이 연구의 목적은 기존 역사교육에서 이루어진 인물학습의 전형을 벗어난 새로운 형태의 지역인물의 생애를 활용한 인물학습 역사수업방안을 제안하는 것이다. 지금까지 역사 수업의 인물학습에서 활용된 인물들은 계도적이고 교훈적인 유형을 벗어나지 않았다. 그러나 김갑순이라는 친일적 지역 인물을 활용하여 경계의 대상으로서 비판하고 반면교사(反面敎師)할 인물학습 방안을 제시하고자 했다.
본고에서는 교육의 본 목적을 지향하고 학생의 내적 성장을 제고할 역사교육 방안을 제언하고자 했다. 학생들이 실제적인 문제 상황에서 중심을 잃지 않고 방...
이 연구의 목적은 기존 역사교육에서 이루어진 인물학습의 전형을 벗어난 새로운 형태의 지역인물의 생애를 활용한 인물학습 역사수업방안을 제안하는 것이다. 지금까지 역사 수업의 인물학습에서 활용된 인물들은 계도적이고 교훈적인 유형을 벗어나지 않았다. 그러나 김갑순이라는 친일적 지역 인물을 활용하여 경계의 대상으로서 비판하고 반면교사(反面敎師)할 인물학습 방안을 제시하고자 했다.
본고에서는 교육의 본 목적을 지향하고 학생의 내적 성장을 제고할 역사교육 방안을 제언하고자 했다. 학생들이 실제적인 문제 상황에서 중심을 잃지 않고 방안을 찾게 하려면 교육을 통해 사회 문제에 대한 가치관 정립이 필요하다. 이를 위해 근현대 경제계 지역 인물을 교육 소재로서 선정하고자 한다. 인물의 행위를 통해 학생들은 인물의 목적과 의도를 추측하고 그가 처한 상황에서 내린 그의 선택의 이유를 이해할 수 있다. 더욱이 학생들은 그가 행한 선택에 의해 어떤 영향을 끼쳤는지 평가하고 비판할 수 있다. 또한 학생들은 시대적 배경을 이해하고 이를 자신이 처한 현실에 대입하여 궁극적으로 주체적인 문제해결에 나설 수 있게 될 것이다. 시대적 배경이 되는 사건을 통해 현대 사회에서 나타나는 사회문제들을 바라보는 관점을 기르도록 했다.
지역인물을 활용하여 역사 중심 사회과 통합형 수업을 구성한 목적은 학생들이 실질적으로 맞부딪치게 되는 현대사회문제를 비판하고 해결방향을 찾을 수 있도록 한 것에 있다. 김갑순은 근현대 친일 경제인으로서 상반된 평가가 가능한 인물이다. 그의 경제활동을 통해 친일적 성격을 비판하거나 그와 관련된 공주 지역 철도 부설문제, 충남도청이전문제를 소재로 하여 현대사회에서 나타나는 지역개발 문제를 둘러싼 이해관계 대립, 정치과정에서 볼 수 있는 기만적인 민주적 의사결정방식을 비판할 수 있도록 했다.
학습 결과 학생들은 문제 상황의 근본적 해결 방향을 찾을 수 있을 만큼 내적으로 성장하게 되길 바란다. 이는 교육의 궁극적인 목적에 해당하는 것으로서 삶의 근본적인 가치와 방향을 추구하게 되길 기대한다.
이 연구의 목적은 기존 역사교육에서 이루어진 인물학습의 전형을 벗어난 새로운 형태의 지역인물의 생애를 활용한 인물학습 역사수업방안을 제안하는 것이다. 지금까지 역사 수업의 인물학습에서 활용된 인물들은 계도적이고 교훈적인 유형을 벗어나지 않았다. 그러나 김갑순이라는 친일적 지역 인물을 활용하여 경계의 대상으로서 비판하고 반면교사(反面敎師)할 인물학습 방안을 제시하고자 했다.
본고에서는 교육의 본 목적을 지향하고 학생의 내적 성장을 제고할 역사교육 방안을 제언하고자 했다. 학생들이 실제적인 문제 상황에서 중심을 잃지 않고 방안을 찾게 하려면 교육을 통해 사회 문제에 대한 가치관 정립이 필요하다. 이를 위해 근현대 경제계 지역 인물을 교육 소재로서 선정하고자 한다. 인물의 행위를 통해 학생들은 인물의 목적과 의도를 추측하고 그가 처한 상황에서 내린 그의 선택의 이유를 이해할 수 있다. 더욱이 학생들은 그가 행한 선택에 의해 어떤 영향을 끼쳤는지 평가하고 비판할 수 있다. 또한 학생들은 시대적 배경을 이해하고 이를 자신이 처한 현실에 대입하여 궁극적으로 주체적인 문제해결에 나설 수 있게 될 것이다. 시대적 배경이 되는 사건을 통해 현대 사회에서 나타나는 사회문제들을 바라보는 관점을 기르도록 했다.
지역인물을 활용하여 역사 중심 사회과 통합형 수업을 구성한 목적은 학생들이 실질적으로 맞부딪치게 되는 현대사회문제를 비판하고 해결방향을 찾을 수 있도록 한 것에 있다. 김갑순은 근현대 친일 경제인으로서 상반된 평가가 가능한 인물이다. 그의 경제활동을 통해 친일적 성격을 비판하거나 그와 관련된 공주 지역 철도 부설문제, 충남도청이전문제를 소재로 하여 현대사회에서 나타나는 지역개발 문제를 둘러싼 이해관계 대립, 정치과정에서 볼 수 있는 기만적인 민주적 의사결정방식을 비판할 수 있도록 했다.
학습 결과 학생들은 문제 상황의 근본적 해결 방향을 찾을 수 있을 만큼 내적으로 성장하게 되길 바란다. 이는 교육의 궁극적인 목적에 해당하는 것으로서 삶의 근본적인 가치와 방향을 추구하게 되길 기대한다.
The purpose of this study is to recommend the lesson plan for new figure history learning. For now, figure history lesson established by using ethical figure. But in this study, pro-japanese figure used for critical history tutorial.
To mend this problem, figures learning can be solution. Lesso...
The purpose of this study is to recommend the lesson plan for new figure history learning. For now, figure history lesson established by using ethical figure. But in this study, pro-japanese figure used for critical history tutorial.
To mend this problem, figures learning can be solution. Lesson plan was intended to mend student’s reflection grow, to find choosing solution when facing social problem.
So this study was done in fundamental idea that figure learning can attract student’s interest. For this, figure in modern era was chosen as educational material. Through figure’s doing, student can guess figure’s purpose, intention, understand why he had to do in the situation. Furthermore, student can criticize what he had influences. Also, student can understand background of era and it links to present student exists. Fundamentally, student can make decision only by themselves.
For figure learning to educate problem solving as making decision, also integrated social studial lesson plan on figure’s doing was done and situational background.
Kim Gap Soon is person had economic doing in modern era he is evaluted by contrary records. So, historical education class can be varified using Kim gap soon’s life. For example, story of Kim Gap Soon’ pro-Japanese doing can be used for material to teach pragmatical problem solving method as critical education. The era Kim Gap Soon existed can be understood through he had been existed situation, event of moving Chung-nam provincial government, and construction of railroad in 1904, 1914.
As a result, students can be grow in inside and it is essential purpose of education. Therefore, History education lesson plan using life of Kim Gap Soon will be recommend.
The purpose of this study is to recommend the lesson plan for new figure history learning. For now, figure history lesson established by using ethical figure. But in this study, pro-japanese figure used for critical history tutorial.
To mend this problem, figures learning can be solution. Lesson plan was intended to mend student’s reflection grow, to find choosing solution when facing social problem.
So this study was done in fundamental idea that figure learning can attract student’s interest. For this, figure in modern era was chosen as educational material. Through figure’s doing, student can guess figure’s purpose, intention, understand why he had to do in the situation. Furthermore, student can criticize what he had influences. Also, student can understand background of era and it links to present student exists. Fundamentally, student can make decision only by themselves.
For figure learning to educate problem solving as making decision, also integrated social studial lesson plan on figure’s doing was done and situational background.
Kim Gap Soon is person had economic doing in modern era he is evaluted by contrary records. So, historical education class can be varified using Kim gap soon’s life. For example, story of Kim Gap Soon’ pro-Japanese doing can be used for material to teach pragmatical problem solving method as critical education. The era Kim Gap Soon existed can be understood through he had been existed situation, event of moving Chung-nam provincial government, and construction of railroad in 1904, 1914.
As a result, students can be grow in inside and it is essential purpose of education. Therefore, History education lesson plan using life of Kim Gap Soon will be recommend.
주제어
#김갑순 사회과 통합형 지역 인물 역사 수업 방안 생애사
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.