진정성 있는 언어로 구성된 영어 아동문학이 영어교육에 적합한 자료임에도 불구하고, 원문을 학교 교육 현장에 도입했을 경우 관용적인 표현, 복잡한 문장 구조, 어려운 어휘 등으로 인해 독서의 즐거움과 언어교육의 효과는 기대 할 수 없게 된다. 이에 본 연구자는 학습자가 이해할 수 있는 수준의 읽기 자료(Krashen, 1981)가 중요하며, 제2언어 학습자의 읽기 교육 자료로써 ‘언어학습자문학’이 원문의 진정성을 담고 있기에 원문의 좋은 대안이 될 수 있다 (Day & Bamford, 1998)는 점에서 연구를 시작하였다. 하지만 이제까지의 문학작품과 언어학습자문학의 선행연구는 연구 대상자가 대부분 중학생 이상의 양적 연구가 대부분이고, 초등학생의 문학작품에 대한 읽기 동기와 태도의 변화 양상을 연구한 양적, ...
진정성 있는 언어로 구성된 영어 아동문학이 영어교육에 적합한 자료임에도 불구하고, 원문을 학교 교육 현장에 도입했을 경우 관용적인 표현, 복잡한 문장 구조, 어려운 어휘 등으로 인해 독서의 즐거움과 언어교육의 효과는 기대 할 수 없게 된다. 이에 본 연구자는 학습자가 이해할 수 있는 수준의 읽기 자료(Krashen, 1981)가 중요하며, 제2언어 학습자의 읽기 교육 자료로써 ‘언어학습자문학’이 원문의 진정성을 담고 있기에 원문의 좋은 대안이 될 수 있다 (Day & Bamford, 1998)는 점에서 연구를 시작하였다. 하지만 이제까지의 문학작품과 언어학습자문학의 선행연구는 연구 대상자가 대부분 중학생 이상의 양적 연구가 대부분이고, 초등학생의 문학작품에 대한 읽기 동기와 태도의 변화 양상을 연구한 양적, 질적 연구가 부족하였다. 따라서, 본 연구는 이러한 선행 연구의 한계점을 보완하여 초등학생들의 영어 아동문학 읽기 경험이 그들의 읽기 동기, 태도, 어휘 습득, 그리고 읽기 유창성에 어떠한 변화를 가져오는지 자세히 살펴보고 교육의 방향성을 제시하는 데 그 목적이 있다. 본 연구는 서울시 서초구의 학교 밖 영어교육 기관에서 초등학생 4학년 3명, 6학년 2명을 대상으로 12차시로 Oxford Bookworms Library 시리즈인 『The Secret Garden』을 선정하여 영어 아동문학 읽기 수업을 진행하였다. 본 연구를 위해 영어 학습환경과 경험에 관한 기초 설문지, 각 장 내용 이해 평가지, 사전, 사후 영어 어휘 평가지, 사전, 사후 읽기 유창성 평가지, 사후 개별 면담, 수업 녹음, 관찰 일지, 다양한 읽기 후 활동지를 수집하여 다각적 으로 분석하여 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 『The Secret Garden』읽기 수업에 참여한 학생들의 읽기에 대한 태도는 긍정적으로 변했다. 학생들은 아동문학 읽기를 즐기며 읽기 호기심, 읽기 효능감, 읽기 도전과 같은 내재적 동기가 크게 향상되었으며, 간혹 어려운 어휘와 구문으로 인해 영어 읽기가 매우 익숙하지 않았음에도 중도에 포기하지 않고 읽기를 지속해 나갔다. 『The Secret Garden 읽기 수업은 학생들에게 다른 문학작품도 읽고 싶다는 자신감과 성취감을 고취하는 계기가 되었다. 둘째, 학생들의 영어 아동문학 읽기 수업은 어휘 학습에 매우 긍정적인 영향을 주었다. ELT 교재가 아닌 실제적인 언어로 쓰인 영어 아동문학을 읽음으로써 문학의 특성상 주요 사건이나 등장인물의 태도, 성격과 관련된 어휘를 특히 잘 기억했다. 또한, 명시적인 어휘 학습을 하지 않았음에도 문맥상 어휘를 추론하는 능력이 향상되었다. 셋째, 학생들의 영어 아동문학 읽기 경험은 그들의 읽기 유창성을 향상시켰다. 본 연구는 매 차시 시간제한이 있는 묵독 활동을 진행하였다. 학생들의 읽기 속도는 향상되었지만 읽기 속도와 내용 이해 정도는 참여자별로 달랐다. 읽기 속도가 빨라진다고 해서 내용 이해도도 높아지는 것은 아니므로 읽기 유창성에 대한 면밀한 지도 계획이 필요하다. 본 연구 결과를 통해 영어 아동문학 읽기 경험이 초등학교 학습자들의 읽기 태도, 동기, 어휘 습득, 읽기 유창성 향상에 긍정적인 변화를 주었음을 알 수 있었다. 향후 영어 아동문학을 교육 현장에 접목하기 위해서는 학습자의 언어 수준과 동기, 태도를 고려해서 읽기 자료를 신중하게 선별해야 한다. 또한, 다양한 사고와 지식의 전이를 위해 구체적인 상황이 그려진 맥락이 있고 실제적인 언어로 기술된 영어 아동문학을 교실 현장에 활용할 것을 적극적으로 검토해야할 것이다.
진정성 있는 언어로 구성된 영어 아동문학이 영어교육에 적합한 자료임에도 불구하고, 원문을 학교 교육 현장에 도입했을 경우 관용적인 표현, 복잡한 문장 구조, 어려운 어휘 등으로 인해 독서의 즐거움과 언어교육의 효과는 기대 할 수 없게 된다. 이에 본 연구자는 학습자가 이해할 수 있는 수준의 읽기 자료(Krashen, 1981)가 중요하며, 제2언어 학습자의 읽기 교육 자료로써 ‘언어학습자문학’이 원문의 진정성을 담고 있기에 원문의 좋은 대안이 될 수 있다 (Day & Bamford, 1998)는 점에서 연구를 시작하였다. 하지만 이제까지의 문학작품과 언어학습자문학의 선행연구는 연구 대상자가 대부분 중학생 이상의 양적 연구가 대부분이고, 초등학생의 문학작품에 대한 읽기 동기와 태도의 변화 양상을 연구한 양적, 질적 연구가 부족하였다. 따라서, 본 연구는 이러한 선행 연구의 한계점을 보완하여 초등학생들의 영어 아동문학 읽기 경험이 그들의 읽기 동기, 태도, 어휘 습득, 그리고 읽기 유창성에 어떠한 변화를 가져오는지 자세히 살펴보고 교육의 방향성을 제시하는 데 그 목적이 있다. 본 연구는 서울시 서초구의 학교 밖 영어교육 기관에서 초등학생 4학년 3명, 6학년 2명을 대상으로 12차시로 Oxford Bookworms Library 시리즈인 『The Secret Garden』을 선정하여 영어 아동문학 읽기 수업을 진행하였다. 본 연구를 위해 영어 학습환경과 경험에 관한 기초 설문지, 각 장 내용 이해 평가지, 사전, 사후 영어 어휘 평가지, 사전, 사후 읽기 유창성 평가지, 사후 개별 면담, 수업 녹음, 관찰 일지, 다양한 읽기 후 활동지를 수집하여 다각적 으로 분석하여 얻은 결과는 다음과 같다. 첫째, 『The Secret Garden』읽기 수업에 참여한 학생들의 읽기에 대한 태도는 긍정적으로 변했다. 학생들은 아동문학 읽기를 즐기며 읽기 호기심, 읽기 효능감, 읽기 도전과 같은 내재적 동기가 크게 향상되었으며, 간혹 어려운 어휘와 구문으로 인해 영어 읽기가 매우 익숙하지 않았음에도 중도에 포기하지 않고 읽기를 지속해 나갔다. 『The Secret Garden 읽기 수업은 학생들에게 다른 문학작품도 읽고 싶다는 자신감과 성취감을 고취하는 계기가 되었다. 둘째, 학생들의 영어 아동문학 읽기 수업은 어휘 학습에 매우 긍정적인 영향을 주었다. ELT 교재가 아닌 실제적인 언어로 쓰인 영어 아동문학을 읽음으로써 문학의 특성상 주요 사건이나 등장인물의 태도, 성격과 관련된 어휘를 특히 잘 기억했다. 또한, 명시적인 어휘 학습을 하지 않았음에도 문맥상 어휘를 추론하는 능력이 향상되었다. 셋째, 학생들의 영어 아동문학 읽기 경험은 그들의 읽기 유창성을 향상시켰다. 본 연구는 매 차시 시간제한이 있는 묵독 활동을 진행하였다. 학생들의 읽기 속도는 향상되었지만 읽기 속도와 내용 이해 정도는 참여자별로 달랐다. 읽기 속도가 빨라진다고 해서 내용 이해도도 높아지는 것은 아니므로 읽기 유창성에 대한 면밀한 지도 계획이 필요하다. 본 연구 결과를 통해 영어 아동문학 읽기 경험이 초등학교 학습자들의 읽기 태도, 동기, 어휘 습득, 읽기 유창성 향상에 긍정적인 변화를 주었음을 알 수 있었다. 향후 영어 아동문학을 교육 현장에 접목하기 위해서는 학습자의 언어 수준과 동기, 태도를 고려해서 읽기 자료를 신중하게 선별해야 한다. 또한, 다양한 사고와 지식의 전이를 위해 구체적인 상황이 그려진 맥락이 있고 실제적인 언어로 기술된 영어 아동문학을 교실 현장에 활용할 것을 적극적으로 검토해야할 것이다.
Although children’s English literature, which consists of authentic language, is appropriate material for English education, it would be difficult to expect enjoyment of reading and effects of language education when applying the original texts into actually teaching area in a school, because of idi...
Although children’s English literature, which consists of authentic language, is appropriate material for English education, it would be difficult to expect enjoyment of reading and effects of language education when applying the original texts into actually teaching area in a school, because of idiomatic expression, complex sentence structure, and a difficult vocabulary. So, this study considered it is important to find reading materials that learners are able to understand(Krashen, 1981), and this research started by supposing that ‘language learner literature’ could be a good alternative as a reading material for second language learners because it has authenticity(Day & Bamford, 1998). Until today, most precedent researches on literature and language learner literature dealt with quantitative studies with middle school students or more. There was a lack of quantitative and qualitative researches on motivation and attitude changes of elementary students for literature. Therefore, this study has purposes to thoroughly research how elementary student’s reading experiences with children’s English literature could change reading motivation, attitude, vocabulary acquisition, and reading fluency, and to suggest teaching methods. This study operated 12 reading classes of children’s English literature with 『The Secret Garden』, which is a series of Oxford Bookworms Library, for three 4th grade students and two 6th grade students at an out-of-school English institution in Seocho-gu, Seoul. For the research, in multilateral aspects this study analyzed data collected from a basic survey on English learning environments and experiences, comprehension evaluation paper for each chapter, vocabulary evaluation paper before and after a class, reading fluency evaluation paper before and after a class, individual interview after a class, class recording, daily observation log, and various activity sheets after reading. Its results are as follows. First, attitude of students who participated in the reading class of 『The Secret Garden』changed positively. They had hugely increased intrinsic motivations such as curiosity, reading-efficacy, and reading-challenge. Even though seldom they faced difficult vocabularies and sentences, they did not abandon their reading activities. The class of reading 『The Secret Garden』was a chance to improve confidence and sense of accomplishment to make them want to read other literature. Second, the class of reading children’s English literature could positively influence vocabulary learning. Not reading ELT textbooks but reading children’s English literate written by practical language, they especially remembered vocabularies related to incidents and literature character’s attitude and personality features as well due to nature of literature. Also, even though they did not do explicit vocabulary learning, their ability to infer vocabulary in context was improved. Third, student’s experience of reading children’s English literature could enhance their reading fluency. This study conducted silent reading with time limit in every period of classes. Their reading speed could be improved, but the reading speed and content understanding degree were different for each student. Since they could not understand contents as well as they read them fast reading speed of students becomes faster, close lesson plans should be needed for reading fluency. According to the results, this study found that the experience of reading children’s English literature could significantly enhance elementary student’s reading attitude, motivation, vocabulary acquisition, and reading frequency. Teachers should carefully select reading materials by considering learner’s language level, motivation, and attitude in order to introduce children’s English literature into education fields. In addition, in order to transfer various thinking and knowledge, it should be considered that children’s English literature, which has specific context and practical language, ought to be used in a classroom.
Although children’s English literature, which consists of authentic language, is appropriate material for English education, it would be difficult to expect enjoyment of reading and effects of language education when applying the original texts into actually teaching area in a school, because of idiomatic expression, complex sentence structure, and a difficult vocabulary. So, this study considered it is important to find reading materials that learners are able to understand(Krashen, 1981), and this research started by supposing that ‘language learner literature’ could be a good alternative as a reading material for second language learners because it has authenticity(Day & Bamford, 1998). Until today, most precedent researches on literature and language learner literature dealt with quantitative studies with middle school students or more. There was a lack of quantitative and qualitative researches on motivation and attitude changes of elementary students for literature. Therefore, this study has purposes to thoroughly research how elementary student’s reading experiences with children’s English literature could change reading motivation, attitude, vocabulary acquisition, and reading fluency, and to suggest teaching methods. This study operated 12 reading classes of children’s English literature with 『The Secret Garden』, which is a series of Oxford Bookworms Library, for three 4th grade students and two 6th grade students at an out-of-school English institution in Seocho-gu, Seoul. For the research, in multilateral aspects this study analyzed data collected from a basic survey on English learning environments and experiences, comprehension evaluation paper for each chapter, vocabulary evaluation paper before and after a class, reading fluency evaluation paper before and after a class, individual interview after a class, class recording, daily observation log, and various activity sheets after reading. Its results are as follows. First, attitude of students who participated in the reading class of 『The Secret Garden』changed positively. They had hugely increased intrinsic motivations such as curiosity, reading-efficacy, and reading-challenge. Even though seldom they faced difficult vocabularies and sentences, they did not abandon their reading activities. The class of reading 『The Secret Garden』was a chance to improve confidence and sense of accomplishment to make them want to read other literature. Second, the class of reading children’s English literature could positively influence vocabulary learning. Not reading ELT textbooks but reading children’s English literate written by practical language, they especially remembered vocabularies related to incidents and literature character’s attitude and personality features as well due to nature of literature. Also, even though they did not do explicit vocabulary learning, their ability to infer vocabulary in context was improved. Third, student’s experience of reading children’s English literature could enhance their reading fluency. This study conducted silent reading with time limit in every period of classes. Their reading speed could be improved, but the reading speed and content understanding degree were different for each student. Since they could not understand contents as well as they read them fast reading speed of students becomes faster, close lesson plans should be needed for reading fluency. According to the results, this study found that the experience of reading children’s English literature could significantly enhance elementary student’s reading attitude, motivation, vocabulary acquisition, and reading frequency. Teachers should carefully select reading materials by considering learner’s language level, motivation, and attitude in order to introduce children’s English literature into education fields. In addition, in order to transfer various thinking and knowledge, it should be considered that children’s English literature, which has specific context and practical language, ought to be used in a classroom.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.