본고는 한국어를 모어로 하는 아동(16-48개월까지)의 자연스러운 발화를 3년간 매주 평균 1시간 정도 녹음하면서 관찰하고 이를 전사한 자료에 기초하여 문법 발달 과정을 자세히 기술하였다. 한 단어로 발화하는 시기부터 접속문을 구사하는 시기까지 나타난 어휘, 조사, 어미를 구분하여 기술하고, 문장 구조를 확인한 후 다음의 몇 가지를 밝혔다.
첫째, 어휘는 구문 발달을 견인한다. 의존 명사는 내포문 형성과 관계한다. 접속 부사는 연결어미 발달의 지표가 된다. 양태 부사는 양태의 발달과 문장 호응과 관계한다. 시간부사는 시제...
본고는 한국어를 모어로 하는 아동(16-48개월까지)의 자연스러운 발화를 3년간 매주 평균 1시간 정도 녹음하면서 관찰하고 이를 전사한 자료에 기초하여 문법 발달 과정을 자세히 기술하였다. 한 단어로 발화하는 시기부터 접속문을 구사하는 시기까지 나타난 어휘, 조사, 어미를 구분하여 기술하고, 문장 구조를 확인한 후 다음의 몇 가지를 밝혔다.
첫째, 어휘는 구문 발달을 견인한다. 의존 명사는 내포문 형성과 관계한다. 접속 부사는 연결어미 발달의 지표가 된다. 양태 부사는 양태의 발달과 문장 호응과 관계한다. 시간부사는 시제의 발달과 관련성이 있다. 대명사는 의문문의 발달과 관련되어 있다. 동사와 형용사는 서술어의 자릿수와 관계를 맺기 때문에 문장 구조와 상관관계를 갖는다.
둘째, 조사는 문장 구조의 발달과 연관성이 있다. 구조격조사는 어순과 문장의 확대와 관련성이 있어서 목적격 조사가 문장에 실현되는 시기가 단문의 완성시기가 된다. 부사격 조사는 일찍부터 의미적 연관성을 바탕으로 발달한다. 접속 조사는 접속문의 발달과 관련이 있다. 보조사의 발달은 부사격 조사의 발달과 의미적으로 관련성이 있다.
셋째, 어미는 문장 구조의 발달과 관련이 있다. 종결어미의 발달은 문장 유형의 발달과 맞닿아 있다. 전성어미의 발달은 문장에 내포문이 형성되는 것과 관계한다. 대등적 연결어미의 발달은 접속문을 형성하는 데에 기여한다. 선어말어미는 높임법, 상, 시제, 양태와 관계하면서 발달한다.
넷째, 어휘, 조사, 어미, 문장 구조의 발달 패턴에 규칙성이 있다. 어휘는 의미를 세분화하면서 발달하고, 조사는 의미와 문장 구조가 함께 상관성을 맺으면서 발달한다. 어미는 ‘시간적 구성> 역시간적 구성> 동시간적 구성’으로 발달하는 규칙성이 나타났다. 문장을 구성할 때에 의존적인 부분이 먼저 발달하고, 독립적인 부분은 비교적 늦게 발달하는 패턴이 규칙적으로 나타났는데, 이것은 문장을 확대하는 기본 원리가 된다.
본고는 한국어를 모어로 하는 아동(16-48개월까지)의 자연스러운 발화를 3년간 매주 평균 1시간 정도 녹음하면서 관찰하고 이를 전사한 자료에 기초하여 문법 발달 과정을 자세히 기술하였다. 한 단어로 발화하는 시기부터 접속문을 구사하는 시기까지 나타난 어휘, 조사, 어미를 구분하여 기술하고, 문장 구조를 확인한 후 다음의 몇 가지를 밝혔다.
첫째, 어휘는 구문 발달을 견인한다. 의존 명사는 내포문 형성과 관계한다. 접속 부사는 연결어미 발달의 지표가 된다. 양태 부사는 양태의 발달과 문장 호응과 관계한다. 시간부사는 시제의 발달과 관련성이 있다. 대명사는 의문문의 발달과 관련되어 있다. 동사와 형용사는 서술어의 자릿수와 관계를 맺기 때문에 문장 구조와 상관관계를 갖는다.
둘째, 조사는 문장 구조의 발달과 연관성이 있다. 구조격조사는 어순과 문장의 확대와 관련성이 있어서 목적격 조사가 문장에 실현되는 시기가 단문의 완성시기가 된다. 부사격 조사는 일찍부터 의미적 연관성을 바탕으로 발달한다. 접속 조사는 접속문의 발달과 관련이 있다. 보조사의 발달은 부사격 조사의 발달과 의미적으로 관련성이 있다.
셋째, 어미는 문장 구조의 발달과 관련이 있다. 종결어미의 발달은 문장 유형의 발달과 맞닿아 있다. 전성어미의 발달은 문장에 내포문이 형성되는 것과 관계한다. 대등적 연결어미의 발달은 접속문을 형성하는 데에 기여한다. 선어말어미는 높임법, 상, 시제, 양태와 관계하면서 발달한다.
넷째, 어휘, 조사, 어미, 문장 구조의 발달 패턴에 규칙성이 있다. 어휘는 의미를 세분화하면서 발달하고, 조사는 의미와 문장 구조가 함께 상관성을 맺으면서 발달한다. 어미는 ‘시간적 구성> 역시간적 구성> 동시간적 구성’으로 발달하는 규칙성이 나타났다. 문장을 구성할 때에 의존적인 부분이 먼저 발달하고, 독립적인 부분은 비교적 늦게 발달하는 패턴이 규칙적으로 나타났는데, 이것은 문장을 확대하는 기본 원리가 된다.
This manuscript described grammar development process based on the record of natural utterance of Korean-speaking child which held in averagely one hour per a week in three years. Vocabularies, postpositions and endings appeared from the time for speaking one word to the time for using conjunctive s...
This manuscript described grammar development process based on the record of natural utterance of Korean-speaking child which held in averagely one hour per a week in three years. Vocabularies, postpositions and endings appeared from the time for speaking one word to the time for using conjunctive sentence are classified. After the sentence structures are identified, following some details are revealed.
First, vocabulary carries syntactic development. Bound nouns are related to formation of embedded sentence. Conjunctive adverbs are the indicative of connective suffix development. Modal adverbs are related to development of modality and sentence response. Time adverbs are related to development of tense. Pronouns are related to development of interrogative sentence. Verbs and adjectives are correlated with sentence structure because these are related to place of predicates.
Second, postpositions are related to sentence structure development. The time that object case markers appear is completion of a simple sentence because structural case markers are related to word order and expansion of sentence. Adverb case markers develop early based on semantic association. Connective postpositions are related to conjunctive sentence development. Development of auxiliary particles is semantically related to development of adverb case markers.
Third, endings are related to sentence structure development. Development of final endings is related to development of sentence type. Development of function-converting endings is related to formation of embedded sentence. Development of subordinate endings contributes to formation of conjunctive sentence. Prefinal ending develops by relating with honorific, aspect, tense and modality.
Fourth, there is regularity in the pattern of development of vocabularies, postpositions, endings and sentence structures. Vocabularies develop by subdividing meanings and postpositions develop by correlation of meanings and sentence structures. Regularity of ending appeared to be ‘temporal composition> reverse-time composition> same time composition.’ When constructing a sentence, the independent part developed first and the independent part developed relatively late, which becomes the basic principle of expanding the sentence.
This manuscript described grammar development process based on the record of natural utterance of Korean-speaking child which held in averagely one hour per a week in three years. Vocabularies, postpositions and endings appeared from the time for speaking one word to the time for using conjunctive sentence are classified. After the sentence structures are identified, following some details are revealed.
First, vocabulary carries syntactic development. Bound nouns are related to formation of embedded sentence. Conjunctive adverbs are the indicative of connective suffix development. Modal adverbs are related to development of modality and sentence response. Time adverbs are related to development of tense. Pronouns are related to development of interrogative sentence. Verbs and adjectives are correlated with sentence structure because these are related to place of predicates.
Second, postpositions are related to sentence structure development. The time that object case markers appear is completion of a simple sentence because structural case markers are related to word order and expansion of sentence. Adverb case markers develop early based on semantic association. Connective postpositions are related to conjunctive sentence development. Development of auxiliary particles is semantically related to development of adverb case markers.
Third, endings are related to sentence structure development. Development of final endings is related to development of sentence type. Development of function-converting endings is related to formation of embedded sentence. Development of subordinate endings contributes to formation of conjunctive sentence. Prefinal ending develops by relating with honorific, aspect, tense and modality.
Fourth, there is regularity in the pattern of development of vocabularies, postpositions, endings and sentence structures. Vocabularies develop by subdividing meanings and postpositions develop by correlation of meanings and sentence structures. Regularity of ending appeared to be ‘temporal composition> reverse-time composition> same time composition.’ When constructing a sentence, the independent part developed first and the independent part developed relatively late, which becomes the basic principle of expanding the sentence.
주제어
#종단 연구 문법 발달 언어 습득 아동 문법
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.