[학위논문]영유아교육기관 내 교사의 아동학대 인식 척도 개발 연구 A Study on the Development of Perception Scale for Teacher's Child Abuse in Early Childhood Educational Institution.원문보기
본 연구의 목적은 영유아교육기관 내에서 영유아 교사에 의해 행해질 수 있는, 학대발생 원인을 기반으로 한 영유아교육기관 내 교사의 아동학대 인식 척도를 개발하여 구성요인을 밝히고, 영유아교육기관 내 교사의 아동학대 인식을 측정할 수 있는 신뢰롭고 타당한 척도 개발을 목적으로 하였다. 본 연구의 예비문항 구성을 위해 현장전문가 집단의 연구참여자 12명이 면담에 참여하였고, 예비구인 및 문항 선정을 위해 전문가집단 15명이 델파이 조사에 참여하였으며, 서울, 경기도, 충청남도, 세종시에 소재한 유치원 및 어린이집 교사 총 600명이 1, 2차 본조사에 참여하였다. 본 연구는 다음 6단계를 거쳐 진행하였다. 첫째, 1-3단계에서 문헌고찰과 사례분석 및 면담을 통해 자료를 수집하였다. 둘째, 4단계에서는 예비구인 및 예비문항을 선정하기 위해 ...
본 연구의 목적은 영유아교육기관 내에서 영유아 교사에 의해 행해질 수 있는, 학대발생 원인을 기반으로 한 영유아교육기관 내 교사의 아동학대 인식 척도를 개발하여 구성요인을 밝히고, 영유아교육기관 내 교사의 아동학대 인식을 측정할 수 있는 신뢰롭고 타당한 척도 개발을 목적으로 하였다. 본 연구의 예비문항 구성을 위해 현장전문가 집단의 연구참여자 12명이 면담에 참여하였고, 예비구인 및 문항 선정을 위해 전문가집단 15명이 델파이 조사에 참여하였으며, 서울, 경기도, 충청남도, 세종시에 소재한 유치원 및 어린이집 교사 총 600명이 1, 2차 본조사에 참여하였다. 본 연구는 다음 6단계를 거쳐 진행하였다. 첫째, 1-3단계에서 문헌고찰과 사례분석 및 면담을 통해 자료를 수집하였다. 둘째, 4단계에서는 예비구인 및 예비문항을 선정하기 위해 2차 델파이 조사를 실시하였다. 셋째, 5단계에서 영유아교육기관 내 교사의 아동학대 인식 척도의 하위요인과 최종문항을 선정하기 위해 자료를 수집하였고 넷째, 6단계에서는 영유아교육기관 내 교사의 아동학대 인식 척도의 공인타당도, 신뢰도를 확인하기 위해 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 영유아교사의 아동학대 인식 척도의 구성요인 및 문항선정, 공인타당도, 내적일관성, 반분신뢰도 검증을 위해 SPSS 18.0프로그램을 이용하여 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 본 연구에서는 문헌고찰, 사례분석, 면담을 통해 4개 범주 총 100문항을 추출하였다. 그리고 1, 2차 델파이 조사를 통해 선정한 예비문항들을 토대로 통계적 검증을 거쳐 영유아교육기관 내 교사의 아동학대 인식 척도의 4개 하위요인과 81개의 하위문항을 선정하였다. 마지막으로 탐색적 요인분석을 통해 3개 하위요인과 42개의 문항을 최종 구성하였다. 첫째, 영유아교육기관 내 교사의 아동학대 인식을 대표하는 하위요인으로 1요인 교사 요인 관련 아동학대, 2요인 조직 요인 관련 아동학대, 3요인 영유아 요인 관련 아동학대로 구성되었다. 둘째, 본 연구에서 개발한 영유아교육기관 내 교사의 아동학대 인식 척도는 학대 발생 원인을 기반으로 영유아교육기관에서 일어나는 교사에 의한 아동학대 인식을 타당하게 측정하는 도구로 볼 수 있다. 셋째, 영유아교육기관 내 교사의 아동학대 인식 척도는 높은 신뢰도를 나타내 영유아교육기관 내 교사의 아동학대 인식을 일관성 있게 안정적으로 측정할 수 있는 것으로 나타났다. 본 연구는 유치원 및 어린이집 등 영유아교육기관에서 일어나는 실제 학대 사례를 바탕으로 척도를 개발하여 영유아교육기관의 특성이 잘 반영되어 있으며, 영유아교육기관 내에서 이루어지는 교사의 학대에 대한 인식을 타당하고 신뢰롭게 측정할 수 있다는 데에 의의가 있다. 본 연구에서 개발된 척도가 영유아교육기관 내 교사의 아동학대 인식을 측정하는데 적합한 도구임이 검증됨에 따라 영유아교육기관 내 교사의 아동학대 인식 척도는 영유아교육기관 내에서 교사에 의해 행해질 수 있는 영유아교사의 아동학대에 대한 인식을 이해하고, 실효성 있는 아동학대 예방 프로그램을 만드는데 있어 기초자료로 활용될 수 있을 것으로 기대한다.
본 연구의 목적은 영유아교육기관 내에서 영유아 교사에 의해 행해질 수 있는, 학대발생 원인을 기반으로 한 영유아교육기관 내 교사의 아동학대 인식 척도를 개발하여 구성요인을 밝히고, 영유아교육기관 내 교사의 아동학대 인식을 측정할 수 있는 신뢰롭고 타당한 척도 개발을 목적으로 하였다. 본 연구의 예비문항 구성을 위해 현장전문가 집단의 연구참여자 12명이 면담에 참여하였고, 예비구인 및 문항 선정을 위해 전문가집단 15명이 델파이 조사에 참여하였으며, 서울, 경기도, 충청남도, 세종시에 소재한 유치원 및 어린이집 교사 총 600명이 1, 2차 본조사에 참여하였다. 본 연구는 다음 6단계를 거쳐 진행하였다. 첫째, 1-3단계에서 문헌고찰과 사례분석 및 면담을 통해 자료를 수집하였다. 둘째, 4단계에서는 예비구인 및 예비문항을 선정하기 위해 2차 델파이 조사를 실시하였다. 셋째, 5단계에서 영유아교육기관 내 교사의 아동학대 인식 척도의 하위요인과 최종문항을 선정하기 위해 자료를 수집하였고 넷째, 6단계에서는 영유아교육기관 내 교사의 아동학대 인식 척도의 공인타당도, 신뢰도를 확인하기 위해 자료를 수집하였다. 수집된 자료는 영유아교사의 아동학대 인식 척도의 구성요인 및 문항선정, 공인타당도, 내적일관성, 반분신뢰도 검증을 위해 SPSS 18.0프로그램을 이용하여 분석하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 본 연구에서는 문헌고찰, 사례분석, 면담을 통해 4개 범주 총 100문항을 추출하였다. 그리고 1, 2차 델파이 조사를 통해 선정한 예비문항들을 토대로 통계적 검증을 거쳐 영유아교육기관 내 교사의 아동학대 인식 척도의 4개 하위요인과 81개의 하위문항을 선정하였다. 마지막으로 탐색적 요인분석을 통해 3개 하위요인과 42개의 문항을 최종 구성하였다. 첫째, 영유아교육기관 내 교사의 아동학대 인식을 대표하는 하위요인으로 1요인 교사 요인 관련 아동학대, 2요인 조직 요인 관련 아동학대, 3요인 영유아 요인 관련 아동학대로 구성되었다. 둘째, 본 연구에서 개발한 영유아교육기관 내 교사의 아동학대 인식 척도는 학대 발생 원인을 기반으로 영유아교육기관에서 일어나는 교사에 의한 아동학대 인식을 타당하게 측정하는 도구로 볼 수 있다. 셋째, 영유아교육기관 내 교사의 아동학대 인식 척도는 높은 신뢰도를 나타내 영유아교육기관 내 교사의 아동학대 인식을 일관성 있게 안정적으로 측정할 수 있는 것으로 나타났다. 본 연구는 유치원 및 어린이집 등 영유아교육기관에서 일어나는 실제 학대 사례를 바탕으로 척도를 개발하여 영유아교육기관의 특성이 잘 반영되어 있으며, 영유아교육기관 내에서 이루어지는 교사의 학대에 대한 인식을 타당하고 신뢰롭게 측정할 수 있다는 데에 의의가 있다. 본 연구에서 개발된 척도가 영유아교육기관 내 교사의 아동학대 인식을 측정하는데 적합한 도구임이 검증됨에 따라 영유아교육기관 내 교사의 아동학대 인식 척도는 영유아교육기관 내에서 교사에 의해 행해질 수 있는 영유아교사의 아동학대에 대한 인식을 이해하고, 실효성 있는 아동학대 예방 프로그램을 만드는데 있어 기초자료로 활용될 수 있을 것으로 기대한다.
The purpose of this research is to develop a reliable and valid scale for teachers’ perception of child abuse in early childhood educational institutions based on the causes of child abuse that can occur by teachers of young children and identify component factors of child abuse. For the compos...
The purpose of this research is to develop a reliable and valid scale for teachers’ perception of child abuse in early childhood educational institutions based on the causes of child abuse that can occur by teachers of young children and identify component factors of child abuse. For the composition of preliminary questions of this research, 12 research participants of a field expert group were interviewed, 15 from an expert group participated in Delphi survey to for preliminary recruitment and question selection, and a total of 600 teachers from kindergartens and day care centers located in Seoul, Gyeonggi-do, Chungcheongnam-do, and Sejong-si participated in the first and second main surveys. This research was conducted in the following 6 steps: First, data were collected through literature review, case analysis, and interviews in the steps from 1 to 3. Second, in step 4, the second Delphi survey was conducted for preliminary recruitment and question selection. Third, data were collected to select sub-factors and the final questions of the scale for teachers’ perception of child abuse in early childhood educational institutions in step 5. Fourth, data were collected in step 6 to test the official validity and credibility of the scale for teachers’ perception of child abuse in early childhood educational institutions. The collected data were analyzed using SPSS 18.0 program to verify the component factors, question selection, official validity, internal consistency, and split-half reliability of the scale for infant teachers’ perception of child abuse. The results of this research can be summarized as follows: This research developed a total of 100 questions in 4 categories through literature review, case analysis, and interviews. Through the first and second Delphi surveys, the preliminary questions were statistically verified, and 4 sub-factors and 81 sub-questions were selected for the scale for teachers’ perception of child abuse in early childhood educational institutions. Lastly, 3 sub-factors and 42 questions were finally organized through exploratory factor analysis. First, the sub-factors representing teachers’ perception of child abuse in early childhood educational institutions are as follows: Factor 1 child abuse related to teacher factors, Factor 2 child abuse related to organization factors, and Factor 3 child abuse related to young children factors. Second, the scale for teachers’ perception of child abuse in the early childhood educational institutions developed in this research is considered a valid measurement tool for teachers’ perception of child abuse in early childhood educational institutions based on the causes of child abuse. Third, the scale for teachers’ perception of child abuse in early childhood educational institutions was revealed to be highly reliable and be able to measure teachers’ perception of child abuse consistently and stably. This research has significance in fully reflecting the characteristics of early childhood educational institutions by developing the scale based on actual child abuse cases in early childhood educational institutions including kindergartens and day care centers, and in measuring teachers’ perception of abuse occurring in early childhood educational institutions in a valid and reliable way. As the scale developed in this research has been confirmed to be proper for measuring teachers’ perception of child abuse in early childhood educational institutions, it is expected to be used as basic materials to understand infant teachers’ child abuse and develop effective programs to prevent child abuse.
The purpose of this research is to develop a reliable and valid scale for teachers’ perception of child abuse in early childhood educational institutions based on the causes of child abuse that can occur by teachers of young children and identify component factors of child abuse. For the composition of preliminary questions of this research, 12 research participants of a field expert group were interviewed, 15 from an expert group participated in Delphi survey to for preliminary recruitment and question selection, and a total of 600 teachers from kindergartens and day care centers located in Seoul, Gyeonggi-do, Chungcheongnam-do, and Sejong-si participated in the first and second main surveys. This research was conducted in the following 6 steps: First, data were collected through literature review, case analysis, and interviews in the steps from 1 to 3. Second, in step 4, the second Delphi survey was conducted for preliminary recruitment and question selection. Third, data were collected to select sub-factors and the final questions of the scale for teachers’ perception of child abuse in early childhood educational institutions in step 5. Fourth, data were collected in step 6 to test the official validity and credibility of the scale for teachers’ perception of child abuse in early childhood educational institutions. The collected data were analyzed using SPSS 18.0 program to verify the component factors, question selection, official validity, internal consistency, and split-half reliability of the scale for infant teachers’ perception of child abuse. The results of this research can be summarized as follows: This research developed a total of 100 questions in 4 categories through literature review, case analysis, and interviews. Through the first and second Delphi surveys, the preliminary questions were statistically verified, and 4 sub-factors and 81 sub-questions were selected for the scale for teachers’ perception of child abuse in early childhood educational institutions. Lastly, 3 sub-factors and 42 questions were finally organized through exploratory factor analysis. First, the sub-factors representing teachers’ perception of child abuse in early childhood educational institutions are as follows: Factor 1 child abuse related to teacher factors, Factor 2 child abuse related to organization factors, and Factor 3 child abuse related to young children factors. Second, the scale for teachers’ perception of child abuse in the early childhood educational institutions developed in this research is considered a valid measurement tool for teachers’ perception of child abuse in early childhood educational institutions based on the causes of child abuse. Third, the scale for teachers’ perception of child abuse in early childhood educational institutions was revealed to be highly reliable and be able to measure teachers’ perception of child abuse consistently and stably. This research has significance in fully reflecting the characteristics of early childhood educational institutions by developing the scale based on actual child abuse cases in early childhood educational institutions including kindergartens and day care centers, and in measuring teachers’ perception of abuse occurring in early childhood educational institutions in a valid and reliable way. As the scale developed in this research has been confirmed to be proper for measuring teachers’ perception of child abuse in early childhood educational institutions, it is expected to be used as basic materials to understand infant teachers’ child abuse and develop effective programs to prevent child abuse.
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