[학위논문]대형마트 출점 및 의무휴업일이 주변 상권에 미치는 영향 : 경쟁효과와 집객효과를 중심으로 Effects of the Launch of Large Retail Stores and Obligatory Shutdowns of Those Stores on Surrounding Retail Trading Area : Competition or customer gathering effect원문보기
본 연구의 목적은 산업화와 정보화로 인해 복잡해지는 사회 속에서 기존의 규제가 유통 환경에 얼마나 실효성이 있는지 의문을 제기하고 이를 어떻게 변화시킬 수 있을지 근거가 될 수 있는 결과를 찾아내는 데 있다. 복잡해진 사회만큼 소비자의 라이프스타일도 더욱 다양해지고 있다. 특히 모바일 기기, 소셜 네트워크 서비스(SNS) 등 혁신 제품과 서비스들이 만들어 내는 새로운 경제/사회 환경은 소비자의 삶의 방식에 큰 변화를 일으키고 있다. 유통산업도 예외는 아니다. ...
본 연구의 목적은 산업화와 정보화로 인해 복잡해지는 사회 속에서 기존의 규제가 유통 환경에 얼마나 실효성이 있는지 의문을 제기하고 이를 어떻게 변화시킬 수 있을지 근거가 될 수 있는 결과를 찾아내는 데 있다. 복잡해진 사회만큼 소비자의 라이프스타일도 더욱 다양해지고 있다. 특히 모바일 기기, 소셜 네트워크 서비스(SNS) 등 혁신 제품과 서비스들이 만들어 내는 새로운 경제/사회 환경은 소비자의 삶의 방식에 큰 변화를 일으키고 있다. 유통산업도 예외는 아니다. 4차산업혁명 시대에 AI가 등장하고, 무인점포는 늘어나며, 제약 없이 언제 어디서든 자유롭게 쇼핑을 즐기는 시대가 되었다. 온라인 기업인 미국의 아마존과 중국의 알리바바 등 글로벌 온라인 유통시장이 단일화 되어 국내 유통기업과의 경쟁이 그 어느 때보다 치열해지고 있다. 이런 변화에 발맞춰 규제 문제가 조명되고 있다. 글로벌 시장자유화조치로 국내법만으론 규제가 한계에 직면하고 있기 때문이다. 이런 과도기적인 상황에서 국내법을 적용받지 않는 다국적 기업은 국내에서 오프라인을 넘어 온라인으로 사업을 확장하고 있다. 본 연구는 유통산업발전법이 시행된 지 5년이 지난 현 시점에서 앞에서 언급했듯이 소비자의 라이프 스타일이 더욱 복잡해지고 다양해지는 상황에서 과연 유통산업에 대한 거리규제나 영업규제가 실효성이 있는지에 대한 의문을 제기하게 되었다. 이미 그 실효성에 의문을 제기한 몇몇 지자체는 각자의 현실에 맞게 영업규제를 바꿔 나가고 있다. 또한 그 후 초반엔 부정적인 효과 중심으로 대두됐던 대형마트가 전통시장과 상생하며, 집객력을 높여 대형마트와 전통시장 주변 점포에 긍정적인 측면이 있다는 사실이 확인되었다. 이에 본 연구는 날로 세분화되고 있는 유통시장에서 대형마트 출점이 주변 점포, 상권 및 전통시장에 미치는 영향을 객관적으로 분석하고, 대형마트 입점을 경쟁효과와 집객효과 측면으로 나눠 살펴보려고 한다. 카드 데이터를 활용해 대형마트 주변 상권 범위 內점포를 상업지와 신규주택지로 구분하여 분석해 결과를 도출하였다. 본 연구의 분석결과 대형마트의 1차 상권의 범위는 1.5㎞이며, 2차 상권은 4㎞로 나타났다. 대형마트 출점으로 인해서 상권 전체의 매출액(대형마트 매출액 제외)이 증가했다. 이를 통해 대형마트 출점은 집객효과에 의한 파급효과를 가져오는 것을 알 수 있다. 또한 보완 업종의 매출액이 증가하였으며, 경쟁업종도 마찬가지로 증가했기 때문에 경쟁관계보다는 집객효과가 큰 것으로 나타났다. 이러한 현상은 대형마트에 방문할 때, 주변 점포를 동시에 이용하는 성향 때문이라고 볼 수 있다. 본 연구에서 상업지구에서 출점 전후의 전통시장 이용 고객을 분석한 결과, 대형마트 출점 후 전통시장에서 대형마트로 이동하는 고객이 출점 후 계속 증가하여 전통시장 이탈 고객이 지속적으로 발생하였다. 대형마트 이용 후 전통시장을 신규 이용하는 고객이, 출점 후 전통시장을 이탈하는 고객보다 많기 때문에 상업지구 에서는 대형마트가 신규로 출점하면 전통시장에 부정적인 영향을 가져온다. 반면 신규택지 지구에서는 대형마트로 인해 전통시장을 이탈하는 고객보다 새로 유입하는 고객이 많아서 대형마트 출점 이후 집객력을 높여 전통시장에 긍정적인 영향이 있는 것으로 나타났다. 신규택지 지역의 대형마트 입점으로 새로 유입된 고객과 재개발이나 신규택지 개발로 인해 새로이 유입된 아파트 주민이 지역 內 전통시장을 이용하는 효과가 있는 것으로 나타나, 신규택지 지구에서는 긍정적인 영향이 있는 것으로 나타났다. 대형마트 의무휴업일에 대한 연구에서는 대형마트 의무휴업일로 인한 주변 점포의 매출액 상승은 크지 않았지만, 의무휴업이 아닌 날보다 의무휴업일에 온라인 이용 금액이 더 증가하는 것으로 나타났다. 특히, 의무휴업이 일요일인 경우 온라인 쇼핑이 더 가속화되는 것으로 나타났다. 또한 대형마트와 경쟁관계인 슈퍼마켓을 규모별로 세분화해서 분석한 결과 상품구색이 대형마트와 비슷한 대형 슈퍼마켓(매출액 50억 이상)은 의무휴업일로 인해서 상권 內 고객의 이용이 증가하지만, 소형 슈퍼마켓의 경우, 오히려 의무휴업일에 이용 금액이 감소하였다. 따라서 대형마트의 의무휴업은 소형 슈퍼마켓보다는 의무휴업일 규제를 안 받는 대형 슈퍼마켓에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 따라서 대형마트 의무휴업일은 온라인 쇼핑을 가속화하고 대형 슈퍼마켓의 매출액 증가에만 영향을 미치기 때문에 실효성이 의심된다. 실제로 법 시행 5년 차에 접어들자 몇몇 지자체는 시행 초기 동일하게 적용했던 대형마트 의무휴업을, 평일규제와 주말규제 중 실효성이 의심되는 주말규제를 철폐하고 평일규제로 변경하는 방식으로 변화를 도모하고 있다. 평일에 대형마트와 주변 점포를 이용하는 고객이 모두 개인 단위라면, 주말에 대형마트는 가족단위의 고객, 슈퍼마켓은 개인 단위의 고객으로 나타났다. 따라서 대형마트 의무휴업을 실시하더라도 고객 단위가 같은 평일에 하는 것이 더 효과적이며. 대형마트 의무휴업일의 실효성에 대한 검토가 필요하다고 판단된다. 대형마트 의무휴업일의 효과적인 운영을 위해서 연구가 필요하다. 의무휴업일 규제에 관한 연구에서 소비자 행동 변화를 파악하는 것이 가장 중요하지만 기존 논문에서는 주변 점포의 매출액 변화 또는 전통시장 매출액 변화를 중심으로 연구가 진행되어 왔다(신승만 2014; 신우진 2015; 김범식 2012; Choi et al. 2016; 정수용 2015; 권병훈 2016). 본 연구에서는 대형마트 의무휴업일의 실효성을 중심으로 분석한다는 데서 기존의 점포를 대상으로 한 연구와 차이가 있으며, 당시 대부분의 연구가 의무휴업 규제 초기 또는 이전 데이터를 활용했다면 본 연구는 2018년 상반기까지의 신용카드 데이터를 활용해 규제의 중장기 효과를 파악하였다.
본 연구의 목적은 산업화와 정보화로 인해 복잡해지는 사회 속에서 기존의 규제가 유통 환경에 얼마나 실효성이 있는지 의문을 제기하고 이를 어떻게 변화시킬 수 있을지 근거가 될 수 있는 결과를 찾아내는 데 있다. 복잡해진 사회만큼 소비자의 라이프스타일도 더욱 다양해지고 있다. 특히 모바일 기기, 소셜 네트워크 서비스(SNS) 등 혁신 제품과 서비스들이 만들어 내는 새로운 경제/사회 환경은 소비자의 삶의 방식에 큰 변화를 일으키고 있다. 유통산업도 예외는 아니다. 4차산업혁명 시대에 AI가 등장하고, 무인점포는 늘어나며, 제약 없이 언제 어디서든 자유롭게 쇼핑을 즐기는 시대가 되었다. 온라인 기업인 미국의 아마존과 중국의 알리바바 등 글로벌 온라인 유통시장이 단일화 되어 국내 유통기업과의 경쟁이 그 어느 때보다 치열해지고 있다. 이런 변화에 발맞춰 규제 문제가 조명되고 있다. 글로벌 시장자유화조치로 국내법만으론 규제가 한계에 직면하고 있기 때문이다. 이런 과도기적인 상황에서 국내법을 적용받지 않는 다국적 기업은 국내에서 오프라인을 넘어 온라인으로 사업을 확장하고 있다. 본 연구는 유통산업발전법이 시행된 지 5년이 지난 현 시점에서 앞에서 언급했듯이 소비자의 라이프 스타일이 더욱 복잡해지고 다양해지는 상황에서 과연 유통산업에 대한 거리규제나 영업규제가 실효성이 있는지에 대한 의문을 제기하게 되었다. 이미 그 실효성에 의문을 제기한 몇몇 지자체는 각자의 현실에 맞게 영업규제를 바꿔 나가고 있다. 또한 그 후 초반엔 부정적인 효과 중심으로 대두됐던 대형마트가 전통시장과 상생하며, 집객력을 높여 대형마트와 전통시장 주변 점포에 긍정적인 측면이 있다는 사실이 확인되었다. 이에 본 연구는 날로 세분화되고 있는 유통시장에서 대형마트 출점이 주변 점포, 상권 및 전통시장에 미치는 영향을 객관적으로 분석하고, 대형마트 입점을 경쟁효과와 집객효과 측면으로 나눠 살펴보려고 한다. 카드 데이터를 활용해 대형마트 주변 상권 범위 內점포를 상업지와 신규주택지로 구분하여 분석해 결과를 도출하였다. 본 연구의 분석결과 대형마트의 1차 상권의 범위는 1.5㎞이며, 2차 상권은 4㎞로 나타났다. 대형마트 출점으로 인해서 상권 전체의 매출액(대형마트 매출액 제외)이 증가했다. 이를 통해 대형마트 출점은 집객효과에 의한 파급효과를 가져오는 것을 알 수 있다. 또한 보완 업종의 매출액이 증가하였으며, 경쟁업종도 마찬가지로 증가했기 때문에 경쟁관계보다는 집객효과가 큰 것으로 나타났다. 이러한 현상은 대형마트에 방문할 때, 주변 점포를 동시에 이용하는 성향 때문이라고 볼 수 있다. 본 연구에서 상업지구에서 출점 전후의 전통시장 이용 고객을 분석한 결과, 대형마트 출점 후 전통시장에서 대형마트로 이동하는 고객이 출점 후 계속 증가하여 전통시장 이탈 고객이 지속적으로 발생하였다. 대형마트 이용 후 전통시장을 신규 이용하는 고객이, 출점 후 전통시장을 이탈하는 고객보다 많기 때문에 상업지구 에서는 대형마트가 신규로 출점하면 전통시장에 부정적인 영향을 가져온다. 반면 신규택지 지구에서는 대형마트로 인해 전통시장을 이탈하는 고객보다 새로 유입하는 고객이 많아서 대형마트 출점 이후 집객력을 높여 전통시장에 긍정적인 영향이 있는 것으로 나타났다. 신규택지 지역의 대형마트 입점으로 새로 유입된 고객과 재개발이나 신규택지 개발로 인해 새로이 유입된 아파트 주민이 지역 內 전통시장을 이용하는 효과가 있는 것으로 나타나, 신규택지 지구에서는 긍정적인 영향이 있는 것으로 나타났다. 대형마트 의무휴업일에 대한 연구에서는 대형마트 의무휴업일로 인한 주변 점포의 매출액 상승은 크지 않았지만, 의무휴업이 아닌 날보다 의무휴업일에 온라인 이용 금액이 더 증가하는 것으로 나타났다. 특히, 의무휴업이 일요일인 경우 온라인 쇼핑이 더 가속화되는 것으로 나타났다. 또한 대형마트와 경쟁관계인 슈퍼마켓을 규모별로 세분화해서 분석한 결과 상품구색이 대형마트와 비슷한 대형 슈퍼마켓(매출액 50억 이상)은 의무휴업일로 인해서 상권 內 고객의 이용이 증가하지만, 소형 슈퍼마켓의 경우, 오히려 의무휴업일에 이용 금액이 감소하였다. 따라서 대형마트의 의무휴업은 소형 슈퍼마켓보다는 의무휴업일 규제를 안 받는 대형 슈퍼마켓에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 따라서 대형마트 의무휴업일은 온라인 쇼핑을 가속화하고 대형 슈퍼마켓의 매출액 증가에만 영향을 미치기 때문에 실효성이 의심된다. 실제로 법 시행 5년 차에 접어들자 몇몇 지자체는 시행 초기 동일하게 적용했던 대형마트 의무휴업을, 평일규제와 주말규제 중 실효성이 의심되는 주말규제를 철폐하고 평일규제로 변경하는 방식으로 변화를 도모하고 있다. 평일에 대형마트와 주변 점포를 이용하는 고객이 모두 개인 단위라면, 주말에 대형마트는 가족단위의 고객, 슈퍼마켓은 개인 단위의 고객으로 나타났다. 따라서 대형마트 의무휴업을 실시하더라도 고객 단위가 같은 평일에 하는 것이 더 효과적이며. 대형마트 의무휴업일의 실효성에 대한 검토가 필요하다고 판단된다. 대형마트 의무휴업일의 효과적인 운영을 위해서 연구가 필요하다. 의무휴업일 규제에 관한 연구에서 소비자 행동 변화를 파악하는 것이 가장 중요하지만 기존 논문에서는 주변 점포의 매출액 변화 또는 전통시장 매출액 변화를 중심으로 연구가 진행되어 왔다(신승만 2014; 신우진 2015; 김범식 2012; Choi et al. 2016; 정수용 2015; 권병훈 2016). 본 연구에서는 대형마트 의무휴업일의 실효성을 중심으로 분석한다는 데서 기존의 점포를 대상으로 한 연구와 차이가 있으며, 당시 대부분의 연구가 의무휴업 규제 초기 또는 이전 데이터를 활용했다면 본 연구는 2018년 상반기까지의 신용카드 데이터를 활용해 규제의 중장기 효과를 파악하였다.
This study aims to raise a question on how effective existing regulations are for the distribution environment in a society becoming more complex due to industrialization and digitalization, and to find results that can be the basis on how to change them. Consumer lifestyle becomes more diversified ...
This study aims to raise a question on how effective existing regulations are for the distribution environment in a society becoming more complex due to industrialization and digitalization, and to find results that can be the basis on how to change them. Consumer lifestyle becomes more diversified in a more complex society. The new economic and social society environment is especially shaped by innovative products and services including mobile gadgets and social network service (SNS), causing huge changes in consumer lifestyle. The distribution industry is no exception. Artificial intelligence (AI) appears, unmanned stores increased in the Fourth Revolution era, and now people can enjoy shopping freely without restrictions anytime, anywhere. The global online distribution market, including the U.S. Amazon and Chinese Alibaba which are online companies, has become a single market, and thus competition among Korea’s distribution companies has become fiercer than ever. In line with such a change, a restriction issue gains attention. The reason is because regulations face limitations with just domestic laws due to market liberalization among countries. Multinational corporations expand business through online business beyond offline business. Multinational corporations to which the Korean laws are not applied in such a transition situation are expanding online business beyond offline business in Korea. Five years has passed since the Distribution Industry Development Law was executed, and this study has raised a question on whether street regulations or business operation regulations in the distribution industry are effective in such a situation as consumers’ lifestyle becomes more complex and diversified as mentioned above. Some local governments that have raised a question on its effectiveness change business operation regulations in line with reality. Since then, the fact that large retail stores, which emerged as the center of negative effects at the early stage, show some positive aspects for them and the stores around traditional markets through win-win partnership with traditional markets and enhancement of power to gather customers has been confirmed. This study objectively analyzed the effects of the launch of large retail stores in the more segmented distribution market on the surrounding stores, retail trading area, and traditional markets, and examined the launch of large retail stores by dividing the effects of those into the competition effect and customer gathering effect aspects. This study classified the retail trading area around large retail stores into commercial area and new residential area using credit card data, and used an analysis method drawing results targeting the stores within the large retail store sphere. As a result of this study, the primary retail trading area of the large retail stores is 1.5km, and the secondary retail trading area is 4km. Due to the launch of large retail stores, the total sales of the total retail trading area increased. Through this, it can be understood that the launch of large retail stores brings about a ripple effect via customer gathering effect. Also, the sales of complementary business types rose, and the reason is because the customer gathering effect is bigger than competitive relationship. Such a phenomenon seems to occur because customers use surrounding stores as well when they visit the large retail stores. According to the analysis of the traditional market using customers before and after the launch of large retail stores in the commercial area, the reduction of traditional market customers continuously occurred because of an increase in customers moving from traditional markets to the large retail stores after the launch of large retail stores. Therefore, a negative effect is brought about to the traditional markets, since many new traditional markets using customers come off the market, owing to the launch of large retail stores. Meanwhile, in a new housing lot area, there are more new customers coming to traditional markets than the customers leaving the traditional markets due to the launch of large retail stores. The customer gathering effect goes up, and thus positive effects are brought about the traditional markets. New customers coming to the traditional markets, due to the launch of large retail stores, and new APT residents in the new housing lot area show an effect of using traditional markets within the area, and thus positive effects are brought about in the new housing lot area. In the study on the obligatory shutdowns of large retail stores, the surrounding stores’ sales increase was not huge due to the obligatory shutdowns of the large retail stores; however, online use amount increased on the day of obligatory shutdowns than other days. Online shopping accelerated, in particular, if obligatory shutdowns of large retail stores fall on Sunday. As a result of analyzing supermarkets in competition relationship with large retail stores by segmenting the supermarkets by size, customer use of large supermarkets (more than KRW 5 billion in sales) similar to the large retail stores in terms of goods composition increased within the retail trading area due to obligatory shutdowns of large retail stores. However, small supermarket use amount decreased on the obligatory shutdowns of large retail stores. Therefore, the obligatory shutdowns of large retail stores revealed positive effects for large supermarkets that do not receive regulations of the obligatory shutdowns, rather than small supermarkets. The effectiveness of obligatory shutdowns of large retail stores is suspected because the obligatory shutdowns accelerate online shopping and affect only large supermarkets’ sales increase. In reality, after five years of the law execution that applied equally in the early days of the law execution, some local governments seek to abolish the weekend regulations on the obligatory shutdowns of large retail stores, whose effectiveness is suspected. They seek to change the regulations to weekday obligatory shutdowns. While the customers using large retail stores and surrounding stores during weekdays are mainly individuals, the customers of large retail stores during the weekend are mainly family customers, with supermarket customers being mainly individuals. Although the obligatory shutdowns of large retail stores are enforced, it can be more effective to enforce the shutdowns during the weekdays when customer composition is similar. In this regard, review on the effectiveness of obligatory shutdowns of large retail stores is needed. Studies are necessary for the effective operation of obligatory shutdowns of large retail stores. Although it is important to identify consumer behavior change in a study on the regulations of obligatory shutdowns of large retail stores, existing studies have been carried out, centered on surrounding stores’ sales change or traditional market’s sales change (Shin, 2014; Shin, 2015; Kim, 2012; Choi et al., 2016; Chung, 2015; Gwon, 2016). This study is differentiated from existing studies that targeted existing stores in that effectiveness was analyzed by focusing on the effectiveness of the obligatory shutdowns of large retail stores. Most studies used the initial stage data of large retail stores’ obligatory shutdowns and the data before the obligatory shutdown system. This study, however, grasped the mid- and long-term effects of regulations using the credit data until the first half of 2018.
This study aims to raise a question on how effective existing regulations are for the distribution environment in a society becoming more complex due to industrialization and digitalization, and to find results that can be the basis on how to change them. Consumer lifestyle becomes more diversified in a more complex society. The new economic and social society environment is especially shaped by innovative products and services including mobile gadgets and social network service (SNS), causing huge changes in consumer lifestyle. The distribution industry is no exception. Artificial intelligence (AI) appears, unmanned stores increased in the Fourth Revolution era, and now people can enjoy shopping freely without restrictions anytime, anywhere. The global online distribution market, including the U.S. Amazon and Chinese Alibaba which are online companies, has become a single market, and thus competition among Korea’s distribution companies has become fiercer than ever. In line with such a change, a restriction issue gains attention. The reason is because regulations face limitations with just domestic laws due to market liberalization among countries. Multinational corporations expand business through online business beyond offline business. Multinational corporations to which the Korean laws are not applied in such a transition situation are expanding online business beyond offline business in Korea. Five years has passed since the Distribution Industry Development Law was executed, and this study has raised a question on whether street regulations or business operation regulations in the distribution industry are effective in such a situation as consumers’ lifestyle becomes more complex and diversified as mentioned above. Some local governments that have raised a question on its effectiveness change business operation regulations in line with reality. Since then, the fact that large retail stores, which emerged as the center of negative effects at the early stage, show some positive aspects for them and the stores around traditional markets through win-win partnership with traditional markets and enhancement of power to gather customers has been confirmed. This study objectively analyzed the effects of the launch of large retail stores in the more segmented distribution market on the surrounding stores, retail trading area, and traditional markets, and examined the launch of large retail stores by dividing the effects of those into the competition effect and customer gathering effect aspects. This study classified the retail trading area around large retail stores into commercial area and new residential area using credit card data, and used an analysis method drawing results targeting the stores within the large retail store sphere. As a result of this study, the primary retail trading area of the large retail stores is 1.5km, and the secondary retail trading area is 4km. Due to the launch of large retail stores, the total sales of the total retail trading area increased. Through this, it can be understood that the launch of large retail stores brings about a ripple effect via customer gathering effect. Also, the sales of complementary business types rose, and the reason is because the customer gathering effect is bigger than competitive relationship. Such a phenomenon seems to occur because customers use surrounding stores as well when they visit the large retail stores. According to the analysis of the traditional market using customers before and after the launch of large retail stores in the commercial area, the reduction of traditional market customers continuously occurred because of an increase in customers moving from traditional markets to the large retail stores after the launch of large retail stores. Therefore, a negative effect is brought about to the traditional markets, since many new traditional markets using customers come off the market, owing to the launch of large retail stores. Meanwhile, in a new housing lot area, there are more new customers coming to traditional markets than the customers leaving the traditional markets due to the launch of large retail stores. The customer gathering effect goes up, and thus positive effects are brought about the traditional markets. New customers coming to the traditional markets, due to the launch of large retail stores, and new APT residents in the new housing lot area show an effect of using traditional markets within the area, and thus positive effects are brought about in the new housing lot area. In the study on the obligatory shutdowns of large retail stores, the surrounding stores’ sales increase was not huge due to the obligatory shutdowns of the large retail stores; however, online use amount increased on the day of obligatory shutdowns than other days. Online shopping accelerated, in particular, if obligatory shutdowns of large retail stores fall on Sunday. As a result of analyzing supermarkets in competition relationship with large retail stores by segmenting the supermarkets by size, customer use of large supermarkets (more than KRW 5 billion in sales) similar to the large retail stores in terms of goods composition increased within the retail trading area due to obligatory shutdowns of large retail stores. However, small supermarket use amount decreased on the obligatory shutdowns of large retail stores. Therefore, the obligatory shutdowns of large retail stores revealed positive effects for large supermarkets that do not receive regulations of the obligatory shutdowns, rather than small supermarkets. The effectiveness of obligatory shutdowns of large retail stores is suspected because the obligatory shutdowns accelerate online shopping and affect only large supermarkets’ sales increase. In reality, after five years of the law execution that applied equally in the early days of the law execution, some local governments seek to abolish the weekend regulations on the obligatory shutdowns of large retail stores, whose effectiveness is suspected. They seek to change the regulations to weekday obligatory shutdowns. While the customers using large retail stores and surrounding stores during weekdays are mainly individuals, the customers of large retail stores during the weekend are mainly family customers, with supermarket customers being mainly individuals. Although the obligatory shutdowns of large retail stores are enforced, it can be more effective to enforce the shutdowns during the weekdays when customer composition is similar. In this regard, review on the effectiveness of obligatory shutdowns of large retail stores is needed. Studies are necessary for the effective operation of obligatory shutdowns of large retail stores. Although it is important to identify consumer behavior change in a study on the regulations of obligatory shutdowns of large retail stores, existing studies have been carried out, centered on surrounding stores’ sales change or traditional market’s sales change (Shin, 2014; Shin, 2015; Kim, 2012; Choi et al., 2016; Chung, 2015; Gwon, 2016). This study is differentiated from existing studies that targeted existing stores in that effectiveness was analyzed by focusing on the effectiveness of the obligatory shutdowns of large retail stores. Most studies used the initial stage data of large retail stores’ obligatory shutdowns and the data before the obligatory shutdown system. This study, however, grasped the mid- and long-term effects of regulations using the credit data until the first half of 2018.
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