정지용(鄭芝溶)(1902~1950)은 20세기 초에 활동했던 시인으로 절제된 시어와 참신한 이미지로 한국 현대시를 발전시키는데 결정적인 역할을 한 시인으로 평가를 받고 있다. 그의 시가 가지고 있는 특성은 절제된 표현이다. 이 절제된 표현은 두 가지 측면으로 드러난다. 첫째, 자신의 감정을 극도로 억제하는 것이다. 절대로 자신의 감정을 겉으로 드러내지 않는다. 둘째, 감각적 경험을 표현하는 절제된 언어로, 그림을 그리 듯이 회화적인 시를 쓰고 있다.
분 논문은 정지용 시의 절제된 표현의 특성을 분석하기 위해서 그의 시론부터 작품까지 고전 시학 중에서 근원을 찾으려 시도했다. 정지용의 시론은 시와 전통 문학, 시와 언어, 시의 ...
정지용(鄭芝溶)(1902~1950)은 20세기 초에 활동했던 시인으로 절제된 시어와 참신한 이미지로 한국 현대시를 발전시키는데 결정적인 역할을 한 시인으로 평가를 받고 있다. 그의 시가 가지고 있는 특성은 절제된 표현이다. 이 절제된 표현은 두 가지 측면으로 드러난다. 첫째, 자신의 감정을 극도로 억제하는 것이다. 절대로 자신의 감정을 겉으로 드러내지 않는다. 둘째, 감각적 경험을 표현하는 절제된 언어로, 그림을 그리 듯이 회화적인 시를 쓰고 있다.
분 논문은 정지용 시의 절제된 표현의 특성을 분석하기 위해서 그의 시론부터 작품까지 고전 시학 중에서 근원을 찾으려 시도했다. 정지용의 시론은 시와 전통 문학, 시와 언어, 시의 감정 표현에 대하여 언급했다. 그의 시론은 주로 「시의 위의」, 「시와 발표」, 「시의 옹호」, 「시 선후」, 「조선시의 반성」 등의 글을 통해 제시되어 있다. 그의 시론은 바로 시를 창작하는 지침이고, 그의 절제 표현은 시론과 긴밀한 관계가 있다. 제2장에서는 정지용의 시론을 이루는 시대 배경과 절제 시론을 고찰하여 그가 한문에 대한 깊은 조예를 가지고 있다는 것을 논했다. 그의 시론과 중국 고전 시학의 비교를 통해 깊은 연관성도 확인할 수 있었다. 전통 지식에 대한 견해, 시어관(詩語觀), 감정 절제 세 가지 주제로 나누어 그의 절제된 시론에 대해 논증했다.
첫째, 전통 지식에 관하여 그는 시가를 창작하는 과정에 전통 문학 유산을 계승하고 새로운 것을 창조하는 관점을 견지하고 있다. 둘째, 시어에 있어 시인 자기의 뜻을 표현하는 데 쓸 수 있는 언어가 그렇게 많지 않다고 밝히고 있다. 시 창작에 있어서 시어의 결핍을 주장 하면서 시인은 언어 백련(百鍊)을 통해서 긴축 절제된 시어를 얻어야 된다고 했다. 시인은 시가를 창작하는 과정에서 간결한 시어를 추구하면서도 시어가 내포하고 있는 의미를 고려해야 한다고 보았다. 셋째, 정지용에게 있어 안으로 열하고 겉으로 설함을 강조한‘시의 위의’는 시적 표현에서 감정을 표면에 드러내면서 직설적으로 표현하는 것이 아니라 정제되고 절제된 상태로 표현해야 한다는 것을 뜻한다. 즉 시의 ‘서늘오움’이라는 시학(詩學)을 받아들이고 있다. 따라서‘선읍벽(善泣癖)’이라는 시학(詩學)을 절제한다. 제3장에서 정지용의 시작품을 직접적으로 분석해서 언어 절제 표현과 감정 절제 표현을 설명했다. 먼저, 감정 절제 분석이다. 1) 시의 감정 표현에 대해 논하면서 감정과 정서의 관계와 시와 감정 관계를 고찰해 보았다. 그리고, 지용 시에 나타난 감정 유형은 이국적 정서와 향토적 정서로 분석했다. 2)-4) 비(比)·흥(興) 법, 정(情)·경(景), 공감각(共感覺)적의 세 가지 방면으로 감정 절제 표현을 분석하였다. 다음은 언어 절제 분석이다. 1) 시와 언어의 관계를 다룬고, 정지용의 시어의 특정 분석했다. 2 지용은 의상(意象)적인 시어를 이용하여 추상적인 의념(意念)과 감정을 표현했다. 3) 여백이론을 이용하여 최소한 글자로 최대한의 의미를 표현하는 시의 언어와 형식을 분석했다. 이런 간결한 어휘로 작성하는 시는 형식적 절제 특성을 지니고 있다. 이런 형식적인 절제는 정지용 시 작품에 흔히 볼 수 있다. 4) 지용의시는 은유수사법을 이용하여 시어가 간결하게 이르어져 있다. 본 논문, 지용의 절제된 표현 연구는 그의 작품만 연구하는 것으로 충분하지 않다고 생각한다. 그래서 본 논문은 그가 살았던 시대와 그가 가지고 있는 지식 기반을 중국 고전 시학과 비교하면서 그의 절제미학을 분석하고 논증하려는 시도이다.
정지용(鄭芝溶)(1902~1950)은 20세기 초에 활동했던 시인으로 절제된 시어와 참신한 이미지로 한국 현대시를 발전시키는데 결정적인 역할을 한 시인으로 평가를 받고 있다. 그의 시가 가지고 있는 특성은 절제된 표현이다. 이 절제된 표현은 두 가지 측면으로 드러난다. 첫째, 자신의 감정을 극도로 억제하는 것이다. 절대로 자신의 감정을 겉으로 드러내지 않는다. 둘째, 감각적 경험을 표현하는 절제된 언어로, 그림을 그리 듯이 회화적인 시를 쓰고 있다.
분 논문은 정지용 시의 절제된 표현의 특성을 분석하기 위해서 그의 시론부터 작품까지 고전 시학 중에서 근원을 찾으려 시도했다. 정지용의 시론은 시와 전통 문학, 시와 언어, 시의 감정 표현에 대하여 언급했다. 그의 시론은 주로 「시의 위의」, 「시와 발표」, 「시의 옹호」, 「시 선후」, 「조선시의 반성」 등의 글을 통해 제시되어 있다. 그의 시론은 바로 시를 창작하는 지침이고, 그의 절제 표현은 시론과 긴밀한 관계가 있다. 제2장에서는 정지용의 시론을 이루는 시대 배경과 절제 시론을 고찰하여 그가 한문에 대한 깊은 조예를 가지고 있다는 것을 논했다. 그의 시론과 중국 고전 시학의 비교를 통해 깊은 연관성도 확인할 수 있었다. 전통 지식에 대한 견해, 시어관(詩語觀), 감정 절제 세 가지 주제로 나누어 그의 절제된 시론에 대해 논증했다.
첫째, 전통 지식에 관하여 그는 시가를 창작하는 과정에 전통 문학 유산을 계승하고 새로운 것을 창조하는 관점을 견지하고 있다. 둘째, 시어에 있어 시인 자기의 뜻을 표현하는 데 쓸 수 있는 언어가 그렇게 많지 않다고 밝히고 있다. 시 창작에 있어서 시어의 결핍을 주장 하면서 시인은 언어 백련(百鍊)을 통해서 긴축 절제된 시어를 얻어야 된다고 했다. 시인은 시가를 창작하는 과정에서 간결한 시어를 추구하면서도 시어가 내포하고 있는 의미를 고려해야 한다고 보았다. 셋째, 정지용에게 있어 안으로 열하고 겉으로 설함을 강조한‘시의 위의’는 시적 표현에서 감정을 표면에 드러내면서 직설적으로 표현하는 것이 아니라 정제되고 절제된 상태로 표현해야 한다는 것을 뜻한다. 즉 시의 ‘서늘오움’이라는 시학(詩學)을 받아들이고 있다. 따라서‘선읍벽(善泣癖)’이라는 시학(詩學)을 절제한다. 제3장에서 정지용의 시작품을 직접적으로 분석해서 언어 절제 표현과 감정 절제 표현을 설명했다. 먼저, 감정 절제 분석이다. 1) 시의 감정 표현에 대해 논하면서 감정과 정서의 관계와 시와 감정 관계를 고찰해 보았다. 그리고, 지용 시에 나타난 감정 유형은 이국적 정서와 향토적 정서로 분석했다. 2)-4) 비(比)·흥(興) 법, 정(情)·경(景), 공감각(共感覺)적의 세 가지 방면으로 감정 절제 표현을 분석하였다. 다음은 언어 절제 분석이다. 1) 시와 언어의 관계를 다룬고, 정지용의 시어의 특정 분석했다. 2 지용은 의상(意象)적인 시어를 이용하여 추상적인 의념(意念)과 감정을 표현했다. 3) 여백이론을 이용하여 최소한 글자로 최대한의 의미를 표현하는 시의 언어와 형식을 분석했다. 이런 간결한 어휘로 작성하는 시는 형식적 절제 특성을 지니고 있다. 이런 형식적인 절제는 정지용 시 작품에 흔히 볼 수 있다. 4) 지용의시는 은유수사법을 이용하여 시어가 간결하게 이르어져 있다. 본 논문, 지용의 절제된 표현 연구는 그의 작품만 연구하는 것으로 충분하지 않다고 생각한다. 그래서 본 논문은 그가 살았던 시대와 그가 가지고 있는 지식 기반을 중국 고전 시학과 비교하면서 그의 절제미학을 분석하고 논증하려는 시도이다.
Jeong Ji-yong (1902~1950) was a poet at the beginning of the 20th century. He played a decisive role in the development of modern Korean poetry with his temperamental poetry and new image. The characteristics of his poetry are temperamental expressions. This temperate expression is revealed in two a...
Jeong Ji-yong (1902~1950) was a poet at the beginning of the 20th century. He played a decisive role in the development of modern Korean poetry with his temperamental poetry and new image. The characteristics of his poetry are temperamental expressions. This temperate expression is revealed in two aspects. Firstly, it is extremely suppressing one's feelings. He never reveals his feelings. Secondly, A restrained language that expresses sensory experience, and a pictorial poem that draws a picture with language.
In order to analyze the restrained expressions of Jeong Ji-yong's poetry, we attempted to find a source of classical poetry from his poem and poetics. Ji-yong 's poetry includes poetry, traditional literature, poetry, language, and expression of poetry. His poetics was mainly expressed in "The dignity of the Poetry", "The Publication of Poetry", "The Support of Poetry", "After the Selection of Poems", and "Introspection of Korean Poetry". His poetics are the guideline of his poetry, and his ‘temperance aesthetics’ is closely related to his poetry.
The second chapter discussed the background of Jeong Ji-yong’s poetic theory and the theory of temperance. and discussed that he has a profound knowledge of Chinese. Through the comparison between his poetics and Chinese classical poetics, the correlation between the two can also be seen. Its temperamental poetry theory is mainly demonstrated through the three themes of traditional knowledge, poetry and language and emotional control. Firstly, regarding traditional knowledge, he has inherited traditional literary heritage and innovative ideas in the process of poetry creation. Secondly, there are not many languages in the poetry that can be used to express the poet's own wishes. While advocating the lack of poetry in poetry creation, the poet said that it is necessary to obtain a poetic language of austerity through language. He said that poets should consider the meaning of poetry connotation while creating poetry to pursue simple poetry. Thirdly, for Jeong Ji-yong, the introversion and emotion of poetry means that when expressing poetry, it is necessary to express emotions in a refined and temperate manner. Avoid excessive emotional catharsis. The third chapter directly analyzes Jeong Ji-yong's poetry works and analyzes his performance in language control and the accomplishment of emotional restraint. Firstly, the aspect of emotional restraint. 1) Discuss the emotional expression of poetry, examine the relationship between emotion and mood and the relationship between poetry and emotion. 2) The types of emotions in Ji-yong were analyzed by exotic emotion and local emotion. 3) -5) We analyzed the expression of emotional abstinence in three aspects: comparison law, situational blending, and synaesthesia. Secondly, language control. 1) It deals with the relationship between poetry and language. 3) Analysis of the characteristics of Jeong Ji-yong's poetry. 4) Using the theory of residual white in classical painting theory, analyze the language and form of poetry that expresses the greatest meaning with the least amount of words. Poetry written in this concise vocabulary has a formal temperamental character. This form of temperance is not uncommon in Jeong Ji-yong's works. In this paper, I think that it is not enough to research only on his works. Therefore, this thesis attempts to compare the era in which he lives and the knowledge base he has with Chinese classical poetics, and demonstrate and analyze his temperament aesthetics.
Jeong Ji-yong (1902~1950) was a poet at the beginning of the 20th century. He played a decisive role in the development of modern Korean poetry with his temperamental poetry and new image. The characteristics of his poetry are temperamental expressions. This temperate expression is revealed in two aspects. Firstly, it is extremely suppressing one's feelings. He never reveals his feelings. Secondly, A restrained language that expresses sensory experience, and a pictorial poem that draws a picture with language.
In order to analyze the restrained expressions of Jeong Ji-yong's poetry, we attempted to find a source of classical poetry from his poem and poetics. Ji-yong 's poetry includes poetry, traditional literature, poetry, language, and expression of poetry. His poetics was mainly expressed in "The dignity of the Poetry", "The Publication of Poetry", "The Support of Poetry", "After the Selection of Poems", and "Introspection of Korean Poetry". His poetics are the guideline of his poetry, and his ‘temperance aesthetics’ is closely related to his poetry.
The second chapter discussed the background of Jeong Ji-yong’s poetic theory and the theory of temperance. and discussed that he has a profound knowledge of Chinese. Through the comparison between his poetics and Chinese classical poetics, the correlation between the two can also be seen. Its temperamental poetry theory is mainly demonstrated through the three themes of traditional knowledge, poetry and language and emotional control. Firstly, regarding traditional knowledge, he has inherited traditional literary heritage and innovative ideas in the process of poetry creation. Secondly, there are not many languages in the poetry that can be used to express the poet's own wishes. While advocating the lack of poetry in poetry creation, the poet said that it is necessary to obtain a poetic language of austerity through language. He said that poets should consider the meaning of poetry connotation while creating poetry to pursue simple poetry. Thirdly, for Jeong Ji-yong, the introversion and emotion of poetry means that when expressing poetry, it is necessary to express emotions in a refined and temperate manner. Avoid excessive emotional catharsis. The third chapter directly analyzes Jeong Ji-yong's poetry works and analyzes his performance in language control and the accomplishment of emotional restraint. Firstly, the aspect of emotional restraint. 1) Discuss the emotional expression of poetry, examine the relationship between emotion and mood and the relationship between poetry and emotion. 2) The types of emotions in Ji-yong were analyzed by exotic emotion and local emotion. 3) -5) We analyzed the expression of emotional abstinence in three aspects: comparison law, situational blending, and synaesthesia. Secondly, language control. 1) It deals with the relationship between poetry and language. 3) Analysis of the characteristics of Jeong Ji-yong's poetry. 4) Using the theory of residual white in classical painting theory, analyze the language and form of poetry that expresses the greatest meaning with the least amount of words. Poetry written in this concise vocabulary has a formal temperamental character. This form of temperance is not uncommon in Jeong Ji-yong's works. In this paper, I think that it is not enough to research only on his works. Therefore, this thesis attempts to compare the era in which he lives and the knowledge base he has with Chinese classical poetics, and demonstrate and analyze his temperament aesthetics.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.