학문 목적 한국어 말하기 교재의 과제 분석 연구 : 과제 구성 요소를 중심으로 A study on Task Analysis in Korean Speaking Textbook for Academic purposes: focused on the components of the task원문보기
본 연구는 2010년 이후 출간된 학문 목적 한국어 말하기 교재의 과제를 분석하여 효과적인 말하기 교육을 위한 과제 개발 방법을 모색하는 것을 목적으로 한다. 최근 한국 내 외국인 유학생의 수가 증가하고 있으며, 특히 국내 대학 및 대학원에서 수학 중인 학문 목적 학습자가 대다수를 차지한다. 이러한 현실을 반영하여 한국어교육 분야에서도 학문 목적 한국어와 관련한 연구가 2010년도 이후부터 활발히 진행되었다. 그럼에도 불구하고 학문 목적 학습자들이 학업 환경에서 겪는 의사소통의 어려움은 여전히 존재하는 것으로 연구되었으며, 말하기 및 쓰기에 대한 요구가 높게 나타났다. 이에 따라 쓰기 교육과 관련한 연구는 활발히 진행된 편이나 말하기 교육 관련 연구는 비교적 미진한 것으로 확인되었다. 학문 목적 말하기와 관련된 연구는 주로 토론, 발표 담화 유형에 따른 교육 내용을 분석한 것으로 파악되었다. 그러나 학문 목적 말하기 전반에 대한 교육 ...
본 연구는 2010년 이후 출간된 학문 목적 한국어 말하기 교재의 과제를 분석하여 효과적인 말하기 교육을 위한 과제 개발 방법을 모색하는 것을 목적으로 한다. 최근 한국 내 외국인 유학생의 수가 증가하고 있으며, 특히 국내 대학 및 대학원에서 수학 중인 학문 목적 학습자가 대다수를 차지한다. 이러한 현실을 반영하여 한국어교육 분야에서도 학문 목적 한국어와 관련한 연구가 2010년도 이후부터 활발히 진행되었다. 그럼에도 불구하고 학문 목적 학습자들이 학업 환경에서 겪는 의사소통의 어려움은 여전히 존재하는 것으로 연구되었으며, 말하기 및 쓰기에 대한 요구가 높게 나타났다. 이에 따라 쓰기 교육과 관련한 연구는 활발히 진행된 편이나 말하기 교육 관련 연구는 비교적 미진한 것으로 확인되었다. 학문 목적 말하기와 관련된 연구는 주로 토론, 발표 담화 유형에 따른 교육 내용을 분석한 것으로 파악되었다. 그러나 학문 목적 말하기 전반에 대한 교육 내용 분석 연구는 미비하였다. 이런 현황을 반영하여 본 연구에서는 과제에 구현된 구성 요소를 분석하여 학문 목적 말하기 과제의 특성을 파악하고자 하였다. 본 연구에서는 학문 목적 한국어 교육과정의 특성을 고찰하고 학문 목적 말하기의 특징 및 과제 내용을 파악하였다. 그리고 과제에 대한 이론적 배경을 정리하였다. 본 연구 내에서 과제는 학습자에게 언어적 결과를 출력하도록 하는 의미에 중심을 둔 활동으로 정의하고 과제를 구성하는 요소들을 중심으로 과제를 분석하고자 하였다. 과제 분석을 위한 교재는 2010년도 이후에 발간된 학문 목적 교재 중에서 말하기 기능을 분리한 교재로 한정하였다. 즉, 일정 담화 유형만을 다루는 교재는 분석 대상에서 제외하여 학문 목적 한국어 말하기 전반에서 요구되는 과제의 특성을 파악하고자 하였다. 본 연구는 선행 연구 고찰을 바탕으로 Nunan(2004)의 과제 구성 요소에 따라 분석 항목 및 분석 틀을 선정한 후에 과제 분석을 진행하였다. 선정된 분석 틀을 바탕으로 첫째, 과제 구성 요소에 따라 과제의 입력 자료, 절차, 교사의 역할, 환경을 분석하여 그 분포를 파악하였다. 둘째, 과제 내용 요소에 따라 주제, 의사소통 기능을 파악하여 그 분포를 파악하였다. 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 학문 목적 말하기 과제의 입력 자료는 형식적 측면에서 대부분 문어적 텍스트로 나타났는데 이들은 주제와 관련한 내용을 다루고 있었다. 비언어적 입력 자료로는 표가 빈번히 나타났는데 담화의 형식을 다루어 학습자가 담화 유형에 따라 형식적으로 완결된 언어를 생산할 수 있도록 하였다. 둘째, 학문 목적 말하기 과제의 단계는 수행 전 단계에 해당하는 활동을 중심으로 구성되어 있었다. 과제 수행 전 단계는 주로 텍스트 읽기, 개요 메모하기 등의 활동으로 구성되었다. 그에 비해 과제 수행 후 활동은 미비하게 나타났으며 평가하기 활동이 주로 나타났다. 과제를 수행 전 단계와 수행 후 단계가 함께 제시된 과제는 일부 교재에서 한정적으로 발견되었다. 셋째, 학문 목적 말하기 과제 수행 활동은 대부분 말하기로 출력되었으며 구체적으로는 발표하기, 토론하기, 대화하기로 파악되었다. 넷째, 학문 목적 말하기 과제에 나타난 교사의 역할은 주로 지시자, 촉진자로 파악되었으며 과제 수행 활동을 진행하는 활동운영자의 역할도 나타났다. 교사도 담화에 직접 참여하는 담화운영자의 역할은 드물게 파악되었다. 다섯째, 학문 목적 말하기 과제의 참여 인원은 전체 활동이 대부분을 차지하였다. 그리고 과제 수행 장소는 모두 교실로 파악되었다. 여섯째, 학문 목적 말하기 과제 주로 인문·사회 분야와 관련한 내용을 빈번히 다루고 있었다. 일곱째, 학문 목적 말하기 과제의 의사소통 기능은 주로 정보 요청·전달하기, 태도·의견 표현하기로 나타났다. 정보 요청·전달하기는 발표하기 활동에서, 태도·의견 표현하기는 토론하기 활동과 발표하기 활동에서 나타난 것으로 파악되었다. 분석 결과를 바탕으로 학문 목적 말하기 과제를 구성하는 데 고려해야 할 점을 제안하였다. 첫째, 입력 자료와 관련하여 문어 텍스트 형식뿐만 아니라 다양한 형태의 자료를 제시되어야 한다. 오늘날 학업 환경에서 접할 수 있는 멀티미디어 자료 역시 입력 자료로 제시한다면 실제적인 과제 개발에 기여할 수 있을 것이다. 둘째, 과제의 절차와 관련하여 과제 수행 후 단계가 조금 더 보완되어야 한다. 수행 전 단계 활동은 세부적으로 제시되었으나 과제 수행 후 단계는 일부 교재에서만 파악되었다. 과제 후 활동에 해당하는 평가 및 점검하기 활동이 빈번히 제시된다면 학습자의 지속적인 언어 능력 점검과 초인지 전략 향상에 기여할 수 있을 것이다. 셋째, 과제 수행 활동은 주로 발표하기, 토론하기로 나타나 다소 한정적인 과제만을 다루고 있었다. 이에 실제 학업 환경에 나타날 수 있는 다양한 과제를 구성할 것을 제안한다. 대화 상대자에 따라 달라질 수 있는 언어 사용 및 구술시험, 면담 등도 학문 목적 학습자에게 요구되는 과제에 해당한다. 넷째, 교사의 역할로 촉진자의 역할을 수행하는 것이 필요하다. 다섯째, 과제 환경과 관련하여 학습자 간의 교류를 증진할 수 있도록 짝, 그룹 활동으로 다양하게 구성할 필요가 있다. 여섯째, 학문 목적 말하기 과제의 주제를 더욱 다채롭게 구성하여 대학 교양 과정에서 요구되는 다양한 주제를 다룰 수 있도록 해야 한다. 마지막으로 본 연구를 통해 학문 목적 학습자들의 실제적인 말하기 능력을 증진하는 과제 개발에 도움이 되기를 기대한다. 더불어 본 연구에서 파악하지 못한 각 구성 요소간의 관련성 및 타 기능과의 연계성을 파악하는 연구가 이어지기를 기대한다.
본 연구는 2010년 이후 출간된 학문 목적 한국어 말하기 교재의 과제를 분석하여 효과적인 말하기 교육을 위한 과제 개발 방법을 모색하는 것을 목적으로 한다. 최근 한국 내 외국인 유학생의 수가 증가하고 있으며, 특히 국내 대학 및 대학원에서 수학 중인 학문 목적 학습자가 대다수를 차지한다. 이러한 현실을 반영하여 한국어교육 분야에서도 학문 목적 한국어와 관련한 연구가 2010년도 이후부터 활발히 진행되었다. 그럼에도 불구하고 학문 목적 학습자들이 학업 환경에서 겪는 의사소통의 어려움은 여전히 존재하는 것으로 연구되었으며, 말하기 및 쓰기에 대한 요구가 높게 나타났다. 이에 따라 쓰기 교육과 관련한 연구는 활발히 진행된 편이나 말하기 교육 관련 연구는 비교적 미진한 것으로 확인되었다. 학문 목적 말하기와 관련된 연구는 주로 토론, 발표 담화 유형에 따른 교육 내용을 분석한 것으로 파악되었다. 그러나 학문 목적 말하기 전반에 대한 교육 내용 분석 연구는 미비하였다. 이런 현황을 반영하여 본 연구에서는 과제에 구현된 구성 요소를 분석하여 학문 목적 말하기 과제의 특성을 파악하고자 하였다. 본 연구에서는 학문 목적 한국어 교육과정의 특성을 고찰하고 학문 목적 말하기의 특징 및 과제 내용을 파악하였다. 그리고 과제에 대한 이론적 배경을 정리하였다. 본 연구 내에서 과제는 학습자에게 언어적 결과를 출력하도록 하는 의미에 중심을 둔 활동으로 정의하고 과제를 구성하는 요소들을 중심으로 과제를 분석하고자 하였다. 과제 분석을 위한 교재는 2010년도 이후에 발간된 학문 목적 교재 중에서 말하기 기능을 분리한 교재로 한정하였다. 즉, 일정 담화 유형만을 다루는 교재는 분석 대상에서 제외하여 학문 목적 한국어 말하기 전반에서 요구되는 과제의 특성을 파악하고자 하였다. 본 연구는 선행 연구 고찰을 바탕으로 Nunan(2004)의 과제 구성 요소에 따라 분석 항목 및 분석 틀을 선정한 후에 과제 분석을 진행하였다. 선정된 분석 틀을 바탕으로 첫째, 과제 구성 요소에 따라 과제의 입력 자료, 절차, 교사의 역할, 환경을 분석하여 그 분포를 파악하였다. 둘째, 과제 내용 요소에 따라 주제, 의사소통 기능을 파악하여 그 분포를 파악하였다. 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 학문 목적 말하기 과제의 입력 자료는 형식적 측면에서 대부분 문어적 텍스트로 나타났는데 이들은 주제와 관련한 내용을 다루고 있었다. 비언어적 입력 자료로는 표가 빈번히 나타났는데 담화의 형식을 다루어 학습자가 담화 유형에 따라 형식적으로 완결된 언어를 생산할 수 있도록 하였다. 둘째, 학문 목적 말하기 과제의 단계는 수행 전 단계에 해당하는 활동을 중심으로 구성되어 있었다. 과제 수행 전 단계는 주로 텍스트 읽기, 개요 메모하기 등의 활동으로 구성되었다. 그에 비해 과제 수행 후 활동은 미비하게 나타났으며 평가하기 활동이 주로 나타났다. 과제를 수행 전 단계와 수행 후 단계가 함께 제시된 과제는 일부 교재에서 한정적으로 발견되었다. 셋째, 학문 목적 말하기 과제 수행 활동은 대부분 말하기로 출력되었으며 구체적으로는 발표하기, 토론하기, 대화하기로 파악되었다. 넷째, 학문 목적 말하기 과제에 나타난 교사의 역할은 주로 지시자, 촉진자로 파악되었으며 과제 수행 활동을 진행하는 활동운영자의 역할도 나타났다. 교사도 담화에 직접 참여하는 담화운영자의 역할은 드물게 파악되었다. 다섯째, 학문 목적 말하기 과제의 참여 인원은 전체 활동이 대부분을 차지하였다. 그리고 과제 수행 장소는 모두 교실로 파악되었다. 여섯째, 학문 목적 말하기 과제 주로 인문·사회 분야와 관련한 내용을 빈번히 다루고 있었다. 일곱째, 학문 목적 말하기 과제의 의사소통 기능은 주로 정보 요청·전달하기, 태도·의견 표현하기로 나타났다. 정보 요청·전달하기는 발표하기 활동에서, 태도·의견 표현하기는 토론하기 활동과 발표하기 활동에서 나타난 것으로 파악되었다. 분석 결과를 바탕으로 학문 목적 말하기 과제를 구성하는 데 고려해야 할 점을 제안하였다. 첫째, 입력 자료와 관련하여 문어 텍스트 형식뿐만 아니라 다양한 형태의 자료를 제시되어야 한다. 오늘날 학업 환경에서 접할 수 있는 멀티미디어 자료 역시 입력 자료로 제시한다면 실제적인 과제 개발에 기여할 수 있을 것이다. 둘째, 과제의 절차와 관련하여 과제 수행 후 단계가 조금 더 보완되어야 한다. 수행 전 단계 활동은 세부적으로 제시되었으나 과제 수행 후 단계는 일부 교재에서만 파악되었다. 과제 후 활동에 해당하는 평가 및 점검하기 활동이 빈번히 제시된다면 학습자의 지속적인 언어 능력 점검과 초인지 전략 향상에 기여할 수 있을 것이다. 셋째, 과제 수행 활동은 주로 발표하기, 토론하기로 나타나 다소 한정적인 과제만을 다루고 있었다. 이에 실제 학업 환경에 나타날 수 있는 다양한 과제를 구성할 것을 제안한다. 대화 상대자에 따라 달라질 수 있는 언어 사용 및 구술시험, 면담 등도 학문 목적 학습자에게 요구되는 과제에 해당한다. 넷째, 교사의 역할로 촉진자의 역할을 수행하는 것이 필요하다. 다섯째, 과제 환경과 관련하여 학습자 간의 교류를 증진할 수 있도록 짝, 그룹 활동으로 다양하게 구성할 필요가 있다. 여섯째, 학문 목적 말하기 과제의 주제를 더욱 다채롭게 구성하여 대학 교양 과정에서 요구되는 다양한 주제를 다룰 수 있도록 해야 한다. 마지막으로 본 연구를 통해 학문 목적 학습자들의 실제적인 말하기 능력을 증진하는 과제 개발에 도움이 되기를 기대한다. 더불어 본 연구에서 파악하지 못한 각 구성 요소간의 관련성 및 타 기능과의 연계성을 파악하는 연구가 이어지기를 기대한다.
This study aims to analyze the tasks presented in Korean for Academic Purpose textbooks published after 2010 for developing effective speaking tasks. Recently, the number of foreign students in Korea has been increasing. As a result, research related to Korean Academic Purposes has been a main ...
This study aims to analyze the tasks presented in Korean for Academic Purpose textbooks published after 2010 for developing effective speaking tasks. Recently, the number of foreign students in Korea has been increasing. As a result, research related to Korean Academic Purposes has been a main issue in Korean language education since 2010. Foreign students studying at universities and graduate schools experience difficulty in academic writing and speaking; the most difficult part of the academic process. When looking at previous researches, Korean education studies target writing rather than speaking for academic learners. Considering that students studying Korean must participate in various activities such as academic speaking at universities and graduate schools, academic speaking should be targeted and teaching materials for Korean should be better developed. In order to determine the characteristics of speaking tasks for Korean learners for academic purpose, we analyzed 5 Korean textbooks for academic purposes written in the language institutes of the 4 universities. Of the materials we analyzed, the components and contents of the task in the textbooks Prior to analyzing the tasks we reviewed in advance the theoretical background about the Korean education for academic purposes, the Korean speaking curriculum for academic purposes and task in the Second language education. Also, we examined the previous research about the discussion of teaching material analysis of Korean education for academic purposes, and the researches related to speaking task analysis. In this study, we define a task in an activity carries out as the result of language using and focuses on meaning not on the form. In order to analyze the task, the study of the task in second language education was examined. To establish criteria for task analysis we look through the previous studies about the task analysis. First, Task was analyzed in the components of the task: input material, procedure teacher’s role, and setting. Second, task was analyzed in the contents of the task: topic and communicative function. Result of task analysis and conclusion are as follows. First, input material for the Korean academic speaking task was mostly written texts covering topic-related content. A 'table' was mainly presented in non-verbal input material which intends learners to output the language reflected genre characteristics. It needs to present various forms of data as well as written text such as multi-media material or web-based material. Second, pre-task activities were developed more detailed than the post-task activities. Pre-task activities were consisted of activities such as reading a text, writing overviews and sharing opinions. Most of the tasks were designed with the pre-task activities however, post-task activities were rarely presented. It is desirable to add more post-task activities like self-evaluating to encourage to use meta-cognitive strategy on language using. Third, targeted activity of academic speaking tasks was mainly presented in giving presentation, debating and sharing opinions. Fourth, the role of the teacher in the academic speaking task was identified primarily as the indicator and facilitator. Fifth, most of the academic speaking tasks were whole class work. Pair work was presented in a dialogue; group work was presented in debating and sharing opinion activities. All of the academic speaking tasks were taken in the classroom. Sixth, the topic of the academic speaking task was frequently appeared in the humanities and social fields. The topics of the academic purpose speaking task should be more diversified so that learners can address the various topics required in the course of university and graduate schools. Lastly, from the results of the analysis of communicative functions ‘sharing information’ showed high ratio in giving presentation and ‘sharing opinion’ showed high ratio in debating. Also academic speaking task deals with the ‘constructing of a discourse’ such as making argument and summarizing etc.
This study aims to analyze the tasks presented in Korean for Academic Purpose textbooks published after 2010 for developing effective speaking tasks. Recently, the number of foreign students in Korea has been increasing. As a result, research related to Korean Academic Purposes has been a main issue in Korean language education since 2010. Foreign students studying at universities and graduate schools experience difficulty in academic writing and speaking; the most difficult part of the academic process. When looking at previous researches, Korean education studies target writing rather than speaking for academic learners. Considering that students studying Korean must participate in various activities such as academic speaking at universities and graduate schools, academic speaking should be targeted and teaching materials for Korean should be better developed. In order to determine the characteristics of speaking tasks for Korean learners for academic purpose, we analyzed 5 Korean textbooks for academic purposes written in the language institutes of the 4 universities. Of the materials we analyzed, the components and contents of the task in the textbooks Prior to analyzing the tasks we reviewed in advance the theoretical background about the Korean education for academic purposes, the Korean speaking curriculum for academic purposes and task in the Second language education. Also, we examined the previous research about the discussion of teaching material analysis of Korean education for academic purposes, and the researches related to speaking task analysis. In this study, we define a task in an activity carries out as the result of language using and focuses on meaning not on the form. In order to analyze the task, the study of the task in second language education was examined. To establish criteria for task analysis we look through the previous studies about the task analysis. First, Task was analyzed in the components of the task: input material, procedure teacher’s role, and setting. Second, task was analyzed in the contents of the task: topic and communicative function. Result of task analysis and conclusion are as follows. First, input material for the Korean academic speaking task was mostly written texts covering topic-related content. A 'table' was mainly presented in non-verbal input material which intends learners to output the language reflected genre characteristics. It needs to present various forms of data as well as written text such as multi-media material or web-based material. Second, pre-task activities were developed more detailed than the post-task activities. Pre-task activities were consisted of activities such as reading a text, writing overviews and sharing opinions. Most of the tasks were designed with the pre-task activities however, post-task activities were rarely presented. It is desirable to add more post-task activities like self-evaluating to encourage to use meta-cognitive strategy on language using. Third, targeted activity of academic speaking tasks was mainly presented in giving presentation, debating and sharing opinions. Fourth, the role of the teacher in the academic speaking task was identified primarily as the indicator and facilitator. Fifth, most of the academic speaking tasks were whole class work. Pair work was presented in a dialogue; group work was presented in debating and sharing opinion activities. All of the academic speaking tasks were taken in the classroom. Sixth, the topic of the academic speaking task was frequently appeared in the humanities and social fields. The topics of the academic purpose speaking task should be more diversified so that learners can address the various topics required in the course of university and graduate schools. Lastly, from the results of the analysis of communicative functions ‘sharing information’ showed high ratio in giving presentation and ‘sharing opinion’ showed high ratio in debating. Also academic speaking task deals with the ‘constructing of a discourse’ such as making argument and summarizing etc.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.