본 연구는 중국인 고급 한국어 학습자를 대상으로 학습자의 의사소통 전략 사용 양상에 대한 분석을 통해 중국인 고급 한국어 학습자에 맞는 의사소통 전략의 교육 연구 방안을 마련하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위해 다음과 같은 연구 문제를 다루었다. 첫째, 한국어 고급 말하기 수업에서 의사소통 장애를 극복하기 위한 중국인 고급 한국어 학습자들의 의사소통 전략 사용 양상이 어떠한가? 둘째, 중국인 고급 한국어 학습자들이 말하기 과제 유형에 따라 의사소통 전략의 사용이 어떻게 나타나는가? 셋째, 중국인 고급 한국어 학습자들의 외국어 불안 정도는 의사소통 전략의 사용에 어떤 영향을 미치는가? 넷째, 중국인 고급 한국어 학습자의 말하기 신장을 위한 의사소통 전략 교육의 내용과 교육 방안은 무엇인가? 위와 같은 연구 문제를 다루기 위해 질적 연구와 양적 연구를 진행하였다. 연구 대상은 중국 5개 대학교에서 한국어를 전공으로 한 고급 학습자들로 구성하였다. 실험연구를 통해 중국인 고급 학습자가 의사소통 전략을 사용한 자료를 수집하여 전사하고 사용 양상을 분석하였고 과제 유형에 따라 중국인 고급 한국어 학습자들의 의사소통 전략 사용 양상을 분석하였다. 또한 ...
본 연구는 중국인 고급 한국어 학습자를 대상으로 학습자의 의사소통 전략 사용 양상에 대한 분석을 통해 중국인 고급 한국어 학습자에 맞는 의사소통 전략의 교육 연구 방안을 마련하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위해 다음과 같은 연구 문제를 다루었다. 첫째, 한국어 고급 말하기 수업에서 의사소통 장애를 극복하기 위한 중국인 고급 한국어 학습자들의 의사소통 전략 사용 양상이 어떠한가? 둘째, 중국인 고급 한국어 학습자들이 말하기 과제 유형에 따라 의사소통 전략의 사용이 어떻게 나타나는가? 셋째, 중국인 고급 한국어 학습자들의 외국어 불안 정도는 의사소통 전략의 사용에 어떤 영향을 미치는가? 넷째, 중국인 고급 한국어 학습자의 말하기 신장을 위한 의사소통 전략 교육의 내용과 교육 방안은 무엇인가? 위와 같은 연구 문제를 다루기 위해 질적 연구와 양적 연구를 진행하였다. 연구 대상은 중국 5개 대학교에서 한국어를 전공으로 한 고급 학습자들로 구성하였다. 실험연구를 통해 중국인 고급 학습자가 의사소통 전략을 사용한 자료를 수집하여 전사하고 사용 양상을 분석하였고 과제 유형에 따라 중국인 고급 한국어 학습자들의 의사소통 전략 사용 양상을 분석하였다. 또한 SPSS 24.0을 이용하여 고불안 집단과 저불안 집단의 학습자가 의사소통 전략을 사용한 양상을 비교·분석하였다. 연구의 결과는 첫째, 중국인 한국어 고급 학습자는 네 가지의 과제에서 21가지의 의사소통 전략을 사용하고 있으며 총 사용량은 1,338회이고 그중에서 ‘자기 반복’, ‘자기 수정’, ‘재구성하기’ 세 가지 전략을 가장 많이 사용하였다. 아울러 16가지 의사소통 목표를 달성할 가능성이 있는 의사소통 전략을 정리하였고 특정적 전략이 말하기 능력에 주는 영향을 분석하였다. 둘째, 학습자들의 의사소통 전략의 사용량은 과제 유형의 영향을 받고 있다. ‘나열하기’, ‘비교하기’, ‘경험 공유하기’ 이 세 가지 과제에서 의사소통 전략의 사용량은 상대적으로 많고 사용하는 유형도 다양하게 나타났다. 또한 특정된 과제에서 의사소통 전략의 사용 양상도 다르게 나타났지만 사용 빈도가 가장 높은 전략은 항상 ‘재구성하기’, ‘자기 수정’, ‘자기 반복’ 세 가지 전략이었다. 셋째, 외국어 불안은 학습자의 의사소통 전략 사용에 영향을 주는데 전략의 총 사용빈도와 고불안 집단의 학습자와 저불안 집단의 학습자는 ‘복구’, ‘자기 수정’, ‘필러 사용’, ‘자기 반복’ 4가지 전략의 사용 빈도는 통계적인 차이가 보인다. 위와 같은 논의를 바탕으로 의사소통 전략의 교육 목표를 정한 후, 교육 내용과 교육 방법을 제시하였다. 교육 목표와 내용은 중국인 고급 학습자들이 의사소통 전략의 중요성을 인식하도록 하고, 의사소통 전략의 사용을 파악하도록 하며, 외국어 불안이 의사소통 전략에 미치는 영향을 인식하고 전략을 적극적으로 이용하여 문제를 극복하도록 하는 것이다. ‘의사소통 전략에 대한 인식을 높이기’, ‘말하기 과제의 실행을 통한 의사소통 전략 훈련’, ‘외국어 불안이 미치는 영향의 제시 및 관련 교수’ 3가지 측면으로 나누어 교육 방법을 구성해 보았다.
본 연구는 중국인 고급 한국어 학습자를 대상으로 학습자의 의사소통 전략 사용 양상에 대한 분석을 통해 중국인 고급 한국어 학습자에 맞는 의사소통 전략의 교육 연구 방안을 마련하는 것을 목적으로 하였다. 이를 위해 다음과 같은 연구 문제를 다루었다. 첫째, 한국어 고급 말하기 수업에서 의사소통 장애를 극복하기 위한 중국인 고급 한국어 학습자들의 의사소통 전략 사용 양상이 어떠한가? 둘째, 중국인 고급 한국어 학습자들이 말하기 과제 유형에 따라 의사소통 전략의 사용이 어떻게 나타나는가? 셋째, 중국인 고급 한국어 학습자들의 외국어 불안 정도는 의사소통 전략의 사용에 어떤 영향을 미치는가? 넷째, 중국인 고급 한국어 학습자의 말하기 신장을 위한 의사소통 전략 교육의 내용과 교육 방안은 무엇인가? 위와 같은 연구 문제를 다루기 위해 질적 연구와 양적 연구를 진행하였다. 연구 대상은 중국 5개 대학교에서 한국어를 전공으로 한 고급 학습자들로 구성하였다. 실험연구를 통해 중국인 고급 학습자가 의사소통 전략을 사용한 자료를 수집하여 전사하고 사용 양상을 분석하였고 과제 유형에 따라 중국인 고급 한국어 학습자들의 의사소통 전략 사용 양상을 분석하였다. 또한 SPSS 24.0을 이용하여 고불안 집단과 저불안 집단의 학습자가 의사소통 전략을 사용한 양상을 비교·분석하였다. 연구의 결과는 첫째, 중국인 한국어 고급 학습자는 네 가지의 과제에서 21가지의 의사소통 전략을 사용하고 있으며 총 사용량은 1,338회이고 그중에서 ‘자기 반복’, ‘자기 수정’, ‘재구성하기’ 세 가지 전략을 가장 많이 사용하였다. 아울러 16가지 의사소통 목표를 달성할 가능성이 있는 의사소통 전략을 정리하였고 특정적 전략이 말하기 능력에 주는 영향을 분석하였다. 둘째, 학습자들의 의사소통 전략의 사용량은 과제 유형의 영향을 받고 있다. ‘나열하기’, ‘비교하기’, ‘경험 공유하기’ 이 세 가지 과제에서 의사소통 전략의 사용량은 상대적으로 많고 사용하는 유형도 다양하게 나타났다. 또한 특정된 과제에서 의사소통 전략의 사용 양상도 다르게 나타났지만 사용 빈도가 가장 높은 전략은 항상 ‘재구성하기’, ‘자기 수정’, ‘자기 반복’ 세 가지 전략이었다. 셋째, 외국어 불안은 학습자의 의사소통 전략 사용에 영향을 주는데 전략의 총 사용빈도와 고불안 집단의 학습자와 저불안 집단의 학습자는 ‘복구’, ‘자기 수정’, ‘필러 사용’, ‘자기 반복’ 4가지 전략의 사용 빈도는 통계적인 차이가 보인다. 위와 같은 논의를 바탕으로 의사소통 전략의 교육 목표를 정한 후, 교육 내용과 교육 방법을 제시하였다. 교육 목표와 내용은 중국인 고급 학습자들이 의사소통 전략의 중요성을 인식하도록 하고, 의사소통 전략의 사용을 파악하도록 하며, 외국어 불안이 의사소통 전략에 미치는 영향을 인식하고 전략을 적극적으로 이용하여 문제를 극복하도록 하는 것이다. ‘의사소통 전략에 대한 인식을 높이기’, ‘말하기 과제의 실행을 통한 의사소통 전략 훈련’, ‘외국어 불안이 미치는 영향의 제시 및 관련 교수’ 3가지 측면으로 나누어 교육 방법을 구성해 보았다.
By analyzing the patterns of how Chinese advanced Korean language learner use communication strategies, this study aims to find out effective educational methods on communication strategies for these learners. Therefore, there are four research objects are constructed as follows, first, to overcom...
By analyzing the patterns of how Chinese advanced Korean language learner use communication strategies, this study aims to find out effective educational methods on communication strategies for these learners. Therefore, there are four research objects are constructed as follows, first, to overcome difficulties during the advanced Korean speaking lessons faced by Chinese learners, how is the patterns of their use of communication strategies; second, how Chinese advanced learners change their strategies basing on different speaking tasks; third, does the extend of learners’ anxiety have an influence on the communication strategies they choose to use; fourth, in order to enhance advanced Chinese Korean language learners’ ability of speaking, what should be the content and solution for the education of communication strategies? This study used both qualitative and quantitative methods to approach above-mentioned research questions. 60 students from five different Chinese Universities who were in the major of Korean language and have an advanced level of the knowledge of the language were chosen. The analyzing process was completed through the experimentation by which the experimental data of advanced Chinese learners’ using patterns of communication strategies and these data were subsequently transcribed so as to the patterns could be analyzed by strategies used on different tasks. In addition, SPSS 24.0 was used to compare and analyze the patterns of communication strategies used by learners of high anxiety and low anxiety group. Results are as follows, first, as facing four kinds of speaking tasks, Chinese advanced Korean learners in this study used 21 communication strategies and the total usage of strategies was 1338 times. Within these strategies, ‘self-repetitions’, ‘self- repair’ and ‘restructuring’ were most chosen. Furthermore, 16 kinds of strategies were summarized which were possible to achieve communication goals and found out certain strategies were effective on students’ speaking ability, second, the amount of communication strategy use was differed by task types. Moreover, the use of communication strategies was relatively high in the ‘listing’, ‘comparing’ and ‘sharing personal experiences’ tasks. Additionally, even the patterns of using communication strategies varies in different tasks mostly selected strategies were always ‘restructuring’, ‘self-repair’ and ‘self-repetitions’. The last finding was that in the domain of the influence of students’ anxiety on their use of communication strategies, the frequency of high anxiety and low anxiety groups using strategies ‘retrieval’, ‘self-repair’, ‘use of filter’ and ‘self-repetitions’ was significantly different. Basing on arguments and results showed above and the accordingly set goals of the education on communication strategies, the contents and methods of education were suggested. Firstly it is significant to realize the importance of how Chinese advanced Korean learners use communications strategies and secondly, it is meaningful to grasp the patterns of their strategy use. Lastly, we have to realize the influence of the anxiety on using foreign language on communication strategy use and by which to help students overcome this difficulty. To conclude, ‘the realization of communication strategies’, ‘training on communication strategies using through speaking tasks’ and ‘suggestions on the influence of anxiety on using foreign language and relevant education’ are three dimensions of educational methods of this study.
By analyzing the patterns of how Chinese advanced Korean language learner use communication strategies, this study aims to find out effective educational methods on communication strategies for these learners. Therefore, there are four research objects are constructed as follows, first, to overcome difficulties during the advanced Korean speaking lessons faced by Chinese learners, how is the patterns of their use of communication strategies; second, how Chinese advanced learners change their strategies basing on different speaking tasks; third, does the extend of learners’ anxiety have an influence on the communication strategies they choose to use; fourth, in order to enhance advanced Chinese Korean language learners’ ability of speaking, what should be the content and solution for the education of communication strategies? This study used both qualitative and quantitative methods to approach above-mentioned research questions. 60 students from five different Chinese Universities who were in the major of Korean language and have an advanced level of the knowledge of the language were chosen. The analyzing process was completed through the experimentation by which the experimental data of advanced Chinese learners’ using patterns of communication strategies and these data were subsequently transcribed so as to the patterns could be analyzed by strategies used on different tasks. In addition, SPSS 24.0 was used to compare and analyze the patterns of communication strategies used by learners of high anxiety and low anxiety group. Results are as follows, first, as facing four kinds of speaking tasks, Chinese advanced Korean learners in this study used 21 communication strategies and the total usage of strategies was 1338 times. Within these strategies, ‘self-repetitions’, ‘self- repair’ and ‘restructuring’ were most chosen. Furthermore, 16 kinds of strategies were summarized which were possible to achieve communication goals and found out certain strategies were effective on students’ speaking ability, second, the amount of communication strategy use was differed by task types. Moreover, the use of communication strategies was relatively high in the ‘listing’, ‘comparing’ and ‘sharing personal experiences’ tasks. Additionally, even the patterns of using communication strategies varies in different tasks mostly selected strategies were always ‘restructuring’, ‘self-repair’ and ‘self-repetitions’. The last finding was that in the domain of the influence of students’ anxiety on their use of communication strategies, the frequency of high anxiety and low anxiety groups using strategies ‘retrieval’, ‘self-repair’, ‘use of filter’ and ‘self-repetitions’ was significantly different. Basing on arguments and results showed above and the accordingly set goals of the education on communication strategies, the contents and methods of education were suggested. Firstly it is significant to realize the importance of how Chinese advanced Korean learners use communications strategies and secondly, it is meaningful to grasp the patterns of their strategy use. Lastly, we have to realize the influence of the anxiety on using foreign language on communication strategy use and by which to help students overcome this difficulty. To conclude, ‘the realization of communication strategies’, ‘training on communication strategies using through speaking tasks’ and ‘suggestions on the influence of anxiety on using foreign language and relevant education’ are three dimensions of educational methods of this study.
주제어
#의사소통 전략, 외국어 불안, 말하기 과제, 고급 한국어 학습자, 사용 양상, 의사소통 문제, 발화
학위논문 정보
저자
Liu, Xiuhan
학위수여기관
서울대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
국어교육과 한국어교육전공
발행연도
2019
총페이지
viii, 159 p.
키워드
의사소통 전략, 외국어 불안, 말하기 과제, 고급 한국어 학습자, 사용 양상, 의사소통 문제, 발화
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.