소방청사의 목적은 근무하는 직원들의 편리성과 소방 활동을 위한 적합한 위치 및 특수차량의 진, 출입이 원활한 도로여건이 중요시되며 현장 활동에 따른 장비의 효율적 운영이 될 수 있는 공간이 필요하고 많은 특수차량의 관리나 정비, 입출고가 원활한 환경이 요구된다. 또한 현장 활동 후의 현장에서 오염된 물질의 제거 및 세척과 청사로의 오염차단을 위한 배치와 구조가 중요하다. 무엇보다도 24시간 근무하는 소방공무원들에게는 정신적 육체적 편안함을 줄 수 있는 환경과 복잡 다양한 현장 활동의 긴장감에서 오는 스트레스를 완화하고 반복되는 상황을 이완시켜줄 생활환경으로서의 기능을 할 수 있는 공간이 소방청사이다. 또한 소방과 관련된 민원인의 편리한 접근이 될 수 있는 행정사무와 현장 활동을 위한 공간이 병존하는 복합청사로서의 기능을 할 수 있어야 하며 관내의 재난예방을 위한 안전체험관 운영 등의 교육적 기능을 할 수 있어야 하겠다. 이러한 다양한 기능을 갖춘 소방청사가 구성되기 위해서는 첫째. 건축을 위한 알맞은 계획과 장기계획과 단기계획으로 나누어 소방행정의 목적에 맞는 건축지침과 이를 실행하기 위한 건축프로세스를 수립하여 예산 또는 부지의 협소로 인한 면적축소 내지 구성변경 등에 제한받지 않는 충분한 부지확보와 예산확보가 이루어져야한다. 둘째. 모든 사람이 건강, 보건, 정신건강에 관하여 인식하는 것이 우선이며 유해인자와 오염원을 차단할 수 있는 구조로 구성해야 한다. 각 존을 구획하여 외부에서 노출된 차량, 각종 장비와 도구, ...
국문초록
소방청사의 목적은 근무하는 직원들의 편리성과 소방 활동을 위한 적합한 위치 및 특수차량의 진, 출입이 원활한 도로여건이 중요시되며 현장 활동에 따른 장비의 효율적 운영이 될 수 있는 공간이 필요하고 많은 특수차량의 관리나 정비, 입출고가 원활한 환경이 요구된다. 또한 현장 활동 후의 현장에서 오염된 물질의 제거 및 세척과 청사로의 오염차단을 위한 배치와 구조가 중요하다. 무엇보다도 24시간 근무하는 소방공무원들에게는 정신적 육체적 편안함을 줄 수 있는 환경과 복잡 다양한 현장 활동의 긴장감에서 오는 스트레스를 완화하고 반복되는 상황을 이완시켜줄 생활환경으로서의 기능을 할 수 있는 공간이 소방청사이다. 또한 소방과 관련된 민원인의 편리한 접근이 될 수 있는 행정사무와 현장 활동을 위한 공간이 병존하는 복합청사로서의 기능을 할 수 있어야 하며 관내의 재난예방을 위한 안전체험관 운영 등의 교육적 기능을 할 수 있어야 하겠다. 이러한 다양한 기능을 갖춘 소방청사가 구성되기 위해서는 첫째. 건축을 위한 알맞은 계획과 장기계획과 단기계획으로 나누어 소방행정의 목적에 맞는 건축지침과 이를 실행하기 위한 건축프로세스를 수립하여 예산 또는 부지의 협소로 인한 면적축소 내지 구성변경 등에 제한받지 않는 충분한 부지확보와 예산확보가 이루어져야한다. 둘째. 모든 사람이 건강, 보건, 정신건강에 관하여 인식하는 것이 우선이며 유해인자와 오염원을 차단할 수 있는 구조로 구성해야 한다. 각 존을 구획하여 외부에서 노출된 차량, 각종 장비와 도구, 공기호흡기, 방화복 및 개인장비들로 인한 오염물질에 노출되지 않도록 Hot Zone에 국한해야하고 소독실과 세척실을 배치하여 그곳에서 제거와 세척이 이루어져야 한다. 특히 세탁실 및 샤워실이 밖과 안에 분리되어 운영되어야 한다. 셋째. 공유재산 및 물품관리조례를 기준으로 수립한 표준면적 기준을 각 영역별 실별 산출한 것과 같이 변경 또는 보완해야 한다. 넷째. 훈련장 및 훈련탑의 확보는 반드시 하여야 한다. 훈련장 별도확보 및 훈련탑 구성을 통해 소방청사의 기능을 강화해야 한다. 소방청사는 단순히 공공건축물로서의 서울시 공유재산 및 물품관리조례와 같은 기준이 아닌 전국의 소방청사는 소방청사만의 고유한 업무와 기능이 잘 반영된 실용적이고 안전한 직원들의 역량을 충분히 발휘할 수 있도록 구성 및 배치가 이루어져야 한다. 또한 면적의 부족은 결국 불편의 문제를 넘어서 심리적, 정신적, 기능적, 환경적 요인으로 작용하여 적극적인 업무수행에 영향을 미치게 됨을 인식하고 청사를 기능과 환경을 개선하려는 노력을 하여야 한다. 계획단계에서부터 청사의 완공까지 충분한 예산지원이 되어 예산의 부족으로 인하여 설계를 변경하거나 축소 내지는 부실한 건축이 되지 않도록 소방청사의 표준면적기준도 실용성 있게 충분히 반영하여 수립하고 예산도 표준기준에 따른 예산확보를 명확히 보장할 수 있는 법규적 근거가 보완되어야 한다. 주제어 : 소방청사, 면적, 실용적 구성, 산출, 오염지역, 각 영역구성
국문초록
소방청사의 목적은 근무하는 직원들의 편리성과 소방 활동을 위한 적합한 위치 및 특수차량의 진, 출입이 원활한 도로여건이 중요시되며 현장 활동에 따른 장비의 효율적 운영이 될 수 있는 공간이 필요하고 많은 특수차량의 관리나 정비, 입출고가 원활한 환경이 요구된다. 또한 현장 활동 후의 현장에서 오염된 물질의 제거 및 세척과 청사로의 오염차단을 위한 배치와 구조가 중요하다. 무엇보다도 24시간 근무하는 소방공무원들에게는 정신적 육체적 편안함을 줄 수 있는 환경과 복잡 다양한 현장 활동의 긴장감에서 오는 스트레스를 완화하고 반복되는 상황을 이완시켜줄 생활환경으로서의 기능을 할 수 있는 공간이 소방청사이다. 또한 소방과 관련된 민원인의 편리한 접근이 될 수 있는 행정사무와 현장 활동을 위한 공간이 병존하는 복합청사로서의 기능을 할 수 있어야 하며 관내의 재난예방을 위한 안전체험관 운영 등의 교육적 기능을 할 수 있어야 하겠다. 이러한 다양한 기능을 갖춘 소방청사가 구성되기 위해서는 첫째. 건축을 위한 알맞은 계획과 장기계획과 단기계획으로 나누어 소방행정의 목적에 맞는 건축지침과 이를 실행하기 위한 건축프로세스를 수립하여 예산 또는 부지의 협소로 인한 면적축소 내지 구성변경 등에 제한받지 않는 충분한 부지확보와 예산확보가 이루어져야한다. 둘째. 모든 사람이 건강, 보건, 정신건강에 관하여 인식하는 것이 우선이며 유해인자와 오염원을 차단할 수 있는 구조로 구성해야 한다. 각 존을 구획하여 외부에서 노출된 차량, 각종 장비와 도구, 공기호흡기, 방화복 및 개인장비들로 인한 오염물질에 노출되지 않도록 Hot Zone에 국한해야하고 소독실과 세척실을 배치하여 그곳에서 제거와 세척이 이루어져야 한다. 특히 세탁실 및 샤워실이 밖과 안에 분리되어 운영되어야 한다. 셋째. 공유재산 및 물품관리조례를 기준으로 수립한 표준면적 기준을 각 영역별 실별 산출한 것과 같이 변경 또는 보완해야 한다. 넷째. 훈련장 및 훈련탑의 확보는 반드시 하여야 한다. 훈련장 별도확보 및 훈련탑 구성을 통해 소방청사의 기능을 강화해야 한다. 소방청사는 단순히 공공건축물로서의 서울시 공유재산 및 물품관리조례와 같은 기준이 아닌 전국의 소방청사는 소방청사만의 고유한 업무와 기능이 잘 반영된 실용적이고 안전한 직원들의 역량을 충분히 발휘할 수 있도록 구성 및 배치가 이루어져야 한다. 또한 면적의 부족은 결국 불편의 문제를 넘어서 심리적, 정신적, 기능적, 환경적 요인으로 작용하여 적극적인 업무수행에 영향을 미치게 됨을 인식하고 청사를 기능과 환경을 개선하려는 노력을 하여야 한다. 계획단계에서부터 청사의 완공까지 충분한 예산지원이 되어 예산의 부족으로 인하여 설계를 변경하거나 축소 내지는 부실한 건축이 되지 않도록 소방청사의 표준면적기준도 실용성 있게 충분히 반영하여 수립하고 예산도 표준기준에 따른 예산확보를 명확히 보장할 수 있는 법규적 근거가 보완되어야 한다. 주제어 : 소방청사, 면적, 실용적 구성, 산출, 오염지역, 각 영역구성
The purpose of the fire service is to require a suitable location for the convenience of employees working, proper location for firefighting activities, road conditions for smooth access, and space for efficient operation of equipment according to field activities, and a smooth env...
Abstract
The purpose of the fire service is to require a suitable location for the convenience of employees working, proper location for firefighting activities, road conditions for smooth access, and space for efficient operation of equipment according to field activities, and a smooth environment for the management, maintenance, and delivery of many special vehicles. In addition, the layout and structure for removing and cleaning contaminated materials from the site and preventing contamination into the building are important after the on-site activities. Most of all, the fire department is equipped with a 24-hour environment that can provide mental and physical comfort, and a place that can function as a living environment that can relieve stress from the tension of various field activities and ease repeated situations. It should also be able to function as an administrative office with a convenient access for civil servants related to fire fighting and as a complex building with a space for field activities, and to provide educational functions such as the operation of safety experience center for disaster prevention in the government building. Four elements are needed to form a fire engine with these various functions.
First, sufficient site assurance and budget assurance shall be made that are not limited to reduction of area or configuration changes due to budget or site consolidation by establishing construction guidelines and building processes suitable for the purpose of fire administration, divided into appropriate plans for construction and short-term plans.
Second, it is a priority for everyone to be aware of health, health and mental health, and it should consist of a structure that can block harmful factors and sources of pollution Each zone shall be confined to “the Hot Zone” so that it is not exposed to contaminants from vehicles exposed from the outside, equipment and tools, air respirators, fire suits and personal equipment, and shall be removed and cleaned there by the placement of disinfection rooms and cleaning rooms. In particular, laundry and shower rooms should operate separately from and inside.
Third, the standard area criteria established based on the Public Property and Commodity Management Ordinance should be changed or supplemented as calculated by each area.
Fourth, the securing of training grounds and training towers must be carried out. The functions of the firefighting agency should be strengthened by securing a separate training site and forming a training tower.
Firefighting agencies across the country should be organized and deployed to ensure that their unique tasks and functions are fully reflected in the capabilities of their practical and safe employees, which are not simply standards such as the Seoul Metropolitan Government's Public Property and Goods Management Ordinance as public buildings. In addition, efforts should be made to improve the function and environment of the building, recognizing that the lack of area will eventually lead to psychological, mental, functional, and environmental factors that will affect active performance. The standard area standards of the fire service shall be fully reflected in practicality and supplemented with the legal basis to ensure the budget is secured in accordance with the standard standards so that sufficient budget support is provided for the completion of the building from the planning stage to the completion of the building, so that the design is changed or reduced due to lack of budget. Topic : Firefighting agency, area, practical composition, calculation, contaminated area, composition of each area
Abstract
The purpose of the fire service is to require a suitable location for the convenience of employees working, proper location for firefighting activities, road conditions for smooth access, and space for efficient operation of equipment according to field activities, and a smooth environment for the management, maintenance, and delivery of many special vehicles. In addition, the layout and structure for removing and cleaning contaminated materials from the site and preventing contamination into the building are important after the on-site activities. Most of all, the fire department is equipped with a 24-hour environment that can provide mental and physical comfort, and a place that can function as a living environment that can relieve stress from the tension of various field activities and ease repeated situations. It should also be able to function as an administrative office with a convenient access for civil servants related to fire fighting and as a complex building with a space for field activities, and to provide educational functions such as the operation of safety experience center for disaster prevention in the government building. Four elements are needed to form a fire engine with these various functions.
First, sufficient site assurance and budget assurance shall be made that are not limited to reduction of area or configuration changes due to budget or site consolidation by establishing construction guidelines and building processes suitable for the purpose of fire administration, divided into appropriate plans for construction and short-term plans.
Second, it is a priority for everyone to be aware of health, health and mental health, and it should consist of a structure that can block harmful factors and sources of pollution Each zone shall be confined to “the Hot Zone” so that it is not exposed to contaminants from vehicles exposed from the outside, equipment and tools, air respirators, fire suits and personal equipment, and shall be removed and cleaned there by the placement of disinfection rooms and cleaning rooms. In particular, laundry and shower rooms should operate separately from and inside.
Third, the standard area criteria established based on the Public Property and Commodity Management Ordinance should be changed or supplemented as calculated by each area.
Fourth, the securing of training grounds and training towers must be carried out. The functions of the firefighting agency should be strengthened by securing a separate training site and forming a training tower.
Firefighting agencies across the country should be organized and deployed to ensure that their unique tasks and functions are fully reflected in the capabilities of their practical and safe employees, which are not simply standards such as the Seoul Metropolitan Government's Public Property and Goods Management Ordinance as public buildings. In addition, efforts should be made to improve the function and environment of the building, recognizing that the lack of area will eventually lead to psychological, mental, functional, and environmental factors that will affect active performance. The standard area standards of the fire service shall be fully reflected in practicality and supplemented with the legal basis to ensure the budget is secured in accordance with the standard standards so that sufficient budget support is provided for the completion of the building from the planning stage to the completion of the building, so that the design is changed or reduced due to lack of budget. Topic : Firefighting agency, area, practical composition, calculation, contaminated area, composition of each area
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.