본 논문은 중국의 6세대 감독 지아장커(贾樟柯)의 영화 <천주정>(2013)을 연구하고자 한다. 지아장커의 여러 편의 영화들 중 <천주정>을 연구하게 된 것은 이전의 작품들과 달리 강한 시각적 충격을 주고 작품 완성도와 중국의 현대사회를 잘 반영하고 있는 영화이고, 아직까지 국내외에서 연구된 사례가 부족하다고 판단했기 때문이다. 또한 지아장커가 이 영화를 찍게 된 계기가 무엇이고, 이 영화를 통해 무엇을 반영했는지 고찰하고자 했다. <천주정> 영화를 구체적으로 분석하기 위해 내러티브 분석, 캐릭터 분석, 인물 간의 대립관계 분석 및 시각적 스타일(공간, 소도구, 동물)에 대해 주로 분석을 하였다. 이 논문은 지아장커 감독의 뉴스개편 영화 작품 <천주정>을 주요 ...
본 논문은 중국의 6세대 감독 지아장커(贾樟柯)의 영화 <천주정>(2013)을 연구하고자 한다. 지아장커의 여러 편의 영화들 중 <천주정>을 연구하게 된 것은 이전의 작품들과 달리 강한 시각적 충격을 주고 작품 완성도와 중국의 현대사회를 잘 반영하고 있는 영화이고, 아직까지 국내외에서 연구된 사례가 부족하다고 판단했기 때문이다. 또한 지아장커가 이 영화를 찍게 된 계기가 무엇이고, 이 영화를 통해 무엇을 반영했는지 고찰하고자 했다. <천주정> 영화를 구체적으로 분석하기 위해 내러티브 분석, 캐릭터 분석, 인물 간의 대립관계 분석 및 시각적 스타일(공간, 소도구, 동물)에 대해 주로 분석을 하였다. 이 논문은 지아장커 감독의 뉴스개편 영화 작품 <천주정>을 주요 분석 대상으로 하고 있다. 제1장에서 연구 배경과 목적을 확정하고, 연구 범위와 방법을 제정하였다. 제2장 지아장커 감독의 작품에 대한 개론 및 작품 평가. 제3장은 <천주당>의 창작 원인에 대해 상세히 설명하였다. 제4장 신문 사건의 영화화 발전에 대한 논술 뉴스 사건과 영화 텍스트에 대한 세밀한 분석과 해독을 통해 실기미학 이론을 결합함으로써 신문 개편은 시대 발전의 필연적 산물이다. 2013년 제작된 《천주정》은 이전 영화에서는 자본화의 흐름과 그것이 유발하는 사회 구조적 모순의 틀에서 방황하거나 혹은 순응하는 형식으로 하층민의 삶을 묘사하였지만, 《천주정》에서는 이전 영화에서는 보이지 않던 선혈로 스크린을 물들이는 폭력의 잔혹함이다. 지아장커 영화에서 처음으로 나타나는 주인공들의 복수가 사적인 원한에 의한 것인지 아니면 사회적인 시스템에 대한 저항인지는 차후 다시 논의하겠지만, 기존 그의 영화들을 살펴보면 《천주정》에서 나타나는 폭력의 잔혹함은 급작스럽게 돌출된 것이 아니라 그 이전의 영화에서 잉태되어 있던 폭력의 씨앗의 발현이었음을 발견할 수 있다는 점이다. 이러한 지점에서 폭력과 폭력의 진화에 대해 주목한다면, 이는 지아장커 영화의 현대 중국의 재현에 대한 동선을 따라갈 수 있는 하나의 실마리가 될 수 있으며, 《천주정》은 이러한 실마리를 풀어나갈 수 있는 출발점이 된다. 또한, 뉴스를 각색하기 위해서는 반드시 뉴스 개편 영화의 발전 방향을 명확하게 해야 한다.뉴스 사건의 선정에서부터 뉴스 사건의 짜 맞추기, 조합 및 전파 의의에 이르기까지, 모두 빈틈없는 창작을 해야 한다. 따라서, 이 글은 신문 개편 영화 발전의 필연적인 의의와 영화산업 발전에 대해 시사하는 바가 있다.
본 논문은 중국의 6세대 감독 지아장커(贾樟柯)의 영화 <천주정>(2013)을 연구하고자 한다. 지아장커의 여러 편의 영화들 중 <천주정>을 연구하게 된 것은 이전의 작품들과 달리 강한 시각적 충격을 주고 작품 완성도와 중국의 현대사회를 잘 반영하고 있는 영화이고, 아직까지 국내외에서 연구된 사례가 부족하다고 판단했기 때문이다. 또한 지아장커가 이 영화를 찍게 된 계기가 무엇이고, 이 영화를 통해 무엇을 반영했는지 고찰하고자 했다. <천주정> 영화를 구체적으로 분석하기 위해 내러티브 분석, 캐릭터 분석, 인물 간의 대립관계 분석 및 시각적 스타일(공간, 소도구, 동물)에 대해 주로 분석을 하였다. 이 논문은 지아장커 감독의 뉴스개편 영화 작품 <천주정>을 주요 분석 대상으로 하고 있다. 제1장에서 연구 배경과 목적을 확정하고, 연구 범위와 방법을 제정하였다. 제2장 지아장커 감독의 작품에 대한 개론 및 작품 평가. 제3장은 <천주당>의 창작 원인에 대해 상세히 설명하였다. 제4장 신문 사건의 영화화 발전에 대한 논술 뉴스 사건과 영화 텍스트에 대한 세밀한 분석과 해독을 통해 실기미학 이론을 결합함으로써 신문 개편은 시대 발전의 필연적 산물이다. 2013년 제작된 《천주정》은 이전 영화에서는 자본화의 흐름과 그것이 유발하는 사회 구조적 모순의 틀에서 방황하거나 혹은 순응하는 형식으로 하층민의 삶을 묘사하였지만, 《천주정》에서는 이전 영화에서는 보이지 않던 선혈로 스크린을 물들이는 폭력의 잔혹함이다. 지아장커 영화에서 처음으로 나타나는 주인공들의 복수가 사적인 원한에 의한 것인지 아니면 사회적인 시스템에 대한 저항인지는 차후 다시 논의하겠지만, 기존 그의 영화들을 살펴보면 《천주정》에서 나타나는 폭력의 잔혹함은 급작스럽게 돌출된 것이 아니라 그 이전의 영화에서 잉태되어 있던 폭력의 씨앗의 발현이었음을 발견할 수 있다는 점이다. 이러한 지점에서 폭력과 폭력의 진화에 대해 주목한다면, 이는 지아장커 영화의 현대 중국의 재현에 대한 동선을 따라갈 수 있는 하나의 실마리가 될 수 있으며, 《천주정》은 이러한 실마리를 풀어나갈 수 있는 출발점이 된다. 또한, 뉴스를 각색하기 위해서는 반드시 뉴스 개편 영화의 발전 방향을 명확하게 해야 한다.뉴스 사건의 선정에서부터 뉴스 사건의 짜 맞추기, 조합 및 전파 의의에 이르기까지, 모두 빈틈없는 창작을 해야 한다. 따라서, 이 글은 신문 개편 영화 발전의 필연적인 의의와 영화산업 발전에 대해 시사하는 바가 있다.
As representive of “the sixth generation” director, Jia Zhangke has consistently adhered to the documentary image style and humanistic care for real life. He has formed its own unique artistic style and made a difference in contemporary movies. With the change of the film system and the development ...
As representive of “the sixth generation” director, Jia Zhangke has consistently adhered to the documentary image style and humanistic care for real life. He has formed its own unique artistic style and made a difference in contemporary movies. With the change of the film system and the development of the film market, as well as the change of the times and the growth of his own experience, the artistic style of Jia Zhangke's films has also changed. From "forbidden to shoot" to famous both at home and abroad, the persistence of Jia Zhangke's artistic style shows his deep humanistic concern, and changes show that he began to pay attention to the development of film market. This paper takes Jia Zhangke and his movies as the main research object, summarizes his creative background and theoretical sources. According to the artistic characteristics of the film, his creative stage is combed and divided.The exploration stage provided experience and direction·for Jia Zhangke's future creation, the mature stage was a relatively stable stage. The metamorphosis stage is a period of change.The changes of Jia Zhangke's style are mainly manifested in the change of narrative structure from fragmentation to plate, the narrative space from the hometown to the world, the creation of the discourse from the individual to the mainstream, the theme from the edge to the public. Though the use of symbols to show the changes of the times and the fate of the characters and the culture of thinking. At the same time, he began to integrate commercial elements into the film, emphasis on the integration of art and business of films.This paper mainly uses text analysis method and literature research method to study the persistence and change contents of Jia Zhangke film's artistic style. Combined with the development of the contemporary film market, this paper analyzes the marketing strategies of Jia Zhangke's films and the influence on contemporary film.With the rapid development of the film industry, how to balance the artistic and commercial nature of the film is not only the problem of the film market, but also the problem that the director needs to think in the creation.
As representive of “the sixth generation” director, Jia Zhangke has consistently adhered to the documentary image style and humanistic care for real life. He has formed its own unique artistic style and made a difference in contemporary movies. With the change of the film system and the development of the film market, as well as the change of the times and the growth of his own experience, the artistic style of Jia Zhangke's films has also changed. From "forbidden to shoot" to famous both at home and abroad, the persistence of Jia Zhangke's artistic style shows his deep humanistic concern, and changes show that he began to pay attention to the development of film market. This paper takes Jia Zhangke and his movies as the main research object, summarizes his creative background and theoretical sources. According to the artistic characteristics of the film, his creative stage is combed and divided.The exploration stage provided experience and direction·for Jia Zhangke's future creation, the mature stage was a relatively stable stage. The metamorphosis stage is a period of change.The changes of Jia Zhangke's style are mainly manifested in the change of narrative structure from fragmentation to plate, the narrative space from the hometown to the world, the creation of the discourse from the individual to the mainstream, the theme from the edge to the public. Though the use of symbols to show the changes of the times and the fate of the characters and the culture of thinking. At the same time, he began to integrate commercial elements into the film, emphasis on the integration of art and business of films.This paper mainly uses text analysis method and literature research method to study the persistence and change contents of Jia Zhangke film's artistic style. Combined with the development of the contemporary film market, this paper analyzes the marketing strategies of Jia Zhangke's films and the influence on contemporary film.With the rapid development of the film industry, how to balance the artistic and commercial nature of the film is not only the problem of the film market, but also the problem that the director needs to think in the creation.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.