한국에서 문화유산에 관련된 콘텐츠에 관심을 갖게 된 것은 그렇게 오래되지 않았다. 우리나라의 거의 모든 부동산 유형문화유산의 창건이 풍수지리를 근거 로 하고 있음에도 불구하고 문화유산에 관한 해설에 풍수지리에 관한 내용은 거 의 없는 실정이다. 따라서 해당 문화유산의 입지설정과 건축물 배치에 근거가 된 풍수지리에 대해 국내외 관광객들에게 제대로 알릴 필요가 있다. 본 연구의 목적은 우리나라 대표적인 4개 분야(궁궐, 능, 사찰, 마을) 문화유산의 풍수적 특 성을 해석하고 이를 기반으로 풍수해설에 필요한 콘텐츠의 활용 방안을 제시하 는 데에 있다. 구체적으로는 조사대상 문화유산의 창건 역사와 신화를 원천소스 로 간주하고 이를 근거로 ...
한국에서 문화유산에 관련된 콘텐츠에 관심을 갖게 된 것은 그렇게 오래되지 않았다. 우리나라의 거의 모든 부동산 유형문화유산의 창건이 풍수지리를 근거 로 하고 있음에도 불구하고 문화유산에 관한 해설에 풍수지리에 관한 내용은 거 의 없는 실정이다. 따라서 해당 문화유산의 입지설정과 건축물 배치에 근거가 된 풍수지리에 대해 국내외 관광객들에게 제대로 알릴 필요가 있다. 본 연구의 목적은 우리나라 대표적인 4개 분야(궁궐, 능, 사찰, 마을) 문화유산의 풍수적 특 성을 해석하고 이를 기반으로 풍수해설에 필요한 콘텐츠의 활용 방안을 제시하 는 데에 있다. 구체적으로는 조사대상 문화유산의 창건 역사와 신화를 원천소스 로 간주하고 이를 근거로 내러티브를 작성하였다. 그 다음 각 내러티브에 적합 한 콘텐츠의 종류와 활용방안을 제시하였다. 이론적 배경에서는 풍수해설에 적합한 문화유산을 세계유산협약에 근거하여 분류하였으며 문화유산 풍수해설 콘텐츠를 정의하였다. 관광객이 문화유산 풍수 해설콘텐츠를 접하고 기대되는 체험적 요소를 Pine & Gilmore의 4개 체험이론 을 적용하여 설명하였다. 특히 기 사상과 밀접하게 관련되어 있는 풍수지리에 대한 이해도를 높이기 위해 풍수지리를 동양철학뿐만 아니라 서양철학과 과학 주의적 관점에서 분석하였다. 풍수해설 콘텐츠 제작을 위한 1차 원천소스는 조사대상 문화유산인 경복궁, 영릉, 해인사와 안동 하회마을의 창건 신화와 형성 역사에서 도출하고 2차 원천 소스는 조사대상 문화유산의 풍수적 특성을 설명할 수 있는 풍수 이론에서 도출 하였으며 본고에서 사용한 풍수이론은 주로 옥수진경에 근거하였다. 경복궁은 한양정도(漢陽定道)와 건축물의 배치, 영릉은 세종대왕의 천장(遷葬), 해인사는 순응과 이정 스님에 대한 이야기, 그리고 하회마을은 허씨, 안씨와 풍산 류씨의 정착설과 하회탈의 신화를 내러티브로 설정하였다. 2차 원천소스인 풍수 이론은 바람결, 물결, 땅의 결과 기(氣)가 내기와 외기를 형성하고 내기와 외기의 결과 로서 리 상 수가 형성된다는 논리를 말한다. 조사대상 풍수해설 내러티브는 다 음과 같다: 경복궁의 경우 산세로 인한 내기와 외기, 물결로 인한 기의 집중, 건 축물의 배치와 방향, 비보가 주요 내러티브이다. 영릉은 봉분에서의 사신사의 확 인과 회룡고조, 목단반개, 비룡승천, 군신조회 형상 제시, 해인사는 혈처, 물결, 행주형국, 하회마을은 4개의 혈처, 연화부수와 매화낙지의 형상에 관한 것으로 내러티브가 구성되었다. 문화유산 풍수해설은 인적 해설과 비 인적 해설로 나누고 인적해설과 비 인적 해설 모두 각각 적합한 콘텐츠가 필요하며 콘텐츠는 디지털 콘텐츠와 아날로그 적 콘텐츠로 나뉜다. 일반적으로 안내판, 디오라마 모형과 같은 아날로그적 콘텐 츠는 짧은 시간에 많은 관람자를 대상으로 할 때 효과적이며 디지털 콘텐츠는 먼 거리를 이동해야하거나 해설의 대상이 한 눈에 들어오지 않는 경우 사용한 다. 특히 모바일 앱은 관람자가 해설자 없이 혼자서 휴대폰을 통해 작동할 수 있 는 장점이 있다. 조사대상 문화유산 풍수해설자는 전체적인 산세를 보는 경우는 드론 영상을 보여주고 산세가 내기와 외기를 형성하는 모습은 디오라마 모형을 보면서 설명할 수 있다. 야간에 수행하는 해설의 경우 홀로그램, 디스플레이형 증강현실이나 조명이 갖춰진 디오라마 모형을 사용하여 시각적 효과를 높여 관 광객의 미적체험, 현존감, 그리고 몰입감을 강화할 수 있을 것이다. 그리고 현재 설치된 관광 안내판 형태를 다양화하고 풍수적 내용을 가미한다면 풍수에 대한 관광객들의 관심이 보다 높아질 것이다. 모바일 앱에서 해설하는 주인공을 각 문화유산을 대표할 수 있는 캐릭터로 개발하여 사용한다면 관광객들이 해당 문 화유산을 특성을 잘 기억할 수 있을 것이다. 본 연구의 실무적 시사점은 첫째, 문화유산 해설에 풍수적 내용을 결합하여 문화유산 해설을 보다 더 풍부하게 구성할 수 있으며 혹은 문화 해설사 직업군에서 한 걸음 더 나아 가 풍수해설사 직업군을 개발 할 수 있다. 단 풍수해설사는 문화유산에 관한 역사, 고미술, 건축학과 같은 지식을 겸비해야 할 것이다. 둘째, 풍수해설에 대한 재미와 이해도를 높이기 위해 아날로그적 콘텐츠와 디지털 콘 텐츠를 균형 있게 결합하여 활용하는 게 중요하다. 셋째, 풍수해설에 적합한 해 설루트와 해설 스팟을 개발하고 관광객 형태에 따라 서로 다른 수준의 풍수이론 과 콘텐츠 종류를 적용한다. 넷째, 풍수해설은 문화유산이 있는 장소의 지리적 특징, 인간 활동과 의미를 관광객에게 전달하는 것이므로 장소 정체성과 관련이 깊다. 따라서 풍수적 특성이 시각적으로 잘 나타날 수 있도록 비주얼 아이덴티 티(visual identity)작업을 수행하는 것이 바람직하다. 본 연구는 풍수이론을 기반으로 4개 문화유산에 대한 다양한 풍수해설콘텐츠 활용방안을 제시하였다. 그러나 문화해설사와 여행가이드 등과 같은 관광분야 실무자들의 의견을 반영하지 못한 것은 연구의 객관성을 감소시키는 결과를 낳 았다. 따라서 향후에는 관광객에게 흥미를 불러일으킬 수 있는 풍수해설 내용과 적합한 풍수해설 콘텐츠를 설정하기 위해 관광객들과 관광실무자들의 의견을 수렴하는 연구가 진행되어야 할 것이다.
한국에서 문화유산에 관련된 콘텐츠에 관심을 갖게 된 것은 그렇게 오래되지 않았다. 우리나라의 거의 모든 부동산 유형문화유산의 창건이 풍수지리를 근거 로 하고 있음에도 불구하고 문화유산에 관한 해설에 풍수지리에 관한 내용은 거 의 없는 실정이다. 따라서 해당 문화유산의 입지설정과 건축물 배치에 근거가 된 풍수지리에 대해 국내외 관광객들에게 제대로 알릴 필요가 있다. 본 연구의 목적은 우리나라 대표적인 4개 분야(궁궐, 능, 사찰, 마을) 문화유산의 풍수적 특 성을 해석하고 이를 기반으로 풍수해설에 필요한 콘텐츠의 활용 방안을 제시하 는 데에 있다. 구체적으로는 조사대상 문화유산의 창건 역사와 신화를 원천소스 로 간주하고 이를 근거로 내러티브를 작성하였다. 그 다음 각 내러티브에 적합 한 콘텐츠의 종류와 활용방안을 제시하였다. 이론적 배경에서는 풍수해설에 적합한 문화유산을 세계유산협약에 근거하여 분류하였으며 문화유산 풍수해설 콘텐츠를 정의하였다. 관광객이 문화유산 풍수 해설콘텐츠를 접하고 기대되는 체험적 요소를 Pine & Gilmore의 4개 체험이론 을 적용하여 설명하였다. 특히 기 사상과 밀접하게 관련되어 있는 풍수지리에 대한 이해도를 높이기 위해 풍수지리를 동양철학뿐만 아니라 서양철학과 과학 주의적 관점에서 분석하였다. 풍수해설 콘텐츠 제작을 위한 1차 원천소스는 조사대상 문화유산인 경복궁, 영릉, 해인사와 안동 하회마을의 창건 신화와 형성 역사에서 도출하고 2차 원천 소스는 조사대상 문화유산의 풍수적 특성을 설명할 수 있는 풍수 이론에서 도출 하였으며 본고에서 사용한 풍수이론은 주로 옥수진경에 근거하였다. 경복궁은 한양정도(漢陽定道)와 건축물의 배치, 영릉은 세종대왕의 천장(遷葬), 해인사는 순응과 이정 스님에 대한 이야기, 그리고 하회마을은 허씨, 안씨와 풍산 류씨의 정착설과 하회탈의 신화를 내러티브로 설정하였다. 2차 원천소스인 풍수 이론은 바람결, 물결, 땅의 결과 기(氣)가 내기와 외기를 형성하고 내기와 외기의 결과 로서 리 상 수가 형성된다는 논리를 말한다. 조사대상 풍수해설 내러티브는 다 음과 같다: 경복궁의 경우 산세로 인한 내기와 외기, 물결로 인한 기의 집중, 건 축물의 배치와 방향, 비보가 주요 내러티브이다. 영릉은 봉분에서의 사신사의 확 인과 회룡고조, 목단반개, 비룡승천, 군신조회 형상 제시, 해인사는 혈처, 물결, 행주형국, 하회마을은 4개의 혈처, 연화부수와 매화낙지의 형상에 관한 것으로 내러티브가 구성되었다. 문화유산 풍수해설은 인적 해설과 비 인적 해설로 나누고 인적해설과 비 인적 해설 모두 각각 적합한 콘텐츠가 필요하며 콘텐츠는 디지털 콘텐츠와 아날로그 적 콘텐츠로 나뉜다. 일반적으로 안내판, 디오라마 모형과 같은 아날로그적 콘텐 츠는 짧은 시간에 많은 관람자를 대상으로 할 때 효과적이며 디지털 콘텐츠는 먼 거리를 이동해야하거나 해설의 대상이 한 눈에 들어오지 않는 경우 사용한 다. 특히 모바일 앱은 관람자가 해설자 없이 혼자서 휴대폰을 통해 작동할 수 있 는 장점이 있다. 조사대상 문화유산 풍수해설자는 전체적인 산세를 보는 경우는 드론 영상을 보여주고 산세가 내기와 외기를 형성하는 모습은 디오라마 모형을 보면서 설명할 수 있다. 야간에 수행하는 해설의 경우 홀로그램, 디스플레이형 증강현실이나 조명이 갖춰진 디오라마 모형을 사용하여 시각적 효과를 높여 관 광객의 미적체험, 현존감, 그리고 몰입감을 강화할 수 있을 것이다. 그리고 현재 설치된 관광 안내판 형태를 다양화하고 풍수적 내용을 가미한다면 풍수에 대한 관광객들의 관심이 보다 높아질 것이다. 모바일 앱에서 해설하는 주인공을 각 문화유산을 대표할 수 있는 캐릭터로 개발하여 사용한다면 관광객들이 해당 문 화유산을 특성을 잘 기억할 수 있을 것이다. 본 연구의 실무적 시사점은 첫째, 문화유산 해설에 풍수적 내용을 결합하여 문화유산 해설을 보다 더 풍부하게 구성할 수 있으며 혹은 문화 해설사 직업군에서 한 걸음 더 나아 가 풍수해설사 직업군을 개발 할 수 있다. 단 풍수해설사는 문화유산에 관한 역사, 고미술, 건축학과 같은 지식을 겸비해야 할 것이다. 둘째, 풍수해설에 대한 재미와 이해도를 높이기 위해 아날로그적 콘텐츠와 디지털 콘 텐츠를 균형 있게 결합하여 활용하는 게 중요하다. 셋째, 풍수해설에 적합한 해 설루트와 해설 스팟을 개발하고 관광객 형태에 따라 서로 다른 수준의 풍수이론 과 콘텐츠 종류를 적용한다. 넷째, 풍수해설은 문화유산이 있는 장소의 지리적 특징, 인간 활동과 의미를 관광객에게 전달하는 것이므로 장소 정체성과 관련이 깊다. 따라서 풍수적 특성이 시각적으로 잘 나타날 수 있도록 비주얼 아이덴티 티(visual identity)작업을 수행하는 것이 바람직하다. 본 연구는 풍수이론을 기반으로 4개 문화유산에 대한 다양한 풍수해설콘텐츠 활용방안을 제시하였다. 그러나 문화해설사와 여행가이드 등과 같은 관광분야 실무자들의 의견을 반영하지 못한 것은 연구의 객관성을 감소시키는 결과를 낳 았다. 따라서 향후에는 관광객에게 흥미를 불러일으킬 수 있는 풍수해설 내용과 적합한 풍수해설 콘텐츠를 설정하기 위해 관광객들과 관광실무자들의 의견을 수렴하는 연구가 진행되어야 할 것이다.
It was not as long ago for researchers to get interested in the contents of cultural heritages in Korea. There was also little feng shui contents in cultural heritage interpretation even though most Korean cultural heritage sites had been founded on feng shui theory. Both foreign and domestic touris...
It was not as long ago for researchers to get interested in the contents of cultural heritages in Korea. There was also little feng shui contents in cultural heritage interpretation even though most Korean cultural heritage sites had been founded on feng shui theory. Both foreign and domestic tourists should have properly been informed the location setting, the building layout and the lay of the land, mountains, and waters of cultural heritage sites to better understand the place identity of cultural heritage sites. The purpose of this study was not only to interpret the typical four types of cultural heritages(palace, royal tomb, buddhist temple, and traditional village) but also to suggest the utilization plan of feng shui interpretation contents. Specifically the narrative of each cultural heritage was drawn from its foundation history and the proper types of contents and utilization methods were suggested. In the theoretical background part, the cultural heritages well applicable to feng shui interpretation were presented based on The World Heritage Convention. The expected experiences of tourists from feng shui interpretation contents were explained according to Pine & Gilmore's four realms of experience model. Feng shui theory was discussed from the viewpoints of oriental philosophy, western philosophy and scientism to reinforce readers' understandings. The first source of feng shui interpretation was drawn from the foundation histories of the target cultural heritages(Gyeongbokgung Palace, Yeongneung Royal Tomb, Haeinsa Temple and Hahoe Village). The second source of feng shui interpretation was drawn from feng shui theory which could well explain geomantic characteristic of each target cultural heritage. The narratives of the target cultural heritage included followings; The process of placement of Hanyang and the layout of buildings are for Gyeongbokgung Palace, the trans-location of King Sejong's tomb for Yeongneung Royal Tomb, the story of Buddhist monks for Haeinsa Temple, and the story of establishment process of An, Hu and Ryu's clan for Hahoe Village. Feng shui theory included the fact that the waves of winds, waters, and lands produce both inner energy and outer energy of the place which led consequently to forming Theory, Figuration, and Number. The main feng shui theories applicable to the target cultural heritages were how geographical layouts of mountains formed both inner and outer energy of the place, which spot the energy was converged on, and how the structures were arranged. Feng shui interpretation in tourism sector can be divided into personal and non-personal method. Both methods need well-designed contents which can include not only analog contents and digital contents as well for an effective communication. In general, the analog contents can be more effective when a interpreter communicates with many tourists all together while the digital contents can be more effective when people hardly see the complete view of the place. Especially feng shui mobile application can be handled by tourists without a interpreter's help. A interpreter can show both the panoramic figuration of mountains through the image transmitted by drones and the converging figuration by taking advantage of diorama. In case of the feng shui interpretation carried out at night, the digital contents such as hologram, display AR device and diorama with light fixtures increase their visual effects which ultimately leads to reinforcing tourists' aesthetic experiences, senses of presence and immersion. If the forms of tourist signs are diversified including feng shui explanations, the tourists' interests about feng shui would be more heightened. Tourists as users could easily recall the characteristics of the cultural heritage if a main character as an interpreter in a feng shui mobile application would be created. This study puts forward the following practical suggestions. First, cultural heritage interpretation can be much enriched by adding feng shui contents to the existing cultural heritage interpretation. This practice will result in a new category of job, feng shui interpreter. But a feng shui interpreter should be equipped with the knowledge of history, ancient art, and architecture apart from feng shui theories. Second, it is important to use both analog and digital contents harmoniously in order to enlarge tourists' interests and to increase the degree of understanding of feng shui traits. Third, the routes and spots for feng shui interpretation should thoroughly be developed. Different levels of feng shui explanations and different forms of contents should be applied according to the types of tourists. Fourth, feng shui interpretation is deeply relevant to the place identity in that it provides tourists with geomantic knowledge such as physical traits, human activities and place connotations. Therefore, a visual identity strategy of the place should be developed to bring out the geomantic characteristics of the cultural heritage site distinctly. This study suggested various utilization plans of feng shui interpretation contents about the four cultural heritages. The limitation of this study was the lack of detail oriented explanations about the suggested contents. Not reflecting tourism practitioners' opinions also brought about the lack of objective validity of this study. To supplement this shortcoming, the study which collects both tourists' and tourism industry practitioners' opinions about feng shui interpretation should be conducted in near future.
It was not as long ago for researchers to get interested in the contents of cultural heritages in Korea. There was also little feng shui contents in cultural heritage interpretation even though most Korean cultural heritage sites had been founded on feng shui theory. Both foreign and domestic tourists should have properly been informed the location setting, the building layout and the lay of the land, mountains, and waters of cultural heritage sites to better understand the place identity of cultural heritage sites. The purpose of this study was not only to interpret the typical four types of cultural heritages(palace, royal tomb, buddhist temple, and traditional village) but also to suggest the utilization plan of feng shui interpretation contents. Specifically the narrative of each cultural heritage was drawn from its foundation history and the proper types of contents and utilization methods were suggested. In the theoretical background part, the cultural heritages well applicable to feng shui interpretation were presented based on The World Heritage Convention. The expected experiences of tourists from feng shui interpretation contents were explained according to Pine & Gilmore's four realms of experience model. Feng shui theory was discussed from the viewpoints of oriental philosophy, western philosophy and scientism to reinforce readers' understandings. The first source of feng shui interpretation was drawn from the foundation histories of the target cultural heritages(Gyeongbokgung Palace, Yeongneung Royal Tomb, Haeinsa Temple and Hahoe Village). The second source of feng shui interpretation was drawn from feng shui theory which could well explain geomantic characteristic of each target cultural heritage. The narratives of the target cultural heritage included followings; The process of placement of Hanyang and the layout of buildings are for Gyeongbokgung Palace, the trans-location of King Sejong's tomb for Yeongneung Royal Tomb, the story of Buddhist monks for Haeinsa Temple, and the story of establishment process of An, Hu and Ryu's clan for Hahoe Village. Feng shui theory included the fact that the waves of winds, waters, and lands produce both inner energy and outer energy of the place which led consequently to forming Theory, Figuration, and Number. The main feng shui theories applicable to the target cultural heritages were how geographical layouts of mountains formed both inner and outer energy of the place, which spot the energy was converged on, and how the structures were arranged. Feng shui interpretation in tourism sector can be divided into personal and non-personal method. Both methods need well-designed contents which can include not only analog contents and digital contents as well for an effective communication. In general, the analog contents can be more effective when a interpreter communicates with many tourists all together while the digital contents can be more effective when people hardly see the complete view of the place. Especially feng shui mobile application can be handled by tourists without a interpreter's help. A interpreter can show both the panoramic figuration of mountains through the image transmitted by drones and the converging figuration by taking advantage of diorama. In case of the feng shui interpretation carried out at night, the digital contents such as hologram, display AR device and diorama with light fixtures increase their visual effects which ultimately leads to reinforcing tourists' aesthetic experiences, senses of presence and immersion. If the forms of tourist signs are diversified including feng shui explanations, the tourists' interests about feng shui would be more heightened. Tourists as users could easily recall the characteristics of the cultural heritage if a main character as an interpreter in a feng shui mobile application would be created. This study puts forward the following practical suggestions. First, cultural heritage interpretation can be much enriched by adding feng shui contents to the existing cultural heritage interpretation. This practice will result in a new category of job, feng shui interpreter. But a feng shui interpreter should be equipped with the knowledge of history, ancient art, and architecture apart from feng shui theories. Second, it is important to use both analog and digital contents harmoniously in order to enlarge tourists' interests and to increase the degree of understanding of feng shui traits. Third, the routes and spots for feng shui interpretation should thoroughly be developed. Different levels of feng shui explanations and different forms of contents should be applied according to the types of tourists. Fourth, feng shui interpretation is deeply relevant to the place identity in that it provides tourists with geomantic knowledge such as physical traits, human activities and place connotations. Therefore, a visual identity strategy of the place should be developed to bring out the geomantic characteristics of the cultural heritage site distinctly. This study suggested various utilization plans of feng shui interpretation contents about the four cultural heritages. The limitation of this study was the lack of detail oriented explanations about the suggested contents. Not reflecting tourism practitioners' opinions also brought about the lack of objective validity of this study. To supplement this shortcoming, the study which collects both tourists' and tourism industry practitioners' opinions about feng shui interpretation should be conducted in near future.
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