본 논문은 국내 소재 대학교에 재학 중인 45명 중국인 한국어 학습자를 대상으로 TOPIKⅡ 듣기 영역에 나타난 함축표현의 이해 능력을 측정하고, 한국어교육에서의 함축 교육의 필요성에 대해 제언을 시도하는 데에 목적이 있다. 1장에서는 연구의 목적과 필요성, 그리고 ‘함축’이나 ‘함축 교육’과 관련된 선행 연구를 검토하였다. 2장에서는 함축의 이론적 배경 즉, Grice의 대화 함축 이론, 함축과 간접화행의 관계를 논의하였다. 3장에서는 본 연구에서 취한 실험 절차 및 방법을 제시하였다. 중국인 학습자 45명을 대상으로 하여, TOPIKⅡ 듣기 영역에 나타난 함축이 있는 문항과 없는 문항을 유형별로 각각 2개씩을 선별하여 실험 문항으로 만들어 실험을 실시하였다. 집단 간의 차이를 비교하기 위하여 수집한 답안을 ...
본 논문은 국내 소재 대학교에 재학 중인 45명 중국인 한국어 학습자를 대상으로 TOPIKⅡ 듣기 영역에 나타난 함축표현의 이해 능력을 측정하고, 한국어교육에서의 함축 교육의 필요성에 대해 제언을 시도하는 데에 목적이 있다. 1장에서는 연구의 목적과 필요성, 그리고 ‘함축’이나 ‘함축 교육’과 관련된 선행 연구를 검토하였다. 2장에서는 함축의 이론적 배경 즉, Grice의 대화 함축 이론, 함축과 간접화행의 관계를 논의하였다. 3장에서는 본 연구에서 취한 실험 절차 및 방법을 제시하였다. 중국인 학습자 45명을 대상으로 하여, TOPIKⅡ 듣기 영역에 나타난 함축이 있는 문항과 없는 문항을 유형별로 각각 2개씩을 선별하여 실험 문항으로 만들어 실험을 실시하였다. 집단 간의 차이를 비교하기 위하여 수집한 답안을 t 검정과 아노바(ANOVA)를 이용하여 검증하였다. 4장에서는 실험 결과를 분석하였다. 첫째, 전체 한국어 학습자에게 함축이 없는 문항보다 함축이 있는 문항이 더 어렵다는 것을 알 수 있었다. 사후 인터뷰를 실시한 결과, 집단1(함축이 있는 문항들)의 오답 원인은 주로 ‘화용론적-함축 몰이해’로 나왔다. 둘째, 문항 유형별로 분석한 결과, 학습자에게 유형 5외에 모든 문항 유형에서 함축이 있는 문항이 더 어렵다는 답이 나왔다. 사후 인터뷰를 실시하여 학습자가 함축이 있는 문항을 오답한 원인은 유형 1, 2, 4, 5는 주로 ‘화용론적-함축 몰이해’이었고, 유형 3, 6은 부가적인 ‘화용론적-함축 몰이해’이었음을 알 수 있다. 마지막, 4, 5, 6급 학습자에게는 모두 함축이 있는 문항이 더 어렵다. 사후 인터뷰를 통하여 4, 5, 6급 학습자가 함축이 있는 문항을 오답한 원인은 모두 일차적인 ‘화용론적-함축 몰이해’이었음을 확인하였다. 5장은 실험 결과를 참고하여 한국어 함축 교육에 대한 제언을 제시하였다. 첫째, 한국어 학습자가 원활한 의사소통을 하려면 화용론에서 중요한 위치를 차지하는 대화 함축과 관련된 내용을 실제 수업에서 명시적으로 다룰 필요가 있다. 둘째, 수사의문문은 질의 격률을 위반하여 대화 함축이 일어나므로 이와 같은 수사법을 학습자가 익히도록 따로 설명할 기회를 제공해야 한다. 셋째, 대화문에 나타난 함축적인 의미를 제대로 해석하려면 문화적인 배경지식도 같이 동원할 필요가 있다. 넷째, 학습자에게 함축을 가르칠 때, 네 가지 격률 중에 관계 격률과 양의 격률보다 질의 격률과 태도 격률에 중점을 둘 필요가 있다. 마지막, 6장에서는 본 연구의 내용을 정리하고, 본 연구의 의의와 한계점을 제시하였다.
본 논문은 국내 소재 대학교에 재학 중인 45명 중국인 한국어 학습자를 대상으로 TOPIKⅡ 듣기 영역에 나타난 함축표현의 이해 능력을 측정하고, 한국어교육에서의 함축 교육의 필요성에 대해 제언을 시도하는 데에 목적이 있다. 1장에서는 연구의 목적과 필요성, 그리고 ‘함축’이나 ‘함축 교육’과 관련된 선행 연구를 검토하였다. 2장에서는 함축의 이론적 배경 즉, Grice의 대화 함축 이론, 함축과 간접화행의 관계를 논의하였다. 3장에서는 본 연구에서 취한 실험 절차 및 방법을 제시하였다. 중국인 학습자 45명을 대상으로 하여, TOPIKⅡ 듣기 영역에 나타난 함축이 있는 문항과 없는 문항을 유형별로 각각 2개씩을 선별하여 실험 문항으로 만들어 실험을 실시하였다. 집단 간의 차이를 비교하기 위하여 수집한 답안을 t 검정과 아노바(ANOVA)를 이용하여 검증하였다. 4장에서는 실험 결과를 분석하였다. 첫째, 전체 한국어 학습자에게 함축이 없는 문항보다 함축이 있는 문항이 더 어렵다는 것을 알 수 있었다. 사후 인터뷰를 실시한 결과, 집단1(함축이 있는 문항들)의 오답 원인은 주로 ‘화용론적-함축 몰이해’로 나왔다. 둘째, 문항 유형별로 분석한 결과, 학습자에게 유형 5외에 모든 문항 유형에서 함축이 있는 문항이 더 어렵다는 답이 나왔다. 사후 인터뷰를 실시하여 학습자가 함축이 있는 문항을 오답한 원인은 유형 1, 2, 4, 5는 주로 ‘화용론적-함축 몰이해’이었고, 유형 3, 6은 부가적인 ‘화용론적-함축 몰이해’이었음을 알 수 있다. 마지막, 4, 5, 6급 학습자에게는 모두 함축이 있는 문항이 더 어렵다. 사후 인터뷰를 통하여 4, 5, 6급 학습자가 함축이 있는 문항을 오답한 원인은 모두 일차적인 ‘화용론적-함축 몰이해’이었음을 확인하였다. 5장은 실험 결과를 참고하여 한국어 함축 교육에 대한 제언을 제시하였다. 첫째, 한국어 학습자가 원활한 의사소통을 하려면 화용론에서 중요한 위치를 차지하는 대화 함축과 관련된 내용을 실제 수업에서 명시적으로 다룰 필요가 있다. 둘째, 수사의문문은 질의 격률을 위반하여 대화 함축이 일어나므로 이와 같은 수사법을 학습자가 익히도록 따로 설명할 기회를 제공해야 한다. 셋째, 대화문에 나타난 함축적인 의미를 제대로 해석하려면 문화적인 배경지식도 같이 동원할 필요가 있다. 넷째, 학습자에게 함축을 가르칠 때, 네 가지 격률 중에 관계 격률과 양의 격률보다 질의 격률과 태도 격률에 중점을 둘 필요가 있다. 마지막, 6장에서는 본 연구의 내용을 정리하고, 본 연구의 의의와 한계점을 제시하였다.
The purpose of this paper is to test listening competence on the questions with Implicature of TOPIKⅡ by taking Chinese students in Korean colleges as objects, hopefully put forward some suggestions on the Implicature education in Korean teaching. Chapter one describes the research purpose and n...
The purpose of this paper is to test listening competence on the questions with Implicature of TOPIKⅡ by taking Chinese students in Korean colleges as objects, hopefully put forward some suggestions on the Implicature education in Korean teaching. Chapter one describes the research purpose and necessity of this paper, as well as some advance research on the connection between ‘Implicature’ and ‘Implicature education’. Chapter two presents the theoretical knowledge of Implicature. In other words, Grice's Implicature theory, and the relation between Implicature and Indirect Speech Act. Chapter three clarifies the experimental method of this paper. In this experiment, 45 Chinese students in Korean colleges are chosen as the research objects. The questions with implicature and without implicature in the TOPIKⅡ listening were classified, and then 2 questions were selected according to the question types, and made into questionnaires for the students to conduct experiments. In order to analyze the differences among groups, the answer sheets collected will be analyzed by using the statistical t-test and ANOVA. Chapter four is the analysis result of this experiment. First, for all 45 respondents, Implicit questions are more difficult than those not. According to the interview, the main reason for the errors is the incomprehension of Implicature. Secondly, in terms of question type, except for type 5, Implicit questions are more difficult. According to the interview, the reasons for the errors are as follows: the main reason for the errors in type 1, 2, 4 and 5 is the incomprehension of the Implicit questions. The additional reason for the errors in type 3 and 6 is the lack of understanding of the Implicature. Finally, for learners at levels 4, 5 and 6, it is more difficult to solve Implicit questions. According to the interview, incomprehension of the Implicature is the main reason of errors made by grade 4, 5, 6. Based on the experimental results of chapter 4, the fifth chapter puts forward some suggestions on the Korean Implicature education. First, in order to improve the communication skills of Korean learners, students should be taught about Implicature knowledge in class. Second, disjunctive questions are Implicature in violation of the maxim of quality. Therefore, in order to make students familiar with other rhetorical stratagems that contains Implicature, they should be explained separately in class. Third, background knowledge such as cultural differences should also be used in order to fully understand the Implicature in the conversation. Finally, compared with the maxim of relation and the maxim of quantity, the maxim of quality and the maxim of manner should be teaching focus. Chapter six elaborates conclusion, simultaneously the research significance and limitations are pointed out.
The purpose of this paper is to test listening competence on the questions with Implicature of TOPIKⅡ by taking Chinese students in Korean colleges as objects, hopefully put forward some suggestions on the Implicature education in Korean teaching. Chapter one describes the research purpose and necessity of this paper, as well as some advance research on the connection between ‘Implicature’ and ‘Implicature education’. Chapter two presents the theoretical knowledge of Implicature. In other words, Grice's Implicature theory, and the relation between Implicature and Indirect Speech Act. Chapter three clarifies the experimental method of this paper. In this experiment, 45 Chinese students in Korean colleges are chosen as the research objects. The questions with implicature and without implicature in the TOPIKⅡ listening were classified, and then 2 questions were selected according to the question types, and made into questionnaires for the students to conduct experiments. In order to analyze the differences among groups, the answer sheets collected will be analyzed by using the statistical t-test and ANOVA. Chapter four is the analysis result of this experiment. First, for all 45 respondents, Implicit questions are more difficult than those not. According to the interview, the main reason for the errors is the incomprehension of Implicature. Secondly, in terms of question type, except for type 5, Implicit questions are more difficult. According to the interview, the reasons for the errors are as follows: the main reason for the errors in type 1, 2, 4 and 5 is the incomprehension of the Implicit questions. The additional reason for the errors in type 3 and 6 is the lack of understanding of the Implicature. Finally, for learners at levels 4, 5 and 6, it is more difficult to solve Implicit questions. According to the interview, incomprehension of the Implicature is the main reason of errors made by grade 4, 5, 6. Based on the experimental results of chapter 4, the fifth chapter puts forward some suggestions on the Korean Implicature education. First, in order to improve the communication skills of Korean learners, students should be taught about Implicature knowledge in class. Second, disjunctive questions are Implicature in violation of the maxim of quality. Therefore, in order to make students familiar with other rhetorical stratagems that contains Implicature, they should be explained separately in class. Third, background knowledge such as cultural differences should also be used in order to fully understand the Implicature in the conversation. Finally, compared with the maxim of relation and the maxim of quantity, the maxim of quality and the maxim of manner should be teaching focus. Chapter six elaborates conclusion, simultaneously the research significance and limitations are pointed out.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.