본 연구의 목적은 유아 성교육 프로그램을 구성하고 이를 만 5세 유아에게 적용하여 그 효과를 알아보는 것이다. 이러한 연구 목적을 위해 프로그램 구성을 위한 연구를 수행한 후, 프로그램의 적용효과를 검증하였다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 유아 성교육 프로그램은 어떻게 구성할 것인가? 둘째, 유아 성교육 프로그램의 적용효과는 어떠한가?
프로그램 구성을 위한 준비 단계에서는 관련 문헌을 고찰하여 연구의 필요성을 확인하였으며 연구를 계획하였다. 다음으로 요구분석 단계에서는 교사와 학부모의 요구를 분석하였는데, 이 과정에서 교사 13명과 학부모 10명의 심층면담이 이루어졌다. 문헌 연구와 요구분석 결과를 기초로 유아 성교육 프로그램의 목적 및 목표, 내용, 교수학습-방법, 평가방법을 선정하였다. 마지막으로 구성 단계에서는 구체적인 활동을 구성하고 교수자료를 개발하였으며, 예비연구를 통해 현장적용의 적합성을 검토하고 유아교육 전문가와의 협의를 통해 프로그램을 수정․보완하였다. 이와 같은 과정을 통해 만 5세 유아의 성에 대한 올바른 지식과 태도를 형성하고 이를 통해 원만한 인간관계를 형성하고 전인적인 발달을 이루는데 목적을 둔 유아 성교육 프로그램을 구성하였다. 교육내용으로는 ‘신체에 대해 이해하기’, ‘임신 및 출생의 과정 이해하기’, ‘성역할에 대해 이해하기’, ‘성폭력 예방 및 대처하기’의 4개 내용 영역을 포함하였으며, 설명, ...
본 연구의 목적은 유아 성교육 프로그램을 구성하고 이를 만 5세 유아에게 적용하여 그 효과를 알아보는 것이다. 이러한 연구 목적을 위해 프로그램 구성을 위한 연구를 수행한 후, 프로그램의 적용효과를 검증하였다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 유아 성교육 프로그램은 어떻게 구성할 것인가? 둘째, 유아 성교육 프로그램의 적용효과는 어떠한가?
프로그램 구성을 위한 준비 단계에서는 관련 문헌을 고찰하여 연구의 필요성을 확인하였으며 연구를 계획하였다. 다음으로 요구분석 단계에서는 교사와 학부모의 요구를 분석하였는데, 이 과정에서 교사 13명과 학부모 10명의 심층면담이 이루어졌다. 문헌 연구와 요구분석 결과를 기초로 유아 성교육 프로그램의 목적 및 목표, 내용, 교수학습-방법, 평가방법을 선정하였다. 마지막으로 구성 단계에서는 구체적인 활동을 구성하고 교수자료를 개발하였으며, 예비연구를 통해 현장적용의 적합성을 검토하고 유아교육 전문가와의 협의를 통해 프로그램을 수정․보완하였다. 이와 같은 과정을 통해 만 5세 유아의 성에 대한 올바른 지식과 태도를 형성하고 이를 통해 원만한 인간관계를 형성하고 전인적인 발달을 이루는데 목적을 둔 유아 성교육 프로그램을 구성하였다. 교육내용으로는 ‘신체에 대해 이해하기’, ‘임신 및 출생의 과정 이해하기’, ‘성역할에 대해 이해하기’, ‘성폭력 예방 및 대처하기’의 4개 내용 영역을 포함하였으며, 설명, 자기표현, 문제해결, 토의하기, 모델링, 시뮬레이션 등의 상호작용전략을 사용하여 프로그램을 구성하였다. 프로그램 적용 기간은 2009년 4월~7월까지로 총 15주에 걸쳐 실시되었다. 연구대상은 경기도 고양시에 소재한 A유치원 만 5세 유아 40명(실험집단 20명, 비교집단 20명)이었다. 실험집단 유아에게는 유아 성교육 프로그램을 주 2~3회 실시하였으며, 비교집단 유아에게는 아무런 처치도 하지 않았다. 프로그램의 적용효과를 알아보기 위해 프로그램 적용 전과 후에 실험집단과 비교집단 유아들에게 성지식, 성태도, 성역할 고정관념 검사를 실시하였다. 수집단 자료들은 SPSS 15.0 Windows용 프로그램을 이용하여 통계처리 하였으며, 사전검사를 공변인으로 한 공변량 분석을 하였다. 프로그램 적용과정에서 나타난 유아들의 변화와 반응을 분석하기 위하여 수업 및 자유선택활동 시간의 유아 간 상호작용, 활동결과물과 교사와의 면담을 실시하여 자료를 수집하였고, 이를 전사하여 분석하였다.
위와 같은 과정을 통해 얻은 프로그램의 적용효과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아의 성지식 검사 결과, 성지식 전체에서 실험집단의 평균은 비교집단에 비해 높은 것으로 나타났다(F=11.50, p<.01). 공변량 분석 결과, 신체에 대한 지식(F=11.68, p<.05), 출생에 대한 지식(F=13.88, p<.01)에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 이러한 결과를 통해서 유아 성교육 프로그램은 실험집단 유아들의 성지식 향상에 긍정적인 효과가 있었다.
둘째, 유아의 성태도 검사 결과, 성태도 전체에서 실험집단의 평균은 비교집단에 비해 높은 것으로 나타났다(F=48.81, p<.001). 공변량 분석 결과, 타인의 성(F=45.30, p<.001), 애정과 결혼(F=13.86, p<.01), 성역할(F=17.68, p<.001), 성폭력 예방(F=32.74, p<.001)에 대한 태도에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 이러한 결과를 통해서 유아 성교육 프로그램은 실험집단 유아들의 성태도에 긍정적인 효과가 있었다.
셋째, 유아의 성역할 고정관념 검사 결과, 성역할 고정관념 전체에서 실험집단의 평균은 비교집단에 비해 낮은 것으로 나타났다(F=44.07, p<.001). 공변량 분석 결과, 가사일(F=16.55, p<.001), 놀이(F=20.06, p<.001), 직업(F=36.72, p< .001)에 대한 고정관념에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 이러한 결과를 통해서 유아 성교육 프로그램은 실험집단 유아들의 성역할 고정관념 변화에 긍정적인 효과가 있었다.
이상의 결과를 바탕으로 앞으로의 바람직한 유아 성교육 방법에 대한 제언을 하였다.
본 연구의 목적은 유아 성교육 프로그램을 구성하고 이를 만 5세 유아에게 적용하여 그 효과를 알아보는 것이다. 이러한 연구 목적을 위해 프로그램 구성을 위한 연구를 수행한 후, 프로그램의 적용효과를 검증하였다. 본 연구에서 설정한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 유아 성교육 프로그램은 어떻게 구성할 것인가? 둘째, 유아 성교육 프로그램의 적용효과는 어떠한가?
프로그램 구성을 위한 준비 단계에서는 관련 문헌을 고찰하여 연구의 필요성을 확인하였으며 연구를 계획하였다. 다음으로 요구분석 단계에서는 교사와 학부모의 요구를 분석하였는데, 이 과정에서 교사 13명과 학부모 10명의 심층면담이 이루어졌다. 문헌 연구와 요구분석 결과를 기초로 유아 성교육 프로그램의 목적 및 목표, 내용, 교수학습-방법, 평가방법을 선정하였다. 마지막으로 구성 단계에서는 구체적인 활동을 구성하고 교수자료를 개발하였으며, 예비연구를 통해 현장적용의 적합성을 검토하고 유아교육 전문가와의 협의를 통해 프로그램을 수정․보완하였다. 이와 같은 과정을 통해 만 5세 유아의 성에 대한 올바른 지식과 태도를 형성하고 이를 통해 원만한 인간관계를 형성하고 전인적인 발달을 이루는데 목적을 둔 유아 성교육 프로그램을 구성하였다. 교육내용으로는 ‘신체에 대해 이해하기’, ‘임신 및 출생의 과정 이해하기’, ‘성역할에 대해 이해하기’, ‘성폭력 예방 및 대처하기’의 4개 내용 영역을 포함하였으며, 설명, 자기표현, 문제해결, 토의하기, 모델링, 시뮬레이션 등의 상호작용전략을 사용하여 프로그램을 구성하였다. 프로그램 적용 기간은 2009년 4월~7월까지로 총 15주에 걸쳐 실시되었다. 연구대상은 경기도 고양시에 소재한 A유치원 만 5세 유아 40명(실험집단 20명, 비교집단 20명)이었다. 실험집단 유아에게는 유아 성교육 프로그램을 주 2~3회 실시하였으며, 비교집단 유아에게는 아무런 처치도 하지 않았다. 프로그램의 적용효과를 알아보기 위해 프로그램 적용 전과 후에 실험집단과 비교집단 유아들에게 성지식, 성태도, 성역할 고정관념 검사를 실시하였다. 수집단 자료들은 SPSS 15.0 Windows용 프로그램을 이용하여 통계처리 하였으며, 사전검사를 공변인으로 한 공변량 분석을 하였다. 프로그램 적용과정에서 나타난 유아들의 변화와 반응을 분석하기 위하여 수업 및 자유선택활동 시간의 유아 간 상호작용, 활동결과물과 교사와의 면담을 실시하여 자료를 수집하였고, 이를 전사하여 분석하였다.
위와 같은 과정을 통해 얻은 프로그램의 적용효과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 유아의 성지식 검사 결과, 성지식 전체에서 실험집단의 평균은 비교집단에 비해 높은 것으로 나타났다(F=11.50, p<.01). 공변량 분석 결과, 신체에 대한 지식(F=11.68, p<.05), 출생에 대한 지식(F=13.88, p<.01)에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 이러한 결과를 통해서 유아 성교육 프로그램은 실험집단 유아들의 성지식 향상에 긍정적인 효과가 있었다.
둘째, 유아의 성태도 검사 결과, 성태도 전체에서 실험집단의 평균은 비교집단에 비해 높은 것으로 나타났다(F=48.81, p<.001). 공변량 분석 결과, 타인의 성(F=45.30, p<.001), 애정과 결혼(F=13.86, p<.01), 성역할(F=17.68, p<.001), 성폭력 예방(F=32.74, p<.001)에 대한 태도에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 이러한 결과를 통해서 유아 성교육 프로그램은 실험집단 유아들의 성태도에 긍정적인 효과가 있었다.
셋째, 유아의 성역할 고정관념 검사 결과, 성역할 고정관념 전체에서 실험집단의 평균은 비교집단에 비해 낮은 것으로 나타났다(F=44.07, p<.001). 공변량 분석 결과, 가사일(F=16.55, p<.001), 놀이(F=20.06, p<.001), 직업(F=36.72, p< .001)에 대한 고정관념에서 통계적으로 유의한 차이가 나타났다. 이러한 결과를 통해서 유아 성교육 프로그램은 실험집단 유아들의 성역할 고정관념 변화에 긍정적인 효과가 있었다.
The purpose of this study was to construct a sex education program and to examine the effect of this program after applying it to 5-year-old children. In order to achieve this purpose, research was accomplished to examine the effects of the program after performing a study. The research questions of...
The purpose of this study was to construct a sex education program and to examine the effect of this program after applying it to 5-year-old children. In order to achieve this purpose, research was accomplished to examine the effects of the program after performing a study. The research questions of this study were as follows:
First, how should educational purpose and goals, content, teaching and learning methods and evaluation in a sex education program for children be constructed? Second, what are the effects of the application of a sex education program for young children?
In the preparation stage, the necessity of the research was confirmed and the research was planned based on the relevant literature. In the demand analysis stage, the needs of teachers and parents were analyzed, and during this process, in-depth interviews were conducted with 13 teachers and 10 parents. Based on literature research and demand analysis, the purpose and goals, contents, teaching and learning methods, and evaluation of the program for the children were selected. In the construction stage, the concrete activities were composed, the teaching materials were developed, the appropriateness of the field application through preliminary research was reviewed, and the program was examined with the help of early childhood education specialists.
5-year-old children could get proper knowledge and attitude about sex. These processes helped to construct an early childhood sex education program which focuses on improving relationship and whole development. Educational content includes four fields; 'understanding the body', 'understanding the process of pregnancy and birth', 'understanding sex-role', 'prevention and management of sexual violence'. In addition, it includes explanation, self-expression, problem-solving, discussion, modeling, simulation using interaction strategy.
The program was carried out for 15 weeks from April to July, 2009. The study included 40 children (20 children in the experimental group, 20 children in the comparative group) at A kindergarten in Koyang, Kyungkido. For the experimental group children, the sex education program was performed twice or three times per week, but no program was given to the comparative group children.
To examine the effects of the program, a sex knowledge test, sex attitude test and sex-role stereotype test were given to the children in both the experimental group and the comparative group before and after the program started. The data was analyzed by covariance (ANCOVA) with SPSS 15.0 program. For an analysis of the aspects of children's changes and responses that appeared in applying the program, participating observations which recorded the interaction among children during the class and interest-center activities, the results of activities and interviews with teachers were transcribed for analysis.
The effects of the program were as follows:
First, according to the result of the sex knowledge test, the average of the experimental group's sex knowledge was higher than that of the comparative group(F=11.50, p<.01). As a result of the analysis on covariance, there were significant statistical differences in the knowledge of the body(F=11.68, p<.05) and the knowledge of birth. The result shows that the sex education program had positive effects on improving the sex knowledge of children in the experimental group.
Second, according to the result of the sex attitude test, the average of the experimental group's sex attitude was higher than that of the comparative group((F=48.81, p<.001). As a result of the analysis on covariance, there were significant statistical differences in the attitude towards others(F=45.30, p<.001), in the attitude towards marriage and affection(F=13.86, p<.01), in the attitude towards sex-role(F=17.68, p<.001) and in the attitude towards prevention of sex violence(F=32.74, p<.001). The result, shows that the sex education program had positive effects on the sex attitude of children in the experimental group.
Third, according to the result of the sex-role stereotype test, the average of the experimental group's sex-role stereotypes was lower than that of the comparative group(F=44.07, p<.001). As a result of the analysis on covariance, there were significant statistical differences in the stereotype of household(F=16.55, p<.001), in the stereotype of play(F=20.06, p<.001) and in the stereotype of job(F=36.72, p<.001). The result shows that the sex education program had positive effects on relieving the sex-role stereotype of children in the experimental group.
According to the results of research, some suggestions towards a better sex education for young children were made in the context.
The purpose of this study was to construct a sex education program and to examine the effect of this program after applying it to 5-year-old children. In order to achieve this purpose, research was accomplished to examine the effects of the program after performing a study. The research questions of this study were as follows:
First, how should educational purpose and goals, content, teaching and learning methods and evaluation in a sex education program for children be constructed? Second, what are the effects of the application of a sex education program for young children?
In the preparation stage, the necessity of the research was confirmed and the research was planned based on the relevant literature. In the demand analysis stage, the needs of teachers and parents were analyzed, and during this process, in-depth interviews were conducted with 13 teachers and 10 parents. Based on literature research and demand analysis, the purpose and goals, contents, teaching and learning methods, and evaluation of the program for the children were selected. In the construction stage, the concrete activities were composed, the teaching materials were developed, the appropriateness of the field application through preliminary research was reviewed, and the program was examined with the help of early childhood education specialists.
5-year-old children could get proper knowledge and attitude about sex. These processes helped to construct an early childhood sex education program which focuses on improving relationship and whole development. Educational content includes four fields; 'understanding the body', 'understanding the process of pregnancy and birth', 'understanding sex-role', 'prevention and management of sexual violence'. In addition, it includes explanation, self-expression, problem-solving, discussion, modeling, simulation using interaction strategy.
The program was carried out for 15 weeks from April to July, 2009. The study included 40 children (20 children in the experimental group, 20 children in the comparative group) at A kindergarten in Koyang, Kyungkido. For the experimental group children, the sex education program was performed twice or three times per week, but no program was given to the comparative group children.
To examine the effects of the program, a sex knowledge test, sex attitude test and sex-role stereotype test were given to the children in both the experimental group and the comparative group before and after the program started. The data was analyzed by covariance (ANCOVA) with SPSS 15.0 program. For an analysis of the aspects of children's changes and responses that appeared in applying the program, participating observations which recorded the interaction among children during the class and interest-center activities, the results of activities and interviews with teachers were transcribed for analysis.
The effects of the program were as follows:
First, according to the result of the sex knowledge test, the average of the experimental group's sex knowledge was higher than that of the comparative group(F=11.50, p<.01). As a result of the analysis on covariance, there were significant statistical differences in the knowledge of the body(F=11.68, p<.05) and the knowledge of birth. The result shows that the sex education program had positive effects on improving the sex knowledge of children in the experimental group.
Second, according to the result of the sex attitude test, the average of the experimental group's sex attitude was higher than that of the comparative group((F=48.81, p<.001). As a result of the analysis on covariance, there were significant statistical differences in the attitude towards others(F=45.30, p<.001), in the attitude towards marriage and affection(F=13.86, p<.01), in the attitude towards sex-role(F=17.68, p<.001) and in the attitude towards prevention of sex violence(F=32.74, p<.001). The result, shows that the sex education program had positive effects on the sex attitude of children in the experimental group.
Third, according to the result of the sex-role stereotype test, the average of the experimental group's sex-role stereotypes was lower than that of the comparative group(F=44.07, p<.001). As a result of the analysis on covariance, there were significant statistical differences in the stereotype of household(F=16.55, p<.001), in the stereotype of play(F=20.06, p<.001) and in the stereotype of job(F=36.72, p<.001). The result shows that the sex education program had positive effects on relieving the sex-role stereotype of children in the experimental group.
According to the results of research, some suggestions towards a better sex education for young children were made in the context.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.