본 연구는 중도입국청소년의 진로계획 경험의 본질과 그 의미를 탐색함으로써 중도입국청소년들이 이주 후 겪는 진로계획 과정에서 어려움과 문제로 지각하고 있는 경험이 무엇인지 그들의 생각을 알 아보고 그들의 진로계획 경험을 심층적으로 이해하기 위해 수행되 었다. 질적 연구방법을 활용하여 중도입국청소년의 진로계획 및 경험은 이들의 한국사회 정착의지에 직접적인 영향을 미치며, 한국어 수준, 한국사회 적응정도 및 부모와의 친밀도와지지 등이 간접적인 영향 을 미치고 있음을 확인할 수 있었다. 이는 P시 다문화대안학교에서 수업을 받는 4명의 중도입국청소년을 대상으로 일대일 심층면접을 실시하였고 그 자료를 수집하고 분석한 뒤 내린 결론은 다음과 같 다. 첫째, 본 연구의 연구참여자들과 초기 면접을 할 때, 앞으로의 한 국 생활에 대한 계획을 물으면 ‘한국말을 배워서 돈을 벌고 싶다’라 고 대답하는 경우가 많았다. 이는 취업과 진로계획을 위해 가장 먼 저 한국어에 대한 중요성과 한국어가 진로결정과 한국 사회의 정착 의지에 중대한 영향을 미치고 있음이 확인되었다. 그렇기에 연구참 여자 대부분은 진로 계획과 경험을 위해 한국어 공부를 더 해야 한 다고 하였으며, 취업을 원하는 중도입국 청소년 대다수가 한국어 실 력을 걱정하고 있는 것으로 파악할 수 있다. 둘째, 대다수의 중도입국청소년이 좋은 직업을 갖기 위해 진학 의향이 이었고, 대학진학은 한국 일반학생들과 같이 중도입국청소 년들에게도 같은 의미를 주는 것으로 자신의 진로를 계획하고 진로 를 경험, 탐색할 수 있는 필요한 수단으로 생각하고 있음을 알 수 있었다. 셋째, 진로에 대한 욕구와 계획이 있다 하여도 자신이 해결하기 어려운 비자문제에 가로막혀 진학과 진로에 대한 의욕을 상실하게 될 수 있으며, 따라서 비자문제 해결을 위해 한국에서 거주하기 위 한 방안으로 진로를 계획하고 준비하는 것으로 나타났다. 넷째, 연구참여자 모두가 부모에 대한 그리움으로 가족간의 만남 을 위해 한국으로 이주를 결정했다는 것을 알 수 있었다. 이와 같이 부모의 권유로 이주한 중도입국청소년들은 부모의 지지로 한국에서 진로계획과 경험을 할 수 있었다. 모든 연구참여자는 부모의 지지로 다문화대안학교에 입학하였고 진로에 대해서도 부모와 대화를 하고 조언에 따르고 있는 것으로 보아, 부모의 긍정적인 진로 관여가 자 녀의 진로행동에 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다. 다섯째, 중도입국청소년들은 진로계획에 있어 친구와 교사의 영향 을 받는다는 것을 알 수 있었다. 이는 전문성을 가지고 중도입국청 소년을 지도와 교육, 상담을 할 수 있도록 교사들의 다양한 준비가 필요하고 확충을 해야 할 것으로 나타났다. 연구참여자 모두가 교사 로부터 친밀감을 가지고 있었으며 진로의 탐색에 많은 영향을 끼치 고 있다는 것을 알 수 있었다. 여섯째, 마지막으로 연구참여자들의 초기 적응의 공통점이 있었다. 이들은 한국의 사회, 문화, 진로 등에 대한 이해가 부족하고 이러한 정보를 얻을 경로를 잘 알지 못할 때 다문화관련 지원 기관이 도움 이 된 것으로 나타났다. 본 연구결과를 바탕으로 중도입국청소년들의 진로 지원을 위한 제언은 다음과 같다. 첫째, 중도입국청소년들의 수준별 차이를 단계적으로 고려한 한국 어교육과 교사의 수급이 필요하다. 둘째, 중도입국청소년과 부모간의 상호간 소통과 친밀감 형성을 위한 다양한 가족관계 증진 프로그램을 활성화해야 한다. 셋째, 18세 미만 아동은 국적이나 비자와 상관없이 어디에서나 의 무교육을 받을 권리가 있는 것처럼 중도입국청소년들에게 체류자격 의 제한을 개선하여야 한다. 넷째, 각종 진로에 대한 정보제공과 ...
본 연구는 중도입국청소년의 진로계획 경험의 본질과 그 의미를 탐색함으로써 중도입국청소년들이 이주 후 겪는 진로계획 과정에서 어려움과 문제로 지각하고 있는 경험이 무엇인지 그들의 생각을 알 아보고 그들의 진로계획 경험을 심층적으로 이해하기 위해 수행되 었다. 질적 연구방법을 활용하여 중도입국청소년의 진로계획 및 경험은 이들의 한국사회 정착의지에 직접적인 영향을 미치며, 한국어 수준, 한국사회 적응정도 및 부모와의 친밀도와지지 등이 간접적인 영향 을 미치고 있음을 확인할 수 있었다. 이는 P시 다문화대안학교에서 수업을 받는 4명의 중도입국청소년을 대상으로 일대일 심층면접을 실시하였고 그 자료를 수집하고 분석한 뒤 내린 결론은 다음과 같 다. 첫째, 본 연구의 연구참여자들과 초기 면접을 할 때, 앞으로의 한 국 생활에 대한 계획을 물으면 ‘한국말을 배워서 돈을 벌고 싶다’라 고 대답하는 경우가 많았다. 이는 취업과 진로계획을 위해 가장 먼 저 한국어에 대한 중요성과 한국어가 진로결정과 한국 사회의 정착 의지에 중대한 영향을 미치고 있음이 확인되었다. 그렇기에 연구참 여자 대부분은 진로 계획과 경험을 위해 한국어 공부를 더 해야 한 다고 하였으며, 취업을 원하는 중도입국 청소년 대다수가 한국어 실 력을 걱정하고 있는 것으로 파악할 수 있다. 둘째, 대다수의 중도입국청소년이 좋은 직업을 갖기 위해 진학 의향이 이었고, 대학진학은 한국 일반학생들과 같이 중도입국청소 년들에게도 같은 의미를 주는 것으로 자신의 진로를 계획하고 진로 를 경험, 탐색할 수 있는 필요한 수단으로 생각하고 있음을 알 수 있었다. 셋째, 진로에 대한 욕구와 계획이 있다 하여도 자신이 해결하기 어려운 비자문제에 가로막혀 진학과 진로에 대한 의욕을 상실하게 될 수 있으며, 따라서 비자문제 해결을 위해 한국에서 거주하기 위 한 방안으로 진로를 계획하고 준비하는 것으로 나타났다. 넷째, 연구참여자 모두가 부모에 대한 그리움으로 가족간의 만남 을 위해 한국으로 이주를 결정했다는 것을 알 수 있었다. 이와 같이 부모의 권유로 이주한 중도입국청소년들은 부모의 지지로 한국에서 진로계획과 경험을 할 수 있었다. 모든 연구참여자는 부모의 지지로 다문화대안학교에 입학하였고 진로에 대해서도 부모와 대화를 하고 조언에 따르고 있는 것으로 보아, 부모의 긍정적인 진로 관여가 자 녀의 진로행동에 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다. 다섯째, 중도입국청소년들은 진로계획에 있어 친구와 교사의 영향 을 받는다는 것을 알 수 있었다. 이는 전문성을 가지고 중도입국청 소년을 지도와 교육, 상담을 할 수 있도록 교사들의 다양한 준비가 필요하고 확충을 해야 할 것으로 나타났다. 연구참여자 모두가 교사 로부터 친밀감을 가지고 있었으며 진로의 탐색에 많은 영향을 끼치 고 있다는 것을 알 수 있었다. 여섯째, 마지막으로 연구참여자들의 초기 적응의 공통점이 있었다. 이들은 한국의 사회, 문화, 진로 등에 대한 이해가 부족하고 이러한 정보를 얻을 경로를 잘 알지 못할 때 다문화관련 지원 기관이 도움 이 된 것으로 나타났다. 본 연구결과를 바탕으로 중도입국청소년들의 진로 지원을 위한 제언은 다음과 같다. 첫째, 중도입국청소년들의 수준별 차이를 단계적으로 고려한 한국 어교육과 교사의 수급이 필요하다. 둘째, 중도입국청소년과 부모간의 상호간 소통과 친밀감 형성을 위한 다양한 가족관계 증진 프로그램을 활성화해야 한다. 셋째, 18세 미만 아동은 국적이나 비자와 상관없이 어디에서나 의 무교육을 받을 권리가 있는 것처럼 중도입국청소년들에게 체류자격 의 제한을 개선하여야 한다. 넷째, 각종 진로에 대한 정보제공과 진로교육의 기회가 충분히 주 어져야 한다. 지자체와 주무부처의 차원에서 이들을 대상으로 한 진 로교육 및 다양한 직업훈련 과정이 실정에 맞게 더욱 확대되기를 요구되어야 할 것이다.
본 연구는 중도입국청소년의 진로계획 경험의 본질과 그 의미를 탐색함으로써 중도입국청소년들이 이주 후 겪는 진로계획 과정에서 어려움과 문제로 지각하고 있는 경험이 무엇인지 그들의 생각을 알 아보고 그들의 진로계획 경험을 심층적으로 이해하기 위해 수행되 었다. 질적 연구방법을 활용하여 중도입국청소년의 진로계획 및 경험은 이들의 한국사회 정착의지에 직접적인 영향을 미치며, 한국어 수준, 한국사회 적응정도 및 부모와의 친밀도와지지 등이 간접적인 영향 을 미치고 있음을 확인할 수 있었다. 이는 P시 다문화대안학교에서 수업을 받는 4명의 중도입국청소년을 대상으로 일대일 심층면접을 실시하였고 그 자료를 수집하고 분석한 뒤 내린 결론은 다음과 같 다. 첫째, 본 연구의 연구참여자들과 초기 면접을 할 때, 앞으로의 한 국 생활에 대한 계획을 물으면 ‘한국말을 배워서 돈을 벌고 싶다’라 고 대답하는 경우가 많았다. 이는 취업과 진로계획을 위해 가장 먼 저 한국어에 대한 중요성과 한국어가 진로결정과 한국 사회의 정착 의지에 중대한 영향을 미치고 있음이 확인되었다. 그렇기에 연구참 여자 대부분은 진로 계획과 경험을 위해 한국어 공부를 더 해야 한 다고 하였으며, 취업을 원하는 중도입국 청소년 대다수가 한국어 실 력을 걱정하고 있는 것으로 파악할 수 있다. 둘째, 대다수의 중도입국청소년이 좋은 직업을 갖기 위해 진학 의향이 이었고, 대학진학은 한국 일반학생들과 같이 중도입국청소 년들에게도 같은 의미를 주는 것으로 자신의 진로를 계획하고 진로 를 경험, 탐색할 수 있는 필요한 수단으로 생각하고 있음을 알 수 있었다. 셋째, 진로에 대한 욕구와 계획이 있다 하여도 자신이 해결하기 어려운 비자문제에 가로막혀 진학과 진로에 대한 의욕을 상실하게 될 수 있으며, 따라서 비자문제 해결을 위해 한국에서 거주하기 위 한 방안으로 진로를 계획하고 준비하는 것으로 나타났다. 넷째, 연구참여자 모두가 부모에 대한 그리움으로 가족간의 만남 을 위해 한국으로 이주를 결정했다는 것을 알 수 있었다. 이와 같이 부모의 권유로 이주한 중도입국청소년들은 부모의 지지로 한국에서 진로계획과 경험을 할 수 있었다. 모든 연구참여자는 부모의 지지로 다문화대안학교에 입학하였고 진로에 대해서도 부모와 대화를 하고 조언에 따르고 있는 것으로 보아, 부모의 긍정적인 진로 관여가 자 녀의 진로행동에 영향을 미친다는 것을 알 수 있었다. 다섯째, 중도입국청소년들은 진로계획에 있어 친구와 교사의 영향 을 받는다는 것을 알 수 있었다. 이는 전문성을 가지고 중도입국청 소년을 지도와 교육, 상담을 할 수 있도록 교사들의 다양한 준비가 필요하고 확충을 해야 할 것으로 나타났다. 연구참여자 모두가 교사 로부터 친밀감을 가지고 있었으며 진로의 탐색에 많은 영향을 끼치 고 있다는 것을 알 수 있었다. 여섯째, 마지막으로 연구참여자들의 초기 적응의 공통점이 있었다. 이들은 한국의 사회, 문화, 진로 등에 대한 이해가 부족하고 이러한 정보를 얻을 경로를 잘 알지 못할 때 다문화관련 지원 기관이 도움 이 된 것으로 나타났다. 본 연구결과를 바탕으로 중도입국청소년들의 진로 지원을 위한 제언은 다음과 같다. 첫째, 중도입국청소년들의 수준별 차이를 단계적으로 고려한 한국 어교육과 교사의 수급이 필요하다. 둘째, 중도입국청소년과 부모간의 상호간 소통과 친밀감 형성을 위한 다양한 가족관계 증진 프로그램을 활성화해야 한다. 셋째, 18세 미만 아동은 국적이나 비자와 상관없이 어디에서나 의 무교육을 받을 권리가 있는 것처럼 중도입국청소년들에게 체류자격 의 제한을 개선하여야 한다. 넷째, 각종 진로에 대한 정보제공과 진로교육의 기회가 충분히 주 어져야 한다. 지자체와 주무부처의 차원에서 이들을 대상으로 한 진 로교육 및 다양한 직업훈련 과정이 실정에 맞게 더욱 확대되기를 요구되어야 할 것이다.
By exploring the nature and meaning of the immigrant adolescents' career planning experience, this study was conducted to check the immigrant adolescents' thoughts about what experience they recognized as a difficulty or problem during the career planning after their immigration and ...
By exploring the nature and meaning of the immigrant adolescents' career planning experience, this study was conducted to check the immigrant adolescents' thoughts about what experience they recognized as a difficulty or problem during the career planning after their immigration and also to have in-depth understanding on their career planning experience. Through qualitative research methods, it could be verified that the immigrant adolescents' career planning and experience made a direct impact, and their Korean language skill level, their degree of adjustment to Korean society and their parent's intimacy and support made an indirect impact, on their willingness to settle in Korean society. I conducted one-to-one in-depth interviews for 4 immigrant adolescents who were taking classes at a multi-cultural alternative school in P city, and the conclusion after collecting and analyzing those data was as follows; First, for the question of early-stage interview to the participants of this study about their future life plan in Korea, there were many cases of answering that 'they would like to earn money by learning Korean language'. This fact confirmed that, for finding a job and planning future career, the most important thing was learning Korean language and Korean language was making a significant impact on their career decision and their willingness to resettle in Korean society. Therefore, most of the participants claimed that they would need to learn Korean language more for their career plan and experience, and it was found that most of immigrant adolescents who wanted a job were worrying about their ability of Korean language. Second, it was found that most of immigrant adolescents had a will to enter a university for better job and they thought entering a university gave the same significance as that of general Korean students thought and it would be a necessary means to plan, experience and explore their career. Third, even though they had any will and plan for career, they could lose the willingness for their study and career by the problem of VISA, for which they were planning and preparing career as a solution to reside in Korea. Fourth, all of the research participants made a decision of immigration to Korea to meet their family due to yearning for parents. The immigrant adolescents who immigrated to Korea by the recommendation of their parents could experience their career planning in Korea under the support of their parents. Seeing the fact that all the research participants entered multi-cultural alternative school with their parent's support, made conversation with their parent for future career and followed their advice, it was found that the parent's positive intervention on the career made an impact on their children's career behavior. Fifth, it was found that immigrant adolescents were influenced by their friends and teachers in career planning. This showed that it would be necessary for teachers to prepare diversly and expansively with expertise in order to make guidance, education and consulting for immigrant adolescents. It was found that all the research participants had intimacy with teachers, who made much influence on participants's career searching. Sixth, the research participants had common factors in early-stage adaptation. It showed that multi-cultural supporting organizations were helpful when they lacked understanding of Korea society, culture and career and they did not know how to access such information. Based on the result of this study, the suggestions for career support for immigrant adolescents are as follows; First, it is necessary to supply Korean language teachers in consideration of the different ability levels of immigrant adolescents. Second, various programs of promoting family relationship should be revitalized in order to encourage a mutual communication and intimacy between immigrant adolescents and their parents. Third, as long as children under 18 years old have a right to get compulsory education at any place regardless of nationality or VISA, the current limit in qualification for stay in Korea should be improved for immigrant adolescents. Fourth, diverse information about career and opportunity of career education should be fully provided. Career education and diverse vocational training course for immigrant adolescents from the level of local government and competent authorities should be enlarged more, suitable to the actual circumstance.
By exploring the nature and meaning of the immigrant adolescents' career planning experience, this study was conducted to check the immigrant adolescents' thoughts about what experience they recognized as a difficulty or problem during the career planning after their immigration and also to have in-depth understanding on their career planning experience. Through qualitative research methods, it could be verified that the immigrant adolescents' career planning and experience made a direct impact, and their Korean language skill level, their degree of adjustment to Korean society and their parent's intimacy and support made an indirect impact, on their willingness to settle in Korean society. I conducted one-to-one in-depth interviews for 4 immigrant adolescents who were taking classes at a multi-cultural alternative school in P city, and the conclusion after collecting and analyzing those data was as follows; First, for the question of early-stage interview to the participants of this study about their future life plan in Korea, there were many cases of answering that 'they would like to earn money by learning Korean language'. This fact confirmed that, for finding a job and planning future career, the most important thing was learning Korean language and Korean language was making a significant impact on their career decision and their willingness to resettle in Korean society. Therefore, most of the participants claimed that they would need to learn Korean language more for their career plan and experience, and it was found that most of immigrant adolescents who wanted a job were worrying about their ability of Korean language. Second, it was found that most of immigrant adolescents had a will to enter a university for better job and they thought entering a university gave the same significance as that of general Korean students thought and it would be a necessary means to plan, experience and explore their career. Third, even though they had any will and plan for career, they could lose the willingness for their study and career by the problem of VISA, for which they were planning and preparing career as a solution to reside in Korea. Fourth, all of the research participants made a decision of immigration to Korea to meet their family due to yearning for parents. The immigrant adolescents who immigrated to Korea by the recommendation of their parents could experience their career planning in Korea under the support of their parents. Seeing the fact that all the research participants entered multi-cultural alternative school with their parent's support, made conversation with their parent for future career and followed their advice, it was found that the parent's positive intervention on the career made an impact on their children's career behavior. Fifth, it was found that immigrant adolescents were influenced by their friends and teachers in career planning. This showed that it would be necessary for teachers to prepare diversly and expansively with expertise in order to make guidance, education and consulting for immigrant adolescents. It was found that all the research participants had intimacy with teachers, who made much influence on participants's career searching. Sixth, the research participants had common factors in early-stage adaptation. It showed that multi-cultural supporting organizations were helpful when they lacked understanding of Korea society, culture and career and they did not know how to access such information. Based on the result of this study, the suggestions for career support for immigrant adolescents are as follows; First, it is necessary to supply Korean language teachers in consideration of the different ability levels of immigrant adolescents. Second, various programs of promoting family relationship should be revitalized in order to encourage a mutual communication and intimacy between immigrant adolescents and their parents. Third, as long as children under 18 years old have a right to get compulsory education at any place regardless of nationality or VISA, the current limit in qualification for stay in Korea should be improved for immigrant adolescents. Fourth, diverse information about career and opportunity of career education should be fully provided. Career education and diverse vocational training course for immigrant adolescents from the level of local government and competent authorities should be enlarged more, suitable to the actual circumstance.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.