[학위논문]노인 독서 프로그램에서 독서지도 전문가들의 독서자료 선정에 대한 인식과 실태 연구 A study on the perception and the selection of reading materials by reading coaches in the elderly reading program원문보기
This study investigated and analyzed the perception and the selection of reading materials by reading coaches in the elderly reading program
The research issues established to achieve this aim are as follows.
1. What is the perception of reading materials by reading coaches in the elderly reading program ? 2. What is the selection of reading materials by reading coaches in the elderly reading program?
It surveyed experts' ...
This study investigated and analyzed the perception and the selection of reading materials by reading coaches in the elderly reading program
The research issues established to achieve this aim are as follows.
1. What is the perception of reading materials by reading coaches in the elderly reading program ? 2. What is the selection of reading materials by reading coaches in the elderly reading program?
It surveyed experts' perception of reading materials for the elderly and investigated and analyzed the status of selection of reading materials actually used in reading programs for the elderly. To carry out the above research, I conducted a survey to 61 reading guidance experts working in Seoul, Incheon and Gyeonggi Province. It surveyed experts' perception of reading materials for the elderly and investigated and analyzed the status of selection of reading materials actually used in reading programs for the elderly. First, in reading programs for the elderly, reading experts consider the interest and desire of the elderly as the most important factors in selecting reading materials. This is because it helps readers improve their interest in reading, inner motivation and self-efficiency when they read books that fit their interests and levels. Second, reading guidance expert recognize that it is most difficult to select reading materials which meet individual interests and desires by identifying personal differences and characteristics such as age, experience, educational background and status of the elderly. This suggests that reading guidance expert exclude the level of various elderly groups from important factors because they are not diverse and fragmented in order to select readings materials considering the different levels of older people. Third, most reading guidance experts had criteria for selecting reading materials. In order to increase the efficiency of selecting reading materials for senior citizens, reading experts gathered to select them after discussion or strive to acquire knowledge through books or information related to elder reading materials and education in institution of reading education. In case of working member of a professional reading institute, informations exchanged through community learning. Fourth, experts in reading guidance use picture books and old stories of our country as the most reading materials Because of aging, the size of letters and length of writing have a great influence on understanding reading materials, picture books which does not have a long writing and he에 understavd with pictures were selected mainly as reading materials, and folk tales, which are similar to the environment where the elderly lived and have a lot of empathic content, were selected and used as reading materials for senior citizens. Fifth, most reading experts recognized the importance of selecting reading materials in elderly reading programs. Therefore, they presented a list of recommended elderly reading materials which could help select reading materials that fit the characteristics of elderly people, the purpose of reading programs, and state and told on the reasons for selection and opinion how to use them.
본 연구는 노인 독서 프로그램에서 독서지도 전문가들의 독서자료 선정에 대한 인식과 실태를 조사하고 분석하였다.
이와 같은 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
1. 노인 독서 프로그램에서 독서지도 전문가들의 독서자료 선정에 대한 인식은 어떠한가? 2. 노인 독서 프로그램에서 독서지도 전문가들의 독서자료 선정 실태는 어떠한가?
이상의 연구 내용을 수행하기 위해 서울과 인천, 경기도를 중심으로 활동하고 있는 61명의 독서지도 전문가들을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 독서지도 전문가들의 노인 독서자료에 대한 인식을 조사하고 실제로 노인 독서 프로그램에서 활용하는 독서자료 선정 실태에 대하여 조사하고 분석하였다. 연구를 통해 얻어진 결과를 정리하면 다음과 같다.
첫째, 노인 독서 프로그램에서 독서지도 전문가들은 독서자료를 선정할 때 노인의 흥미와 욕구를 제일 중요한 요소로 생각하고 있다. 독자가 자신의 흥미와 수준에 맞는 책을 읽을 때 읽기에 대한 흥미, 내적 동기, 자기효능감을 향상시키는 데 도움이 되기 때문이다. 둘째, 독서지도 전문가들은 노인들의 연령, 경험, 학력, 지위 등의 개인차와 특성을 파악하여 개인의 흥미와 욕구에 맞는 독서자료를 선정하는 것이 가장 어렵다고 인식하고 있다. 독서지도 전문가들이 다양한 노인 집단의 수준을 고려하여 독서자료를 선정하기에는 독서 프로그램이 다양하지 않고 세분화되어 있지 않기 때문에 중요한 요소에서 배제하고 있음을 의미한다. 셋째, 대부분의 독서지도 전문가들은 독서자료를 선정하는 기준을 가지고 있었고, 노인 독서자료 선정의 효율성을 높이기 위하여 독서지도 전문가들이 모여서 토론 후 선정하거나 독서교육 기관을 통한 교육과 노인 독서자료 관련 서적이나 정보를 통해 지식을 얻기 위해 노력하고 있다. 독서 전문기관에 소속되어 활동하는 경우에는 공동체 학습을 통해 정보를 교환한다. 넷째, 독서지도 전문가들은 주로 그림책과 우리나라 옛이야기를 가장 많이 독서자료로 선정하여 활용하고 있다. 노화로 인해 글자 크기나 글의 길이가 독서자료를 이해하는 데 많은 영향을 미치기 때문에 글의 길이가 길지 않고 그림으로 이해를 돕는 그림책을 주로 독서자료로 선정했고, 노인들이 살아온 환경과 유사하고 공감할 수 있는 내용이 많은 전래동화도 노인독서자료로 적합하여 선정되어 활용하고 있다. 다섯째, 대부분의 독서지도 전문가들은 노인 독서 프로그램에서 독서자료 선정의 중요성을 인식하고 있었다. 그래서 노인들의 특성이나 독서 프로그램의 목적, 상황에 맞는 독서자료를 선정하는 데 도움을 줄 수 있는 추천 노인 독서자료 목록을 제시하고 선정 이유와 활용방법에 대한 의견을 주었다.
주제어: 노인 독서프로그램, 노인 독서자료, 독서지도 전문가
This study investigated and analyzed the perception and the selection of reading materials by reading coaches in the elderly reading program
The research issues established to achieve this aim are as follows.
1. What is the perception of reading materials by reading coaches in the elderly reading program ? 2. What is the selection of reading materials by reading coaches in the elderly reading program?
It surveyed experts' perception of reading materials for the elderly and investigated and analyzed the status of selection of reading materials actually used in reading programs for the elderly. To carry out the above research, I conducted a survey to 61 reading guidance experts working in Seoul, Incheon and Gyeonggi Province. It surveyed experts' perception of reading materials for the elderly and investigated and analyzed the status of selection of reading materials actually used in reading programs for the elderly. First, in reading programs for the elderly, reading experts consider the interest and desire of the elderly as the most important factors in selecting reading materials. This is because it helps readers improve their interest in reading, inner motivation and self-efficiency when they read books that fit their interests and levels. Second, reading guidance expert recognize that it is most difficult to select reading materials which meet individual interests and desires by identifying personal differences and characteristics such as age, experience, educational background and status of the elderly. This suggests that reading guidance expert exclude the level of various elderly groups from important factors because they are not diverse and fragmented in order to select readings materials considering the different levels of older people. Third, most reading guidance experts had criteria for selecting reading materials. In order to increase the efficiency of selecting reading materials for senior citizens, reading experts gathered to select them after discussion or strive to acquire knowledge through books or information related to elder reading materials and education in institution of reading education. In case of working member of a professional reading institute, informations exchanged through community learning. Fourth, experts in reading guidance use picture books and old stories of our country as the most reading materials Because of aging, the size of letters and length of writing have a great influence on understanding reading materials, picture books which does not have a long writing and he에 understavd with pictures were selected mainly as reading materials, and folk tales, which are similar to the environment where the elderly lived and have a lot of empathic content, were selected and used as reading materials for senior citizens. Fifth, most reading experts recognized the importance of selecting reading materials in elderly reading programs. Therefore, they presented a list of recommended elderly reading materials which could help select reading materials that fit the characteristics of elderly people, the purpose of reading programs, and state and told on the reasons for selection and opinion how to use them.
본 연구는 노인 독서 프로그램에서 독서지도 전문가들의 독서자료 선정에 대한 인식과 실태를 조사하고 분석하였다.
이와 같은 목적을 달성하기 위하여 설정한 연구 문제는 다음과 같다.
1. 노인 독서 프로그램에서 독서지도 전문가들의 독서자료 선정에 대한 인식은 어떠한가? 2. 노인 독서 프로그램에서 독서지도 전문가들의 독서자료 선정 실태는 어떠한가?
이상의 연구 내용을 수행하기 위해 서울과 인천, 경기도를 중심으로 활동하고 있는 61명의 독서지도 전문가들을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 독서지도 전문가들의 노인 독서자료에 대한 인식을 조사하고 실제로 노인 독서 프로그램에서 활용하는 독서자료 선정 실태에 대하여 조사하고 분석하였다. 연구를 통해 얻어진 결과를 정리하면 다음과 같다.
첫째, 노인 독서 프로그램에서 독서지도 전문가들은 독서자료를 선정할 때 노인의 흥미와 욕구를 제일 중요한 요소로 생각하고 있다. 독자가 자신의 흥미와 수준에 맞는 책을 읽을 때 읽기에 대한 흥미, 내적 동기, 자기효능감을 향상시키는 데 도움이 되기 때문이다. 둘째, 독서지도 전문가들은 노인들의 연령, 경험, 학력, 지위 등의 개인차와 특성을 파악하여 개인의 흥미와 욕구에 맞는 독서자료를 선정하는 것이 가장 어렵다고 인식하고 있다. 독서지도 전문가들이 다양한 노인 집단의 수준을 고려하여 독서자료를 선정하기에는 독서 프로그램이 다양하지 않고 세분화되어 있지 않기 때문에 중요한 요소에서 배제하고 있음을 의미한다. 셋째, 대부분의 독서지도 전문가들은 독서자료를 선정하는 기준을 가지고 있었고, 노인 독서자료 선정의 효율성을 높이기 위하여 독서지도 전문가들이 모여서 토론 후 선정하거나 독서교육 기관을 통한 교육과 노인 독서자료 관련 서적이나 정보를 통해 지식을 얻기 위해 노력하고 있다. 독서 전문기관에 소속되어 활동하는 경우에는 공동체 학습을 통해 정보를 교환한다. 넷째, 독서지도 전문가들은 주로 그림책과 우리나라 옛이야기를 가장 많이 독서자료로 선정하여 활용하고 있다. 노화로 인해 글자 크기나 글의 길이가 독서자료를 이해하는 데 많은 영향을 미치기 때문에 글의 길이가 길지 않고 그림으로 이해를 돕는 그림책을 주로 독서자료로 선정했고, 노인들이 살아온 환경과 유사하고 공감할 수 있는 내용이 많은 전래동화도 노인독서자료로 적합하여 선정되어 활용하고 있다. 다섯째, 대부분의 독서지도 전문가들은 노인 독서 프로그램에서 독서자료 선정의 중요성을 인식하고 있었다. 그래서 노인들의 특성이나 독서 프로그램의 목적, 상황에 맞는 독서자료를 선정하는 데 도움을 줄 수 있는 추천 노인 독서자료 목록을 제시하고 선정 이유와 활용방법에 대한 의견을 주었다.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.