문학적 접근법을 통한 인성교육이 만 4세 유아의 사회성발달과 언어발달에 미치는 영향 Personality education through literary approaches the influence of the social development and the linguistic development of the four year olds원문보기
유아기는 인성의 기초가 형성되는 시기이며, 이 시기에 교육의 효과가 매우 크다. 유아인성교육의 방법 중 동화책을 활용한 유아인성교육의 효과가 다양한 연구를 통해 검증되고 있다. 동화책을 활용한 교육방법으로 총체적 언어 접근에서의 문학적 접근법이 있다.
본 연구는 문학적 접근법을 통한 인성교육이 만 4세 유아의 사회성발달과 언어발달에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 이에 본 연구에서는 다음과 같은 연구문제를 선정하였다.
연구 문제1. 문학적 접근법을 통한 인성교육이 만 4세 유아의 사회성 발달 향상에 영향을 미치는가?
연구 문제2. 문학적 접근법을 통한 인성교육이 만 4세 유아의 언어 발달 향상에 영향을 미치는가?
연구대상은 경기도 화성시에 소재한 사립 D유치원 만4세 2학급 40명으로, 만4세 2학급 중 1개 학급을 실험집단으로, 다른 1개 학급은 통제집단으로 배정하였다.
수집된 자료는 ...
유아기는 인성의 기초가 형성되는 시기이며, 이 시기에 교육의 효과가 매우 크다. 유아인성교육의 방법 중 동화책을 활용한 유아인성교육의 효과가 다양한 연구를 통해 검증되고 있다. 동화책을 활용한 교육방법으로 총체적 언어 접근에서의 문학적 접근법이 있다.
본 연구는 문학적 접근법을 통한 인성교육이 만 4세 유아의 사회성발달과 언어발달에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 이에 본 연구에서는 다음과 같은 연구문제를 선정하였다.
연구 문제1. 문학적 접근법을 통한 인성교육이 만 4세 유아의 사회성 발달 향상에 영향을 미치는가?
연구 문제2. 문학적 접근법을 통한 인성교육이 만 4세 유아의 언어 발달 향상에 영향을 미치는가?
연구대상은 경기도 화성시에 소재한 사립 D유치원 만4세 2학급 40명으로, 만4세 2학급 중 1개 학급을 실험집단으로, 다른 1개 학급은 통제집단으로 배정하였다.
수집된 자료는 SPSS Statistics 24.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 사전검사 점수를 이용하여 집단 간 독립표본 t-test를 실시하였다. 그리고 문학적 접근법을 통한 인성교육이 만 4세 유아의 사회성발달과 언어발달에 영향을 미치는지 확인하기 위해 실험집단과 통제집단의 사후검사 점수를 이용하여 평균과 표준편차를 산출하였고, 집단 간 독립표본 t-test를 실시하였다.
본 연구의 주요 결과는 다음과 같다.
첫째, 문학적 접근법을 통한 인성교육은 만 4세 유아의 사회성발달에 긍정적인 영향을 미쳤다. 사회성발달의 하위요소 중 협동성, 타인이해성, 자율성, 또래 간 상호작용에서 집단 간 독립표본 t-test를 실시한 결과 유의미한 결과가 나왔다. 문학적 접근법을 통한 인성교육으로 유아가 또래와 의견을 주고받는 상호작용을 통해 사회성이 발달된다. 이는 만 4세 유아의 협동성, 타인이해성, 자율성, 또래 간 상호작용의 발달에 영향을 미쳤음을 알 수 있다.
둘째, 문학적 접근법을 통한 인성교육은 만 4세 유아의 언어발달에 긍정적인 영향을 미친다. 언어발달 검사 결과 실험집단의 언어발달 점수가 유의미하게 높게 나타났다. 문학적 접근법을 통하여 유아가 동화책을 접하고, 또한 자신의 생각을 전달하므로써 유아의 어휘력, 언어이해력, 언어표현력이 발달되는 것을 확인할 수 있다.
본 연구의 논의를 살펴보면 다음과 같다.
첫째, 문학적 접근법을 통한 인성교육은 만 4세 유아의 사회성발달에 긍정적인 영향을 미친다. 이는 문학적 접근법을 통한 인성교육으로 유아가 목표를 달성하기 위해 자신의 생각을 타인과 공유하며 인정받고, 상대방을 배려하는 연습이 주어졌기 때문이다.
둘째, 문학적 접근법을 통한 인성교육은 만 4세 유아의 언어발달에 긍정적인 영향을 미친다. 이는 문학적 접근법을 통한 인성교육으로 동화책 속 문맥을 파악하며 단어를 알아가고, 자신의 생각을 서로 교환하며 영향을 미친 것으로 볼 수 있다.
유아기는 인성의 기초가 형성되는 시기이며, 이 시기에 교육의 효과가 매우 크다. 유아인성교육의 방법 중 동화책을 활용한 유아인성교육의 효과가 다양한 연구를 통해 검증되고 있다. 동화책을 활용한 교육방법으로 총체적 언어 접근에서의 문학적 접근법이 있다.
본 연구는 문학적 접근법을 통한 인성교육이 만 4세 유아의 사회성발달과 언어발달에 미치는 영향을 알아보고자 하였다. 이에 본 연구에서는 다음과 같은 연구문제를 선정하였다.
연구 문제1. 문학적 접근법을 통한 인성교육이 만 4세 유아의 사회성 발달 향상에 영향을 미치는가?
연구 문제2. 문학적 접근법을 통한 인성교육이 만 4세 유아의 언어 발달 향상에 영향을 미치는가?
연구대상은 경기도 화성시에 소재한 사립 D유치원 만4세 2학급 40명으로, 만4세 2학급 중 1개 학급을 실험집단으로, 다른 1개 학급은 통제집단으로 배정하였다.
수집된 자료는 SPSS Statistics 24.0 프로그램을 이용하여 분석하였다. 사전검사 점수를 이용하여 집단 간 독립표본 t-test를 실시하였다. 그리고 문학적 접근법을 통한 인성교육이 만 4세 유아의 사회성발달과 언어발달에 영향을 미치는지 확인하기 위해 실험집단과 통제집단의 사후검사 점수를 이용하여 평균과 표준편차를 산출하였고, 집단 간 독립표본 t-test를 실시하였다.
본 연구의 주요 결과는 다음과 같다.
첫째, 문학적 접근법을 통한 인성교육은 만 4세 유아의 사회성발달에 긍정적인 영향을 미쳤다. 사회성발달의 하위요소 중 협동성, 타인이해성, 자율성, 또래 간 상호작용에서 집단 간 독립표본 t-test를 실시한 결과 유의미한 결과가 나왔다. 문학적 접근법을 통한 인성교육으로 유아가 또래와 의견을 주고받는 상호작용을 통해 사회성이 발달된다. 이는 만 4세 유아의 협동성, 타인이해성, 자율성, 또래 간 상호작용의 발달에 영향을 미쳤음을 알 수 있다.
둘째, 문학적 접근법을 통한 인성교육은 만 4세 유아의 언어발달에 긍정적인 영향을 미친다. 언어발달 검사 결과 실험집단의 언어발달 점수가 유의미하게 높게 나타났다. 문학적 접근법을 통하여 유아가 동화책을 접하고, 또한 자신의 생각을 전달하므로써 유아의 어휘력, 언어이해력, 언어표현력이 발달되는 것을 확인할 수 있다.
본 연구의 논의를 살펴보면 다음과 같다.
첫째, 문학적 접근법을 통한 인성교육은 만 4세 유아의 사회성발달에 긍정적인 영향을 미친다. 이는 문학적 접근법을 통한 인성교육으로 유아가 목표를 달성하기 위해 자신의 생각을 타인과 공유하며 인정받고, 상대방을 배려하는 연습이 주어졌기 때문이다.
둘째, 문학적 접근법을 통한 인성교육은 만 4세 유아의 언어발달에 긍정적인 영향을 미친다. 이는 문학적 접근법을 통한 인성교육으로 동화책 속 문맥을 파악하며 단어를 알아가고, 자신의 생각을 서로 교환하며 영향을 미친 것으로 볼 수 있다.
Early childhood is a time when the foundations of character are formed, and education is very effective at this time. Among the methods of education for infants, the effectiveness of education for young children using children's books has been verified through various research. A method of education...
Early childhood is a time when the foundations of character are formed, and education is very effective at this time. Among the methods of education for infants, the effectiveness of education for young children using children's books has been verified through various research. A method of education using children's books, there is a literary approach to the overall language approach.
This study sought to find out the effect of Personality education through a literary approach on social development and language development of 4-year-old infants. In this study, the following research questions were established.
A research question 1. Does Personality education through a literary approach affect the social development of a 4-year-old child?
A research question 2. Does Personality education through a literary approach affect language development in 4-year-olds?
The research targets 40 students at a private D kindergarten in Hwaseong City, Gyeonggido, one class out of four-year-olds and one class out of two classes were assigned as a laboratory group and the other as a control group.
The data collected were analyzed using the SPSS Statistics 24.0 program. Using the pre-test score, a separate sample was conducted between groups. In addition, the average and standard deviation were calculated using the post-test score of the experimental group and the control group in order to check whether Personality education through the literary approach affects the social development and language development of 4-year-old infants.
The main results of this study are as follows:
First, personality education through the literary approach had a positive effect on social development of a 4-year-old child. Among the subcomponents of social development, the results were significant as a result of performing the sample t-test of group-to-group independence in cooperation, dissolution, autonomy, and peer interactions. Personality education through a literary approach develops social skills through interactions between infants and peers. This has influenced the development of cooperation, dissolution, autonomy, and peer interactions among 4-year-olds.
Second, Personality education through a literary approach has a positive effect on the language development of a 4-year-old child. The language development test showed that the language development score of the experiment group was significantly higher. Through the literary approach, infants are exposed to fairy tales, and by communicating their thoughts, they are able to see the development of their vocabulary, language comprehension, and language expression.
The discussion of this study is as follows.
First, Personality education through a literary approach has a positive effect on the social development of a 4-year-old child. This is because through a literary approach, infants were given practice to share their ideas with others, to achieve their goals, and to be recognized and considerate of others.
Second, Personality education through a literary approach has a positive effect on the language development of a 4-year-old child. It can be seen as a literary approach to Personality education, understanding the context in a fairy tale book, exchanging ideas with each other, and influencing the context of the book.
Early childhood is a time when the foundations of character are formed, and education is very effective at this time. Among the methods of education for infants, the effectiveness of education for young children using children's books has been verified through various research. A method of education using children's books, there is a literary approach to the overall language approach.
This study sought to find out the effect of Personality education through a literary approach on social development and language development of 4-year-old infants. In this study, the following research questions were established.
A research question 1. Does Personality education through a literary approach affect the social development of a 4-year-old child?
A research question 2. Does Personality education through a literary approach affect language development in 4-year-olds?
The research targets 40 students at a private D kindergarten in Hwaseong City, Gyeonggido, one class out of four-year-olds and one class out of two classes were assigned as a laboratory group and the other as a control group.
The data collected were analyzed using the SPSS Statistics 24.0 program. Using the pre-test score, a separate sample was conducted between groups. In addition, the average and standard deviation were calculated using the post-test score of the experimental group and the control group in order to check whether Personality education through the literary approach affects the social development and language development of 4-year-old infants.
The main results of this study are as follows:
First, personality education through the literary approach had a positive effect on social development of a 4-year-old child. Among the subcomponents of social development, the results were significant as a result of performing the sample t-test of group-to-group independence in cooperation, dissolution, autonomy, and peer interactions. Personality education through a literary approach develops social skills through interactions between infants and peers. This has influenced the development of cooperation, dissolution, autonomy, and peer interactions among 4-year-olds.
Second, Personality education through a literary approach has a positive effect on the language development of a 4-year-old child. The language development test showed that the language development score of the experiment group was significantly higher. Through the literary approach, infants are exposed to fairy tales, and by communicating their thoughts, they are able to see the development of their vocabulary, language comprehension, and language expression.
The discussion of this study is as follows.
First, Personality education through a literary approach has a positive effect on the social development of a 4-year-old child. This is because through a literary approach, infants were given practice to share their ideas with others, to achieve their goals, and to be recognized and considerate of others.
Second, Personality education through a literary approach has a positive effect on the language development of a 4-year-old child. It can be seen as a literary approach to Personality education, understanding the context in a fairy tale book, exchanging ideas with each other, and influencing the context of the book.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.