본 연구의 목적은 2015년 9월에 고시되어, 2018년 3월부터 학교 현장에 적용되는 2015 개정 수학과 교육과정의 중학교 2학년 부분의 도형 단원에 대하여 각 8종의 교과서를 비교, 분석하여 교과서에서의 구성에 대한 의미 있는 시사점을 얻는 것이다. 그중에서도 특히 2015 개정 수학과 교육과정에서 변화된 부분인 ‘피타고라스 정리’의 단원에 대하여 심도 있게 살펴보고, 각 교과서 내에서의 차이점에 대하여 비교해보는 데에 중점을 두었다. 이러한 목적을 수행하기 위하여 본 연구는 현재 출판한 8종의 교과서를 연구 대상으로 삼고 피타고라스 정리의 도입 부분과 정당화 부분, 수학적 역량 함양자료 부분에 초점을 맞추어 분석하였다. 연구 결과 가장 큰 차이점은 중학교 3학년 과정에서 하향이동된 ‘피타고라스 정리’의 단원에 대한 배열에서 교과서마다 약간의 차이가 있는 것으로 나타났다. 또한, 단원 배열의 차이에 따른 피타고라스 정리 정당화 부분에서도 차이가 있었다. 여러 가지 피타고라스 정리의 정당화 방법이 존재하고 교과서는 이들 중에서 수학적 내용과 연관이 있고, 단원의 배열의 적합한 피타고라스 정리의 정당화 과정을 택하여 교과서에 수록한다. 이때, 단원의 배열에 따라 크게 기하학적인 사각형의 넓이로 정당화하는 과정이 있는 반면에, ...
본 연구의 목적은 2015년 9월에 고시되어, 2018년 3월부터 학교 현장에 적용되는 2015 개정 수학과 교육과정의 중학교 2학년 부분의 도형 단원에 대하여 각 8종의 교과서를 비교, 분석하여 교과서에서의 구성에 대한 의미 있는 시사점을 얻는 것이다. 그중에서도 특히 2015 개정 수학과 교육과정에서 변화된 부분인 ‘피타고라스 정리’의 단원에 대하여 심도 있게 살펴보고, 각 교과서 내에서의 차이점에 대하여 비교해보는 데에 중점을 두었다. 이러한 목적을 수행하기 위하여 본 연구는 현재 출판한 8종의 교과서를 연구 대상으로 삼고 피타고라스 정리의 도입 부분과 정당화 부분, 수학적 역량 함양자료 부분에 초점을 맞추어 분석하였다. 연구 결과 가장 큰 차이점은 중학교 3학년 과정에서 하향이동된 ‘피타고라스 정리’의 단원에 대한 배열에서 교과서마다 약간의 차이가 있는 것으로 나타났다. 또한, 단원 배열의 차이에 따른 피타고라스 정리 정당화 부분에서도 차이가 있었다. 여러 가지 피타고라스 정리의 정당화 방법이 존재하고 교과서는 이들 중에서 수학적 내용과 연관이 있고, 단원의 배열의 적합한 피타고라스 정리의 정당화 과정을 택하여 교과서에 수록한다. 이때, 단원의 배열에 따라 크게 기하학적인 사각형의 넓이로 정당화하는 과정이 있는 반면에, 닮음을 이용하여 정당화하는 방법이 존재하였다. 또한, 교과서마다 피타고라스 정리 단원에서 학생들의 수학적 역량을 함양하기 위하여 제시한 자료들은 다양했다. 수학적 역량이 하나의 능력만 기르는 데에는 무리가 있으며, 하나의 문제 또는 활동을 통하여 다양하고 복합적인 능력을 기를 수 있는 문제들을 대다수로 구성해 놓았다. 본 연구에서는 2015 개정 수학과 교육과정 중학교 2학년 ‘피타고라스 정리’에 대한 내용에 대하여 깊게 분석하였으므로 교과서에 따라 학생들에게 피타고라스 정리를 지도할 때 내용의 구성과 재구성을 어떻게 해야 하고 주의를 기울여야 한다는 점에서 도움이 될 것이다.
본 연구의 목적은 2015년 9월에 고시되어, 2018년 3월부터 학교 현장에 적용되는 2015 개정 수학과 교육과정의 중학교 2학년 부분의 도형 단원에 대하여 각 8종의 교과서를 비교, 분석하여 교과서에서의 구성에 대한 의미 있는 시사점을 얻는 것이다. 그중에서도 특히 2015 개정 수학과 교육과정에서 변화된 부분인 ‘피타고라스 정리’의 단원에 대하여 심도 있게 살펴보고, 각 교과서 내에서의 차이점에 대하여 비교해보는 데에 중점을 두었다. 이러한 목적을 수행하기 위하여 본 연구는 현재 출판한 8종의 교과서를 연구 대상으로 삼고 피타고라스 정리의 도입 부분과 정당화 부분, 수학적 역량 함양자료 부분에 초점을 맞추어 분석하였다. 연구 결과 가장 큰 차이점은 중학교 3학년 과정에서 하향이동된 ‘피타고라스 정리’의 단원에 대한 배열에서 교과서마다 약간의 차이가 있는 것으로 나타났다. 또한, 단원 배열의 차이에 따른 피타고라스 정리 정당화 부분에서도 차이가 있었다. 여러 가지 피타고라스 정리의 정당화 방법이 존재하고 교과서는 이들 중에서 수학적 내용과 연관이 있고, 단원의 배열의 적합한 피타고라스 정리의 정당화 과정을 택하여 교과서에 수록한다. 이때, 단원의 배열에 따라 크게 기하학적인 사각형의 넓이로 정당화하는 과정이 있는 반면에, 닮음을 이용하여 정당화하는 방법이 존재하였다. 또한, 교과서마다 피타고라스 정리 단원에서 학생들의 수학적 역량을 함양하기 위하여 제시한 자료들은 다양했다. 수학적 역량이 하나의 능력만 기르는 데에는 무리가 있으며, 하나의 문제 또는 활동을 통하여 다양하고 복합적인 능력을 기를 수 있는 문제들을 대다수로 구성해 놓았다. 본 연구에서는 2015 개정 수학과 교육과정 중학교 2학년 ‘피타고라스 정리’에 대한 내용에 대하여 깊게 분석하였으므로 교과서에 따라 학생들에게 피타고라스 정리를 지도할 때 내용의 구성과 재구성을 어떻게 해야 하고 주의를 기울여야 한다는 점에서 도움이 될 것이다.
The purpose of this study is to obtain meaningful implications for the composition of textbooks by comparing and analyzing eight different types of textbooks for the units of shapes in the second year of the 2015 revised Math and Curriculum, which were published in September 2015 and applied to scho...
The purpose of this study is to obtain meaningful implications for the composition of textbooks by comparing and analyzing eight different types of textbooks for the units of shapes in the second year of the 2015 revised Math and Curriculum, which were published in September 2015 and applied to school sites from March 2018. Among them, the focus was to examine in depth the unit of 'Pitagoras theorem,' a part of the 2015 revision in mathematics and education courses, and to compare the differences within each textbook. In order to carry out this purpose, eight current textbooks were selected for study and analyzed with a focus on the introduction, justification, and mathematical capacity-building materials of Pythagorean theorem. The study found that the biggest difference was slightly different from textbook to textbook in the arrangement for a unit of "Pythagoras theorem," which was moved downward in the third grade of middle school. In addition,there were differences in the areas where Pythagorean theorem was justified by differences in unit arrangements. There are several methods of justifying Pythagorean theorem, and the textbook is related to mathematical content among them, taking the justification process of proper Pythagorean theorem in the layout of the unit and presenting it in the textbook. While there was a process of defining the width of a large geometric rectangle according to the arrangement of a unit, there was a method of justifying it using a similarity. In addition, materials presented in the Pythagorean theorem section for developing students' mathematical skills varied from textbook to textbook. Mathematical ability is too much to develop only one ability and consists of a large number of problems or problems that can be varied and complex through an activity. This study has deeply analyzed the contents of 'Pythagoras theorem' in the second year of the 2015 revised math curriculum in middle school, so it will be helpful to understand how to organize and reframe the contents when guiding students to Pythagoras cleanup in accordance with the textbook.
The purpose of this study is to obtain meaningful implications for the composition of textbooks by comparing and analyzing eight different types of textbooks for the units of shapes in the second year of the 2015 revised Math and Curriculum, which were published in September 2015 and applied to school sites from March 2018. Among them, the focus was to examine in depth the unit of 'Pitagoras theorem,' a part of the 2015 revision in mathematics and education courses, and to compare the differences within each textbook. In order to carry out this purpose, eight current textbooks were selected for study and analyzed with a focus on the introduction, justification, and mathematical capacity-building materials of Pythagorean theorem. The study found that the biggest difference was slightly different from textbook to textbook in the arrangement for a unit of "Pythagoras theorem," which was moved downward in the third grade of middle school. In addition,there were differences in the areas where Pythagorean theorem was justified by differences in unit arrangements. There are several methods of justifying Pythagorean theorem, and the textbook is related to mathematical content among them, taking the justification process of proper Pythagorean theorem in the layout of the unit and presenting it in the textbook. While there was a process of defining the width of a large geometric rectangle according to the arrangement of a unit, there was a method of justifying it using a similarity. In addition, materials presented in the Pythagorean theorem section for developing students' mathematical skills varied from textbook to textbook. Mathematical ability is too much to develop only one ability and consists of a large number of problems or problems that can be varied and complex through an activity. This study has deeply analyzed the contents of 'Pythagoras theorem' in the second year of the 2015 revised math curriculum in middle school, so it will be helpful to understand how to organize and reframe the contents when guiding students to Pythagoras cleanup in accordance with the textbook.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.