지방자치단체의 기록물 관리 현황 및 보존성에 관한 연구 : 경상북도 지방기록물관리기관을 중심으로 A Study on the Actual Condition and Preservation of Records by the Local Government ? Centered on Regional Records Management Institution in Gyeongbuk-do원문보기
기록 기술과 저장 매체 등의 발달로 기록물이 비약적으로 증가하는 상황에서 체계적인 기록물 관리에 대한 필요성이 확산되었고, 안전하게 보전ㆍ관리 및 활용하기 위한 법적ㆍ제도적 장치가 필요하게 되었다. 그 결과 1999년 「공공기관의 기록물관리에 관한 법률」이 제정되었고, 이후 기록물의 패러다임이 종이기록물에서 전자기록물로 달라짐에 따라 2007년 「공공기록물 관리에 관한 법률(이하 공공기록물법이라 함)」으로 개정되었다. 개정된 법령에는 17개 시...
기록 기술과 저장 매체 등의 발달로 기록물이 비약적으로 증가하는 상황에서 체계적인 기록물 관리에 대한 필요성이 확산되었고, 안전하게 보전ㆍ관리 및 활용하기 위한 법적ㆍ제도적 장치가 필요하게 되었다. 그 결과 1999년 「공공기관의 기록물관리에 관한 법률」이 제정되었고, 이후 기록물의 패러다임이 종이기록물에서 전자기록물로 달라짐에 따라 2007년 「공공기록물 관리에 관한 법률(이하 공공기록물법이라 함)」으로 개정되었다. 개정된 법령에는 17개 시ㆍ도 광역자치단체는 공공기록물의 보존과 관리를 위해 지방영구기록물관리기관(이하 지방기록물관리기관이라 함)을 의무적으로 설치ㆍ운영하도록 법률에 명시하였다. 그러나 2018년 5월에 개원한 경상남도기록원과 2019년 개원 예정인 서울기록원을 제외하고는 현재까지 지방기록물관리기관의 설치ㆍ운영이 지지부진한 상태이다. 본 연구에서는 2007년 기록물 관리 분야에서 전국 최우수 기관으로 선정되었던 경상북도의 기록물 보존시설 및 기록관 운영 현황 등을 조사한 후 경상북도의 지방기록물관리기관 설치ㆍ운영에 관한 필요성 및 방안을 제언하였다. 경상북도청의 기록물은 기록관(춘추고)과 영상기록관으로 분리가 되어 관리되고 있다. 그러나 경상북도기록관과 영상기록관 모두 공간 면적이 기준보다 작은 편이다. 더욱이 경상북도 내 26개 산하기관 등에서 생산되는 기록물의 수량을 감안하면 기록관의 공간 부족은 더욱 심화될 것이다. 따라서 중요기록물의 영구보존을 위한 지방기록물관리기관의 설립이 절실히 필요한 시점이다. 경상북도 지방기록물관리기관을 설립하기 위해서는 첫째, 지방기록물관리기관 설치 및 운영을 위한 조례가 제정되어 설립 근거를 마련할 필요가 있다. 둘째, 「공공기록물법 시행령」 별표 6에 명시된 보존공간과 보존시설, 보존장비 등을 갖추어야 된다. 셋째, 경상북도 지방기록물관리기관에서 보존할 기록물 수량을 고려할 때 최소 26명 정도의 관리 인력이 필요하다. 넷째, 각 기관에서 생산되는 기록물을 통제하고, 기록물관리를 체계적으로 지도ㆍ감독 할 수 있도록 별도의 소속기관으로서 독립적인 업무수행 및 조직의 유연성 확보를 위해 직속기관, 사업소 형태로 설립하는 것이 바람직하다. 지방기록물관리기관의 설치는 지금까지 중앙 중심의 기록물관리에서 벗어나 지방에서 생산된 기록물을 지방에서 관리하는 것이 기록 자치의 실현이라고 할 수 있다. 또한 그 지방의 문화를 잘 알 수 있는 민간기록물을 체계적으로 보존관리하기 위해서도 지방기록물관리기관 설치 및 운영이 필요하다. 그러므로 경상북도에서도 하루빨리 지방기록물관리기관 설치 및 운영이 이루어져야 할 것이다.
기록 기술과 저장 매체 등의 발달로 기록물이 비약적으로 증가하는 상황에서 체계적인 기록물 관리에 대한 필요성이 확산되었고, 안전하게 보전ㆍ관리 및 활용하기 위한 법적ㆍ제도적 장치가 필요하게 되었다. 그 결과 1999년 「공공기관의 기록물관리에 관한 법률」이 제정되었고, 이후 기록물의 패러다임이 종이기록물에서 전자기록물로 달라짐에 따라 2007년 「공공기록물 관리에 관한 법률(이하 공공기록물법이라 함)」으로 개정되었다. 개정된 법령에는 17개 시ㆍ도 광역자치단체는 공공기록물의 보존과 관리를 위해 지방영구기록물관리기관(이하 지방기록물관리기관이라 함)을 의무적으로 설치ㆍ운영하도록 법률에 명시하였다. 그러나 2018년 5월에 개원한 경상남도기록원과 2019년 개원 예정인 서울기록원을 제외하고는 현재까지 지방기록물관리기관의 설치ㆍ운영이 지지부진한 상태이다. 본 연구에서는 2007년 기록물 관리 분야에서 전국 최우수 기관으로 선정되었던 경상북도의 기록물 보존시설 및 기록관 운영 현황 등을 조사한 후 경상북도의 지방기록물관리기관 설치ㆍ운영에 관한 필요성 및 방안을 제언하였다. 경상북도청의 기록물은 기록관(춘추고)과 영상기록관으로 분리가 되어 관리되고 있다. 그러나 경상북도기록관과 영상기록관 모두 공간 면적이 기준보다 작은 편이다. 더욱이 경상북도 내 26개 산하기관 등에서 생산되는 기록물의 수량을 감안하면 기록관의 공간 부족은 더욱 심화될 것이다. 따라서 중요기록물의 영구보존을 위한 지방기록물관리기관의 설립이 절실히 필요한 시점이다. 경상북도 지방기록물관리기관을 설립하기 위해서는 첫째, 지방기록물관리기관 설치 및 운영을 위한 조례가 제정되어 설립 근거를 마련할 필요가 있다. 둘째, 「공공기록물법 시행령」 별표 6에 명시된 보존공간과 보존시설, 보존장비 등을 갖추어야 된다. 셋째, 경상북도 지방기록물관리기관에서 보존할 기록물 수량을 고려할 때 최소 26명 정도의 관리 인력이 필요하다. 넷째, 각 기관에서 생산되는 기록물을 통제하고, 기록물관리를 체계적으로 지도ㆍ감독 할 수 있도록 별도의 소속기관으로서 독립적인 업무수행 및 조직의 유연성 확보를 위해 직속기관, 사업소 형태로 설립하는 것이 바람직하다. 지방기록물관리기관의 설치는 지금까지 중앙 중심의 기록물관리에서 벗어나 지방에서 생산된 기록물을 지방에서 관리하는 것이 기록 자치의 실현이라고 할 수 있다. 또한 그 지방의 문화를 잘 알 수 있는 민간기록물을 체계적으로 보존관리하기 위해서도 지방기록물관리기관 설치 및 운영이 필요하다. 그러므로 경상북도에서도 하루빨리 지방기록물관리기관 설치 및 운영이 이루어져야 할 것이다.
With the rapid increase in records due to the development of recording technologies and storage media, the need for systematic records management became widespread, and legal and institutional devices were needed for safe preservation, management and utilization. As a result, the Public Records Mana...
With the rapid increase in records due to the development of recording technologies and storage media, the need for systematic records management became widespread, and legal and institutional devices were needed for safe preservation, management and utilization. As a result, the Public Records Management Act was enacted in 1999 and later changed the paradigm of records from paper records to electronic records, so the Public Records Management Act 2007 was amended to the Public Records Management Act. Under the revised Act, 17 municipal and provincial municipal governments were required to install and operate local permanent records management institutions (hereinafter referred to as local records management institutions) in order to preserve and manage public records. Except for the Gyeongsangnam-do Archives, which opened in May 2019, and the Seoul Archives, which are scheduled to open in 2019, however, the installation and operation of local records management institutions is still sluggish. In this study, we proposed the need for the installation and operation of local records management institutions in North Gyeongsang Province after investigating the current state of records preservation facilities and operation of records depositories in North Gyeongsang Province, which were selected as the best national institution in records management in 2007. Records of the Gyeongsangbuk-do Office are managed separately from the archives (Chunchu-go) and the video archives. However, both the Gyeongsangbuk-do archives and the video archives have a smaller footprint than the standard ones. Moreover, considering the amount of records produced by 26 government agencies in North Gyeongsang Province, the lack of space in the archives will become even worse. Therefore, the establishment of a local records management institution is desperately needed for permanent preservation of important records. To establish a regional records management institution in North Gyeongsang Province, first, the ordinance for the installation and operation of local records management institutions needs to be established to establish a foundation. Second, the preservation space, preservation facilities and preservation equipment specified in the Sixth Schedule of the Public Records Act shall be provided. Third, when considering the quantity of records to be preserved by the Gyeongsangbuk-do regional records management institution, a minimum of 26 management personnel is required. Fourth, it is desirable to establish records produced by each institution in the form of provincial governor to ensure flexibility and performance of tasks that can systematically guide and supervise records management. The establishment of a local records management institution can be called the realization of records autonomy by managing records produced in rural areas away from central records management. In addition, local records management institutions should be set up and operated to systematically maintain private records that can be well informed of local culture. Therefore, local records management institutions should be set up and operated in Gyeongsangbuk-do as soon as possible.
With the rapid increase in records due to the development of recording technologies and storage media, the need for systematic records management became widespread, and legal and institutional devices were needed for safe preservation, management and utilization. As a result, the Public Records Management Act was enacted in 1999 and later changed the paradigm of records from paper records to electronic records, so the Public Records Management Act 2007 was amended to the Public Records Management Act. Under the revised Act, 17 municipal and provincial municipal governments were required to install and operate local permanent records management institutions (hereinafter referred to as local records management institutions) in order to preserve and manage public records. Except for the Gyeongsangnam-do Archives, which opened in May 2019, and the Seoul Archives, which are scheduled to open in 2019, however, the installation and operation of local records management institutions is still sluggish. In this study, we proposed the need for the installation and operation of local records management institutions in North Gyeongsang Province after investigating the current state of records preservation facilities and operation of records depositories in North Gyeongsang Province, which were selected as the best national institution in records management in 2007. Records of the Gyeongsangbuk-do Office are managed separately from the archives (Chunchu-go) and the video archives. However, both the Gyeongsangbuk-do archives and the video archives have a smaller footprint than the standard ones. Moreover, considering the amount of records produced by 26 government agencies in North Gyeongsang Province, the lack of space in the archives will become even worse. Therefore, the establishment of a local records management institution is desperately needed for permanent preservation of important records. To establish a regional records management institution in North Gyeongsang Province, first, the ordinance for the installation and operation of local records management institutions needs to be established to establish a foundation. Second, the preservation space, preservation facilities and preservation equipment specified in the Sixth Schedule of the Public Records Act shall be provided. Third, when considering the quantity of records to be preserved by the Gyeongsangbuk-do regional records management institution, a minimum of 26 management personnel is required. Fourth, it is desirable to establish records produced by each institution in the form of provincial governor to ensure flexibility and performance of tasks that can systematically guide and supervise records management. The establishment of a local records management institution can be called the realization of records autonomy by managing records produced in rural areas away from central records management. In addition, local records management institutions should be set up and operated to systematically maintain private records that can be well informed of local culture. Therefore, local records management institutions should be set up and operated in Gyeongsangbuk-do as soon as possible.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.