본 연구는 한국어 문화 교육용 신어 목록을 선정한 후 문화적 범주를 정하여 주제별로 신어를 분류하고, 이에 나타나는 문화적 특성을 분석하여 한국의 현대 문화 교육을 위한 기초적 자료로 활용될 수 있도록 하는 데 그 목적이 있다. 먼저 제1장에서는 연구의 목적 및 필요성을 정리하고 선행 연구를 검토하여 신어 관련 연구의 흐름을 살펴보았다. 이를 통하여 한국어 교육에 있어서 신어가 갖는 교육적 가치와 한국어 교육용 신어 선정의 필요성을 검토하였다. 이에 한국어 교육용 신어를 선정하고 문화 주제의 영역별로 신어를 분류하여 신어에 나타난 한국 현대 문화적 특성을 살펴볼 것임을 밝혔다. 제2장에서는 본격적인 연구에 앞서 이론적 배경을 정리하였다. 선행 연구를 통해 한국어 교육용 신어의 개념과 범위 및 신어의 특징을 정립하였다. 신어의 범위와 관련하여서는 신어와 인접한 어휘 개념과의 관계를 살펴봄으로써 어디까지를 신어로 볼 것인지 설정하였다. 제3장에서는 선행 연구에서 설정한 신어 선정 기준을 참고하여, 총 5가지의 선정 기준을 마련하고 신어 선정 방법 및 절차를 제시하였다. 2010년부터 2017년까지의 국립국어원의 신어자료집을 1차 자료로 삼고 이를 바탕으로 ...
본 연구는 한국어 문화 교육용 신어 목록을 선정한 후 문화적 범주를 정하여 주제별로 신어를 분류하고, 이에 나타나는 문화적 특성을 분석하여 한국의 현대 문화 교육을 위한 기초적 자료로 활용될 수 있도록 하는 데 그 목적이 있다. 먼저 제1장에서는 연구의 목적 및 필요성을 정리하고 선행 연구를 검토하여 신어 관련 연구의 흐름을 살펴보았다. 이를 통하여 한국어 교육에 있어서 신어가 갖는 교육적 가치와 한국어 교육용 신어 선정의 필요성을 검토하였다. 이에 한국어 교육용 신어를 선정하고 문화 주제의 영역별로 신어를 분류하여 신어에 나타난 한국 현대 문화적 특성을 살펴볼 것임을 밝혔다. 제2장에서는 본격적인 연구에 앞서 이론적 배경을 정리하였다. 선행 연구를 통해 한국어 교육용 신어의 개념과 범위 및 신어의 특징을 정립하였다. 신어의 범위와 관련하여서는 신어와 인접한 어휘 개념과의 관계를 살펴봄으로써 어디까지를 신어로 볼 것인지 설정하였다. 제3장에서는 선행 연구에서 설정한 신어 선정 기준을 참고하여, 총 5가지의 선정 기준을 마련하고 신어 선정 방법 및 절차를 제시하였다. 2010년부터 2017년까지의 국립국어원의 신어자료집을 1차 자료로 삼고 이를 바탕으로 포털 사이트 구글 검색을 통해 신어의 현재 사용 여부, 빈도 및 지속성을 조사하여 신어 목록을 선정하였다. 이후 사전 등재 여부와 교육적 적합성 여부를 기준으로 최종 신어 목록을 선정하였다. 제4장에서는 문화 교육을 위한 주제 목록을 선정하고 제3장에서 선정하였던 신어를 주제별로 분류하였다. 「국제 통용 한국어 교육 표준 모형(4단계)」의 문화 범주를 문화 교육을 위한 주제로 선정하였으며, 주제별 분류 시 신어 분류의 일관성을 갖추기 위하여 신어 자료집에 제시된 신어의 의미와 용례 및 문화적 배경을 신어 분류의 핵심 기준으로 삼았다. 그 결과 ‘언어생활’, ‘정서’, ‘정보 통신’, ‘외모’, ‘여가생활’, ‘영화·드라마’ 주제에 분류된 신어가 주제별 목록 중 높은 비중으로 나타났다. 이를 통해 신어가 사회 발달 뿐 아니라 사람들의 변화하는 관심사 또한 반영한다는 것을 확인하였다. 이후에는 주제별 한국어 신어 목록에 드러나는 현대 한국 문화 특징을 분석하였다. ‘나홀로 라이프’, ‘디지털 시대’, ‘삶에 대한 가치관의 변화’ 등 한국 사회에서 이슈가 되는 문화적 내용들을 자세하게 살펴보았다. 제5장에서는 논의의 결과를 요약하고 연구의 의의와 한계점에 대해 정리하였다. 본 연구는 문화 주제별로 신어를 분류하고 신어를 통해 드러난 한국 현대 문화 현상을 분석함으로써 현대 문화 교육 및 교육자료 개발에 효율적으로 신어를 활용할 수 있도록 그 기초 자료를 제시하였다는 데 의의가 있다. 그러나 사회 문화 현상은 복잡한 양상을 띠므로 본 연구에서 선정한 문화 교육관련 주제나 이에 따른 신어의 주제 분류가 절대적이라고 하기 어렵다. 이는 ‘의미’가 본질적으로 주관적 속성을 띄어 발생하는 의미 및 주제 분석에 근원적으로 내포되는 한계라 할 수 있다. 또, 문화 주제별로 분류한 신어 목록을 실제적인 교수·학습 현장에서 활용하여 검증하지 못했다는 점이 한계로 남는다. 향후 연구에서 문화 교육에 있어서 신어가 갖는 활용 효과를 한국어 교사들을 통해 실제적으로 검증하는 연구가 진행되기를 기대하는 바이다.
본 연구는 한국어 문화 교육용 신어 목록을 선정한 후 문화적 범주를 정하여 주제별로 신어를 분류하고, 이에 나타나는 문화적 특성을 분석하여 한국의 현대 문화 교육을 위한 기초적 자료로 활용될 수 있도록 하는 데 그 목적이 있다. 먼저 제1장에서는 연구의 목적 및 필요성을 정리하고 선행 연구를 검토하여 신어 관련 연구의 흐름을 살펴보았다. 이를 통하여 한국어 교육에 있어서 신어가 갖는 교육적 가치와 한국어 교육용 신어 선정의 필요성을 검토하였다. 이에 한국어 교육용 신어를 선정하고 문화 주제의 영역별로 신어를 분류하여 신어에 나타난 한국 현대 문화적 특성을 살펴볼 것임을 밝혔다. 제2장에서는 본격적인 연구에 앞서 이론적 배경을 정리하였다. 선행 연구를 통해 한국어 교육용 신어의 개념과 범위 및 신어의 특징을 정립하였다. 신어의 범위와 관련하여서는 신어와 인접한 어휘 개념과의 관계를 살펴봄으로써 어디까지를 신어로 볼 것인지 설정하였다. 제3장에서는 선행 연구에서 설정한 신어 선정 기준을 참고하여, 총 5가지의 선정 기준을 마련하고 신어 선정 방법 및 절차를 제시하였다. 2010년부터 2017년까지의 국립국어원의 신어자료집을 1차 자료로 삼고 이를 바탕으로 포털 사이트 구글 검색을 통해 신어의 현재 사용 여부, 빈도 및 지속성을 조사하여 신어 목록을 선정하였다. 이후 사전 등재 여부와 교육적 적합성 여부를 기준으로 최종 신어 목록을 선정하였다. 제4장에서는 문화 교육을 위한 주제 목록을 선정하고 제3장에서 선정하였던 신어를 주제별로 분류하였다. 「국제 통용 한국어 교육 표준 모형(4단계)」의 문화 범주를 문화 교육을 위한 주제로 선정하였으며, 주제별 분류 시 신어 분류의 일관성을 갖추기 위하여 신어 자료집에 제시된 신어의 의미와 용례 및 문화적 배경을 신어 분류의 핵심 기준으로 삼았다. 그 결과 ‘언어생활’, ‘정서’, ‘정보 통신’, ‘외모’, ‘여가생활’, ‘영화·드라마’ 주제에 분류된 신어가 주제별 목록 중 높은 비중으로 나타났다. 이를 통해 신어가 사회 발달 뿐 아니라 사람들의 변화하는 관심사 또한 반영한다는 것을 확인하였다. 이후에는 주제별 한국어 신어 목록에 드러나는 현대 한국 문화 특징을 분석하였다. ‘나홀로 라이프’, ‘디지털 시대’, ‘삶에 대한 가치관의 변화’ 등 한국 사회에서 이슈가 되는 문화적 내용들을 자세하게 살펴보았다. 제5장에서는 논의의 결과를 요약하고 연구의 의의와 한계점에 대해 정리하였다. 본 연구는 문화 주제별로 신어를 분류하고 신어를 통해 드러난 한국 현대 문화 현상을 분석함으로써 현대 문화 교육 및 교육자료 개발에 효율적으로 신어를 활용할 수 있도록 그 기초 자료를 제시하였다는 데 의의가 있다. 그러나 사회 문화 현상은 복잡한 양상을 띠므로 본 연구에서 선정한 문화 교육관련 주제나 이에 따른 신어의 주제 분류가 절대적이라고 하기 어렵다. 이는 ‘의미’가 본질적으로 주관적 속성을 띄어 발생하는 의미 및 주제 분석에 근원적으로 내포되는 한계라 할 수 있다. 또, 문화 주제별로 분류한 신어 목록을 실제적인 교수·학습 현장에서 활용하여 검증하지 못했다는 점이 한계로 남는다. 향후 연구에서 문화 교육에 있어서 신어가 갖는 활용 효과를 한국어 교사들을 통해 실제적으로 검증하는 연구가 진행되기를 기대하는 바이다.
The purpose of this study is to select neologism for Korean culture education, then to categorize the new words by subject and analyze the cultural characteristics that appear. The study aims to suggest a list of the new words and the cultural characteristics as basic materials for modern cultur...
The purpose of this study is to select neologism for Korean culture education, then to categorize the new words by subject and analyze the cultural characteristics that appear. The study aims to suggest a list of the new words and the cultural characteristics as basic materials for modern cultural education in Korea. In chapter 1, the purpose, necessity and subject of the study are defined. The advanced study is reviewed to organize the trend of studies. Through theses, the educational value of neologism in Korean language education and the necessity of selecting neologism was verified. It revealed it will select neologism for Korean education, categorize the list of neologism by subjects and confirm to examine the cultural characteristics in Korean modern culture through keyword of neologism. In Chapter 2, before full-fledged research, the theoretical background was outlined. It established the concept, scope and characteristics of neologism through previous studies. With regard to the scope of neologism, it set the extent to which the new word is through reviewing the relationship between the new word and the adjacent vocabulary concepts. In Chapter 3, a total of five criteria for selecting new words was prepared, referring to the criteria for selecting neologism set in the preceding study. In addition, methods and procedures for selecting new words were presented. Based on the standard, neologism database published from 2010 to 2017 by National Institute of the Korean Language as basic material, the study investigated neologism by using Google Search to investigate the current use, frequency, and persistence of the neologism. Also, after classifying by its frequency and persistency, it selected final neologism vocabulary lists by considering whether they are currently listed in the dictionary and educational suitability. In Chapter 4, selected a list of subjects for cultural education and classified the new words that were selected in chapter 3 by subject. Based on the lists of neologism by category, the modern Korean cultural phenomenon was analyzed. In chapter 5, the result of discussion was summarized and settled the meanings and limitations of the study. The significance of this study can be settled by classifying neologism by subjects, and analyzing the Korean modern cultural phenomenon through neologism, it provided fundamental data to enable efficient utilization of neologism for developing cultural education material and actual teaching. However, as it subjects conducted verification on actual field of education, there are limits to the study conclusion. It is hoped that future research will be conducted to verify the practical use of the new language in cultural education through Korean language teachers.
The purpose of this study is to select neologism for Korean culture education, then to categorize the new words by subject and analyze the cultural characteristics that appear. The study aims to suggest a list of the new words and the cultural characteristics as basic materials for modern cultural education in Korea. In chapter 1, the purpose, necessity and subject of the study are defined. The advanced study is reviewed to organize the trend of studies. Through theses, the educational value of neologism in Korean language education and the necessity of selecting neologism was verified. It revealed it will select neologism for Korean education, categorize the list of neologism by subjects and confirm to examine the cultural characteristics in Korean modern culture through keyword of neologism. In Chapter 2, before full-fledged research, the theoretical background was outlined. It established the concept, scope and characteristics of neologism through previous studies. With regard to the scope of neologism, it set the extent to which the new word is through reviewing the relationship between the new word and the adjacent vocabulary concepts. In Chapter 3, a total of five criteria for selecting new words was prepared, referring to the criteria for selecting neologism set in the preceding study. In addition, methods and procedures for selecting new words were presented. Based on the standard, neologism database published from 2010 to 2017 by National Institute of the Korean Language as basic material, the study investigated neologism by using Google Search to investigate the current use, frequency, and persistence of the neologism. Also, after classifying by its frequency and persistency, it selected final neologism vocabulary lists by considering whether they are currently listed in the dictionary and educational suitability. In Chapter 4, selected a list of subjects for cultural education and classified the new words that were selected in chapter 3 by subject. Based on the lists of neologism by category, the modern Korean cultural phenomenon was analyzed. In chapter 5, the result of discussion was summarized and settled the meanings and limitations of the study. The significance of this study can be settled by classifying neologism by subjects, and analyzing the Korean modern cultural phenomenon through neologism, it provided fundamental data to enable efficient utilization of neologism for developing cultural education material and actual teaching. However, as it subjects conducted verification on actual field of education, there are limits to the study conclusion. It is hoped that future research will be conducted to verify the practical use of the new language in cultural education through Korean language teachers.
주제어
#신어 한국어 교육용 신어 선정 주제별 한국어 신어 신어 교육 문화 교육 Neologism selecting neologism for Korean education Korean neologism by subject neologism education cultural education
학위논문 정보
저자
오윤정
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
국어국문학과
지도교수
원미진
발행연도
2019
총페이지
vi, 93 p.
키워드
신어 한국어 교육용 신어 선정 주제별 한국어 신어 신어 교육 문화 교육 Neologism selecting neologism for Korean education Korean neologism by subject neologism education cultural education
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.