이 연구의 목적은 유아 성교육 프로그램을 개발하는데 있으며, 이를 통해 유아교육현장에서 성교육 활동을 계획하고 운영하는데 기초자료를 제공하고자 한다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
[연구문제] 유아 성교육 프로그램 구성은 어떠한가?
유아 성교육 프로그램 개발을 위하여 유아 성교육에 대한 유아 교사의 인식 및 실태, 개선방안 조사와 문헌분석 및 포커스그룹 인터뷰를 실시하였다. 이를 토대로 유아 성교육 프로그램의 시안을 개발하고, 개발된 시안의 ...
이 연구의 목적은 유아 성교육 프로그램을 개발하는데 있으며, 이를 통해 유아교육현장에서 성교육 활동을 계획하고 운영하는데 기초자료를 제공하고자 한다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
[연구문제] 유아 성교육 프로그램 구성은 어떠한가?
유아 성교육 프로그램 개발을 위하여 유아 성교육에 대한 유아 교사의 인식 및 실태, 개선방안 조사와 문헌분석 및 포커스그룹 인터뷰를 실시하였다. 이를 토대로 유아 성교육 프로그램의 시안을 개발하고, 개발된 시안의 타당도 검증을 위해 전문가의 협의를 거쳐 최종안을 구성하였다. 인식 및 실태조사의 결과와 문헌분석 및 포커스그룹 인터뷰 내용 결과를 통한 유아 성교육 프로그램의 구성 체계는 다음과 같다.
첫째, 유아 성교육 프로그램의 교육목적은 ‘나와 다른 사람의 몸의 소중함을 인식하고 남녀 성역할의 평등함을 이해하며 위험한 상황에서 자신을 보호하고 대처하는 방법을 통해 건전한 사회인으로서 전인적인 발달을 도모한다.’는 것이다. 교육목표는 ‘아기의 탄생과정을 알고 생명의 소중함을 안다.’, ‘남녀 신체의 명칭을 알고 남녀 신체구조가 다름을 안다.’, ‘나와 다른 사람의 몸을 소중히 여긴다.’, ‘양성평등의 개념을 알고, 남녀의 성역할을 존중한다.’, ‘가족구성원의 역할을 알고, 구성원간에 서로 협력하는 태도를 기를 수 있다.’, ‘성폭력 예방을 위한 피해 예방교육을 통해 도움을 요청할 수 있다.’, ‘성폭력 예방을 위한 가해 예방교육을 통해 다른 사람의 몸을 소중히 할 수 있다.’를 포함하였다. 둘째, 유아 성교육 프로그램의 교육내용은 성지식, 성태도, 성역할 평등, 성폭력 예방의 네 가지 구성요인을 중심으로 구성하였다. 성지식의 교육내용은 아기의 탄생과 생명의 소중함 알기, 남녀 신체의 명칭과 신체구조 알기, 화장실 사용방법 알고 바르게 사용하기, 성태도의 교육내용은 나와 다른 사람의 몸 소중히 여기기, 다른 사람의 인격을 존중하고 배려하기, 자신의 행동 조절하기, 성역할 평등의 교육내용은 올바른 성정체성 형성하기, 남녀 성역할 평등 이해하기, 성폭력 예방의 교육내용은 낯선 사람과 위험 상황을 벗어나 도움 요청하기, 좋은 느낌과 싫은 느낌 알기, 성폭력 가해 및 피해 예방 교육으로 구성하였다. 셋째, 유아 성교육 프로그램의 교수-학습 방법은 단계, 활동유형, 교사역할로 선정하였다. 선정된 교수-학습 단계는 세 단계로 도입에서는 문제 상황 인식하기, 전개에서는 문제해결 방법 탐색하기, 선택한 방법 표현하기, 마무리에서는 평가하기로 선정하였다. 활동유형은 이야기 나누기, 동화 및 동시, 극놀이, 게임, 표상활동, 체험활동으로 선정하였다. 교사역할은 환경제공자로서의 교사, 상호작용자로서의 교사, 동기유발자로서의 교사, 교수자로서의 교사, 평가자로서의 교사로 선정하였다. 넷째, 유아 성교육 프로그램의 교육평가는 교사평가(계획-실행-결과에 대한 평가, 학부모 면담 평가), 유아평가(포트폴리오 평가, 체크리스트 평가, 관찰기록평가), 검사도구(성지식 검사, 성태도 검사, 성역할 검사, 성폭력 인식 측정도구)로 구분하여 선정하였다. 이처럼 이 연구는 유아교육현장에서 성교육 활동을 계획하고 운영하는데 있어 구체적인 방향을 제시하여 주는데 의의가 있으며, 이 연구에서 개발된 프로그램의 활용을 계기로 유아 성교육이 활성화될 수 있을 것으로 기대된다.
이 연구의 목적은 유아 성교육 프로그램을 개발하는데 있으며, 이를 통해 유아교육현장에서 성교육 활동을 계획하고 운영하는데 기초자료를 제공하고자 한다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
[연구문제] 유아 성교육 프로그램 구성은 어떠한가?
유아 성교육 프로그램 개발을 위하여 유아 성교육에 대한 유아 교사의 인식 및 실태, 개선방안 조사와 문헌분석 및 포커스그룹 인터뷰를 실시하였다. 이를 토대로 유아 성교육 프로그램의 시안을 개발하고, 개발된 시안의 타당도 검증을 위해 전문가의 협의를 거쳐 최종안을 구성하였다. 인식 및 실태조사의 결과와 문헌분석 및 포커스그룹 인터뷰 내용 결과를 통한 유아 성교육 프로그램의 구성 체계는 다음과 같다.
첫째, 유아 성교육 프로그램의 교육목적은 ‘나와 다른 사람의 몸의 소중함을 인식하고 남녀 성역할의 평등함을 이해하며 위험한 상황에서 자신을 보호하고 대처하는 방법을 통해 건전한 사회인으로서 전인적인 발달을 도모한다.’는 것이다. 교육목표는 ‘아기의 탄생과정을 알고 생명의 소중함을 안다.’, ‘남녀 신체의 명칭을 알고 남녀 신체구조가 다름을 안다.’, ‘나와 다른 사람의 몸을 소중히 여긴다.’, ‘양성평등의 개념을 알고, 남녀의 성역할을 존중한다.’, ‘가족구성원의 역할을 알고, 구성원간에 서로 협력하는 태도를 기를 수 있다.’, ‘성폭력 예방을 위한 피해 예방교육을 통해 도움을 요청할 수 있다.’, ‘성폭력 예방을 위한 가해 예방교육을 통해 다른 사람의 몸을 소중히 할 수 있다.’를 포함하였다. 둘째, 유아 성교육 프로그램의 교육내용은 성지식, 성태도, 성역할 평등, 성폭력 예방의 네 가지 구성요인을 중심으로 구성하였다. 성지식의 교육내용은 아기의 탄생과 생명의 소중함 알기, 남녀 신체의 명칭과 신체구조 알기, 화장실 사용방법 알고 바르게 사용하기, 성태도의 교육내용은 나와 다른 사람의 몸 소중히 여기기, 다른 사람의 인격을 존중하고 배려하기, 자신의 행동 조절하기, 성역할 평등의 교육내용은 올바른 성정체성 형성하기, 남녀 성역할 평등 이해하기, 성폭력 예방의 교육내용은 낯선 사람과 위험 상황을 벗어나 도움 요청하기, 좋은 느낌과 싫은 느낌 알기, 성폭력 가해 및 피해 예방 교육으로 구성하였다. 셋째, 유아 성교육 프로그램의 교수-학습 방법은 단계, 활동유형, 교사역할로 선정하였다. 선정된 교수-학습 단계는 세 단계로 도입에서는 문제 상황 인식하기, 전개에서는 문제해결 방법 탐색하기, 선택한 방법 표현하기, 마무리에서는 평가하기로 선정하였다. 활동유형은 이야기 나누기, 동화 및 동시, 극놀이, 게임, 표상활동, 체험활동으로 선정하였다. 교사역할은 환경제공자로서의 교사, 상호작용자로서의 교사, 동기유발자로서의 교사, 교수자로서의 교사, 평가자로서의 교사로 선정하였다. 넷째, 유아 성교육 프로그램의 교육평가는 교사평가(계획-실행-결과에 대한 평가, 학부모 면담 평가), 유아평가(포트폴리오 평가, 체크리스트 평가, 관찰기록평가), 검사도구(성지식 검사, 성태도 검사, 성역할 검사, 성폭력 인식 측정도구)로 구분하여 선정하였다. 이처럼 이 연구는 유아교육현장에서 성교육 활동을 계획하고 운영하는데 있어 구체적인 방향을 제시하여 주는데 의의가 있으며, 이 연구에서 개발된 프로그램의 활용을 계기로 유아 성교육이 활성화될 수 있을 것으로 기대된다.
The purpose of this study is to develop an children’s sex education program providing basic data a plan and manage sex education activities on the field. This is the research problems to achieve this research purpose.
[Research Problem] What is the composition of young children sex educatio...
The purpose of this study is to develop an children’s sex education program providing basic data a plan and manage sex education activities on the field. This is the research problems to achieve this research purpose.
[Research Problem] What is the composition of young children sex education program?
I conducted an interview of literature and focus groups to develop the young children sex education program focusing on the young children teacher’s awareness and reality on young children sex education, research on improvement methods. Based on the interview, final draft was formed as going through a consultation with an expert for approval of validity of developed draft proposal and to develop proposal draft of young children sex education program. The following is the structure of the young children sex education program based on the results of recognition and status surveys and the literature and the interview results of the focus group. First, the purpose of education is to recognize the importance of one’s body and other’s body, to understand the equality of gender roles, and to promote holistic development as a healthy society person through the protection and response of myself in dangerous situations. Specific educational goals are to know the process of child’s birth and the importance of life, as well as to recognize the difference in body structure of men and women. As valuing one’s body and others’ body, we have notion of gender equality and respect gender roles. Also, we educate ourselves the roles of family members and develop the cooperative attitude among members. They can ask for help through education to prevent sexual violence. By training through the prevent sexual violence education, they can respect other’s body. Second, the contents of the young children sex education program consisted of four components: sexual knowledge, sexual attitude, gender equality, and sexual violence prevention. Sexual knowledge contents are to know baby’s birth and its value, to understand of gender's body name and structures, and to know instruction of use restroom. Sexual attitude contents are to value others’ body, to respect others’ personality, and to control self-behavior. Gender equality contents are to form correct sex identity and to comprehend gender equality. The content of education for preventing sexual violence consists of asking for help, recognizing positive and negative feelings, and conduction prevention education for sexual violence. Third, the teaching-learning method of an young children sex education program consisted of the teaching-learning methods are phase, activity type, and teaching role. In chosen teaching-learning phase composed by three phases, in introduction phase is recognizing problem situations. In the development phase, it is thought-out(sharing ideas) and a demonstration. The final phase consisted of evaluation. In activity type consisted of story telling, children’s story and poetry, roleplay, game, presentation activities, and experience activities. The role consisted of teachers as environment providers, interactive teachers, motivators, professors and evaluators. Fourth, assessment of education of young children sex education programs consist of teacher evaluation (evaluation of plan-action-conclusion, parent’s counsel evaluation), young children evaluation (portfolio evaluation, checklist evaluation, record of observation evaluation), and test tools (sexual knowledge test, sexual attitude test, gender role test, sex violence awareness measurement test) Thus, the study is significant in suggesting specific directions in planning and operating sex education activities at the young children education on the field, and I am anticipating young children sex education programs to be activated through this chance of utilizing the programs developed in this study to stimulate young children sex education.
The purpose of this study is to develop an children’s sex education program providing basic data a plan and manage sex education activities on the field. This is the research problems to achieve this research purpose.
[Research Problem] What is the composition of young children sex education program?
I conducted an interview of literature and focus groups to develop the young children sex education program focusing on the young children teacher’s awareness and reality on young children sex education, research on improvement methods. Based on the interview, final draft was formed as going through a consultation with an expert for approval of validity of developed draft proposal and to develop proposal draft of young children sex education program. The following is the structure of the young children sex education program based on the results of recognition and status surveys and the literature and the interview results of the focus group. First, the purpose of education is to recognize the importance of one’s body and other’s body, to understand the equality of gender roles, and to promote holistic development as a healthy society person through the protection and response of myself in dangerous situations. Specific educational goals are to know the process of child’s birth and the importance of life, as well as to recognize the difference in body structure of men and women. As valuing one’s body and others’ body, we have notion of gender equality and respect gender roles. Also, we educate ourselves the roles of family members and develop the cooperative attitude among members. They can ask for help through education to prevent sexual violence. By training through the prevent sexual violence education, they can respect other’s body. Second, the contents of the young children sex education program consisted of four components: sexual knowledge, sexual attitude, gender equality, and sexual violence prevention. Sexual knowledge contents are to know baby’s birth and its value, to understand of gender's body name and structures, and to know instruction of use restroom. Sexual attitude contents are to value others’ body, to respect others’ personality, and to control self-behavior. Gender equality contents are to form correct sex identity and to comprehend gender equality. The content of education for preventing sexual violence consists of asking for help, recognizing positive and negative feelings, and conduction prevention education for sexual violence. Third, the teaching-learning method of an young children sex education program consisted of the teaching-learning methods are phase, activity type, and teaching role. In chosen teaching-learning phase composed by three phases, in introduction phase is recognizing problem situations. In the development phase, it is thought-out(sharing ideas) and a demonstration. The final phase consisted of evaluation. In activity type consisted of story telling, children’s story and poetry, roleplay, game, presentation activities, and experience activities. The role consisted of teachers as environment providers, interactive teachers, motivators, professors and evaluators. Fourth, assessment of education of young children sex education programs consist of teacher evaluation (evaluation of plan-action-conclusion, parent’s counsel evaluation), young children evaluation (portfolio evaluation, checklist evaluation, record of observation evaluation), and test tools (sexual knowledge test, sexual attitude test, gender role test, sex violence awareness measurement test) Thus, the study is significant in suggesting specific directions in planning and operating sex education activities at the young children education on the field, and I am anticipating young children sex education programs to be activated through this chance of utilizing the programs developed in this study to stimulate young children sex education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.