실화를 바탕으로 한 한·중 영화의 창작 특성 비교 : -한국 영화<그놈 목소리>와 중국 영화<디어리스트>를 중심으로- A Comparative Study of South Korean and Chinese film based on true story ——Taking the South Korean movie "His Voice" and the Chinese film "Dearest" as an example원문보기
영화는 문화적 메신저로서 특정 시기에 특정한 정서적 표현을 가지고 있다. 영화는 특정한 사회 정치와 역사 문화에 의해 영향을 받게 되는데, 특히 사회 현실을 직시하고 사회의 어두운 면을 폭로하는 영화들이 그렇다. 이 중에서 실제 사건을 다룬 영화는 현실을 반영한 날카롭고 깊이 있는 영화로 특히 돋보인다. 그 이유는 진실 사건이 시대를 묘사하고 사회를 증명하는 데 의미가 있는 것뿐만 아니라 진실 사건이 예술적 가공을 거쳐 사회문제를 더욱 집중적으로 강력하게 반영하여 커다란 사회적 반향과 예술적 충격을 형성하기 때문이다. 새로운 세기의 시작부터 좋은 내외 환경 덕분에 한국에는 현실 생활을 취재하고 비판적인 힘을 가지고 있고 관객들로부터 많은 사랑을 받는 영화작품들이 쏟아져 나왔는데 이 영화들은 종종 현실에 대한 세심한 관심으로 관객들의 공감과 인정을 불러일으켰다. 이와 함께 지역과 문화적으로 한국과 가까운 중국의 진실 사건으로 개편한 영화는 양적으로도 꾸준히 증가하며 점차 전형적인 현상이 되었다. 실제 사건을 영화화한 창작에서 한국 영화인들은 한편으로는 미국을 대표로 하는 영화 공업의 상업적 패러다임을 적극적으로 흡수하였다. 한편, 자신의 전통문화를 시대적 미에 맞게 포장 재현하여 상업체제에 민족문화의 핵심을 융합하여 독특한 창작기법과 표현형식을 형성하였다. 이러한 한국영화는 실제 사건의 극화 구현에 있어서 극적인 내용의 추가나 실제 사건의 진화를 채택하여 영상을 풍부하게 표현함으로써 작품의 감상성을 증대시켰다. 영화 인물 만들기에서는 원형 인물의 전형화를 통해서 한국 현실사회의 다양한 사람들의 특징을 예술적으로 추출함으로써 한국 사회의 집단생활의 다양한 측면을 보여주었다. 시청각 언어에 현실을 살리고 진실감 넘치는 관람 체험을 만들려 애쓰는 동시에 시청각 조형물을 교묘하게 사용하여 미스터리한 분위기를 자아내고 있었다. 물론 한중 양국이 각각 다른 역사와 사회 발전 배경을 가지고 있기 때문에 같은 실제 사건을 각색한 영화는 창작의 특색에서도 다른 특징을 보인다. 본 논문은 한국영화 <그놈 목소리>와 중국 영화 <디어리스트>를 중심적으로 모두 실제 사건을 바탕으로 한 것이며 아동 유괴라는 주제를 다루고 있다. 그러므로 비교분석을 할 때 비교 가능성도 있고 실제 사건을 영화화한 한중 양국의 특색을 쉽게 발견할 수 있다. 본 연구에서는 영화의 유형학 ...
영화는 문화적 메신저로서 특정 시기에 특정한 정서적 표현을 가지고 있다. 영화는 특정한 사회 정치와 역사 문화에 의해 영향을 받게 되는데, 특히 사회 현실을 직시하고 사회의 어두운 면을 폭로하는 영화들이 그렇다. 이 중에서 실제 사건을 다룬 영화는 현실을 반영한 날카롭고 깊이 있는 영화로 특히 돋보인다. 그 이유는 진실 사건이 시대를 묘사하고 사회를 증명하는 데 의미가 있는 것뿐만 아니라 진실 사건이 예술적 가공을 거쳐 사회문제를 더욱 집중적으로 강력하게 반영하여 커다란 사회적 반향과 예술적 충격을 형성하기 때문이다. 새로운 세기의 시작부터 좋은 내외 환경 덕분에 한국에는 현실 생활을 취재하고 비판적인 힘을 가지고 있고 관객들로부터 많은 사랑을 받는 영화작품들이 쏟아져 나왔는데 이 영화들은 종종 현실에 대한 세심한 관심으로 관객들의 공감과 인정을 불러일으켰다. 이와 함께 지역과 문화적으로 한국과 가까운 중국의 진실 사건으로 개편한 영화는 양적으로도 꾸준히 증가하며 점차 전형적인 현상이 되었다. 실제 사건을 영화화한 창작에서 한국 영화인들은 한편으로는 미국을 대표로 하는 영화 공업의 상업적 패러다임을 적극적으로 흡수하였다. 한편, 자신의 전통문화를 시대적 미에 맞게 포장 재현하여 상업체제에 민족문화의 핵심을 융합하여 독특한 창작기법과 표현형식을 형성하였다. 이러한 한국영화는 실제 사건의 극화 구현에 있어서 극적인 내용의 추가나 실제 사건의 진화를 채택하여 영상을 풍부하게 표현함으로써 작품의 감상성을 증대시켰다. 영화 인물 만들기에서는 원형 인물의 전형화를 통해서 한국 현실사회의 다양한 사람들의 특징을 예술적으로 추출함으로써 한국 사회의 집단생활의 다양한 측면을 보여주었다. 시청각 언어에 현실을 살리고 진실감 넘치는 관람 체험을 만들려 애쓰는 동시에 시청각 조형물을 교묘하게 사용하여 미스터리한 분위기를 자아내고 있었다. 물론 한중 양국이 각각 다른 역사와 사회 발전 배경을 가지고 있기 때문에 같은 실제 사건을 각색한 영화는 창작의 특색에서도 다른 특징을 보인다. 본 논문은 한국영화 <그놈 목소리>와 중국 영화 <디어리스트>를 중심적으로 모두 실제 사건을 바탕으로 한 것이며 아동 유괴라는 주제를 다루고 있다. 그러므로 비교분석을 할 때 비교 가능성도 있고 실제 사건을 영화화한 한중 양국의 특색을 쉽게 발견할 수 있다. 본 연구에서는 영화의 유형학 텍스트 분석 등을 사용하여 한중의 진실 사건을 각색한 영화의 발전 역사 및 현황, 각각의 창작 특징 및 장래의 발전 상황을 비교 분석하였다. 한국의 진실 사건을 영화화하여 상업과 예술적 성공을 거둔 심층적인 원인을 분석하고, 중국의 진실 사건을 영화화하기 위해 시급히 해결해야 할 문제들을 분석하였다. 한국의 바람직한 경험을 거울삼아 중국의 진실 사건을 영화화 더욱 발전시키는 방법을 찾고자 한다.
영화는 문화적 메신저로서 특정 시기에 특정한 정서적 표현을 가지고 있다. 영화는 특정한 사회 정치와 역사 문화에 의해 영향을 받게 되는데, 특히 사회 현실을 직시하고 사회의 어두운 면을 폭로하는 영화들이 그렇다. 이 중에서 실제 사건을 다룬 영화는 현실을 반영한 날카롭고 깊이 있는 영화로 특히 돋보인다. 그 이유는 진실 사건이 시대를 묘사하고 사회를 증명하는 데 의미가 있는 것뿐만 아니라 진실 사건이 예술적 가공을 거쳐 사회문제를 더욱 집중적으로 강력하게 반영하여 커다란 사회적 반향과 예술적 충격을 형성하기 때문이다. 새로운 세기의 시작부터 좋은 내외 환경 덕분에 한국에는 현실 생활을 취재하고 비판적인 힘을 가지고 있고 관객들로부터 많은 사랑을 받는 영화작품들이 쏟아져 나왔는데 이 영화들은 종종 현실에 대한 세심한 관심으로 관객들의 공감과 인정을 불러일으켰다. 이와 함께 지역과 문화적으로 한국과 가까운 중국의 진실 사건으로 개편한 영화는 양적으로도 꾸준히 증가하며 점차 전형적인 현상이 되었다. 실제 사건을 영화화한 창작에서 한국 영화인들은 한편으로는 미국을 대표로 하는 영화 공업의 상업적 패러다임을 적극적으로 흡수하였다. 한편, 자신의 전통문화를 시대적 미에 맞게 포장 재현하여 상업체제에 민족문화의 핵심을 융합하여 독특한 창작기법과 표현형식을 형성하였다. 이러한 한국영화는 실제 사건의 극화 구현에 있어서 극적인 내용의 추가나 실제 사건의 진화를 채택하여 영상을 풍부하게 표현함으로써 작품의 감상성을 증대시켰다. 영화 인물 만들기에서는 원형 인물의 전형화를 통해서 한국 현실사회의 다양한 사람들의 특징을 예술적으로 추출함으로써 한국 사회의 집단생활의 다양한 측면을 보여주었다. 시청각 언어에 현실을 살리고 진실감 넘치는 관람 체험을 만들려 애쓰는 동시에 시청각 조형물을 교묘하게 사용하여 미스터리한 분위기를 자아내고 있었다. 물론 한중 양국이 각각 다른 역사와 사회 발전 배경을 가지고 있기 때문에 같은 실제 사건을 각색한 영화는 창작의 특색에서도 다른 특징을 보인다. 본 논문은 한국영화 <그놈 목소리>와 중국 영화 <디어리스트>를 중심적으로 모두 실제 사건을 바탕으로 한 것이며 아동 유괴라는 주제를 다루고 있다. 그러므로 비교분석을 할 때 비교 가능성도 있고 실제 사건을 영화화한 한중 양국의 특색을 쉽게 발견할 수 있다. 본 연구에서는 영화의 유형학 텍스트 분석 등을 사용하여 한중의 진실 사건을 각색한 영화의 발전 역사 및 현황, 각각의 창작 특징 및 장래의 발전 상황을 비교 분석하였다. 한국의 진실 사건을 영화화하여 상업과 예술적 성공을 거둔 심층적인 원인을 분석하고, 중국의 진실 사건을 영화화하기 위해 시급히 해결해야 할 문제들을 분석하였다. 한국의 바람직한 경험을 거울삼아 중국의 진실 사건을 영화화 더욱 발전시키는 방법을 찾고자 한다.
As a cultural carrier, the film has a specific emotional expression at a specific time. Every film is influenced by particular social politics and historical culture, especially those facing social reality and exposing the dark side of society. Among them, the films which adapted from the real event...
As a cultural carrier, the film has a specific emotional expression at a specific time. Every film is influenced by particular social politics and historical culture, especially those facing social reality and exposing the dark side of society. Among them, the films which adapted from the real event is significantly prominent in its sharp and profound reflection of reality. The reason is not only because the real events have unique meanings in depicting and witnessing the society era, but also because the real events can reflect the social problems more concentrated and powerful after the art processing, and form a huge social repercussion and strong artistic impact. At the beginning of the new century, thanks to a good internal and external environment, South Korea has produced a large number of film works that are based on real life which full of critical spirit, and are well received by the audience. These films often collected resonance and recognition from the audience because of their close attention to reality. At the same time, the film that adapt real events in China which is geographically adjacent and culturally closed to South Korea, has also shown an increasing trend in number, and gradually became a typical film phenomenon. During the creation of real events adapted films, South Korean filmmakers actively absorbed the commercial paradigm of the film industry represented by the United States, while energetically promoting their traditional culture in accordance with the aesthetic packaging of the times and integrating them into the nationality under the commercial system. The core of this traditional culture forms a unique creative approach and expression. Such South Korean films are used in the dramatic presentation of real events, using the addition of dramatic plots or the evolution of real events to enrich the expression of images and enhance the ornamental of the works. In the aspect of shaping the characters in the films, through the typical shaping of the prototype characters, the characteristics of various groups of people in the South Korean society has been artistic refined which shows multiple looks of their social group life. In the audio-visual language part, this type of films is trying to restore reality, creating a realistic viewing experience, while subtly using audio-visual modeling suspense atmosphere. It is clearly that South Korea and China have individual differences in historical and social development backgrounds, in this case, films that have been adapted for real events naturally exhibit different characteristics in terms of their creative features. This dissertation mainly focuses on the South Korean film "His Voice" and the Chinese film "Dearest". First because both these two films are based on real events and are all about the similar theme of child trafficking. Therefore, it is more reasonable when conducting a comparative analysis, and it is easier to find the separate features in the creation part of these two countries’ real events films. Specifically, this study uses film typology, text analysis and other methods to compare the development history and current situation of South Korean and Chinese real events films which considering their respective creative characteristics and future development. It summarizes the underlying reasons for the successful commercial and artistic success of these films in South Korea, analyzes the problems that need to be solved in the Chinese film which are based on real events, tries to learn from some valuable experience from South Korea, and finds ways and manners to further develop this kinds of films in China.
As a cultural carrier, the film has a specific emotional expression at a specific time. Every film is influenced by particular social politics and historical culture, especially those facing social reality and exposing the dark side of society. Among them, the films which adapted from the real event is significantly prominent in its sharp and profound reflection of reality. The reason is not only because the real events have unique meanings in depicting and witnessing the society era, but also because the real events can reflect the social problems more concentrated and powerful after the art processing, and form a huge social repercussion and strong artistic impact. At the beginning of the new century, thanks to a good internal and external environment, South Korea has produced a large number of film works that are based on real life which full of critical spirit, and are well received by the audience. These films often collected resonance and recognition from the audience because of their close attention to reality. At the same time, the film that adapt real events in China which is geographically adjacent and culturally closed to South Korea, has also shown an increasing trend in number, and gradually became a typical film phenomenon. During the creation of real events adapted films, South Korean filmmakers actively absorbed the commercial paradigm of the film industry represented by the United States, while energetically promoting their traditional culture in accordance with the aesthetic packaging of the times and integrating them into the nationality under the commercial system. The core of this traditional culture forms a unique creative approach and expression. Such South Korean films are used in the dramatic presentation of real events, using the addition of dramatic plots or the evolution of real events to enrich the expression of images and enhance the ornamental of the works. In the aspect of shaping the characters in the films, through the typical shaping of the prototype characters, the characteristics of various groups of people in the South Korean society has been artistic refined which shows multiple looks of their social group life. In the audio-visual language part, this type of films is trying to restore reality, creating a realistic viewing experience, while subtly using audio-visual modeling suspense atmosphere. It is clearly that South Korea and China have individual differences in historical and social development backgrounds, in this case, films that have been adapted for real events naturally exhibit different characteristics in terms of their creative features. This dissertation mainly focuses on the South Korean film "His Voice" and the Chinese film "Dearest". First because both these two films are based on real events and are all about the similar theme of child trafficking. Therefore, it is more reasonable when conducting a comparative analysis, and it is easier to find the separate features in the creation part of these two countries’ real events films. Specifically, this study uses film typology, text analysis and other methods to compare the development history and current situation of South Korean and Chinese real events films which considering their respective creative characteristics and future development. It summarizes the underlying reasons for the successful commercial and artistic success of these films in South Korea, analyzes the problems that need to be solved in the Chinese film which are based on real events, tries to learn from some valuable experience from South Korea, and finds ways and manners to further develop this kinds of films in China.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.