이 연구에서는 유아 태권도 지도자의 코칭교육을 위한 요인을 탐색하고 도출된 요인들 간의 중요도를 분석하는데 목적이 있었다. 이를 위해 먼저, 유아 태권도 지도자의 코칭교육 요인을 탐색하기 위하여 유아 수련생 지도경력 10년 이상과 평균 수련생 200명 이상인 자를 선정기준으로 하여 전문가 회의를 통해 유아 태권도 우수지도자 5명을 연구 참여자로 선정하고 심층면담을 실시하였다. 자료 분석은 문헌조사와 심층면담자료를 수집하여 귀납적 범주분석을 실시하였다. 그리고 연구의 진실성과 윤리성을 확보하기 위해 지속적인 검증을 받았다. 이후 도출된 요인을 설문지로 구성하여 1차 ...
이 연구에서는 유아 태권도 지도자의 코칭교육을 위한 요인을 탐색하고 도출된 요인들 간의 중요도를 분석하는데 목적이 있었다. 이를 위해 먼저, 유아 태권도 지도자의 코칭교육 요인을 탐색하기 위하여 유아 수련생 지도경력 10년 이상과 평균 수련생 200명 이상인 자를 선정기준으로 하여 전문가 회의를 통해 유아 태권도 우수지도자 5명을 연구 참여자로 선정하고 심층면담을 실시하였다. 자료 분석은 문헌조사와 심층면담자료를 수집하여 귀납적 범주분석을 실시하였다. 그리고 연구의 진실성과 윤리성을 확보하기 위해 지속적인 검증을 받았다. 이후 도출된 요인을 설문지로 구성하여 1차 중요도 분석과 2차 중요도 분석의 차이를 검증하였다. 1차 중요도 분석에서는 추출된 코칭교육 요인을 지도자 교육 이후 설문조사를 실시하였다. 이에 연구대상은 유아 태권도 지도자 교육에 참여한 지도자를 대상으로 편의표집방법을 이용하여 총 200명의 표본을 수집하였으며 최종분석에는 8부를 제외한 총 192부의 자료를 사용하였다. 2차 중요도 분석은 지도자 교육 이후 6개월간 현장 적용 후 1차 중요도 분석에 사용된 같은 설문지와 같은 지도자를 대상으로 2차 코칭교육 요인의 차이를 확인하였다. 1차, 2차 설문조사를 통해 수집된 자료는 연구목적에 따라 통계프로그램 SPSS 20.0을 이용하여 빈도분석과 t-검증을 실시하였으며, 자료를 분석한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 먼저, 유아 태권도 지도자의 코칭교육 요인은 교육요인과 운영요인으로 구분할 수 있었다. 첫째, 교육요인은 유아 태권도 지도자들이 유아에 대한 신체적, 정신적, 정서적 특성에 적합한 태권도 교육을 말한다. 이러한 요인들은 프로그램, 교육내용, 교수방법, 학습자 이해 지식 4개 범주로 분류되었다. 프로그램요인의 하위구성요인은 신체발달, 음악활용, 도구활용 등이다. 교육내용요인의 하위구성요인은 인성교육, 연령별교육, 단계별교육, 체험활동 등이다. 교수방법요인의 하위구성요인은 상황극, 재미와 흥미, 설명과 시범, 수준을 고려한 의사소통 등이다. 학습자 이해 지식요인의 하위구성요인은 관심과 관찰, 신체발달의 이해 등이다. 둘째, 운영요인은 유아 태권도 지도자들이 학부모의 요구를 충족시키고 유아 태권도장 운영에 경쟁력을 높이기 위한 관리 및 운영내용을 말한다. 이러한 요인들은 학부모 눈높이, 공개심사, 지도자 관리, 홍보 4개 범주로 분류되었다. 학부모 눈높이 요인의 하위구성요인은 지도자 신뢰, 소통과 공감, 연령별 수련환경 등이다. 공개심사의 구성요인의 프로그램 구성, 지도자 이미지 향상, 공개심사를 통한 홍보 등이다. 지도자 관리요인의 하위구성요인은 시대변화에 적응, 지도자의 자질, 주기적인 교육 등이다. 홍보요인의 하위구성요인은 외부홍보, 내부홍보 등이다. 도출된 유아 태권도 지도자의 코칭교육 요인에 대한 1차, 2차 중요도 분석의 결과는 다음과 같다. 1차 설문조사 결과 1위 재미와 흥미를 유발시키는 지도방법, 2위 지도자의 자질, 3위 지도자의 긍정적 피드백, 4위 학부모의 지도자 신뢰, 5위 수준을 고려한 의사소통, 6위 지도자의 관심과 관찰, 7위 인성교육을 활용한 지도, 공동 7위 연령별 차별화된 지도, 9위 학부모와의 소통과 공감, 10위 연령에 따른 신체발달의 이해, 11위 신체발달 프로그램을 활용한 지도, 12위 시대변화에 따른 연구 및 환경변화, 공동 12위 음악 프로그램을 활용한 지도, 14위 연령별 수련환경 조성, 15위 주기적인 지도자 교육제공, 16위 지도자의 설명과 시범을 통한 지도방법, 17위 상담기법과 참관수업을 활용한 내부홍보, 18위 공개심사를 활용한 지도자 이미지 향상, 19위 유아 수련생의 실력별, 단계별 지도, 20위 공개심사를 통한 태권도장의 홍보, 21위 도구 프로그램을 활용한 지도, 22위 공개심사의 프로그램 구성, 23위 상황극을 활용한 지도방법, 24위 전단지, 현수막을 활용한 외부홍보, 25위 공·휴일을 활용한 다양한 체험활동 순으로 나타났다. 2차 설문조사는 교육내용에 대한 현장적용 후에 중요도에 변화가 있는지를 분석하였다. 이에 2차 설문조사 결과 교육요인의 하위구성요인인 음악활용 프로그램 요인과 운영요인의 하위구성요인인 공개심사를 통한 홍보 요인이 차이가 있는 것으로 나타났으며, 그 외 다른 요인들은 유의한 차이가 없었다.
이 연구에서는 유아 태권도 지도자의 코칭교육을 위한 요인을 탐색하고 도출된 요인들 간의 중요도를 분석하는데 목적이 있었다. 이를 위해 먼저, 유아 태권도 지도자의 코칭교육 요인을 탐색하기 위하여 유아 수련생 지도경력 10년 이상과 평균 수련생 200명 이상인 자를 선정기준으로 하여 전문가 회의를 통해 유아 태권도 우수지도자 5명을 연구 참여자로 선정하고 심층면담을 실시하였다. 자료 분석은 문헌조사와 심층면담자료를 수집하여 귀납적 범주분석을 실시하였다. 그리고 연구의 진실성과 윤리성을 확보하기 위해 지속적인 검증을 받았다. 이후 도출된 요인을 설문지로 구성하여 1차 중요도 분석과 2차 중요도 분석의 차이를 검증하였다. 1차 중요도 분석에서는 추출된 코칭교육 요인을 지도자 교육 이후 설문조사를 실시하였다. 이에 연구대상은 유아 태권도 지도자 교육에 참여한 지도자를 대상으로 편의표집방법을 이용하여 총 200명의 표본을 수집하였으며 최종분석에는 8부를 제외한 총 192부의 자료를 사용하였다. 2차 중요도 분석은 지도자 교육 이후 6개월간 현장 적용 후 1차 중요도 분석에 사용된 같은 설문지와 같은 지도자를 대상으로 2차 코칭교육 요인의 차이를 확인하였다. 1차, 2차 설문조사를 통해 수집된 자료는 연구목적에 따라 통계프로그램 SPSS 20.0을 이용하여 빈도분석과 t-검증을 실시하였으며, 자료를 분석한 결과 다음과 같은 결론을 얻었다. 먼저, 유아 태권도 지도자의 코칭교육 요인은 교육요인과 운영요인으로 구분할 수 있었다. 첫째, 교육요인은 유아 태권도 지도자들이 유아에 대한 신체적, 정신적, 정서적 특성에 적합한 태권도 교육을 말한다. 이러한 요인들은 프로그램, 교육내용, 교수방법, 학습자 이해 지식 4개 범주로 분류되었다. 프로그램요인의 하위구성요인은 신체발달, 음악활용, 도구활용 등이다. 교육내용요인의 하위구성요인은 인성교육, 연령별교육, 단계별교육, 체험활동 등이다. 교수방법요인의 하위구성요인은 상황극, 재미와 흥미, 설명과 시범, 수준을 고려한 의사소통 등이다. 학습자 이해 지식요인의 하위구성요인은 관심과 관찰, 신체발달의 이해 등이다. 둘째, 운영요인은 유아 태권도 지도자들이 학부모의 요구를 충족시키고 유아 태권도장 운영에 경쟁력을 높이기 위한 관리 및 운영내용을 말한다. 이러한 요인들은 학부모 눈높이, 공개심사, 지도자 관리, 홍보 4개 범주로 분류되었다. 학부모 눈높이 요인의 하위구성요인은 지도자 신뢰, 소통과 공감, 연령별 수련환경 등이다. 공개심사의 구성요인의 프로그램 구성, 지도자 이미지 향상, 공개심사를 통한 홍보 등이다. 지도자 관리요인의 하위구성요인은 시대변화에 적응, 지도자의 자질, 주기적인 교육 등이다. 홍보요인의 하위구성요인은 외부홍보, 내부홍보 등이다. 도출된 유아 태권도 지도자의 코칭교육 요인에 대한 1차, 2차 중요도 분석의 결과는 다음과 같다. 1차 설문조사 결과 1위 재미와 흥미를 유발시키는 지도방법, 2위 지도자의 자질, 3위 지도자의 긍정적 피드백, 4위 학부모의 지도자 신뢰, 5위 수준을 고려한 의사소통, 6위 지도자의 관심과 관찰, 7위 인성교육을 활용한 지도, 공동 7위 연령별 차별화된 지도, 9위 학부모와의 소통과 공감, 10위 연령에 따른 신체발달의 이해, 11위 신체발달 프로그램을 활용한 지도, 12위 시대변화에 따른 연구 및 환경변화, 공동 12위 음악 프로그램을 활용한 지도, 14위 연령별 수련환경 조성, 15위 주기적인 지도자 교육제공, 16위 지도자의 설명과 시범을 통한 지도방법, 17위 상담기법과 참관수업을 활용한 내부홍보, 18위 공개심사를 활용한 지도자 이미지 향상, 19위 유아 수련생의 실력별, 단계별 지도, 20위 공개심사를 통한 태권도장의 홍보, 21위 도구 프로그램을 활용한 지도, 22위 공개심사의 프로그램 구성, 23위 상황극을 활용한 지도방법, 24위 전단지, 현수막을 활용한 외부홍보, 25위 공·휴일을 활용한 다양한 체험활동 순으로 나타났다. 2차 설문조사는 교육내용에 대한 현장적용 후에 중요도에 변화가 있는지를 분석하였다. 이에 2차 설문조사 결과 교육요인의 하위구성요인인 음악활용 프로그램 요인과 운영요인의 하위구성요인인 공개심사를 통한 홍보 요인이 차이가 있는 것으로 나타났으며, 그 외 다른 요인들은 유의한 차이가 없었다.
This study aims to explore the factors for coaching training of Taekwondo instructors for infant trainees and analyze the importance of the derived factors. For this purpose, first, to explore the coaching training factors of Taekwondo instructors for infant trainees, this study conducted qualitativ...
This study aims to explore the factors for coaching training of Taekwondo instructors for infant trainees and analyze the importance of the derived factors. For this purpose, first, to explore the coaching training factors of Taekwondo instructors for infant trainees, this study conducted qualitative research with five excellent Taekwondo instructors for infant trainees as research participants through meetings with experts with the criteria for selection of more than 10 years’ experience of instruction of infant trainees and 200 trainees on average. The qualitative research conducted an inductive category analysis, conducting a literature review and collecting in-depth interview materials. Also, this study took ongoing verification in order to secure the integrity and ethics of the study. Then, questionnaires were composed with the factors derived through qualitative research to verify the difference between the first importance analysis and the second importance analysis. The first importance analysis conducted a survey with an instructor education with the extracted coaching training factors. Thus, as for research subjects, this study collected samples of 200 instructors who attended an education for Taekwondo instructors for infant trainees, using a convenience sampling method, and in the final analysis, 192 copies were used, excluding eight copies. The second importance analysis checked the differences in the coaching training factors with the same questionnaires used in the first importance analysis and the same instructors after application to the field for six months after the instructor education. With the data collected through the first and second surveys, frequency analysis and t-test were conducted, using statistics software SPSS 20.0 for the research purpose, and as a result of the analysis of the data, the following conclusions were drawn. First of all, coaching training factors of Taekwondo instructors for infant trainees could be divided into educational factors and operational factors. First, the educational factors refer to Taekwondo education of Taekwondo instructors for infant trainees appropriate for infants’ physical, mental, and emotional characteristics. These factors were classified into four categories, including program, educational contents, teaching method, and knowledge of understanding of learners. Sub-components of the program factor include physical development, utilization of music, and utilizing tools. Sub-components of the educational contents factor include personality education, education by age, education by stage, and experience activity. Sub-components of the teaching method factor include theater of situations, fun and interest, description and demonstration, and communication considering the level. Sub-components of the factor of knowledge of understanding of learners include interest and observation, and understanding of physical development. Second, the operational factors refer to the contents of management and operation for Taekwondo instructors for infant trainees to meet parents’ needs and increase competitiveness in the operation of Taekwondo studios for infant trainees. These factors were classified into four categories, including parents’ eye-level, open test, instructor management, and promotion. Sub-components of the parents’ eye-level factor include trust with instructors, communication and empathy, and training environment by age. Sub-components of the open test factor include program composition, instructor’s image improvement, and promotion through an open test. Sub-components of the instructor management factor include adaptation to change of the times, instructor’s qualifications, and periodic training. Sub-components of the promotion factor include external promotion and internal promotion. The results of the first and second importance analyses of the drawn coaching training factors of Taekwondo instructors for infant trainees are as follows. As a result of the first survey, 1st: teaching method for arousing fun and interest; 2nd: instructor’s qualifications; 3rd: instructor’s positive feedback; 4th: parents’ trust with the instructor; 5th: communication considering the level, 6th: instructor’s interest and observation; 7th: instruction utilizing personality education; tied for 7th: differentiated training by age, 9th: communication and empathy with parents; 10th: understanding of physical development by age; 11th: instruction utilizing a physical development program; 12th: changes in research and environment according to the change of the times; tied for 12th: instruction utilizing a music program; 14th: creation of an instruction environment by age; 15th: providing regular instructor education; 16th: teaching method through the instructor’s explanation and demonstration; 17th: internal promotion utilizing counseling techniques and observation classes; 18th: improvement of instructor’s image, utilizing an open test; 19th: instruction of infant trainees by ability and stage; 20th: promotion of the Taekwondo studio through an open test; 21st: instruction utilizing a tool program; 22nd: composition of program of open test; 23rd: teaching method utilizing theater of situations; 24th: external promotion utilizing leaflets and banners; and 25th: various experience activities utilizing holiday. The second survey analyzed changes in importance after applying the educational contents to the field. As a result of the second survey, it turned out that there was a difference between sub-component of the educational factors, the factor of the program utilizing music and sub-component of the operational factors, the factor of promotion through an open test, and there were no significant differences among the other factors.
This study aims to explore the factors for coaching training of Taekwondo instructors for infant trainees and analyze the importance of the derived factors. For this purpose, first, to explore the coaching training factors of Taekwondo instructors for infant trainees, this study conducted qualitative research with five excellent Taekwondo instructors for infant trainees as research participants through meetings with experts with the criteria for selection of more than 10 years’ experience of instruction of infant trainees and 200 trainees on average. The qualitative research conducted an inductive category analysis, conducting a literature review and collecting in-depth interview materials. Also, this study took ongoing verification in order to secure the integrity and ethics of the study. Then, questionnaires were composed with the factors derived through qualitative research to verify the difference between the first importance analysis and the second importance analysis. The first importance analysis conducted a survey with an instructor education with the extracted coaching training factors. Thus, as for research subjects, this study collected samples of 200 instructors who attended an education for Taekwondo instructors for infant trainees, using a convenience sampling method, and in the final analysis, 192 copies were used, excluding eight copies. The second importance analysis checked the differences in the coaching training factors with the same questionnaires used in the first importance analysis and the same instructors after application to the field for six months after the instructor education. With the data collected through the first and second surveys, frequency analysis and t-test were conducted, using statistics software SPSS 20.0 for the research purpose, and as a result of the analysis of the data, the following conclusions were drawn. First of all, coaching training factors of Taekwondo instructors for infant trainees could be divided into educational factors and operational factors. First, the educational factors refer to Taekwondo education of Taekwondo instructors for infant trainees appropriate for infants’ physical, mental, and emotional characteristics. These factors were classified into four categories, including program, educational contents, teaching method, and knowledge of understanding of learners. Sub-components of the program factor include physical development, utilization of music, and utilizing tools. Sub-components of the educational contents factor include personality education, education by age, education by stage, and experience activity. Sub-components of the teaching method factor include theater of situations, fun and interest, description and demonstration, and communication considering the level. Sub-components of the factor of knowledge of understanding of learners include interest and observation, and understanding of physical development. Second, the operational factors refer to the contents of management and operation for Taekwondo instructors for infant trainees to meet parents’ needs and increase competitiveness in the operation of Taekwondo studios for infant trainees. These factors were classified into four categories, including parents’ eye-level, open test, instructor management, and promotion. Sub-components of the parents’ eye-level factor include trust with instructors, communication and empathy, and training environment by age. Sub-components of the open test factor include program composition, instructor’s image improvement, and promotion through an open test. Sub-components of the instructor management factor include adaptation to change of the times, instructor’s qualifications, and periodic training. Sub-components of the promotion factor include external promotion and internal promotion. The results of the first and second importance analyses of the drawn coaching training factors of Taekwondo instructors for infant trainees are as follows. As a result of the first survey, 1st: teaching method for arousing fun and interest; 2nd: instructor’s qualifications; 3rd: instructor’s positive feedback; 4th: parents’ trust with the instructor; 5th: communication considering the level, 6th: instructor’s interest and observation; 7th: instruction utilizing personality education; tied for 7th: differentiated training by age, 9th: communication and empathy with parents; 10th: understanding of physical development by age; 11th: instruction utilizing a physical development program; 12th: changes in research and environment according to the change of the times; tied for 12th: instruction utilizing a music program; 14th: creation of an instruction environment by age; 15th: providing regular instructor education; 16th: teaching method through the instructor’s explanation and demonstration; 17th: internal promotion utilizing counseling techniques and observation classes; 18th: improvement of instructor’s image, utilizing an open test; 19th: instruction of infant trainees by ability and stage; 20th: promotion of the Taekwondo studio through an open test; 21st: instruction utilizing a tool program; 22nd: composition of program of open test; 23rd: teaching method utilizing theater of situations; 24th: external promotion utilizing leaflets and banners; and 25th: various experience activities utilizing holiday. The second survey analyzed changes in importance after applying the educational contents to the field. As a result of the second survey, it turned out that there was a difference between sub-component of the educational factors, the factor of the program utilizing music and sub-component of the operational factors, the factor of promotion through an open test, and there were no significant differences among the other factors.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.