본 연구는 탈북중학생의 직업인식 향상과 현실적인 직업이미지 형성을 돕기 위한 진로교육 프로그램을 개발하여 그 효과를 검증하는 것에 목적을 두었다. 프로그램의 효과검증을 위한 연구대상은 경기도 지역에 위치한 탈북청소년을 위한 특성화학교인 H중학교에 재학 중인 1, 2학년(만14~만18세) 학생 18명(남학생 10명, 여학생 8명)으로 단일집단 사전·사후 설계로 프로그램의 효과를 검증하였다. 탈북중학생을 위한 진로교육 프로그램의 개발은 요구분석 및 선행연구 고찰, 이론적 연구모형 구축, 프로그램의 구성, 예비 연구와 수정·보완의 4단계로 이루어졌다. 본 연구에서는 탈북중학생의 진로관련 핵심문제를 객관적인 직업정보 부족, 비현실적인 ...
본 연구는 탈북중학생의 직업인식 향상과 현실적인 직업이미지 형성을 돕기 위한 진로교육 프로그램을 개발하여 그 효과를 검증하는 것에 목적을 두었다. 프로그램의 효과검증을 위한 연구대상은 경기도 지역에 위치한 탈북청소년을 위한 특성화학교인 H중학교에 재학 중인 1, 2학년(만14~만18세) 학생 18명(남학생 10명, 여학생 8명)으로 단일집단 사전·사후 설계로 프로그램의 효과를 검증하였다. 탈북중학생을 위한 진로교육 프로그램의 개발은 요구분석 및 선행연구 고찰, 이론적 연구모형 구축, 프로그램의 구성, 예비 연구와 수정·보완의 4단계로 이루어졌다. 본 연구에서는 탈북중학생의 진로관련 핵심문제를 객관적인 직업정보 부족, 비현실적인 자기효능감, 학습능력과 인지발달 수준에 맞지 않는 진로교육으로 설정하고 직업정보탐색 활동 중심의 진로교육 프로그램을 개발하였다. 탈북중학생의 흥미를 고려하여 인터넷을 통한 직업탐색활동과 기능적 직업체험활동을 주로 활용하였으며, 탈북중학생의 학습수준을 고려하여 다양한 영역보다는 직업정보탐색이라는 한정된 영역에 집중하였다. 또한 탈북중학생의 학습과 언어능력의 개인차를 고려하여 학습능력과 언어능력에 맞게 개별과제를 제공하여 자기 효능감을 높이고 중도에 탈락하는 참가자가 없도록 하였다. 개발된 프로그램은 H중학교 진로교과실에서 평일 오전 정규 진로수업 시간 동안에 일주일 간격으로 총 12회기로 실시되었다. 프로그램의 진행은 10년간 탈북청소년 교육 경험을 가진 본 연구자가 주진행자가 되어 실시하였다. 프로그램의 효과 측정은 프로그램 실시 전과 직후 두 차례 이루어졌는데 직업인식 향상 정도와 직업이미지 변화정도를 살펴보기 위해서 사전조사를 통해 65개의 직업목록을 추출하고 추출된 직업목록으로 프로그램 실시 전후 직업인식과 직업이미지의 변화를 측정하였다. 직업인식은 직업의 직무내용과 직업의 경로정보로 나누어 측정하였고, 직업이미지는 직업의 성역할 유형과 직업의 지위수준으로 나누어 측정하였다. 수집된 자료는 SPSS 25.0을 사용하여 분석하였으며, 기술통계와 대응표본 t검증을 활용하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 탈북중학생을 위한 진로교육 프로그램은 탈북중학생의 직업인식(직업의 직무내용, 직업의 경로정보)을 향상시키는데 효과가 있었다. 둘째, 탈북중학생을 위한 진로교육 프로그램은 탈북중학생의 직업이미지(직업의 성역할 유형, 직업의 지위수준)를 전체적으로 변화 시키는 데에는 효과가 없었다. 그러나 일부 직업에 대한 직업이미지는 현실의 직업세계와 보다 근접한 방향으로 변화되었다.
본 연구는 탈북중학생의 직업인식 향상과 현실적인 직업이미지 형성을 돕기 위한 진로교육 프로그램을 개발하여 그 효과를 검증하는 것에 목적을 두었다. 프로그램의 효과검증을 위한 연구대상은 경기도 지역에 위치한 탈북청소년을 위한 특성화학교인 H중학교에 재학 중인 1, 2학년(만14~만18세) 학생 18명(남학생 10명, 여학생 8명)으로 단일집단 사전·사후 설계로 프로그램의 효과를 검증하였다. 탈북중학생을 위한 진로교육 프로그램의 개발은 요구분석 및 선행연구 고찰, 이론적 연구모형 구축, 프로그램의 구성, 예비 연구와 수정·보완의 4단계로 이루어졌다. 본 연구에서는 탈북중학생의 진로관련 핵심문제를 객관적인 직업정보 부족, 비현실적인 자기효능감, 학습능력과 인지발달 수준에 맞지 않는 진로교육으로 설정하고 직업정보탐색 활동 중심의 진로교육 프로그램을 개발하였다. 탈북중학생의 흥미를 고려하여 인터넷을 통한 직업탐색활동과 기능적 직업체험활동을 주로 활용하였으며, 탈북중학생의 학습수준을 고려하여 다양한 영역보다는 직업정보탐색이라는 한정된 영역에 집중하였다. 또한 탈북중학생의 학습과 언어능력의 개인차를 고려하여 학습능력과 언어능력에 맞게 개별과제를 제공하여 자기 효능감을 높이고 중도에 탈락하는 참가자가 없도록 하였다. 개발된 프로그램은 H중학교 진로교과실에서 평일 오전 정규 진로수업 시간 동안에 일주일 간격으로 총 12회기로 실시되었다. 프로그램의 진행은 10년간 탈북청소년 교육 경험을 가진 본 연구자가 주진행자가 되어 실시하였다. 프로그램의 효과 측정은 프로그램 실시 전과 직후 두 차례 이루어졌는데 직업인식 향상 정도와 직업이미지 변화정도를 살펴보기 위해서 사전조사를 통해 65개의 직업목록을 추출하고 추출된 직업목록으로 프로그램 실시 전후 직업인식과 직업이미지의 변화를 측정하였다. 직업인식은 직업의 직무내용과 직업의 경로정보로 나누어 측정하였고, 직업이미지는 직업의 성역할 유형과 직업의 지위수준으로 나누어 측정하였다. 수집된 자료는 SPSS 25.0을 사용하여 분석하였으며, 기술통계와 대응표본 t검증을 활용하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 탈북중학생을 위한 진로교육 프로그램은 탈북중학생의 직업인식(직업의 직무내용, 직업의 경로정보)을 향상시키는데 효과가 있었다. 둘째, 탈북중학생을 위한 진로교육 프로그램은 탈북중학생의 직업이미지(직업의 성역할 유형, 직업의 지위수준)를 전체적으로 변화 시키는 데에는 효과가 없었다. 그러나 일부 직업에 대한 직업이미지는 현실의 직업세계와 보다 근접한 방향으로 변화되었다.
This study focused on developing an effective career education program targeting middle-school students of North Korean defectors. Using one-group pretest-posttest design, it further examined the effect of the program on the enhancement of their understanding about occupational information and f...
This study focused on developing an effective career education program targeting middle-school students of North Korean defectors. Using one-group pretest-posttest design, it further examined the effect of the program on the enhancement of their understanding about occupational information and forming more realistic occupation-related images. The total participants were 18 (8 female, 10 male) seventh and eighth graders (aged from 14 to 18 years) at H middle-school specialized for the children of North Korean expatriates, located in Kyunggi province. The career education program was developed in four steps:(1) Analysis of demand and review of precedent literature; (2) Theoretical study-model building; (3) Program organization; (4) Preliminary study, supplement and revision. In this program, defining key limitations of other career-empowering programs as a lack of objective vocational information, unrealistic self-efficacy, and the experience of participating in career education program, unmatching level of learning ability and cognitive development in the students, the researcher developed various activities to supplement these limitations. In consideration of the students’ interests, it employed internet and occupational work-experience activities. Also, based on their level of learning ability, it centered on only the area of exploring occupational information. It, further, took an account of individual student’s differences in learning and language ability and provided individually-suited tasks in order to enhance his/her self-efficacy and prevent any halfway dropouts. The developed program consisted of 12 sessions and each session was carried out in one-week interval during the career education class at H middle school. The program was mainly proceeded by the researcher of this study who has been working as a counselor for North Korean expatriate teenagers for the past 10 years. The effectiveness of the program was tested in prior and post the actual implementation of the program on the degree of how their understanding of occupational information and images increased. Through the prior test, a list of 65 occupations was selected and used to assess the students’ perception of occupational information and images. The perception of occupational information was measured by the students’ understanding about duties and responsibilities and career-path-information fit for each occupation in the list. The occupational image was measured by the students’ gender-role types and the social status of the occupations. The collected data was analyzed by descriptive statistics and t-test, using SPSS 25.0. The results were as follows: First, the present career education program was significantly effective in enhancing the students’ understanding about their occupational information (duties and responsibilities, and career-path-information of occupations) in the students. The increase was more evident among the eighth graders than among the seventh graders. Secondly, the present career education program was not significantly effective in changing general occupational images(the gender-role types and the social status of the occupations) in the students. However, in regard to several occupations, their unrealistic occupational images were transformed into more realistic ones.
This study focused on developing an effective career education program targeting middle-school students of North Korean defectors. Using one-group pretest-posttest design, it further examined the effect of the program on the enhancement of their understanding about occupational information and forming more realistic occupation-related images. The total participants were 18 (8 female, 10 male) seventh and eighth graders (aged from 14 to 18 years) at H middle-school specialized for the children of North Korean expatriates, located in Kyunggi province. The career education program was developed in four steps:(1) Analysis of demand and review of precedent literature; (2) Theoretical study-model building; (3) Program organization; (4) Preliminary study, supplement and revision. In this program, defining key limitations of other career-empowering programs as a lack of objective vocational information, unrealistic self-efficacy, and the experience of participating in career education program, unmatching level of learning ability and cognitive development in the students, the researcher developed various activities to supplement these limitations. In consideration of the students’ interests, it employed internet and occupational work-experience activities. Also, based on their level of learning ability, it centered on only the area of exploring occupational information. It, further, took an account of individual student’s differences in learning and language ability and provided individually-suited tasks in order to enhance his/her self-efficacy and prevent any halfway dropouts. The developed program consisted of 12 sessions and each session was carried out in one-week interval during the career education class at H middle school. The program was mainly proceeded by the researcher of this study who has been working as a counselor for North Korean expatriate teenagers for the past 10 years. The effectiveness of the program was tested in prior and post the actual implementation of the program on the degree of how their understanding of occupational information and images increased. Through the prior test, a list of 65 occupations was selected and used to assess the students’ perception of occupational information and images. The perception of occupational information was measured by the students’ understanding about duties and responsibilities and career-path-information fit for each occupation in the list. The occupational image was measured by the students’ gender-role types and the social status of the occupations. The collected data was analyzed by descriptive statistics and t-test, using SPSS 25.0. The results were as follows: First, the present career education program was significantly effective in enhancing the students’ understanding about their occupational information (duties and responsibilities, and career-path-information of occupations) in the students. The increase was more evident among the eighth graders than among the seventh graders. Secondly, the present career education program was not significantly effective in changing general occupational images(the gender-role types and the social status of the occupations) in the students. However, in regard to several occupations, their unrealistic occupational images were transformed into more realistic ones.
주제어
#탈북중학생 진로교육프로그램 직업인식 직업이미지 Middle-school students of North Korean defectors career educational program understanding of occupational information occupational images
학위논문 정보
저자
박세훈
학위수여기관
연세대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
아동·가족학과
지도교수
박경자
발행연도
2019
총페이지
vii, 133 p.
키워드
탈북중학생 진로교육프로그램 직업인식 직업이미지 Middle-school students of North Korean defectors career educational program understanding of occupational information occupational images
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.