뉴노멀시대로 일컬어지는 사회·경제적 환경의 변화에 따른 수많은 퇴직자와 실직자가 양산되고 있으며 고령사회에 따른 노년층 일자리에 대한 지속적인 필요로 인해 많은 사람들이 불가피하게 창업전선에 뛰어들고 있으며 창업 경험이 부족한 이들에게 프랜차이즈는 창업 시 우선적으로 고려하는 분야이다. 하지만 최근 들어 프랜차이즈 산업의 경쟁이 치열해지면서 신규 등록하는 브랜드 보다 취소하는 브랜드의 수가 늘어나고 있다. 해외의 유명 브랜드들이 국내 시장에 대거 들어오면서 시장점유율을 높이고 이에 따라 국내 프랜차이즈 산업은 상대적으로 위축되고 있는 상황에서 국내 프랜차이즈 산업의 경쟁력을 강화하기 위한 방안이 필요한 시점이다. 따라서 시장의 개방에 효과적으로 대응하기 위해서는 프랜차이즈 산업 내에 경쟁력 확보가 필요하며 이를 위해서 우선적으로 현재의 프랜차이즈산업의 성과를 측정하고 평가하는 작업이 선행되어야 한다. 하지만 프랜차이즈 가맹 본사에 대한 운영 측면의 효율성 평가가 제대로 이루어지지 않고 있는 것이 현실이며 이는 가맹사업에 대한 효율성 분석을 위한 실증 자료가 부재하고 ...
뉴노멀시대로 일컬어지는 사회·경제적 환경의 변화에 따른 수많은 퇴직자와 실직자가 양산되고 있으며 고령사회에 따른 노년층 일자리에 대한 지속적인 필요로 인해 많은 사람들이 불가피하게 창업전선에 뛰어들고 있으며 창업 경험이 부족한 이들에게 프랜차이즈는 창업 시 우선적으로 고려하는 분야이다. 하지만 최근 들어 프랜차이즈 산업의 경쟁이 치열해지면서 신규 등록하는 브랜드 보다 취소하는 브랜드의 수가 늘어나고 있다. 해외의 유명 브랜드들이 국내 시장에 대거 들어오면서 시장점유율을 높이고 이에 따라 국내 프랜차이즈 산업은 상대적으로 위축되고 있는 상황에서 국내 프랜차이즈 산업의 경쟁력을 강화하기 위한 방안이 필요한 시점이다. 따라서 시장의 개방에 효과적으로 대응하기 위해서는 프랜차이즈 산업 내에 경쟁력 확보가 필요하며 이를 위해서 우선적으로 현재의 프랜차이즈산업의 성과를 측정하고 평가하는 작업이 선행되어야 한다. 하지만 프랜차이즈 가맹 본사에 대한 운영 측면의 효율성 평가가 제대로 이루어지지 않고 있는 것이 현실이며 이는 가맹사업에 대한 효율성 분석을 위한 실증 자료가 부재하고 경영 과학 측면의 검증작업이 미흡하여 실질적인 성과 판단을 제대로 하지 못하고 있기 때문이다. 더욱이 최근 프랜차이즈 산업이 내수 침체 및 과포화 상태의 장기화로 어려움을 겪고 있는 가운데 중소기업 위주의 가맹본부들은 대기업과 달리 본부의 운영 노하우, 경영 분석, 문제 해결능력이 상대적으로 부족함으로서 불경기 상황에서 사업의 불확실성이 큰 것도 또한 사실이다. 본 연구는 프랜차이즈 사업자가 프랜차이즈 운영상황을 대외적으로 공개하고 있는 정보공개서를 기반으로 SFA(Stochastic Frontier Analysis), DEA(Data Envelopment Analysis), 메타프론티어(metaFrontier Analysis)분석기법을 활용하여 효율성 분석을 실시했으며 이를 통해 각 분석기법이 가지고 있는 본질적인 특징에 기반한 차이에 대해서 비교했으며 이를 통해 분석기법의 선정 시 고려해야 할 사항에 대해서 논의하였다. 또한 2012년부터 2017년까지 정보공개서내의 6년간 데이터를 기반으로 맘퀴스트 생산성 변화지수 분석을 실시했으며 이를 통해 분석 대상 업종별 생산성 변화의 원인을 시장의 변화와 함께 분석했다. 마지막으로 프랜차이즈 산업내 업종별 효율성 값을 활용하여 가맹브랜드를 고효율 그룹, 저효율 그룹으로 분리하여 폐업예측을 실시했으며 효율성 분석 없이 폐업 예측을 했을 때 보다 높은 예측력을 보이는 것을 확인할 수 있었다. 가맹브랜드 폐업 예측은 향후 예비 가맹점주 입장에서 장기적인 사업 파트너로서 가맹브랜드를 선택할 경우 보다 효율성 높고, 안정적인 가맹브랜드를 선택할 수 있도록 실질적인 도움을 주고자 했다.
뉴노멀시대로 일컬어지는 사회·경제적 환경의 변화에 따른 수많은 퇴직자와 실직자가 양산되고 있으며 고령사회에 따른 노년층 일자리에 대한 지속적인 필요로 인해 많은 사람들이 불가피하게 창업전선에 뛰어들고 있으며 창업 경험이 부족한 이들에게 프랜차이즈는 창업 시 우선적으로 고려하는 분야이다. 하지만 최근 들어 프랜차이즈 산업의 경쟁이 치열해지면서 신규 등록하는 브랜드 보다 취소하는 브랜드의 수가 늘어나고 있다. 해외의 유명 브랜드들이 국내 시장에 대거 들어오면서 시장점유율을 높이고 이에 따라 국내 프랜차이즈 산업은 상대적으로 위축되고 있는 상황에서 국내 프랜차이즈 산업의 경쟁력을 강화하기 위한 방안이 필요한 시점이다. 따라서 시장의 개방에 효과적으로 대응하기 위해서는 프랜차이즈 산업 내에 경쟁력 확보가 필요하며 이를 위해서 우선적으로 현재의 프랜차이즈산업의 성과를 측정하고 평가하는 작업이 선행되어야 한다. 하지만 프랜차이즈 가맹 본사에 대한 운영 측면의 효율성 평가가 제대로 이루어지지 않고 있는 것이 현실이며 이는 가맹사업에 대한 효율성 분석을 위한 실증 자료가 부재하고 경영 과학 측면의 검증작업이 미흡하여 실질적인 성과 판단을 제대로 하지 못하고 있기 때문이다. 더욱이 최근 프랜차이즈 산업이 내수 침체 및 과포화 상태의 장기화로 어려움을 겪고 있는 가운데 중소기업 위주의 가맹본부들은 대기업과 달리 본부의 운영 노하우, 경영 분석, 문제 해결능력이 상대적으로 부족함으로서 불경기 상황에서 사업의 불확실성이 큰 것도 또한 사실이다. 본 연구는 프랜차이즈 사업자가 프랜차이즈 운영상황을 대외적으로 공개하고 있는 정보공개서를 기반으로 SFA(Stochastic Frontier Analysis), DEA(Data Envelopment Analysis), 메타프론티어(metaFrontier Analysis)분석기법을 활용하여 효율성 분석을 실시했으며 이를 통해 각 분석기법이 가지고 있는 본질적인 특징에 기반한 차이에 대해서 비교했으며 이를 통해 분석기법의 선정 시 고려해야 할 사항에 대해서 논의하였다. 또한 2012년부터 2017년까지 정보공개서내의 6년간 데이터를 기반으로 맘퀴스트 생산성 변화지수 분석을 실시했으며 이를 통해 분석 대상 업종별 생산성 변화의 원인을 시장의 변화와 함께 분석했다. 마지막으로 프랜차이즈 산업내 업종별 효율성 값을 활용하여 가맹브랜드를 고효율 그룹, 저효율 그룹으로 분리하여 폐업예측을 실시했으며 효율성 분석 없이 폐업 예측을 했을 때 보다 높은 예측력을 보이는 것을 확인할 수 있었다. 가맹브랜드 폐업 예측은 향후 예비 가맹점주 입장에서 장기적인 사업 파트너로서 가맹브랜드를 선택할 경우 보다 효율성 높고, 안정적인 가맹브랜드를 선택할 수 있도록 실질적인 도움을 주고자 했다.
For those who a number of retirees, unemployed and lack of experience in starting a business, franchises are a priority area for start-ups, as a result of the change in the social and economic environment referred to as the New Normal era. However, as competition in the franchise industry has be...
For those who a number of retirees, unemployed and lack of experience in starting a business, franchises are a priority area for start-ups, as a result of the change in the social and economic environment referred to as the New Normal era. However, as competition in the franchise industry has become more intense in recent years, the number of brands that are canceled more than new registrations is increasing. Domestic franchises have increased their market share as domestic brands have entered the domestic market. As a result, the domestic franchise industry is relatively shrinking. It is time to consider ways to strengthen the competitiveness of the franchise industry. Therefore, it is necessary to secure competitiveness within the franchise industry and to do so, first of all, to measure and evaluate the performance of the current franchise industry. However, the efficiency assessment on the operational side of franchisee headquarters is not going well, and it is difficult to determine actual performance due to the lack of empirical data for efficiency analysis and lack of verification work on the management science side. Moreover, it is also true that while the franchise industry has been suffering from sluggish domestic demand and a prolonged over-inflation, small and medium-sized business units, unlike large companies, lack the operational know-how, management analysis, and problem-solving capabilities of their headquarters, resulting in high business uncertainty in the recession. Based on the information disclosure that the franchisee has publicly disclosed the operating situation of the franchise, this study used Stochastic Frontier Analysis, Data Environment Analysis and MetaFrontier Analysis analysis techniques to compare the differences in the analysis method based on which each analyzer method is based and selected. From 2012 to 2017, the company conducted a six-year analysis of the Malmquist Productivity Index based on data in the information disclosure document, and analyzed the causes of the change in productivity by industry under analysis along with changes in the market. Finally, using efficiency values by industry within the franchise industry, the merchant brand was divided into high-efficiency groups and low-efficiency groups to predict the closure of the business without efficiency analysis. The prospect of closing the franchise was intended to provide practical help to select a more efficient and stable franchise if the franchise is selected as a long-term business partner for prospective franchise owners in the future.
For those who a number of retirees, unemployed and lack of experience in starting a business, franchises are a priority area for start-ups, as a result of the change in the social and economic environment referred to as the New Normal era. However, as competition in the franchise industry has become more intense in recent years, the number of brands that are canceled more than new registrations is increasing. Domestic franchises have increased their market share as domestic brands have entered the domestic market. As a result, the domestic franchise industry is relatively shrinking. It is time to consider ways to strengthen the competitiveness of the franchise industry. Therefore, it is necessary to secure competitiveness within the franchise industry and to do so, first of all, to measure and evaluate the performance of the current franchise industry. However, the efficiency assessment on the operational side of franchisee headquarters is not going well, and it is difficult to determine actual performance due to the lack of empirical data for efficiency analysis and lack of verification work on the management science side. Moreover, it is also true that while the franchise industry has been suffering from sluggish domestic demand and a prolonged over-inflation, small and medium-sized business units, unlike large companies, lack the operational know-how, management analysis, and problem-solving capabilities of their headquarters, resulting in high business uncertainty in the recession. Based on the information disclosure that the franchisee has publicly disclosed the operating situation of the franchise, this study used Stochastic Frontier Analysis, Data Environment Analysis and MetaFrontier Analysis analysis techniques to compare the differences in the analysis method based on which each analyzer method is based and selected. From 2012 to 2017, the company conducted a six-year analysis of the Malmquist Productivity Index based on data in the information disclosure document, and analyzed the causes of the change in productivity by industry under analysis along with changes in the market. Finally, using efficiency values by industry within the franchise industry, the merchant brand was divided into high-efficiency groups and low-efficiency groups to predict the closure of the business without efficiency analysis. The prospect of closing the franchise was intended to provide practical help to select a more efficient and stable franchise if the franchise is selected as a long-term business partner for prospective franchise owners in the future.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.