본 연구는 평생교육 담론을 분석하기 위해 뉴스 빅데이터를 활용하여 토픽 모델링(Topic Modeling)과 텍스트 네트워크(Text Network) 분석을 수행하였다. 본 연구의 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 평생교육 뉴스에 나타난 주요 의제는 무엇인가? 둘째, 평생교육 뉴스에 나타난 주요 주체는 누구이며, 어떻게 연결되어 있는가? 셋째, 평생교육 뉴스에 나타난 의제와 주체는 시기별로 어떻게 변화하는가? 연구문제를 해결하기 위해 2003년부터 2018년까지 16년 동안, 총 25개 언론매체에서 보도한 평생교육 관련 뉴스 21,391건을 한국언론진흥재단에서 운영하는 뉴스 빅데이터 서비스 ...
본 연구는 평생교육 담론을 분석하기 위해 뉴스 빅데이터를 활용하여 토픽 모델링(Topic Modeling)과 텍스트 네트워크(Text Network) 분석을 수행하였다. 본 연구의 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 평생교육 뉴스에 나타난 주요 의제는 무엇인가? 둘째, 평생교육 뉴스에 나타난 주요 주체는 누구이며, 어떻게 연결되어 있는가? 셋째, 평생교육 뉴스에 나타난 의제와 주체는 시기별로 어떻게 변화하는가? 연구문제를 해결하기 위해 2003년부터 2018년까지 16년 동안, 총 25개 언론매체에서 보도한 평생교육 관련 뉴스 21,391건을 한국언론진흥재단에서 운영하는 뉴스 빅데이터 서비스 빅카인즈(BIGKinds)를 이용하여 수집하였다. 평생교육 뉴스에 나타난 의제를 분석하기 위해 토픽 모델링 분석 방법을, 주체를 분석하기 위해 텍스트 네트워크 분석 방법을 사용했다. 본 연구의 분석결과 및 시사점은 다음과 같다. 첫째, 평생교육 담론의 의제 분석 결과, 평생교육은 전인적 자아실현을 위한 교육적 목적보다는 지역 발전, 일자리 창출, 취업능력 향상, 기업 인적자원개발, 정치권력 획득의 도구적 수단으로 활용되었다. 따라서, 평생교육 담론의 도구주의에 대한 문제점을 인식하고, 평생교육의 무게중심을 도구적 수단에서 교육적 목적으로 이동시키는 것이 필요하다. 둘째, 평생교육 담론의 주체 분석 결과, 국가기관은 평생교육 네트워크의 중심에서 중앙집권적으로 핵심적인 역할을 수행하며 평생교육 담론을 주도했다. 이에 평생교육의 공공성을 확보한 가운데 국가의 통제를 최소화하면서 지역별 특성에 맞는 평생교육을 활성화시키는 방안에 대한 논의가 필요하다. 셋째, 평생교육 담론 주체들의 네트워크 분석 결과, 지역 평생교육 관련 기관들의 네트워크 밀도가 낮은 것으로 확인되었다. 따라서, 공동의 비전 및 목표 설정과 위계적 네트워크 지배구조 탈피, 그리고 지역 중심의 상호의존적인 협력체계 형성이 요구된다. 넷째, 평생교육 담론을 학습경제적 담론과 학습사회적 담론 유형으로 구분하여 분석한 결과, 전반적으로 학습경제적 담론이 학습사회적 담론보다 근소한 차이로 우세한 양상을 보였다. 따라서, 다양한 평생교육 담론들이 상호 경쟁하며 바람직한 방향으로 발전할 수 있도록 평생교육 담론들을 체계적으로 분석하고 성찰하는 노력이 지속적으로 필요하다. 다섯째, 평생교육 담론을 종합적으로 분석한 결과, 평생교육 담론에서 관(官)의 목소리는 크게 전파되는 반면, 민(民)의 목소리는 상대적으로 작게 전파되었다. 따라서, 민(民)의 목소리가 더욱 확성(擴聲)되어 평생교육 담론에 반영될 수 있도록 더욱 적극적이고 주도적인 평생교육 커뮤니케이션 활동이 요구된다. 본 연구는 다음과 같은 의의가 있다. 첫째, 16년 동안 보도된 평생교육 관련 뉴스를 통합적으로 분석함으로써, 특정 지역․기관․공동체․개인 중심의 평생교육 연구의 영역을 확대했다. 둘째, 뉴스 빅데이터를 수집하고 이를 빅데이터 분석기법을 통해 실증적․체계적으로 분석함으로써, 기존 면담․사례․문헌연구, 설문조사에 편중된 평생교육 연구방법의 다양성을 도모했다. 셋째, 평생교육 현상을 다양한 이론체계와 결합하여 교육학-커뮤니케이션학-데이터공학의 학제간 연구 활성화를 시도했다. 넷째, 국가 차원의 평생교육진흥기본계획이 추진된 2003년부터 2018년까지 뉴스에 나타난 평생교육 현상을 분석함으로써, 평생교육 정책 수립 및 추진방향의 참고자료로 활용될 수 있다. 다섯째, 평생교육 현상에 내재된 의제와 주체를 분석함으로써, 사회적으로 구성된 평생교육 담론을 성찰하며 새로운 담론형성과 실천방향을 제시했다. 후속 연구를 위한 제언사항은 다음과 같다. 첫째, 뉴스 뿐만 아니라 다양한 차원의 텍스트들을 빅데이터 분석기법을 활용하여 분석함으로써 더욱 정확한 평생교육 담론 논의가 진행될 수 있을 것이다. 둘째, 분석기간을 더욱 확대하여 과거부터 언급되었던 평생교육 관련 텍스트를 수집하여 평생교육 담론을 분석한다면, 그 역사적 의의가 더욱 클 것이다. 셋째, 텍스트 뿐만 아니라 다양한 매체의 시청각 자료들을 대상으로 분석한다면 더욱 풍성한 논의가 이루어질 것이다. 넷째, 미디어에 나타난 평생교육 담론과 실제 사람들이 인식하는 평생교육 담론의 차이를 분석하고, 그 원인 규명과 인식 차이를 감소시키는 방안에 대한 연구가 필요하다. 다섯째, 본 연구의 거시적 관점 뿐만 아니라, 미시적 관점에서 담론 의제와 주체들에 대한 심도있는 연구도 요구된다.
본 연구는 평생교육 담론을 분석하기 위해 뉴스 빅데이터를 활용하여 토픽 모델링(Topic Modeling)과 텍스트 네트워크(Text Network) 분석을 수행하였다. 본 연구의 연구문제는 다음과 같다. 첫째, 평생교육 뉴스에 나타난 주요 의제는 무엇인가? 둘째, 평생교육 뉴스에 나타난 주요 주체는 누구이며, 어떻게 연결되어 있는가? 셋째, 평생교육 뉴스에 나타난 의제와 주체는 시기별로 어떻게 변화하는가? 연구문제를 해결하기 위해 2003년부터 2018년까지 16년 동안, 총 25개 언론매체에서 보도한 평생교육 관련 뉴스 21,391건을 한국언론진흥재단에서 운영하는 뉴스 빅데이터 서비스 빅카인즈(BIGKinds)를 이용하여 수집하였다. 평생교육 뉴스에 나타난 의제를 분석하기 위해 토픽 모델링 분석 방법을, 주체를 분석하기 위해 텍스트 네트워크 분석 방법을 사용했다. 본 연구의 분석결과 및 시사점은 다음과 같다. 첫째, 평생교육 담론의 의제 분석 결과, 평생교육은 전인적 자아실현을 위한 교육적 목적보다는 지역 발전, 일자리 창출, 취업능력 향상, 기업 인적자원개발, 정치권력 획득의 도구적 수단으로 활용되었다. 따라서, 평생교육 담론의 도구주의에 대한 문제점을 인식하고, 평생교육의 무게중심을 도구적 수단에서 교육적 목적으로 이동시키는 것이 필요하다. 둘째, 평생교육 담론의 주체 분석 결과, 국가기관은 평생교육 네트워크의 중심에서 중앙집권적으로 핵심적인 역할을 수행하며 평생교육 담론을 주도했다. 이에 평생교육의 공공성을 확보한 가운데 국가의 통제를 최소화하면서 지역별 특성에 맞는 평생교육을 활성화시키는 방안에 대한 논의가 필요하다. 셋째, 평생교육 담론 주체들의 네트워크 분석 결과, 지역 평생교육 관련 기관들의 네트워크 밀도가 낮은 것으로 확인되었다. 따라서, 공동의 비전 및 목표 설정과 위계적 네트워크 지배구조 탈피, 그리고 지역 중심의 상호의존적인 협력체계 형성이 요구된다. 넷째, 평생교육 담론을 학습경제적 담론과 학습사회적 담론 유형으로 구분하여 분석한 결과, 전반적으로 학습경제적 담론이 학습사회적 담론보다 근소한 차이로 우세한 양상을 보였다. 따라서, 다양한 평생교육 담론들이 상호 경쟁하며 바람직한 방향으로 발전할 수 있도록 평생교육 담론들을 체계적으로 분석하고 성찰하는 노력이 지속적으로 필요하다. 다섯째, 평생교육 담론을 종합적으로 분석한 결과, 평생교육 담론에서 관(官)의 목소리는 크게 전파되는 반면, 민(民)의 목소리는 상대적으로 작게 전파되었다. 따라서, 민(民)의 목소리가 더욱 확성(擴聲)되어 평생교육 담론에 반영될 수 있도록 더욱 적극적이고 주도적인 평생교육 커뮤니케이션 활동이 요구된다. 본 연구는 다음과 같은 의의가 있다. 첫째, 16년 동안 보도된 평생교육 관련 뉴스를 통합적으로 분석함으로써, 특정 지역․기관․공동체․개인 중심의 평생교육 연구의 영역을 확대했다. 둘째, 뉴스 빅데이터를 수집하고 이를 빅데이터 분석기법을 통해 실증적․체계적으로 분석함으로써, 기존 면담․사례․문헌연구, 설문조사에 편중된 평생교육 연구방법의 다양성을 도모했다. 셋째, 평생교육 현상을 다양한 이론체계와 결합하여 교육학-커뮤니케이션학-데이터공학의 학제간 연구 활성화를 시도했다. 넷째, 국가 차원의 평생교육진흥기본계획이 추진된 2003년부터 2018년까지 뉴스에 나타난 평생교육 현상을 분석함으로써, 평생교육 정책 수립 및 추진방향의 참고자료로 활용될 수 있다. 다섯째, 평생교육 현상에 내재된 의제와 주체를 분석함으로써, 사회적으로 구성된 평생교육 담론을 성찰하며 새로운 담론형성과 실천방향을 제시했다. 후속 연구를 위한 제언사항은 다음과 같다. 첫째, 뉴스 뿐만 아니라 다양한 차원의 텍스트들을 빅데이터 분석기법을 활용하여 분석함으로써 더욱 정확한 평생교육 담론 논의가 진행될 수 있을 것이다. 둘째, 분석기간을 더욱 확대하여 과거부터 언급되었던 평생교육 관련 텍스트를 수집하여 평생교육 담론을 분석한다면, 그 역사적 의의가 더욱 클 것이다. 셋째, 텍스트 뿐만 아니라 다양한 매체의 시청각 자료들을 대상으로 분석한다면 더욱 풍성한 논의가 이루어질 것이다. 넷째, 미디어에 나타난 평생교육 담론과 실제 사람들이 인식하는 평생교육 담론의 차이를 분석하고, 그 원인 규명과 인식 차이를 감소시키는 방안에 대한 연구가 필요하다. 다섯째, 본 연구의 거시적 관점 뿐만 아니라, 미시적 관점에서 담론 의제와 주체들에 대한 심도있는 연구도 요구된다.
In order to analyze lifelong education discourse, this study used news big data to perform Topic Modeling and Text Network analysis. The research questions of this study are as follows. First, what are the main topics on the news of lifelong education? Second, who are the main subjects in the lifelo...
In order to analyze lifelong education discourse, this study used news big data to perform Topic Modeling and Text Network analysis. The research questions of this study are as follows. First, what are the main topics on the news of lifelong education? Second, who are the main subjects in the lifelong education news and how are they connected? Third, how do the topics and subjects in the lifelong education news change from time to time? In the 16 years from 2003 to 2018, a total of 21,391 news items related to lifelong education reported by 25 media were collected using BIGKinds, a news big data service operated by the Korea Press Foundation. The Topic Modeling Analysis Method was used to analyze topics shown in the Lifelong Education News, and the Text Network Analysis Method was used to analyze subjects. The analysis results and implications of this study are as follows. First, as a result of the analysis of topics of the lifelong education discourse, lifelong education was used as a tool for regional development, job creation, employment capacity improvement, corporate human resources development and political power acquisition rather than for educational purposes for the whole self-realization. Therefore, it is necessary to recognize the problem of toolism in lifelong education discourse, and shift the center of gravity of lifelong education from tool means to educational purposes. Second, as a result of the analysis of subjects of lifelong education discourse, the state agency played a central role in the center of the lifelong education network, leading the lifelong education discourse. This calls for discussions on ways to promote lifelong education that suits regional characteristics while minimizing the state's control while securing the publicness of lifelong education. Third, the network analysis of the life-long education discourse subjects confirmed that the network density of the local lifelong education-related institutions was low. Therefore, it is required to set up a common vision and goal, break away from hierarchical network governance, and form a regional-centered, interdependent cooperative system. Fourth, the analysis of lifelong education discourse divided into learning economic discourse and learning social discourse type showed that overall learning economic discourse prevailed by a narrow margin over learning social discourse. Therefore, efforts are continuously needed to systematically analyze and reflect on lifelong educational discourse so that it can be developed in a mutually competitive and desirable direction. Fifth, based on a comprehensive analysis of lifelong education discourse, the voice of the government greatly propagated in the lifelong education discourse, while the voice of the people was relatively small. Therefore, more active and leading lifelong education communication activities are required so that the voice of the people is more amplified and reflected in the lifelong education discourse. This study has the following implications. First, by comprehensively analyzing the news related to lifelong education reported over 16 years, the area of lifelong education research centered on specific regions, institutions, communities and individuals has been expanded. Second, by collecting news big data and analyzing it empirically and systematically through the big data analysis method, researchers secured diversity in lifelong education research methods that were biased toward existing interviews, cases, literature research and surveys. Third, by combining the phenomena of lifelong education with various theoretical systems, we attempted to revitalize interdisciplinary research in education and communication and data engineering. Fourth, it can be used as a reference for establishing and promoting lifelong education policies by analyzing the lifelong education phenomena that appeared in the news from 2003 to 2018 when the basic plan for promoting lifelong education was implemented at the national level. Fifth, by analyzing topics and subjects inherent in the phenomenon of lifelong education, we reflected on the socially constructed discourse of lifelong education and presented new discourse formation and practice directions. Suggestions for further study are as follows. First, more accurate lifelong education discourse discussions can be carried out by analyzing text from various levels as well as news using big data analysis methods. Second, if researchers further expand the analysis period to collect the lifelong education-related text that has been mentioned in the past and analyze the lifetime education discourse, the historical significance will be even greater. Third, if researchers analyze not only the text but also the various audio-visual materials of various media, there will be a richer discussion. Fourth, it is necessary to analyze the differences between the lifelong education discourse shown in the media and the lifelong education discourse recognized by real people, and to study ways to reduce the difference between the cause and perception. Fifth, in addition to the macroscopic view of this study, an in-depth study of the discourse topics and subjects is required from a micro perspective.
In order to analyze lifelong education discourse, this study used news big data to perform Topic Modeling and Text Network analysis. The research questions of this study are as follows. First, what are the main topics on the news of lifelong education? Second, who are the main subjects in the lifelong education news and how are they connected? Third, how do the topics and subjects in the lifelong education news change from time to time? In the 16 years from 2003 to 2018, a total of 21,391 news items related to lifelong education reported by 25 media were collected using BIGKinds, a news big data service operated by the Korea Press Foundation. The Topic Modeling Analysis Method was used to analyze topics shown in the Lifelong Education News, and the Text Network Analysis Method was used to analyze subjects. The analysis results and implications of this study are as follows. First, as a result of the analysis of topics of the lifelong education discourse, lifelong education was used as a tool for regional development, job creation, employment capacity improvement, corporate human resources development and political power acquisition rather than for educational purposes for the whole self-realization. Therefore, it is necessary to recognize the problem of toolism in lifelong education discourse, and shift the center of gravity of lifelong education from tool means to educational purposes. Second, as a result of the analysis of subjects of lifelong education discourse, the state agency played a central role in the center of the lifelong education network, leading the lifelong education discourse. This calls for discussions on ways to promote lifelong education that suits regional characteristics while minimizing the state's control while securing the publicness of lifelong education. Third, the network analysis of the life-long education discourse subjects confirmed that the network density of the local lifelong education-related institutions was low. Therefore, it is required to set up a common vision and goal, break away from hierarchical network governance, and form a regional-centered, interdependent cooperative system. Fourth, the analysis of lifelong education discourse divided into learning economic discourse and learning social discourse type showed that overall learning economic discourse prevailed by a narrow margin over learning social discourse. Therefore, efforts are continuously needed to systematically analyze and reflect on lifelong educational discourse so that it can be developed in a mutually competitive and desirable direction. Fifth, based on a comprehensive analysis of lifelong education discourse, the voice of the government greatly propagated in the lifelong education discourse, while the voice of the people was relatively small. Therefore, more active and leading lifelong education communication activities are required so that the voice of the people is more amplified and reflected in the lifelong education discourse. This study has the following implications. First, by comprehensively analyzing the news related to lifelong education reported over 16 years, the area of lifelong education research centered on specific regions, institutions, communities and individuals has been expanded. Second, by collecting news big data and analyzing it empirically and systematically through the big data analysis method, researchers secured diversity in lifelong education research methods that were biased toward existing interviews, cases, literature research and surveys. Third, by combining the phenomena of lifelong education with various theoretical systems, we attempted to revitalize interdisciplinary research in education and communication and data engineering. Fourth, it can be used as a reference for establishing and promoting lifelong education policies by analyzing the lifelong education phenomena that appeared in the news from 2003 to 2018 when the basic plan for promoting lifelong education was implemented at the national level. Fifth, by analyzing topics and subjects inherent in the phenomenon of lifelong education, we reflected on the socially constructed discourse of lifelong education and presented new discourse formation and practice directions. Suggestions for further study are as follows. First, more accurate lifelong education discourse discussions can be carried out by analyzing text from various levels as well as news using big data analysis methods. Second, if researchers further expand the analysis period to collect the lifelong education-related text that has been mentioned in the past and analyze the lifetime education discourse, the historical significance will be even greater. Third, if researchers analyze not only the text but also the various audio-visual materials of various media, there will be a richer discussion. Fourth, it is necessary to analyze the differences between the lifelong education discourse shown in the media and the lifelong education discourse recognized by real people, and to study ways to reduce the difference between the cause and perception. Fifth, in addition to the macroscopic view of this study, an in-depth study of the discourse topics and subjects is required from a micro perspective.
주제어
#뉴스 빅데이터 평생교육 담론 토픽 모델링 분석(Topic Modeling Analysis) 텍스트 네트워크 분석(Text Network Analysis) LDA(Latent Dirichlet Allocation)
학위논문 정보
저자
김태종
학위수여기관
공주대학교 일반대학원
학위구분
국내박사
학과
교육학과
지도교수
박상옥
발행연도
2019
키워드
뉴스 빅데이터 평생교육 담론 토픽 모델링 분석(Topic Modeling Analysis) 텍스트 네트워크 분석(Text Network Analysis) LDA(Latent Dirichlet Allocation)
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.