본 연구는 보육교사의 자질, 자기개발욕구, 교사전문성 간은 어떠한 상관관계가 있는지, 보육교사의 자질과 자기개발욕구가 교사전문성에 미치는 상대적 영향력은 어떠한지 알아보는 데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 교사전문성, 보육교사의 자질, 자기개발욕구 간은 어떠한 상관관계가 있는가? 연구문제 2. 보육교사의 자질과 자기개발욕구가 교사전문성에 미치는 상대적 영향력은 어떠한가?
이러한 연구문제의 목적을 달성하기 위하여 J도, G광역시에 소재한 어린이집에 재직 중인 보육교사 300명을 대상으로 연구가 이루어졌다. 연구에 사용된 보육교사의 자질 측정 도구는 한수진(2001)의 도구를 보완하여 전상희(2012)의 연구에서 사용한 설문지를 사용하였고, 보육교사의 자기개발욕구 측정 도구는 이소희(2015)의 검사 도구를 사용하였으며. 교사전문성을 측정하기 위해 김진미(2017)의 검사 도구를 보육교사에 알맞게 수정·보완하여 사용하였다. 본 연구의 문제를 해결하기 위해 수집된 질문지를 코딩화하여 통계 프로그램인 ...
국문초록
보육교사의 자질 및 자기개발욕구가 교사전문성에 미치는 영향
본 연구는 보육교사의 자질, 자기개발욕구, 교사전문성 간은 어떠한 상관관계가 있는지, 보육교사의 자질과 자기개발욕구가 교사전문성에 미치는 상대적 영향력은 어떠한지 알아보는 데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 교사전문성, 보육교사의 자질, 자기개발욕구 간은 어떠한 상관관계가 있는가? 연구문제 2. 보육교사의 자질과 자기개발욕구가 교사전문성에 미치는 상대적 영향력은 어떠한가?
이러한 연구문제의 목적을 달성하기 위하여 J도, G광역시에 소재한 어린이집에 재직 중인 보육교사 300명을 대상으로 연구가 이루어졌다. 연구에 사용된 보육교사의 자질 측정 도구는 한수진(2001)의 도구를 보완하여 전상희(2012)의 연구에서 사용한 설문지를 사용하였고, 보육교사의 자기개발욕구 측정 도구는 이소희(2015)의 검사 도구를 사용하였으며. 교사전문성을 측정하기 위해 김진미(2017)의 검사 도구를 보육교사에 알맞게 수정·보완하여 사용하였다. 본 연구의 문제를 해결하기 위해 수집된 질문지를 코딩화하여 통계 프로그램인 SPSS Statistics 20.0 Windows 프로그램을 이용하여 자료를 처리하였다. 첫째, 연구대상자의 일반적 특성을 파악하기 위해 빈도와 평균산출 등 기술통계 분석을 실시하였다. 둘째, 연구 도구의 신뢰도를 검증하기 위해 Cronnbach’s α 계수를 산출하였다. 셋째, 연구 변인의 정규성을 검증하기 위해 기술통계를 통해 평균, 표준편차, 왜도, 첨도를 산출하였다. 넷째, 보육교사의 자질, 자개개발욕구, 교사전문성 간의 상관관계를 알아보기 위해 Pearson의 적률상관계수를 산출하였다. 다섯째, 보육교사의 교사전문성에 대한 자질과 자개개발욕구의 상대적 영향력을 알아보기 위해 다중회귀분석 (Multiple Regression Analysis)을 실시하였다.
본 연구의 결과를 연구문제에 따라 요약하면 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 자질과 교사전문성 간의 상관관계를 분석한 결과, 두 변인 간에는 유의한 상관관계가 나타났다. 즉, 보육교사의 전문적 자질이 높을수록 교사전문성은 증진한다고 할 수 있다. 다음으로, 보육교사의 자기개발욕구와 교사전문성 간의 상관관계를 분석한 결과, 두 변인 간에는 유의한 정적상관관계가 나타났다. 즉, 보육교사의 자기개발욕구가 높을수록 교사전문성은 증진한다고 할 수 있다. 둘째, 보육교사의 자질이 교사전문성에 미치는 상대적 영향력을 분석한 결과, 교사전문성, 교육기술, 인성적 자질이 교사전문성에 유의한 영향을 미치는 변인으로 작용하였다. 보육교사의 자질이 교사전문성 하위요인에 미치는 상대적 영향력을 분석한 결과, 보육교사의 자질이 교사전문성을 의미 있게 예측하는 것으로 해석할 수 있다. 다음으로, 보육교사의 자기개발욕구가 교사전문성에 미치는 상대적 영향력을 분석한 결과, 개인적 영역, 전문적 영역, 조직적 영역이 교사전문성에 유의한 영향을 미치는 변인으로 작용하였다. 보육교사의 자기개발욕구가 교사전문성 하위요인에 미치는 상대적 영향력을 분석한 결과, 보육교사의 자기개발욕구 전체와 교사전문성 하위요인인 개인적 영역, 전문적 영역이 보육교사의 교사전문성을 의미 있게 예측하는 것으로 해석할 수 있다. 본 연구의 결과는 교사 스스로 자질 향상 노력의 필요성을 인식하고, 자기개발욕구에 대한 이해와 중요성을 강조하여 교사전문성 증진을 시키는데 연구의 의의가 있다. 이에 자기 자신을 개발하려는 의지와 실천하려는 욕구를 가지고 보육교사의 자질을 향상시킨다면, 교사 전문성은 자연스럽게 증진되어 궁극적으로는 보육기관의 교육의 질 향상에 도움 줄 것으로 기대한다. 아울러, 교사전문성 향상을 위한 교사연수 프로그램의 개발 및 제도적 지원의 기초자료로 활용됨을 시사한다. 주제어 : 보육교사, 자질, 자기개발욕구, 교사전문성
국문초록
보육교사의 자질 및 자기개발욕구가 교사전문성에 미치는 영향
본 연구는 보육교사의 자질, 자기개발욕구, 교사전문성 간은 어떠한 상관관계가 있는지, 보육교사의 자질과 자기개발욕구가 교사전문성에 미치는 상대적 영향력은 어떠한지 알아보는 데 목적이 있다. 이와 같은 목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 교사전문성, 보육교사의 자질, 자기개발욕구 간은 어떠한 상관관계가 있는가? 연구문제 2. 보육교사의 자질과 자기개발욕구가 교사전문성에 미치는 상대적 영향력은 어떠한가?
이러한 연구문제의 목적을 달성하기 위하여 J도, G광역시에 소재한 어린이집에 재직 중인 보육교사 300명을 대상으로 연구가 이루어졌다. 연구에 사용된 보육교사의 자질 측정 도구는 한수진(2001)의 도구를 보완하여 전상희(2012)의 연구에서 사용한 설문지를 사용하였고, 보육교사의 자기개발욕구 측정 도구는 이소희(2015)의 검사 도구를 사용하였으며. 교사전문성을 측정하기 위해 김진미(2017)의 검사 도구를 보육교사에 알맞게 수정·보완하여 사용하였다. 본 연구의 문제를 해결하기 위해 수집된 질문지를 코딩화하여 통계 프로그램인 SPSS Statistics 20.0 Windows 프로그램을 이용하여 자료를 처리하였다. 첫째, 연구대상자의 일반적 특성을 파악하기 위해 빈도와 평균산출 등 기술통계 분석을 실시하였다. 둘째, 연구 도구의 신뢰도를 검증하기 위해 Cronnbach’s α 계수를 산출하였다. 셋째, 연구 변인의 정규성을 검증하기 위해 기술통계를 통해 평균, 표준편차, 왜도, 첨도를 산출하였다. 넷째, 보육교사의 자질, 자개개발욕구, 교사전문성 간의 상관관계를 알아보기 위해 Pearson의 적률상관계수를 산출하였다. 다섯째, 보육교사의 교사전문성에 대한 자질과 자개개발욕구의 상대적 영향력을 알아보기 위해 다중회귀분석 (Multiple Regression Analysis)을 실시하였다.
본 연구의 결과를 연구문제에 따라 요약하면 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 자질과 교사전문성 간의 상관관계를 분석한 결과, 두 변인 간에는 유의한 상관관계가 나타났다. 즉, 보육교사의 전문적 자질이 높을수록 교사전문성은 증진한다고 할 수 있다. 다음으로, 보육교사의 자기개발욕구와 교사전문성 간의 상관관계를 분석한 결과, 두 변인 간에는 유의한 정적상관관계가 나타났다. 즉, 보육교사의 자기개발욕구가 높을수록 교사전문성은 증진한다고 할 수 있다. 둘째, 보육교사의 자질이 교사전문성에 미치는 상대적 영향력을 분석한 결과, 교사전문성, 교육기술, 인성적 자질이 교사전문성에 유의한 영향을 미치는 변인으로 작용하였다. 보육교사의 자질이 교사전문성 하위요인에 미치는 상대적 영향력을 분석한 결과, 보육교사의 자질이 교사전문성을 의미 있게 예측하는 것으로 해석할 수 있다. 다음으로, 보육교사의 자기개발욕구가 교사전문성에 미치는 상대적 영향력을 분석한 결과, 개인적 영역, 전문적 영역, 조직적 영역이 교사전문성에 유의한 영향을 미치는 변인으로 작용하였다. 보육교사의 자기개발욕구가 교사전문성 하위요인에 미치는 상대적 영향력을 분석한 결과, 보육교사의 자기개발욕구 전체와 교사전문성 하위요인인 개인적 영역, 전문적 영역이 보육교사의 교사전문성을 의미 있게 예측하는 것으로 해석할 수 있다. 본 연구의 결과는 교사 스스로 자질 향상 노력의 필요성을 인식하고, 자기개발욕구에 대한 이해와 중요성을 강조하여 교사전문성 증진을 시키는데 연구의 의의가 있다. 이에 자기 자신을 개발하려는 의지와 실천하려는 욕구를 가지고 보육교사의 자질을 향상시킨다면, 교사 전문성은 자연스럽게 증진되어 궁극적으로는 보육기관의 교육의 질 향상에 도움 줄 것으로 기대한다. 아울러, 교사전문성 향상을 위한 교사연수 프로그램의 개발 및 제도적 지원의 기초자료로 활용됨을 시사한다. 주제어 : 보육교사, 자질, 자기개발욕구, 교사전문성
The Impact of Childcare Teachers’ Qualities and Desire for Self-development on Their Professionalism
Kim, Joo Mi Department of Education-Early Childhood Education Graduate School of Kwangju Women's University
This study aims to find the correlation be...
ABSTRACT
The Impact of Childcare Teachers’ Qualities and Desire for Self-development on Their Professionalism
Kim, Joo Mi Department of Education-Early Childhood Education Graduate School of Kwangju Women's University
This study aims to find the correlation between childcare teachers’ qualities, desire for self-development, and their professionalism, as well as the relative impact their qualities and need for self-development have on their professionalism. The following are my research questions:
Research Question 1. What is the correlation between a teacher’s professionalism, qualities, and desire for self-development? Research Question 2. What are the relative impacts of a teacher’s qualities and desire for self-development on that teacher’s professionalism?
For this research, 300 childcare teachers employed in daycare centers in G city of J province were studied. To measure their qualities, I have complemented Han Soojin’s tool (2001) and used the survey used in Jeon Sanghee’s research (2012). To measure their desire for self-development, Lee Sohee’s tool (2015) was used. To measure their professionalism, Kim Jinmee’s tool (2017) was appropriately modified and complemented to fit childcare teachers. The collected questionnaires have been coded, and this data has been processed with the SPSS Statistics 20.0 Windows program as follows: 1) Descriptive statistical analysis, such as frequency and average calculation, was made to identify the general characteristics of the subjects. 2) Cronbach’s α coefficient was calculated to verify the reliability of the research tools. 3) The average, quasi-deviation, skewness, and kurtosis were calculated through descriptive statistics to verify normality of research variables. 4) Pearson’s ratiometric correlation coefficient was calculated to determine the correlation between a childcare teacher’s qualities, desire for self-development, and professionalism. 5) Multiple regression analysis was made to identify the relative impact of a childcare teacher’s qualities and desire for self-development on professionalism. The results of the study can be summarized according to the research questions as follows: 1) There is significant correlation between a childcare teacher’s qualities and his/her professionalism. Meaning, the higher the teacher’s qualities, the more likely that teacher’s professionalism increases. There is also significant static correlation between a childcare teacher’s desire for self-development and her/her professionalism. Meaning, the higher the teacher’s desire for self-development, the more likely that teacher’s professionalism increases. 2) An analysis of the relative impact of a childcare teacher’s qualities on that teacher’s professionalism shows that the teacher’s professionalism, educational skills, and personality were variables that significantly impacted the teacher’s professionalism. An analysis of the relative influence of a teacher’s qualities on the sub-factors of teacher professionalism shows that the teacher’s qualities significantly predict the professionalism of that teacher. An analysis of the relative impact of a childcare teacher’s desire for self-development on that teacher’s professionalism shows that personal, professional, and organizational domains significantly impacted the teacher’s professionalism. An analysis of the relative influence of a teacher’s desire for self-development on the sub-factors of teacher professionalism (personal and professional domains) shows that the entire variable of self-development desire significantly predicts the professionalism of that teacher. The results of this study show that if one has the qualities to be a childcare teacher and is willing to work on self-development, his/her professionalism as a teacher will increase. If childcare teachers improve their individual as well as professional qualities with the will to work on self-development and desire to put it into real action, it can be expected that the professionalism of the teachers will naturally improve and ultimately contribute to an increased quality in the education of childcare facilities.
Key words : childcare teachers, qualities, desire for self-development, teacher’s professionalism
ABSTRACT
The Impact of Childcare Teachers’ Qualities and Desire for Self-development on Their Professionalism
Kim, Joo Mi Department of Education-Early Childhood Education Graduate School of Kwangju Women's University
This study aims to find the correlation between childcare teachers’ qualities, desire for self-development, and their professionalism, as well as the relative impact their qualities and need for self-development have on their professionalism. The following are my research questions:
Research Question 1. What is the correlation between a teacher’s professionalism, qualities, and desire for self-development? Research Question 2. What are the relative impacts of a teacher’s qualities and desire for self-development on that teacher’s professionalism?
For this research, 300 childcare teachers employed in daycare centers in G city of J province were studied. To measure their qualities, I have complemented Han Soojin’s tool (2001) and used the survey used in Jeon Sanghee’s research (2012). To measure their desire for self-development, Lee Sohee’s tool (2015) was used. To measure their professionalism, Kim Jinmee’s tool (2017) was appropriately modified and complemented to fit childcare teachers. The collected questionnaires have been coded, and this data has been processed with the SPSS Statistics 20.0 Windows program as follows: 1) Descriptive statistical analysis, such as frequency and average calculation, was made to identify the general characteristics of the subjects. 2) Cronbach’s α coefficient was calculated to verify the reliability of the research tools. 3) The average, quasi-deviation, skewness, and kurtosis were calculated through descriptive statistics to verify normality of research variables. 4) Pearson’s ratiometric correlation coefficient was calculated to determine the correlation between a childcare teacher’s qualities, desire for self-development, and professionalism. 5) Multiple regression analysis was made to identify the relative impact of a childcare teacher’s qualities and desire for self-development on professionalism. The results of the study can be summarized according to the research questions as follows: 1) There is significant correlation between a childcare teacher’s qualities and his/her professionalism. Meaning, the higher the teacher’s qualities, the more likely that teacher’s professionalism increases. There is also significant static correlation between a childcare teacher’s desire for self-development and her/her professionalism. Meaning, the higher the teacher’s desire for self-development, the more likely that teacher’s professionalism increases. 2) An analysis of the relative impact of a childcare teacher’s qualities on that teacher’s professionalism shows that the teacher’s professionalism, educational skills, and personality were variables that significantly impacted the teacher’s professionalism. An analysis of the relative influence of a teacher’s qualities on the sub-factors of teacher professionalism shows that the teacher’s qualities significantly predict the professionalism of that teacher. An analysis of the relative impact of a childcare teacher’s desire for self-development on that teacher’s professionalism shows that personal, professional, and organizational domains significantly impacted the teacher’s professionalism. An analysis of the relative influence of a teacher’s desire for self-development on the sub-factors of teacher professionalism (personal and professional domains) shows that the entire variable of self-development desire significantly predicts the professionalism of that teacher. The results of this study show that if one has the qualities to be a childcare teacher and is willing to work on self-development, his/her professionalism as a teacher will increase. If childcare teachers improve their individual as well as professional qualities with the will to work on self-development and desire to put it into real action, it can be expected that the professionalism of the teachers will naturally improve and ultimately contribute to an increased quality in the education of childcare facilities.
Key words : childcare teachers, qualities, desire for self-development, teacher’s professionalism
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.