[학위논문]청소년의 생활스트레스, 자아역량, 사회적 역량, 자기효능감의 구조적 관계 분석 Structural Relationship Analysis in Adolescents’ Life Stress, Self Competence, Social Competence and Self-efficacy원문보기
본 연구는 청소년기 생활스트레스, 자아역량, 사회적 역량과 청소년들의 자기효능감과의 관계에 대한 경로를 분석해 보는 것이고, 이러한 결과로부터 청소년이 지녀야할 자기효능감 향상을 위하여 개인, 학교와 가정생활에서 발생하는 스트레스와 청소년의 심리적 자원인 자아역량과 사회적 역량의 향상을 위하여 어떻게 개입해야 하는가를 찾는 연구에 있었다. 연구결과는 청소년이 청소년기에 겪게 되는 개인생활, 가정생활과 학교생활에 효과적으로 적응하고, 나아가 미래에 대한 성공적 적응에 도움을 제공하게 될 것이다. 본 연구에서는 청소년의 생활스트레스, 자아역량, 사회적 역량, 자기효능감의 구조적인 관계 검증을 위하여 중·고등학교 청소년을 대상으로 연구를 실시하였고, 본 연구 실시 전에 연구자료 정리를 위하여 청소년 50명에게 예비조사를 실시하여 응답과정에서 어려움이 있는 자료를 정리하였으며, 자료 수집은 충청북도 청주시 4개구 소재 중학교 2개교, 고등학교를 2개교씩 총 16개교를 선정하여 실시하였다. 조사기간은 2018년 3월 5일부터 3월 25일까지 연구자가 사전에 협조된 학교 담당교사와 협의하여 청소년들의 ...
소년의 생활스트레스, 자아역량, 사회적 역량, 자기효능감의 구조적 관계 분석
본 연구는 청소년기 생활스트레스, 자아역량, 사회적 역량과 청소년들의 자기효능감과의 관계에 대한 경로를 분석해 보는 것이고, 이러한 결과로부터 청소년이 지녀야할 자기효능감 향상을 위하여 개인, 학교와 가정생활에서 발생하는 스트레스와 청소년의 심리적 자원인 자아역량과 사회적 역량의 향상을 위하여 어떻게 개입해야 하는가를 찾는 연구에 있었다. 연구결과는 청소년이 청소년기에 겪게 되는 개인생활, 가정생활과 학교생활에 효과적으로 적응하고, 나아가 미래에 대한 성공적 적응에 도움을 제공하게 될 것이다. 본 연구에서는 청소년의 생활스트레스, 자아역량, 사회적 역량, 자기효능감의 구조적인 관계 검증을 위하여 중·고등학교 청소년을 대상으로 연구를 실시하였고, 본 연구 실시 전에 연구자료 정리를 위하여 청소년 50명에게 예비조사를 실시하여 응답과정에서 어려움이 있는 자료를 정리하였으며, 자료 수집은 충청북도 청주시 4개구 소재 중학교 2개교, 고등학교를 2개교씩 총 16개교를 선정하여 실시하였다. 조사기간은 2018년 3월 5일부터 3월 25일까지 연구자가 사전에 협조된 학교 담당교사와 협의하여 청소년들의 자율학습 시간을 활용하여 실시하였다. 또한, 청소년들에게 설문 기재방법을 설명한 후 설문지를 배부하였고, 학부모 동의를 받은 청소년만을 대상으로 실시하였다. 본 조사는 설문지 1,920부를 배포하여 1,800부를 회수하였다. 또한, 측정변수는 생활스트레스 25문항, 자아역량 30문항, 사회적 역량 39문항, 자기효능감 20문항을 사용하였다. 우선 기초분석으로 표본의 특성 정리를 위한 각 변수들의 기술통계 차이검증을 위하여 SPSS 25.0 프로그램을 사용하였으며, 연구문제의 해결 및 가설 검증을 위해서 AMOS 25.0을 활용한 구조방정식(SEM) 모형을 통한 검증을 실시하였다.
본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 청소년들은 과중한 가정과 학교생활에서 오는 생활스트레스로 인하여 많은 생활스트레스를 경험하고 있으며, 특히 학년이 올라갈수록 생활스트레스가 높아짐으로 입시 위주의 학업성취에 따른 평가가 강조되고 있는 실정이다. 또한, 남자 청소년보다는 여자 청소년의 경우에서 더 많은 생활스트레스를 경험하고 있으며, 고학년이 저학년 보다는 많은 생활스트레스를 경험하는 것을 알 수 있다. 이는 청소년이 고학년으로 진학하는 경우에서의 필요한 취미생활이나 운동, 여가 생활은 매우 부족하다는 것을 알 수 있다. 이에 가정 및 학교에서의 적극적인 개입과 중재를 통하여 청소년들이 생활스트레스를 극복 할 수 있는 방안 마련과 더불어 정신적·신체적인 안정에 도움을 주어야 한다. 둘째, 청소년의 생활스트레스를 극복하기 위해서는 청소년에게 자신의 존재감을 인식할 수 있도록 하여야 한다. 또한, 청소년 자신의 내적인 힘을 가지게 함으로써 자신의 미래에 긍정적 가치와 행복 추구의 태도, 자기 자신의 신체적·정신적 영역까지를 포함한 긍정적 태도를 가지게 하는 자아역량은 청소년기 생활스트레스 해소의 발판이 될 것이며, 청소년기 주어진 환경 적응 능력 발달과 또래와의 관계를 맺는 능력과 수행, 주도성, 책임감, 사회적응 및 사회기술 습득으로 사회에 잘 적응하고 긍정적인 견해를 갖도록 하는 방안임을 알 수 있다. 셋째, 이에 청소년의 자아역량, 사회적 역량은 청소년의 자기효능감으로 가는데 큰 의미가 있다고 보인다. 청소년의 자아역량, 사회적 역량은 청소년의 생활스트레스로 인한 청소년의 심신 안정과 육체적, 정신적 안정을 주어 청소년기 요구되는 행동에 자신의 성공적으로 해낼 수 있는 믿음을 주게 되고, 이런 행동에 대해 이러이러한 결과를 얻는 긍정적인 결과를 줄 수 있다. 이런 자기효능감은 청소년기에 인간관계 형성에 매우 긍정적 영향이 미치고 있음을 알 수 있다. 결론적으로, 청소년기 자아역량과 사회적 역량은 청소년기 생활스트레스 상황에서는 매우 중요하며, 높은 자아역량을 가진 청소년은 학업성취 등에 높은 성취수준을 보이게 되며 자기 자신이 원하던 진학 및 취업 등의 좋은 결과를 얻게 된다. 또한, 사회적 역량이 높은 청소년은 대인관계 향상과 더불어 가정생활과 학교생활에서도 높은 적응능력을 갖게 되며 졸업 후 사회적 활동에서도 어려운 환경에 효과성을 보이는 능력을 갖게 되는 것이다. 또한, 자기효능감이 높은 청소년은 자신의 능력수준을 넘어서는 위협적인 상황에서도 이를 무서워서 피하거나 두려워하지 않고 적극적으로 대처하며, 도전적인 선택과 주어진 문제를 성공적으로 수행하기 위해 많은 노력을 기울이게 된다.
소년의 생활스트레스, 자아역량, 사회적 역량, 자기효능감의 구조적 관계 분석
본 연구는 청소년기 생활스트레스, 자아역량, 사회적 역량과 청소년들의 자기효능감과의 관계에 대한 경로를 분석해 보는 것이고, 이러한 결과로부터 청소년이 지녀야할 자기효능감 향상을 위하여 개인, 학교와 가정생활에서 발생하는 스트레스와 청소년의 심리적 자원인 자아역량과 사회적 역량의 향상을 위하여 어떻게 개입해야 하는가를 찾는 연구에 있었다. 연구결과는 청소년이 청소년기에 겪게 되는 개인생활, 가정생활과 학교생활에 효과적으로 적응하고, 나아가 미래에 대한 성공적 적응에 도움을 제공하게 될 것이다. 본 연구에서는 청소년의 생활스트레스, 자아역량, 사회적 역량, 자기효능감의 구조적인 관계 검증을 위하여 중·고등학교 청소년을 대상으로 연구를 실시하였고, 본 연구 실시 전에 연구자료 정리를 위하여 청소년 50명에게 예비조사를 실시하여 응답과정에서 어려움이 있는 자료를 정리하였으며, 자료 수집은 충청북도 청주시 4개구 소재 중학교 2개교, 고등학교를 2개교씩 총 16개교를 선정하여 실시하였다. 조사기간은 2018년 3월 5일부터 3월 25일까지 연구자가 사전에 협조된 학교 담당교사와 협의하여 청소년들의 자율학습 시간을 활용하여 실시하였다. 또한, 청소년들에게 설문 기재방법을 설명한 후 설문지를 배부하였고, 학부모 동의를 받은 청소년만을 대상으로 실시하였다. 본 조사는 설문지 1,920부를 배포하여 1,800부를 회수하였다. 또한, 측정변수는 생활스트레스 25문항, 자아역량 30문항, 사회적 역량 39문항, 자기효능감 20문항을 사용하였다. 우선 기초분석으로 표본의 특성 정리를 위한 각 변수들의 기술통계 차이검증을 위하여 SPSS 25.0 프로그램을 사용하였으며, 연구문제의 해결 및 가설 검증을 위해서 AMOS 25.0을 활용한 구조방정식(SEM) 모형을 통한 검증을 실시하였다.
본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 청소년들은 과중한 가정과 학교생활에서 오는 생활스트레스로 인하여 많은 생활스트레스를 경험하고 있으며, 특히 학년이 올라갈수록 생활스트레스가 높아짐으로 입시 위주의 학업성취에 따른 평가가 강조되고 있는 실정이다. 또한, 남자 청소년보다는 여자 청소년의 경우에서 더 많은 생활스트레스를 경험하고 있으며, 고학년이 저학년 보다는 많은 생활스트레스를 경험하는 것을 알 수 있다. 이는 청소년이 고학년으로 진학하는 경우에서의 필요한 취미생활이나 운동, 여가 생활은 매우 부족하다는 것을 알 수 있다. 이에 가정 및 학교에서의 적극적인 개입과 중재를 통하여 청소년들이 생활스트레스를 극복 할 수 있는 방안 마련과 더불어 정신적·신체적인 안정에 도움을 주어야 한다. 둘째, 청소년의 생활스트레스를 극복하기 위해서는 청소년에게 자신의 존재감을 인식할 수 있도록 하여야 한다. 또한, 청소년 자신의 내적인 힘을 가지게 함으로써 자신의 미래에 긍정적 가치와 행복 추구의 태도, 자기 자신의 신체적·정신적 영역까지를 포함한 긍정적 태도를 가지게 하는 자아역량은 청소년기 생활스트레스 해소의 발판이 될 것이며, 청소년기 주어진 환경 적응 능력 발달과 또래와의 관계를 맺는 능력과 수행, 주도성, 책임감, 사회적응 및 사회기술 습득으로 사회에 잘 적응하고 긍정적인 견해를 갖도록 하는 방안임을 알 수 있다. 셋째, 이에 청소년의 자아역량, 사회적 역량은 청소년의 자기효능감으로 가는데 큰 의미가 있다고 보인다. 청소년의 자아역량, 사회적 역량은 청소년의 생활스트레스로 인한 청소년의 심신 안정과 육체적, 정신적 안정을 주어 청소년기 요구되는 행동에 자신의 성공적으로 해낼 수 있는 믿음을 주게 되고, 이런 행동에 대해 이러이러한 결과를 얻는 긍정적인 결과를 줄 수 있다. 이런 자기효능감은 청소년기에 인간관계 형성에 매우 긍정적 영향이 미치고 있음을 알 수 있다. 결론적으로, 청소년기 자아역량과 사회적 역량은 청소년기 생활스트레스 상황에서는 매우 중요하며, 높은 자아역량을 가진 청소년은 학업성취 등에 높은 성취수준을 보이게 되며 자기 자신이 원하던 진학 및 취업 등의 좋은 결과를 얻게 된다. 또한, 사회적 역량이 높은 청소년은 대인관계 향상과 더불어 가정생활과 학교생활에서도 높은 적응능력을 갖게 되며 졸업 후 사회적 활동에서도 어려운 환경에 효과성을 보이는 능력을 갖게 되는 것이다. 또한, 자기효능감이 높은 청소년은 자신의 능력수준을 넘어서는 위협적인 상황에서도 이를 무서워서 피하거나 두려워하지 않고 적극적으로 대처하며, 도전적인 선택과 주어진 문제를 성공적으로 수행하기 위해 많은 노력을 기울이게 된다.
Structural Relationship Analysis in Adolescents’ Life Stress, Self Competence, Social Competence and Self-efficacy
This thesis is to analyze the route for the relationship between life stress, self-competence, social competence and self-efficacy of the adolescent peri...
ABSTRACT
Structural Relationship Analysis in Adolescents’ Life Stress, Self Competence, Social Competence and Self-efficacy
This thesis is to analyze the route for the relationship between life stress, self-competence, social competence and self-efficacy of the adolescent period, and to find how to intervene to improve the self-efficacy which adolescents should have, the stress that occurs at school and home, the self-capacity which is the psychological resource of adolescents and their social competence based on the analysis result. The results of study will help adolescents to adapt themselves to their personal, family and school life they should go through, and to adapt themselves to the future successfully. In this thesis, we conducted research upon middle and high school students to verify the structural relationship of life stress, self-competence, social competence and self-efficacy of adolescents, and proceeded preliminary survey of 50 adolescents to organize the research data, summarizing the materials that are difficult to answer. We also collected the materials from the total 16 schools including 2 middle schools and 2 high schools in 4 districts of Cheongju. The research period was from March 05 to 25, 2018 and we conducted survey duirng self-study classes after consulting with the teacher concerned in advance. We explained how to write the questionnaires, distributed them and conducted survey only for adolescents who agreed to answer. We distributed 1,920 questionnaires and collected 1,800 copies. Measuring variables were 25 items for life stress, 30 items for self-competence, 39 items for social competence and 20 items for self-efficacy. We used SPSS 25.0 program to verify the difference of technical statistics of each variables for summarizing the characteristics of the sample as a basic analysis, and conducted a structural equation model (SEM) using AMOS 25.0 to solve the research problem and test the hypothesis.
The conclusion of this thesis is as follows. First, adolescents are experiencing a lot of stresses of life occurring from excessive home and school life. Especially, the life stresses are becoming higher and the evaluationsaccording to the academic achievement focusing on the admission are more emphasizing as the grade increases. In addition, female adolescents than male adolescents and higher graders than lower graders are experiencing more life stresses. This shows that the hobbies, sports and leisure activities necessary for adolescents who is entering to upper grade are very insufficient. Therefore, it is necessary to prepare the ways to help adolescents to overcome their life stresses and to help their mental and physical stability through active intervention and mediation. Second, it is necessary to make adolescents recognize their presence to overcome the life stress. In addition, the self-competence, which makes adolescents have positive attitudes including the positive value and attitude of seeking happiness as well as their physical and mental parts by having the inner strength, will be the basis for relieving life stress. This can be a way to let adolescents adapt themselves to society and gain positive opinion through adaptive capacity development in the given environment, ability to make relationship with peers, leadership, responsibility, social adaptation and acquisition of social skills. Third, self-competence and social competence of adolescents seem to have great significance for self-efficacy of adolescents. Self-competence and social competence of adolescents provide physical and mental stability of adolescents who have life stress, giving the belief that they will be successful in their required behavior, and these results can give positive results for these behaviors. This self-efficacy has a very significant effect on the formation of human relationship in adolescence. In conclusion, self-competence and social competence of adolescents are very important in the life stress situation of adolescents, and adolescents with high self-capacity show a high level of achievement in academic achievement and can have good results for entrance of university they want or employment. In addition, adolescents with high social competence show high interpersonal skills and adaptive capacity at home and at school, and will have the ability to demonstrate effectiveness in an difficult environment even in social activities. Adolescents with high self-efficacy tend to actively cope with threatening situation beyond their ability rather than avoiding or fearing it, and make a lot of efforts to successfully complete the challenging selection and given problems.
ABSTRACT
Structural Relationship Analysis in Adolescents’ Life Stress, Self Competence, Social Competence and Self-efficacy
This thesis is to analyze the route for the relationship between life stress, self-competence, social competence and self-efficacy of the adolescent period, and to find how to intervene to improve the self-efficacy which adolescents should have, the stress that occurs at school and home, the self-capacity which is the psychological resource of adolescents and their social competence based on the analysis result. The results of study will help adolescents to adapt themselves to their personal, family and school life they should go through, and to adapt themselves to the future successfully. In this thesis, we conducted research upon middle and high school students to verify the structural relationship of life stress, self-competence, social competence and self-efficacy of adolescents, and proceeded preliminary survey of 50 adolescents to organize the research data, summarizing the materials that are difficult to answer. We also collected the materials from the total 16 schools including 2 middle schools and 2 high schools in 4 districts of Cheongju. The research period was from March 05 to 25, 2018 and we conducted survey duirng self-study classes after consulting with the teacher concerned in advance. We explained how to write the questionnaires, distributed them and conducted survey only for adolescents who agreed to answer. We distributed 1,920 questionnaires and collected 1,800 copies. Measuring variables were 25 items for life stress, 30 items for self-competence, 39 items for social competence and 20 items for self-efficacy. We used SPSS 25.0 program to verify the difference of technical statistics of each variables for summarizing the characteristics of the sample as a basic analysis, and conducted a structural equation model (SEM) using AMOS 25.0 to solve the research problem and test the hypothesis.
The conclusion of this thesis is as follows. First, adolescents are experiencing a lot of stresses of life occurring from excessive home and school life. Especially, the life stresses are becoming higher and the evaluationsaccording to the academic achievement focusing on the admission are more emphasizing as the grade increases. In addition, female adolescents than male adolescents and higher graders than lower graders are experiencing more life stresses. This shows that the hobbies, sports and leisure activities necessary for adolescents who is entering to upper grade are very insufficient. Therefore, it is necessary to prepare the ways to help adolescents to overcome their life stresses and to help their mental and physical stability through active intervention and mediation. Second, it is necessary to make adolescents recognize their presence to overcome the life stress. In addition, the self-competence, which makes adolescents have positive attitudes including the positive value and attitude of seeking happiness as well as their physical and mental parts by having the inner strength, will be the basis for relieving life stress. This can be a way to let adolescents adapt themselves to society and gain positive opinion through adaptive capacity development in the given environment, ability to make relationship with peers, leadership, responsibility, social adaptation and acquisition of social skills. Third, self-competence and social competence of adolescents seem to have great significance for self-efficacy of adolescents. Self-competence and social competence of adolescents provide physical and mental stability of adolescents who have life stress, giving the belief that they will be successful in their required behavior, and these results can give positive results for these behaviors. This self-efficacy has a very significant effect on the formation of human relationship in adolescence. In conclusion, self-competence and social competence of adolescents are very important in the life stress situation of adolescents, and adolescents with high self-capacity show a high level of achievement in academic achievement and can have good results for entrance of university they want or employment. In addition, adolescents with high social competence show high interpersonal skills and adaptive capacity at home and at school, and will have the ability to demonstrate effectiveness in an difficult environment even in social activities. Adolescents with high self-efficacy tend to actively cope with threatening situation beyond their ability rather than avoiding or fearing it, and make a lot of efforts to successfully complete the challenging selection and given problems.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.