미세먼지는 실내·외 공기질을 판단하는데 있어서 중요한 지표 중 하나이다. PM-2.5는 폐 깊숙이 침투하여 호흡계와 순환계 및 기타 건강에 악영향을 미친다. 2015년도에 미세먼지는 다섯 번째 사망 위험인자로 선정되었으며 이로 인하여 420만명이 사망하였다고 보고하고 있다. 현대인들은 하루 중 90 % 가까운 시간을 실내에서 보내고 있기 때문에 인간 활동에 의해 발생하는 실내 오염물질에 의한 건강 위험을 줄이기 위한 환기는 매우 중요하다. 하지만 환기를 통해 대분의 실내 발생 유해물질을 감소시킬 수 있지만 외부 미세먼지가 유입되어 건강에 악영향을 미칠 수 있다. 특히 성장기에 있으면서 면역기가 형성중인 시기의 학생들은 외부 오염에 취약하기 때문에 이들이 주로 거주하는 공간인 학교 건물에 대한 실내·외 미세먼지 관계분석을 통한 위해인자의 연구는 중요하다고 판단하였다. 본 연구는 미세먼지를 차단할 수 있는 기계적 환기 시스템을 갖추지 못한 10년 이상의 오래된 학교건물을 대상으로 자연환기를 통해서 실내의 오염된 공기를 실외의 미세먼지를 차단하면서 치환할 수 있는 가능성에 대한 연구를 진행하고자 하였다. 미세먼지를 차단할 수 있는 기계적 환기 시스템을 구축하는 것은 경제적인 측면에서 많은 비용과 시간이 소요되기 때문에 현재 직접적으로 다가온 미세먼지 문제에 즉각 대응하기 어렵다. 이러한 경제성과 신속성 관점에서 자연환기는 적절한 대안이 될 수 있다. 자연환기는 창문을 통한 공기순환이 가장 많은 부분을 차지하고 있고 인위적으로 환기조건을 변경할 수 있는 가능성이 높기 때문에 창문을 통한 실내 공기의 환기 조건을 유지하면서 외부 미세먼지를 차단할 수 있는 방법을 찾는 방향으로 연구 설계를 하였다. 이에 따라 건물 ...
미세먼지는 실내·외 공기질을 판단하는데 있어서 중요한 지표 중 하나이다. PM-2.5는 폐 깊숙이 침투하여 호흡계와 순환계 및 기타 건강에 악영향을 미친다. 2015년도에 미세먼지는 다섯 번째 사망 위험인자로 선정되었으며 이로 인하여 420만명이 사망하였다고 보고하고 있다. 현대인들은 하루 중 90 % 가까운 시간을 실내에서 보내고 있기 때문에 인간 활동에 의해 발생하는 실내 오염물질에 의한 건강 위험을 줄이기 위한 환기는 매우 중요하다. 하지만 환기를 통해 대분의 실내 발생 유해물질을 감소시킬 수 있지만 외부 미세먼지가 유입되어 건강에 악영향을 미칠 수 있다. 특히 성장기에 있으면서 면역기가 형성중인 시기의 학생들은 외부 오염에 취약하기 때문에 이들이 주로 거주하는 공간인 학교 건물에 대한 실내·외 미세먼지 관계분석을 통한 위해인자의 연구는 중요하다고 판단하였다. 본 연구는 미세먼지를 차단할 수 있는 기계적 환기 시스템을 갖추지 못한 10년 이상의 오래된 학교건물을 대상으로 자연환기를 통해서 실내의 오염된 공기를 실외의 미세먼지를 차단하면서 치환할 수 있는 가능성에 대한 연구를 진행하고자 하였다. 미세먼지를 차단할 수 있는 기계적 환기 시스템을 구축하는 것은 경제적인 측면에서 많은 비용과 시간이 소요되기 때문에 현재 직접적으로 다가온 미세먼지 문제에 즉각 대응하기 어렵다. 이러한 경제성과 신속성 관점에서 자연환기는 적절한 대안이 될 수 있다. 자연환기는 창문을 통한 공기순환이 가장 많은 부분을 차지하고 있고 인위적으로 환기조건을 변경할 수 있는 가능성이 높기 때문에 창문을 통한 실내 공기의 환기 조건을 유지하면서 외부 미세먼지를 차단할 수 있는 방법을 찾는 방향으로 연구 설계를 하였다. 이에 따라 건물 창호에 방충망을 대신하여 학교 건물에 적용할 수 있는 미세먼지 방진막 3개 제품을 선정하여 학교 교실 창문에 설치하였고, 4개월에 걸쳐 실내·외 미세먼지의 농도를 비교분석하였다. 또한 학생들이 수업을 진행하는 학기 중에 교실의 환경조건을 제어하면서 미세먼지 방진막을 통한 외부 미세먼지의 유입을 차단하면서 실내공기의 환기 가능성에 대한 연구를 진행하였고, 그 결과는 다음과 같다. 첫 번째, 미세먼지 방진막 자체의 성능평가를 위한 실험실에서 미세먼지 차단율 시험 결과는 3개 제품 중 2개 제품이 약 84 %의 미세먼지 차단율을 성능을 가지고 있었고 1개 제품은 44 %의 차단율을 가진 것으로 분석되어 학교 교실에 설치할 경우 실외 미세먼지의 실내 유입을 차단할 수 있는 성능이 있음을 확인하였다. 두 번째, 학교에서 4개월 동안 실내·외 미세먼지의 상관관계 분석을 위해 설치한 실시간 미세먼지 측정기의 신뢰성 확인을 위해 최단거리에 위치한 국가측정망 데이터와 상관성 분석결과 국가측정망의 측정결과 값에 비해 측정결과 값이 높게 나오는 경향을 보이고 있지만 상관관계는 매우 높은 것으로 분석되어서 미세먼지 농도 변화의 경향성을 판단하는 자료로 활용이 가능할 것으로 확인되었다. 세 번째, 학교의 실내·외 미세먼지 농도의 경향성 분석 결과 실외 미세먼지 농도는 1월과 2월은 높게 나타났고 3월과 4월로 시간이 흐를수록 감소하는 경향을 보이고 있다. 일일 실내 미세먼지 농도의 변화 곡선은 실외 미세먼지 농도의 경향과 유사하게 나타나고 있기 때문에 실내 미세먼지 농도는 외부 인자의 영향이 매우 큰 것으로 유추된다. 시간별 실내·외 미세먼지 농도분석 결과 학생들이 등교하는 시간인 8시와 9시에 최고 농도로 나타났고, 이후 시간이 지나면서 점차 감소하는 경향을 보이고 있다. 실외 미세먼지 농도 구간별 경향성 분석 결과 실외 미세먼지 농도가 좋음인 구간에서 I/O 비율이 1이상으로 실외보다 실내가 높은 기간이 많은 것이 확인되어 실외미세먼지의 실내 유입 이외에도 실내 발생 요인도 있는 것으로 유추할 수 있었다. 네 번째, 미세먼지 방진막이 설치된 학교 교실의 환경조건을 변경하면서 환기성능과 미세먼지 차단성능 시험을 진행한 결과 창문 개방에 따른 실내 이산화탄소 농도의 급격한 감소 곡선이 확인되어 미세먼지 방진막을 통한 환기 성능이 있음을 확인하였다. 반면 미세먼지 방진막의 차단 성능에 대한 분석 결과 방진막 자체의 실험실에서 진행한 차단율 분석 결과에서 차단성능이 있는 것으로 분석되었지만 교실의 환경제어 시험을 진행한 결과 일부에서는 차단 효과를 확인할 수 있었지만 전반적으로 실내미세먼지 농도는 실외 미세먼지의 농도변화 추세를 따르는 것으로 분석되었다. 본 연구는 기계적 환기 장치가 없는 학교 교실에서 미세먼지를 차단하면서 실내공기를 환기할 수 있는 방법으로 미세먼지 방진막의 가능성 확인을 위한 분석을 진행하였다. 이를 위해서 우선 학교 외부와 교실의 미세먼지 실태를 확인하기 위해서 실내·외에 미세먼지 측정기를 설치하여 4개월 동안 측정을 진행하고 경향성 분석을 진행하였다. 그 결과 실내 미세먼지 농도의 변화는 실외 미세먼지 변화 추세를 따르는 것으로 분석되어 실내 미세먼지를 관리하기 위해서 우선적으로 실외 미세먼지 관리가 우선되어야 한다는 결론이 나왔다. 또한 시간별 실외 미세먼지 농도 분석 결과 학생들의 등교시간인 8시와 9시에 실외 미세먼지 농도가 가장 높은 시간으로 확인되었기 때문에 미세먼지의 흡입을 방지할 수 있는 보호도구의 착용에 대한 교육이나 등교시간의 변경까지 고려할 필요성이 있을 것으로 판단된다. 미세먼지 방진막의 차단성능 및 환기 가능성 분석 결과 환기 성능은 충분히 높은 것을 확인할 수 있었다. 하지만 실험실에서 진행한 시험 결과에서 차단율이 확인 된 방진막을 교실에 설치하였음에도 일부에서만 미세먼지 차단성능을 확인하였고, 대부분 실외 미세먼지 농도 변화 추세를 따르는 것으로 분석 되었다. 실험실에서 진행한 차단 시험의 경우 밀폐된 공간에 미세먼지를 불어 넣은 방법으로 시험이 진행되기 때문에 외부 영향을 받을 인자가 매우 적지만 학교 교실 환경에서 진행하는 시험의 경우 문틈이나 창틀, 천장이나 벽의 균열 등을 통해 외부 공기의 유입 가능성이 높기 때문에 방진막 자체의 차단 성능평가에 한계점이 존재하였다. 기계식 환기 장치가 없는 교실의 창문이 모두 닫힌 상태에서 수업을 진행할 경우 이산화탄소 농도가 급격하게 증가되는 것이 확인되었기 때문에 실내공기질 유지를 위해서는 반드시 환기가 필요하며 기계식 환기 시설 설치가 예산문제나 건물 구조상 어려운 경우에 대안으로 미세먼지 방진막에 대한 활용이 가능할 것으로 기대된다.
미세먼지는 실내·외 공기질을 판단하는데 있어서 중요한 지표 중 하나이다. PM-2.5는 폐 깊숙이 침투하여 호흡계와 순환계 및 기타 건강에 악영향을 미친다. 2015년도에 미세먼지는 다섯 번째 사망 위험인자로 선정되었으며 이로 인하여 420만명이 사망하였다고 보고하고 있다. 현대인들은 하루 중 90 % 가까운 시간을 실내에서 보내고 있기 때문에 인간 활동에 의해 발생하는 실내 오염물질에 의한 건강 위험을 줄이기 위한 환기는 매우 중요하다. 하지만 환기를 통해 대분의 실내 발생 유해물질을 감소시킬 수 있지만 외부 미세먼지가 유입되어 건강에 악영향을 미칠 수 있다. 특히 성장기에 있으면서 면역기가 형성중인 시기의 학생들은 외부 오염에 취약하기 때문에 이들이 주로 거주하는 공간인 학교 건물에 대한 실내·외 미세먼지 관계분석을 통한 위해인자의 연구는 중요하다고 판단하였다. 본 연구는 미세먼지를 차단할 수 있는 기계적 환기 시스템을 갖추지 못한 10년 이상의 오래된 학교건물을 대상으로 자연환기를 통해서 실내의 오염된 공기를 실외의 미세먼지를 차단하면서 치환할 수 있는 가능성에 대한 연구를 진행하고자 하였다. 미세먼지를 차단할 수 있는 기계적 환기 시스템을 구축하는 것은 경제적인 측면에서 많은 비용과 시간이 소요되기 때문에 현재 직접적으로 다가온 미세먼지 문제에 즉각 대응하기 어렵다. 이러한 경제성과 신속성 관점에서 자연환기는 적절한 대안이 될 수 있다. 자연환기는 창문을 통한 공기순환이 가장 많은 부분을 차지하고 있고 인위적으로 환기조건을 변경할 수 있는 가능성이 높기 때문에 창문을 통한 실내 공기의 환기 조건을 유지하면서 외부 미세먼지를 차단할 수 있는 방법을 찾는 방향으로 연구 설계를 하였다. 이에 따라 건물 창호에 방충망을 대신하여 학교 건물에 적용할 수 있는 미세먼지 방진막 3개 제품을 선정하여 학교 교실 창문에 설치하였고, 4개월에 걸쳐 실내·외 미세먼지의 농도를 비교분석하였다. 또한 학생들이 수업을 진행하는 학기 중에 교실의 환경조건을 제어하면서 미세먼지 방진막을 통한 외부 미세먼지의 유입을 차단하면서 실내공기의 환기 가능성에 대한 연구를 진행하였고, 그 결과는 다음과 같다. 첫 번째, 미세먼지 방진막 자체의 성능평가를 위한 실험실에서 미세먼지 차단율 시험 결과는 3개 제품 중 2개 제품이 약 84 %의 미세먼지 차단율을 성능을 가지고 있었고 1개 제품은 44 %의 차단율을 가진 것으로 분석되어 학교 교실에 설치할 경우 실외 미세먼지의 실내 유입을 차단할 수 있는 성능이 있음을 확인하였다. 두 번째, 학교에서 4개월 동안 실내·외 미세먼지의 상관관계 분석을 위해 설치한 실시간 미세먼지 측정기의 신뢰성 확인을 위해 최단거리에 위치한 국가측정망 데이터와 상관성 분석결과 국가측정망의 측정결과 값에 비해 측정결과 값이 높게 나오는 경향을 보이고 있지만 상관관계는 매우 높은 것으로 분석되어서 미세먼지 농도 변화의 경향성을 판단하는 자료로 활용이 가능할 것으로 확인되었다. 세 번째, 학교의 실내·외 미세먼지 농도의 경향성 분석 결과 실외 미세먼지 농도는 1월과 2월은 높게 나타났고 3월과 4월로 시간이 흐를수록 감소하는 경향을 보이고 있다. 일일 실내 미세먼지 농도의 변화 곡선은 실외 미세먼지 농도의 경향과 유사하게 나타나고 있기 때문에 실내 미세먼지 농도는 외부 인자의 영향이 매우 큰 것으로 유추된다. 시간별 실내·외 미세먼지 농도분석 결과 학생들이 등교하는 시간인 8시와 9시에 최고 농도로 나타났고, 이후 시간이 지나면서 점차 감소하는 경향을 보이고 있다. 실외 미세먼지 농도 구간별 경향성 분석 결과 실외 미세먼지 농도가 좋음인 구간에서 I/O 비율이 1이상으로 실외보다 실내가 높은 기간이 많은 것이 확인되어 실외미세먼지의 실내 유입 이외에도 실내 발생 요인도 있는 것으로 유추할 수 있었다. 네 번째, 미세먼지 방진막이 설치된 학교 교실의 환경조건을 변경하면서 환기성능과 미세먼지 차단성능 시험을 진행한 결과 창문 개방에 따른 실내 이산화탄소 농도의 급격한 감소 곡선이 확인되어 미세먼지 방진막을 통한 환기 성능이 있음을 확인하였다. 반면 미세먼지 방진막의 차단 성능에 대한 분석 결과 방진막 자체의 실험실에서 진행한 차단율 분석 결과에서 차단성능이 있는 것으로 분석되었지만 교실의 환경제어 시험을 진행한 결과 일부에서는 차단 효과를 확인할 수 있었지만 전반적으로 실내미세먼지 농도는 실외 미세먼지의 농도변화 추세를 따르는 것으로 분석되었다. 본 연구는 기계적 환기 장치가 없는 학교 교실에서 미세먼지를 차단하면서 실내공기를 환기할 수 있는 방법으로 미세먼지 방진막의 가능성 확인을 위한 분석을 진행하였다. 이를 위해서 우선 학교 외부와 교실의 미세먼지 실태를 확인하기 위해서 실내·외에 미세먼지 측정기를 설치하여 4개월 동안 측정을 진행하고 경향성 분석을 진행하였다. 그 결과 실내 미세먼지 농도의 변화는 실외 미세먼지 변화 추세를 따르는 것으로 분석되어 실내 미세먼지를 관리하기 위해서 우선적으로 실외 미세먼지 관리가 우선되어야 한다는 결론이 나왔다. 또한 시간별 실외 미세먼지 농도 분석 결과 학생들의 등교시간인 8시와 9시에 실외 미세먼지 농도가 가장 높은 시간으로 확인되었기 때문에 미세먼지의 흡입을 방지할 수 있는 보호도구의 착용에 대한 교육이나 등교시간의 변경까지 고려할 필요성이 있을 것으로 판단된다. 미세먼지 방진막의 차단성능 및 환기 가능성 분석 결과 환기 성능은 충분히 높은 것을 확인할 수 있었다. 하지만 실험실에서 진행한 시험 결과에서 차단율이 확인 된 방진막을 교실에 설치하였음에도 일부에서만 미세먼지 차단성능을 확인하였고, 대부분 실외 미세먼지 농도 변화 추세를 따르는 것으로 분석 되었다. 실험실에서 진행한 차단 시험의 경우 밀폐된 공간에 미세먼지를 불어 넣은 방법으로 시험이 진행되기 때문에 외부 영향을 받을 인자가 매우 적지만 학교 교실 환경에서 진행하는 시험의 경우 문틈이나 창틀, 천장이나 벽의 균열 등을 통해 외부 공기의 유입 가능성이 높기 때문에 방진막 자체의 차단 성능평가에 한계점이 존재하였다. 기계식 환기 장치가 없는 교실의 창문이 모두 닫힌 상태에서 수업을 진행할 경우 이산화탄소 농도가 급격하게 증가되는 것이 확인되었기 때문에 실내공기질 유지를 위해서는 반드시 환기가 필요하며 기계식 환기 시설 설치가 예산문제나 건물 구조상 어려운 경우에 대안으로 미세먼지 방진막에 대한 활용이 가능할 것으로 기대된다.
Fine dust is an important indicator of indoor and outdoor air quality. PM-2.5 penetrates deep into the lungs, adversely affecting the respiratory system, circulatory system and other aspects of human. In 2015, fine dust represented the fifth-highest risk factor for death, and accounted for 4.2 milli...
Fine dust is an important indicator of indoor and outdoor air quality. PM-2.5 penetrates deep into the lungs, adversely affecting the respiratory system, circulatory system and other aspects of human. In 2015, fine dust represented the fifth-highest risk factor for death, and accounted for 4.2 million deaths. Ventilation is very important to reduce the health risks from indoor pollutants caused by human activities, as modern people spend nearly 90 % of their time indoors. Ventilation can reduce indoor harmful substances, but it can cause external fine dust to enter buildings and thereby the human body, which can adversely affect health. In particular, school-going students who are in the growing stage of life and are in the period of immunity development are vulnerable to external pollution. Consequently, it is important to study the risk factors by analyzing the relationship between indoor and outdoor micro-dust in school buildings. This study was designed to examine the possibility of exchanging contaminated indoor air with outdoor air that has been filtered of external fine dust through natural ventilation. For more than a decade, school buildings have existed without a mechanical ventilation system to block fine dust. Building a mechanical ventilation system that can block fine dust is costly and time-consuming in financial terms, and it is difficult to immediately respond to the problem of fine dust that has come to the fore. Natural ventilation is an appropriate alternative in terms of economic efficiency and speed. Air circulation through windows accounts for most of the natural ventilation and it is highly likely to change the ventilation conditions artificially. Therefore, this study was designed to find a method to preserve ventilation while blocking the influx of external particles through windows. In this study, instead of using insect screen material in building windows, three nano-fiber filters were selected for school buildings and installed in the school classroom windows. Analyses of indoor and outdoor fine dust concentrations were then performed for four months. This study also investigated the use of indoor air ventilation for controlling the environmental conditions in the classroom during the semester in which students were active, while blocking the inflow of external fine dust through fine dust-proof screens. The results are detailed below. First, the performance evaluation of the nano-fiber filter material in the laboratory showed that two of the three products had a micro-dust blocking rate of about 84 %, and one product had a blocking rate of 44 %. This is confirmed that the material had the ability to block the indoor inflow of outdoor fine dust when installed in the school classroom windows. In addition, to confirm the reliability of the real-time fine dust measuring instrument installed for the analyses of indoor and outdoor fine dust at the school for four months, the measurement results were correlated with the national measurement network data located at the shortest distance. Although the measurement results tended to be higher, the correlation was found to be very high and confirmed that the measurement results could be used as data to assess the changes in fine dust density over time. Results of analyses of the school's indoor and outdoor fine dust concentrations showed that outdoor fine dust concentrations were higher in January and February and decreased over time in March and April. The change trend of the concentration of indoor fine dust is similar to the trend of outdoor fine dust concentrations, which suggests that the indoor fine dust concentration is greatly influenced by external factors. Analysis of the concentrations of indoor and outdoor fine dust over time indicated that the highest concentration was observed at 8:00 am and 9:00 am, and gradually decreased during the day. As a result of tendency analysis of the changes in outdoor fine dust concentration measured at time intervals, the period during which the indoor fine dust concentration is higher than the outdoor, when the I / O ratio is 1 or more, was found to occur when the outdoor fine dust concentration is good. It can therefore be assumed that there are room factors to consider in addition to the indoor inflow of outdoor fine dust. We also changed the environmental conditions of the school classroom where the nano-fiber filters were installed and the ventilation performance and fine dust blocking performance tests were performed. We observed a rapid reduction of the indoor carbon dioxide concentration as a results of opening of the window, and the ventilation performance through the fine dustproof film was thus confirmed. The analysis of the blocking performance of the nano-fiber filter showed that its blocking performance was comparable to the results obtained from the laboratory tests. However, although the results of the environmental control test in the classroom confirmed the blocking effect in some cases, the indoor fine dust concentration generally followed the outdoor fine dust concentration change. This study was carried out to investigate the use of nano-fiber filters for ventilating indoor air while blocking outdoor fine dust in a schoolroom without a mechanical ventilation system. For this purpose, in order to check the actual condition of fine dust outside the school and classroom, fine dust measuring instruments were installed indoors and outside the classroom. Measurements were carried out for 4 months and a tendency analysis was performed. From this work, we showed that the change of indoor fine dust concentration follows the trend of outdoor fine dust changes. Consequently, we concluded that outdoor fine dust management should be given priority in order to manage indoor fine dust. In addition, the analyses of outdoor fine dust concentrations during various time intervals showed that it is necessary to consider changing the school hours and the training students to wear protective equipment that can prevent the inhalation of the fine dust, as it was confirmed that the outdoor fine dust concentration was the highest at 8:00 and 9:00 am. As a result of the analyses of ventilation performance and the ventilation performance of the nano-fiber filter, the ventilation performance of the matherial was confirmed to be sufficiently high. In the test results conducted in the laboratory, the dust-blocking performance was confirmed in a part of the dust-proofing room. However, in the school, most of the indoor fine dust concentration changes followed the tendency of the outdoor fine dust concentration changes. In the case of the blocking test conducted in the laboratory, as the test was carried out by blowing fine dust into the closed space, very few factors were affected by external influences. In the case of the test conducted in the classroom environment, there was a limit to evaluating the blocking performance of the nano-fiber filter because of the high possibility of inflow of outside air through cracks in the door, window frame, ceiling or wall. However, since the concentration of carbon dioxide was found to increase sharply when all the windows in the classroom without mechanical ventilation were closed, ventilation is necessary to maintain indoor air quality and it is expected that the nano-fiber filters can serve as an alternative when the installation of mechanical ventilation facilities is difficult due to budget problems or building structure issues.
Fine dust is an important indicator of indoor and outdoor air quality. PM-2.5 penetrates deep into the lungs, adversely affecting the respiratory system, circulatory system and other aspects of human. In 2015, fine dust represented the fifth-highest risk factor for death, and accounted for 4.2 million deaths. Ventilation is very important to reduce the health risks from indoor pollutants caused by human activities, as modern people spend nearly 90 % of their time indoors. Ventilation can reduce indoor harmful substances, but it can cause external fine dust to enter buildings and thereby the human body, which can adversely affect health. In particular, school-going students who are in the growing stage of life and are in the period of immunity development are vulnerable to external pollution. Consequently, it is important to study the risk factors by analyzing the relationship between indoor and outdoor micro-dust in school buildings. This study was designed to examine the possibility of exchanging contaminated indoor air with outdoor air that has been filtered of external fine dust through natural ventilation. For more than a decade, school buildings have existed without a mechanical ventilation system to block fine dust. Building a mechanical ventilation system that can block fine dust is costly and time-consuming in financial terms, and it is difficult to immediately respond to the problem of fine dust that has come to the fore. Natural ventilation is an appropriate alternative in terms of economic efficiency and speed. Air circulation through windows accounts for most of the natural ventilation and it is highly likely to change the ventilation conditions artificially. Therefore, this study was designed to find a method to preserve ventilation while blocking the influx of external particles through windows. In this study, instead of using insect screen material in building windows, three nano-fiber filters were selected for school buildings and installed in the school classroom windows. Analyses of indoor and outdoor fine dust concentrations were then performed for four months. This study also investigated the use of indoor air ventilation for controlling the environmental conditions in the classroom during the semester in which students were active, while blocking the inflow of external fine dust through fine dust-proof screens. The results are detailed below. First, the performance evaluation of the nano-fiber filter material in the laboratory showed that two of the three products had a micro-dust blocking rate of about 84 %, and one product had a blocking rate of 44 %. This is confirmed that the material had the ability to block the indoor inflow of outdoor fine dust when installed in the school classroom windows. In addition, to confirm the reliability of the real-time fine dust measuring instrument installed for the analyses of indoor and outdoor fine dust at the school for four months, the measurement results were correlated with the national measurement network data located at the shortest distance. Although the measurement results tended to be higher, the correlation was found to be very high and confirmed that the measurement results could be used as data to assess the changes in fine dust density over time. Results of analyses of the school's indoor and outdoor fine dust concentrations showed that outdoor fine dust concentrations were higher in January and February and decreased over time in March and April. The change trend of the concentration of indoor fine dust is similar to the trend of outdoor fine dust concentrations, which suggests that the indoor fine dust concentration is greatly influenced by external factors. Analysis of the concentrations of indoor and outdoor fine dust over time indicated that the highest concentration was observed at 8:00 am and 9:00 am, and gradually decreased during the day. As a result of tendency analysis of the changes in outdoor fine dust concentration measured at time intervals, the period during which the indoor fine dust concentration is higher than the outdoor, when the I / O ratio is 1 or more, was found to occur when the outdoor fine dust concentration is good. It can therefore be assumed that there are room factors to consider in addition to the indoor inflow of outdoor fine dust. We also changed the environmental conditions of the school classroom where the nano-fiber filters were installed and the ventilation performance and fine dust blocking performance tests were performed. We observed a rapid reduction of the indoor carbon dioxide concentration as a results of opening of the window, and the ventilation performance through the fine dustproof film was thus confirmed. The analysis of the blocking performance of the nano-fiber filter showed that its blocking performance was comparable to the results obtained from the laboratory tests. However, although the results of the environmental control test in the classroom confirmed the blocking effect in some cases, the indoor fine dust concentration generally followed the outdoor fine dust concentration change. This study was carried out to investigate the use of nano-fiber filters for ventilating indoor air while blocking outdoor fine dust in a schoolroom without a mechanical ventilation system. For this purpose, in order to check the actual condition of fine dust outside the school and classroom, fine dust measuring instruments were installed indoors and outside the classroom. Measurements were carried out for 4 months and a tendency analysis was performed. From this work, we showed that the change of indoor fine dust concentration follows the trend of outdoor fine dust changes. Consequently, we concluded that outdoor fine dust management should be given priority in order to manage indoor fine dust. In addition, the analyses of outdoor fine dust concentrations during various time intervals showed that it is necessary to consider changing the school hours and the training students to wear protective equipment that can prevent the inhalation of the fine dust, as it was confirmed that the outdoor fine dust concentration was the highest at 8:00 and 9:00 am. As a result of the analyses of ventilation performance and the ventilation performance of the nano-fiber filter, the ventilation performance of the matherial was confirmed to be sufficiently high. In the test results conducted in the laboratory, the dust-blocking performance was confirmed in a part of the dust-proofing room. However, in the school, most of the indoor fine dust concentration changes followed the tendency of the outdoor fine dust concentration changes. In the case of the blocking test conducted in the laboratory, as the test was carried out by blowing fine dust into the closed space, very few factors were affected by external influences. In the case of the test conducted in the classroom environment, there was a limit to evaluating the blocking performance of the nano-fiber filter because of the high possibility of inflow of outside air through cracks in the door, window frame, ceiling or wall. However, since the concentration of carbon dioxide was found to increase sharply when all the windows in the classroom without mechanical ventilation were closed, ventilation is necessary to maintain indoor air quality and it is expected that the nano-fiber filters can serve as an alternative when the installation of mechanical ventilation facilities is difficult due to budget problems or building structure issues.
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