이 연구는 국어교사인 연구자가 자기 내러티브(self-narrative)에 나타난 교사 전문성 발달 과정을 탐구하는 데 목적을 둔 질적 연구이다. 이 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 국어교사가 성장하며 전문성을 성취하기 위해서는 다양한 영역에 있어 관심과 열정과 노력이 필요하고, 꾸준한 지적 탐구심이 바탕이 될 때, 국어교사의 전문성은 점층적으로 발달하고 성장의 폭도 커진다는 것을 확인하였다. 둘째, 교사 성장 단계별로 요구되는 전문성의 요소나 필요한 교과 역량이 어떠한 것인지 제시하였고, 단계별 역량을 키워주는 연수 프로그램 개발에 실질적인 기초 정보를 얻을 수 있었다. 셋째, 예비 교원을 위한 현장에 적합한 교육학적 이론, 장학의 실제적 운영 방법 등에 관한 아이디어를 제공하였고, 교사 문화, 학교 문화를 개선하여 교사의 사기를 높이는 데 적절한 자료를 얻을 수 있었다. 넷째, 개인적 환경인 개인사, 개인적 성향, 교육철학, 자기 연수⋅연찬의 요소뿐만 아니라 조직적 환경인 학교 조직 문화 풍토, 관리자의 리더십, 그리고 수업 및 교육과정, 교육 정책 등의 요소가 교사의 전문성 발달에 긍정적⋅부정적 영향을 준다는 것을 드러냈다. 다섯째, 전문성 발달 단계에서 국어교사 연구자에게만 보이는 특징이 있었다. 다른 전문성 발달 단계와 달리, 연구자의 전문성 발달 단계에는 ‘직업적 좌절’이나 ‘침체’의 과정이 보이지 않았고, 그 ‘좌절’이나 ‘침체’와 같은 어려운 시기에 연구자는 새로운 국면으로 전환을 시도하여 문제를 해결하며 자기 목표 성취와 성장으로 전문성이 더욱 심화된다는 것을 확인하였다. 이 연구는 자기 내러티브(self-narrative) 탐구 방법을 사용하여 한 교사의 생애를 담은 종단적 연구이다. 연구자의 연령, 경력, ...
이 연구는 국어교사인 연구자가 자기 내러티브(self-narrative)에 나타난 교사 전문성 발달 과정을 탐구하는 데 목적을 둔 질적 연구이다. 이 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 국어교사가 성장하며 전문성을 성취하기 위해서는 다양한 영역에 있어 관심과 열정과 노력이 필요하고, 꾸준한 지적 탐구심이 바탕이 될 때, 국어교사의 전문성은 점층적으로 발달하고 성장의 폭도 커진다는 것을 확인하였다. 둘째, 교사 성장 단계별로 요구되는 전문성의 요소나 필요한 교과 역량이 어떠한 것인지 제시하였고, 단계별 역량을 키워주는 연수 프로그램 개발에 실질적인 기초 정보를 얻을 수 있었다. 셋째, 예비 교원을 위한 현장에 적합한 교육학적 이론, 장학의 실제적 운영 방법 등에 관한 아이디어를 제공하였고, 교사 문화, 학교 문화를 개선하여 교사의 사기를 높이는 데 적절한 자료를 얻을 수 있었다. 넷째, 개인적 환경인 개인사, 개인적 성향, 교육철학, 자기 연수⋅연찬의 요소뿐만 아니라 조직적 환경인 학교 조직 문화 풍토, 관리자의 리더십, 그리고 수업 및 교육과정, 교육 정책 등의 요소가 교사의 전문성 발달에 긍정적⋅부정적 영향을 준다는 것을 드러냈다. 다섯째, 전문성 발달 단계에서 국어교사 연구자에게만 보이는 특징이 있었다. 다른 전문성 발달 단계와 달리, 연구자의 전문성 발달 단계에는 ‘직업적 좌절’이나 ‘침체’의 과정이 보이지 않았고, 그 ‘좌절’이나 ‘침체’와 같은 어려운 시기에 연구자는 새로운 국면으로 전환을 시도하여 문제를 해결하며 자기 목표 성취와 성장으로 전문성이 더욱 심화된다는 것을 확인하였다. 이 연구는 자기 내러티브(self-narrative) 탐구 방법을 사용하여 한 교사의 생애를 담은 종단적 연구이다. 연구자의 연령, 경력, 인지발달이 통합된 총체적 관점에서 발달 단계를 나누었고, 단계마다 나타난 전문성 영역과 요소를 분석하여 전문성 발달 단계의 한 모형을 제시했다는 데 연구의 의의가 있다.
이 연구는 국어교사인 연구자가 자기 내러티브(self-narrative)에 나타난 교사 전문성 발달 과정을 탐구하는 데 목적을 둔 질적 연구이다. 이 연구를 통해 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 국어교사가 성장하며 전문성을 성취하기 위해서는 다양한 영역에 있어 관심과 열정과 노력이 필요하고, 꾸준한 지적 탐구심이 바탕이 될 때, 국어교사의 전문성은 점층적으로 발달하고 성장의 폭도 커진다는 것을 확인하였다. 둘째, 교사 성장 단계별로 요구되는 전문성의 요소나 필요한 교과 역량이 어떠한 것인지 제시하였고, 단계별 역량을 키워주는 연수 프로그램 개발에 실질적인 기초 정보를 얻을 수 있었다. 셋째, 예비 교원을 위한 현장에 적합한 교육학적 이론, 장학의 실제적 운영 방법 등에 관한 아이디어를 제공하였고, 교사 문화, 학교 문화를 개선하여 교사의 사기를 높이는 데 적절한 자료를 얻을 수 있었다. 넷째, 개인적 환경인 개인사, 개인적 성향, 교육철학, 자기 연수⋅연찬의 요소뿐만 아니라 조직적 환경인 학교 조직 문화 풍토, 관리자의 리더십, 그리고 수업 및 교육과정, 교육 정책 등의 요소가 교사의 전문성 발달에 긍정적⋅부정적 영향을 준다는 것을 드러냈다. 다섯째, 전문성 발달 단계에서 국어교사 연구자에게만 보이는 특징이 있었다. 다른 전문성 발달 단계와 달리, 연구자의 전문성 발달 단계에는 ‘직업적 좌절’이나 ‘침체’의 과정이 보이지 않았고, 그 ‘좌절’이나 ‘침체’와 같은 어려운 시기에 연구자는 새로운 국면으로 전환을 시도하여 문제를 해결하며 자기 목표 성취와 성장으로 전문성이 더욱 심화된다는 것을 확인하였다. 이 연구는 자기 내러티브(self-narrative) 탐구 방법을 사용하여 한 교사의 생애를 담은 종단적 연구이다. 연구자의 연령, 경력, 인지발달이 통합된 총체적 관점에서 발달 단계를 나누었고, 단계마다 나타난 전문성 영역과 요소를 분석하여 전문성 발달 단계의 한 모형을 제시했다는 데 연구의 의의가 있다.
This study is a qualitative research done by a Korean language teacher aimed at exploring the development process of teacher's professionalism in self-narrative. The result of the study was that first, in order for a Korean language teachers to develop and achieve professionalism, it took intere...
This study is a qualitative research done by a Korean language teacher aimed at exploring the development process of teacher's professionalism in self-narrative. The result of the study was that first, in order for a Korean language teachers to develop and achieve professionalism, it took interest, passion and effort in various fields. Moreover, when a steady intellectual inquiring mind was based on top of them, the professionalism of a Korean language teacher developed gradually and the breadth of growth also grew bigger. Second, in the course of professional development, this researcher found a characteristic that applied solely on the researcher: the process of solving problems by wisely overcoming the process of professional frustration or professional stagnation. It showed that professionalism is raised by achievement of one's own goal and in the process of growth. Third, not only personal environment such as the personal history, personal tendency, educational philosophy, and self-discipline but also organizational environment, such as school organization culture, political and social structure, curriculum, and education policy have positive and negative effects on teachers professional development. Fourth, as a result of the study obtained by analyzing the entire life of a teacher through self-narrative, it presented the required elements of professionalism or required capabilities of subject for each stage of teachers growth. The significance of this study is that through the self-narrative exploration of a teacher's life, it extracted the area of expertise and finally presented a model of the professional development by analyzing the necessary specialty factors for each stage of career.
This study is a qualitative research done by a Korean language teacher aimed at exploring the development process of teacher's professionalism in self-narrative. The result of the study was that first, in order for a Korean language teachers to develop and achieve professionalism, it took interest, passion and effort in various fields. Moreover, when a steady intellectual inquiring mind was based on top of them, the professionalism of a Korean language teacher developed gradually and the breadth of growth also grew bigger. Second, in the course of professional development, this researcher found a characteristic that applied solely on the researcher: the process of solving problems by wisely overcoming the process of professional frustration or professional stagnation. It showed that professionalism is raised by achievement of one's own goal and in the process of growth. Third, not only personal environment such as the personal history, personal tendency, educational philosophy, and self-discipline but also organizational environment, such as school organization culture, political and social structure, curriculum, and education policy have positive and negative effects on teachers professional development. Fourth, as a result of the study obtained by analyzing the entire life of a teacher through self-narrative, it presented the required elements of professionalism or required capabilities of subject for each stage of teachers growth. The significance of this study is that through the self-narrative exploration of a teacher's life, it extracted the area of expertise and finally presented a model of the professional development by analyzing the necessary specialty factors for each stage of career.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.