학교 기록물은 ‘교육’이라는 특수한 활동을 통해서 생산된 기록물로 일반적인 행정업무에서 생산되는 공적인 성격의 기록물과 학생의 개인 정보를 담고 있는 기록물이 생산되고 있다. 이런 특수한 성격의 학교 기록물을 이해하고 법령에 따라 학교 기록물을 관리하여야 한다.
본 연구는 국가기록원의 학교기록물관리 지침과 인천광역시교육청 기록물 실무자 매뉴얼, 기록관리 기본계획 등의 비교를 통해 인천광역시 학교 기록물관리가 규정과 지침에 따라 운영되고 있는지 검토하고, 인천광역시교육청 학교 기록물관리 실태점검 결과(2015년~2017년) ...
학교 기록물은 ‘교육’이라는 특수한 활동을 통해서 생산된 기록물로 일반적인 행정업무에서 생산되는 공적인 성격의 기록물과 학생의 개인 정보를 담고 있는 기록물이 생산되고 있다. 이런 특수한 성격의 학교 기록물을 이해하고 법령에 따라 학교 기록물을 관리하여야 한다.
본 연구는 국가기록원의 학교기록물관리 지침과 인천광역시교육청 기록물 실무자 매뉴얼, 기록관리 기본계획 등의 비교를 통해 인천광역시 학교 기록물관리가 규정과 지침에 따라 운영되고 있는지 검토하고, 인천광역시교육청 학교 기록물관리 실태점검 결과(2015년~2017년) 분석을 통해 인천광역시 학교 기록물관리 현황과 문제점을 파악 및 개선방안을 제시하였다.
인천광역시교육청의 학교 기록물관리 실무 매뉴얼 등을 비교해 본 결과 인천광역시 학교 기록물관리 개선사항은 다음과 같다.
첫째, 학교 기록물 관리 업무분장 및 역할에서 인천광역시교육청 매뉴얼에 학교장의 업무분장을 명시하여 학교장의 기록물 관리 인식의 중요성을 높이고 국가기록원 지침을 학교기록물관리 책임자와 담당자를 구분하여 지정하도록 개정하여 학교 기록물관리의 명확한 업무분장을 해야 한다.
둘째, 기록물 관리절차와 관련하여 인천광역시 학교 기록물에 주요 직위자의 메모, 일정표도 기록물로 등록하고 관리하도록 개선하여 한다. 또한 주요기록물 등록 시기를 기록물이 생산이 종료된 시점으로 명확하게 규정하여 기록물의 누락ㆍ훼손을 방지해야 한다.
셋째, 인천광역시 학교 역사를 기록 보존한다는 관점에서 간행물(학교 신년사, 교지, 학교규정집 등) 의 생산현황통보 업무도 진행해야 한다.
넷째, 연 1회 이상 기관 내 직원교육 및 기록물관리 담당자 국가기록원 교육 이수를 반드시 실행하여 지속적인 기록물 교육에 대한 관심을 높여야 한다.
다섯째, 시청각기록물 생산 시 또는 연도 말 디스크 등을 이용하여 정리 후 업무관리시스템으로 등록하여야 한다.
여섯째, 기록물 이관 완료 후 이관연장신청목록 등을 포함하여 이관완료 보고(내부결재)를 반드시 진행하도록 학교기록물관리 책임자의 관리 감독이 반드시 필요하다.
일곱째, 문서고 출입, 기록물 반출ㆍ반입대장 등의 기본적인 행정 업무도 소홀히 하지 않아야 한다.
본 연구에서는 인천광역시 학교 기록물 관리 실태 현황을 연구대상으로 범위를 제한하여 결과에 대한 학교 기록물관리 일반화는 한계가 있다. 학교 기록물 관리 개선에 결론적인 연구보다는 효율적인 학교 기록물 관리를 위한 참고자료로 활용되었으면 한다.
학교 기록물은 ‘교육’이라는 특수한 활동을 통해서 생산된 기록물로 일반적인 행정업무에서 생산되는 공적인 성격의 기록물과 학생의 개인 정보를 담고 있는 기록물이 생산되고 있다. 이런 특수한 성격의 학교 기록물을 이해하고 법령에 따라 학교 기록물을 관리하여야 한다.
본 연구는 국가기록원의 학교기록물관리 지침과 인천광역시교육청 기록물 실무자 매뉴얼, 기록관리 기본계획 등의 비교를 통해 인천광역시 학교 기록물관리가 규정과 지침에 따라 운영되고 있는지 검토하고, 인천광역시교육청 학교 기록물관리 실태점검 결과(2015년~2017년) 분석을 통해 인천광역시 학교 기록물관리 현황과 문제점을 파악 및 개선방안을 제시하였다.
인천광역시교육청의 학교 기록물관리 실무 매뉴얼 등을 비교해 본 결과 인천광역시 학교 기록물관리 개선사항은 다음과 같다.
첫째, 학교 기록물 관리 업무분장 및 역할에서 인천광역시교육청 매뉴얼에 학교장의 업무분장을 명시하여 학교장의 기록물 관리 인식의 중요성을 높이고 국가기록원 지침을 학교기록물관리 책임자와 담당자를 구분하여 지정하도록 개정하여 학교 기록물관리의 명확한 업무분장을 해야 한다.
둘째, 기록물 관리절차와 관련하여 인천광역시 학교 기록물에 주요 직위자의 메모, 일정표도 기록물로 등록하고 관리하도록 개선하여 한다. 또한 주요기록물 등록 시기를 기록물이 생산이 종료된 시점으로 명확하게 규정하여 기록물의 누락ㆍ훼손을 방지해야 한다.
셋째, 인천광역시 학교 역사를 기록 보존한다는 관점에서 간행물(학교 신년사, 교지, 학교규정집 등) 의 생산현황통보 업무도 진행해야 한다.
넷째, 연 1회 이상 기관 내 직원교육 및 기록물관리 담당자 국가기록원 교육 이수를 반드시 실행하여 지속적인 기록물 교육에 대한 관심을 높여야 한다.
다섯째, 시청각기록물 생산 시 또는 연도 말 디스크 등을 이용하여 정리 후 업무관리시스템으로 등록하여야 한다.
여섯째, 기록물 이관 완료 후 이관연장신청목록 등을 포함하여 이관완료 보고(내부결재)를 반드시 진행하도록 학교기록물관리 책임자의 관리 감독이 반드시 필요하다.
일곱째, 문서고 출입, 기록물 반출ㆍ반입대장 등의 기본적인 행정 업무도 소홀히 하지 않아야 한다.
본 연구에서는 인천광역시 학교 기록물 관리 실태 현황을 연구대상으로 범위를 제한하여 결과에 대한 학교 기록물관리 일반화는 한계가 있다. 학교 기록물 관리 개선에 결론적인 연구보다는 효율적인 학교 기록물 관리를 위한 참고자료로 활용되었으면 한다.
School records are records produced through a special activity called 'education', in which public records of official character and general records of students' personal information are produced. Understand the school records of these special characteristics and manage school records in accordance ...
School records are records produced through a special activity called 'education', in which public records of official character and general records of students' personal information are produced. Understand the school records of these special characteristics and manage school records in accordance with the law.
This study examines whether the records management of Incheon Metropolitan City is operated in accordance with the regulations and guidelines by comparing the school records management guide of the National Archives of Records with the Incheon Metropolitan City Office of Education records official manual and records management basic plan. Through the analysis of actual condition (2015 ~ 2017), the situation and problems of records management in Incheon Metropolitan City were identified and suggested ways of improvement.
As a result of comparison of Incheon Metropolitan City Office of Education Records Management Practice Manual, Incheon Metropolitan City Record Improvement Management is as follows.
First, the study of literature examined the characteristics and scope of school organization and school records.
Second, improvement measures were studied by referring to the National Archives and Records Management Guidelines of the National Archives Service and the Incheon Metropolitan Office of Education's Manual for Management of School Records to check the current status of management and operation of school records.
Third, the inspection results of school records management conducted by the Incheon Metropolitan Office of Education (2015-2017) were analyzed to derive problems and improvement measures for school records management.
Research results obtained through the above research methods suggested the following improvement measures.
First, the education office manual for the Incheon Metropolitan Office of Education should specify the school director's task manager in charge of managing school records to increase the importance of the school director's awareness of records management and to designate the school records management staff and staff separately, thereby clearly dividing the school records management.
Second, in relation to the records management procedure, notes and timetables of key persons in Incheon Metropolitan City records should be registered and managed as records. In addition, the time of registration of major records should be clearly defined as the date when the production ends, so that the missing or damaged records should be prevented.
Third, from the viewpoint of preserving the history of the Incheon Metropolitan City school, it is also necessary to carry out the notification of the production status of the publications (school yearbook, schoolbook, school regulations, etc.).
Fourth, more than once a year, it is necessary to carry out the training of personnel in charge of education and records management in the institute, so that it is necessary to increase the interest in continuous education of documentary.
Fifth, it should be registered as a business management system after production by using audiovisual record production or end-of-year disk.
Sixth, it is necessary to supervise the management of the school records management so that the transfer completion report (internal approval) including the list of application for extension extension after the completion of the document transfer is surely carried out.
Seventh, it should not neglect the basic administrative tasks such as entry and exit of documents, taking out and taking in records, and so on.
The purpose of this study is to limit the scope of records management in Incheon Metropolitan City and to limit the generalization of school record management. I would like to use this as a reference material for efficient management of school records rather than a conclusion to improve school records management.
School records are records produced through a special activity called 'education', in which public records of official character and general records of students' personal information are produced. Understand the school records of these special characteristics and manage school records in accordance with the law.
This study examines whether the records management of Incheon Metropolitan City is operated in accordance with the regulations and guidelines by comparing the school records management guide of the National Archives of Records with the Incheon Metropolitan City Office of Education records official manual and records management basic plan. Through the analysis of actual condition (2015 ~ 2017), the situation and problems of records management in Incheon Metropolitan City were identified and suggested ways of improvement.
As a result of comparison of Incheon Metropolitan City Office of Education Records Management Practice Manual, Incheon Metropolitan City Record Improvement Management is as follows.
First, the study of literature examined the characteristics and scope of school organization and school records.
Second, improvement measures were studied by referring to the National Archives and Records Management Guidelines of the National Archives Service and the Incheon Metropolitan Office of Education's Manual for Management of School Records to check the current status of management and operation of school records.
Third, the inspection results of school records management conducted by the Incheon Metropolitan Office of Education (2015-2017) were analyzed to derive problems and improvement measures for school records management.
Research results obtained through the above research methods suggested the following improvement measures.
First, the education office manual for the Incheon Metropolitan Office of Education should specify the school director's task manager in charge of managing school records to increase the importance of the school director's awareness of records management and to designate the school records management staff and staff separately, thereby clearly dividing the school records management.
Second, in relation to the records management procedure, notes and timetables of key persons in Incheon Metropolitan City records should be registered and managed as records. In addition, the time of registration of major records should be clearly defined as the date when the production ends, so that the missing or damaged records should be prevented.
Third, from the viewpoint of preserving the history of the Incheon Metropolitan City school, it is also necessary to carry out the notification of the production status of the publications (school yearbook, schoolbook, school regulations, etc.).
Fourth, more than once a year, it is necessary to carry out the training of personnel in charge of education and records management in the institute, so that it is necessary to increase the interest in continuous education of documentary.
Fifth, it should be registered as a business management system after production by using audiovisual record production or end-of-year disk.
Sixth, it is necessary to supervise the management of the school records management so that the transfer completion report (internal approval) including the list of application for extension extension after the completion of the document transfer is surely carried out.
Seventh, it should not neglect the basic administrative tasks such as entry and exit of documents, taking out and taking in records, and so on.
The purpose of this study is to limit the scope of records management in Incheon Metropolitan City and to limit the generalization of school record management. I would like to use this as a reference material for efficient management of school records rather than a conclusion to improve school records management.
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