본 연구는 기호학적 방법을 바탕으로 1996년 장원 감독한 <등궁서궁> , 2009년 루예 감독한 <춘풍 심취적 야만>에 중심을 중국 퀴어 영화에 드러내는 젠더표상과 그들의 함축적 이데올로기의미를 분석하였고 각각 시대에 미치는 사회적, 문화적 영향에 대하여 연구를 진행하였다.
연구결과, 1996년의 중국 퀴어 영화 <둥궁서궁>에서는 동성애의 젠더 표상은 '개방적''자유적'등 긍정적인 측면에서 표상되었고 '무성별주의''동성애 평권주의'등 긍정적인 저항적 이데올로기를 드러냈다. 또한 이성애 젠...
본 연구는 기호학적 방법을 바탕으로 1996년 장원 감독한 <등궁서궁> , 2009년 루예 감독한 <춘풍 심취적 야만>에 중심을 중국 퀴어 영화에 드러내는 젠더표상과 그들의 함축적 이데올로기의미를 분석하였고 각각 시대에 미치는 사회적, 문화적 영향에 대하여 연구를 진행하였다.
연구결과, 1996년의 중국 퀴어 영화 <둥궁서궁>에서는 동성애의 젠더 표상은 '개방적''자유적'등 긍정적인 측면에서 표상되었고 '무성별주의''동성애 평권주의'등 긍정적인 저항적 이데올로기를 드러냈다. 또한 이성애 젠더 표상은 '보수적''폭력적''강압적'등 부정적인 측면에서 '유교주의''동성애 포비아주의'등 지배적 이데올로기를 드러내었다. 2009년의 <춘풍 심취적 야만>에서는 '자유적''개방적''정상적'등 긍정적인 측면에서 일반인과 차이가 없는 동성애 젠더 표상을 통해서 '무성별주의''동성애 평권주의''결혼 제도 저항적'의 이데올로기를 표상하였고 '보수적''가정적'등 부정적인 측면에서 이성애의 '유교주의''이성애 헤게머니'등 지배적 이데올로기를 표상하였다. 또한 '이해''이성적'등 긍정적인 측면에서 '동성애 무관심한적'의 이성애 젠더 이데올로기를 표상하였다. 이러한 퀴어 영화의 발전함에 따라 대중들이 동성애와 같은 '성 소수자'에 혐오심리를 줄이고 무관심한 태도나 동성애 평권을 지지하는 변화로 긍정적인 영향을 볼 수 있다.
본 연구는 기호학적 방법을 바탕으로 1996년 장원 감독한 <등궁서궁> , 2009년 루예 감독한 <춘풍 심취적 야만>에 중심을 중국 퀴어 영화에 드러내는 젠더표상과 그들의 함축적 이데올로기의미를 분석하였고 각각 시대에 미치는 사회적, 문화적 영향에 대하여 연구를 진행하였다.
연구결과, 1996년의 중국 퀴어 영화 <둥궁서궁>에서는 동성애의 젠더 표상은 '개방적''자유적'등 긍정적인 측면에서 표상되었고 '무성별주의''동성애 평권주의'등 긍정적인 저항적 이데올로기를 드러냈다. 또한 이성애 젠더 표상은 '보수적''폭력적''강압적'등 부정적인 측면에서 '유교주의''동성애 포비아주의'등 지배적 이데올로기를 드러내었다. 2009년의 <춘풍 심취적 야만>에서는 '자유적''개방적''정상적'등 긍정적인 측면에서 일반인과 차이가 없는 동성애 젠더 표상을 통해서 '무성별주의''동성애 평권주의''결혼 제도 저항적'의 이데올로기를 표상하였고 '보수적''가정적'등 부정적인 측면에서 이성애의 '유교주의''이성애 헤게머니'등 지배적 이데올로기를 표상하였다. 또한 '이해''이성적'등 긍정적인 측면에서 '동성애 무관심한적'의 이성애 젠더 이데올로기를 표상하였다. 이러한 퀴어 영화의 발전함에 따라 대중들이 동성애와 같은 '성 소수자'에 혐오심리를 줄이고 무관심한 태도나 동성애 평권을 지지하는 변화로 긍정적인 영향을 볼 수 있다.
This study is based on semiotic analysis analyze the gender ideology expressed in Zhang Yuan’s in 1996 and Lou Ye’s in 2006. And the social and economic impacts of various eras have been studied.
In the research results, The positive symbal of homosexual gender in the 1996 Chinese queer film ...
This study is based on semiotic analysis analyze the gender ideology expressed in Zhang Yuan’s in 1996 and Lou Ye’s in 2006. And the social and economic impacts of various eras have been studied.
In the research results, The positive symbal of homosexual gender in the 1996 Chinese queer film is 'open' and 'free', shows homosexual aggression and non-sexist resistance ideology. Negative levels shows conservative violence, oppressive heterosexual gender performance, and highlighting the dominant ideology of Confucianism, homosexual terrorism, etc. The positive symbal of homosexual gender in the 2009 Chinese queer film is normal with ordinary person. From a positive level, it shows normal, open, free homosexuality, and It expresses homosexual aggression, no sexism, and an ideology against the traditional marriage system. From a negative level, it reflects a conservative, family heterosexual image and it shows the dominant ideology of Confucianism and heterosexual hegemony. But from a rational, compassionate positive level, it shows heterosexual gender ideology that is not caring for homosexuality. From the development of queer movies, the public’s fear of sexual minorities is gradually decreasing. And slowly see that the public never cares about the positive impact of supporting homosexuality.
This study is based on semiotic analysis analyze the gender ideology expressed in Zhang Yuan’s in 1996 and Lou Ye’s in 2006. And the social and economic impacts of various eras have been studied.
In the research results, The positive symbal of homosexual gender in the 1996 Chinese queer film is 'open' and 'free', shows homosexual aggression and non-sexist resistance ideology. Negative levels shows conservative violence, oppressive heterosexual gender performance, and highlighting the dominant ideology of Confucianism, homosexual terrorism, etc. The positive symbal of homosexual gender in the 2009 Chinese queer film is normal with ordinary person. From a positive level, it shows normal, open, free homosexuality, and It expresses homosexual aggression, no sexism, and an ideology against the traditional marriage system. From a negative level, it reflects a conservative, family heterosexual image and it shows the dominant ideology of Confucianism and heterosexual hegemony. But from a rational, compassionate positive level, it shows heterosexual gender ideology that is not caring for homosexuality. From the development of queer movies, the public’s fear of sexual minorities is gradually decreasing. And slowly see that the public never cares about the positive impact of supporting homosexuality.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.