidently teaches the teacher to try new challenges and challenges in the class. Students become conscious of their own consciousness, behavior, and infant by immersing themselves in the class. It was shown that the class itself became motivated, enjoyed the pleasure and satisfaction, and deeply engaged in teaching activities. Third, as a result of examining the effect of reflective thinking and professionalism of early childhood teachers on teaching commitment, it was found that attitude of early childhood teacher 's professionalism was the most influential factor in explaining instructional commitment of early childhood teachers, Learning in reflective thinking, knowledge among teacher specialization of early childhood teachers, and daily reflection during reflective thinking of early childhood teachers. The results of this study are as follows. First, the higher the level of expertise in attitudes such as teacher, interpersonal relationship, and the more reflective thinking about learning such as learning monitoring, early childhood learning, The higher the level of expertise in knowledge, such as understanding learners and curriculum, the more reflective thinking about everyday aspects such as role as teacher, re-evaluation of experience, searching for learning, Is deeply involved in teaching activities.
Key words of this study : reflective thinking, teacher professionalism, and professor commitment of early childhood teachers
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.