임 채 은 서울교육대학교 교육전문대학원 유아교육전공 (지도교수 이 윤 형) 오늘날 매체의 급속한 발달과 과도한 교육열 및 결과중심의 교육으로 인해 자신의 의견이나 생각을 자신 있게 표현할 수 있는 주장성과 주변 환경이나 현상에 호기심을 가지고 민감하게 반응하며 다양한 관점으로 탐구할 수 있는 창의적 인성을 기를 수 있는 기회가 부족하게 되었다. 주장성과 창의적 인성은 다른 사람과 원활하게 소통하고 협력하여 ...
논 문 요 약
그림책을 활용한 하브루타 활동이 유아의 주장성 및 창의적 인성에 미치는 영향
임 채 은 서울교육대학교 교육전문대학원 유아교육전공 (지도교수 이 윤 형) 오늘날 매체의 급속한 발달과 과도한 교육열 및 결과중심의 교육으로 인해 자신의 의견이나 생각을 자신 있게 표현할 수 있는 주장성과 주변 환경이나 현상에 호기심을 가지고 민감하게 반응하며 다양한 관점으로 탐구할 수 있는 창의적 인성을 기를 수 있는 기회가 부족하게 되었다. 주장성과 창의적 인성은 다른 사람과 원활하게 소통하고 협력하여 인공지능과 공존하는 미래사회에서의 적응을 돕기 위해 반드시 필요한 역량이다. 따라서 유아기에 주장성과 창의적 인성을 향상시킬 수 있는 적합한 교수학습방법이 필요하다. 이에 본 연구는 그림책을 활용한 하브루타 활동이 유아의 주장성 및 창의적 인성에 미치는 영향을 알아보는 것에 목적을 두고 있다. 이에 만 5세 유아를 대상으로 그림책을 활용한 하브루타 활동을 실시하고, 연구목적을 달성하기 위하여 다음과 같이 연구문제를 설정하였다. 1. 그림책을 활용한 하브루타 활동이 유아의 주장성에 어떠한 영향을 미치는 가? 1-1. 그림책을 활용한 하브루타 활동이 유아의 적극적 주장성에 어떠한 영향 을 미치는가? 1-2. 그림책을 활용한 하브루타 활동이 유아의 방어적 주장성에 어떠한 영향 을 미치는가? 2. 그림책을 활용한 하브루타 활동이 유아의 창의적 인성에 어떠한 영향을 미 치는가? 2-1. 그림책을 활용한 하브루타 활동이 유아의 독특성-호기심에 어떠한 영향 을 미치는가? 2-2. 그림책을 활용한 하브루타 활동이 유아의 개방성-유머에 어떠한 영향을 미치는가? 2-3. 그림책을 활용한 하브루타 활동이 유아의 민감성-다양한 흥미에 어떠한 영향을 미치는가? 2-4. 그림책을 활용한 하브루타 활동이 유아의 상상력-놀이성에 어떠한 영향 을 미치는가? 2-5. 그림책을 활용한 하브루타 활동이 유아의 독립심-몰두에 어떠한 영향을 미치는가?
본 연구는 U시에 소재한 두 곳의 병설유치원에 재원 중인 만 5세 유아 총 44명을 대상으로 진행하였다. 연구대상인 2개 학급 중에서 1개 학급 22명은 그림책을 활용한 하브루타 활동을 적용한 실험집단이고, 나머지 한 학급은 그림책 읽은 후 표현활동을 적용한 비교집단이다. 연구의 실험은 2018년 10월 11일부터 11월 30일까지 총 8주 동안 주 2회씩 총 16회기를 실시하였다. 본 연구에서는 유아의 주장성을 측정하기 위하여 이한종(2011)이 제작한 아동용 주장성 측정도구를 유아에 맞게 수정하여 사용하였고, 창의적 인성을 측정하기 위하여 이영, 김수연과 신혜원(2002)이 제작한 ‘유아용 창의적 행동특성 검사’를 조현정(2010)이 보완한 검사도구를 사용하였다. 이 두 도구는 사전검사와 사후검사에 모두 적용하여 실험에 대한 효과성을 검증하고자 하였다. 수집된 자료에 대한 통계적 분석은 SPSS 20.0을 이용하여 공변량분석(ANCOVA)을 실시하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 그림책을 활용한 하브루타 활동이 유아의 주장성 향상에 대한 효과를 검증하기 위하여 실험집단에게 그림책을 활용한 하브루타 활동을 적용한 후 실시한 주장성 검사에 대한 평균 점수는 실험집단이 비교집단보다 높게 나타났고, 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 주장성의 하위요소인 적극적 주장성과 방어적 주장성에 대한 집단 간의 평균차에서도 실험집단이 비교집단에 비해 통계적으로 유의미하게 높은 결과를 보였다. 둘째, 그림책을 활용한 하브루타 활동이 유아의 창의적 인성 증진에 대한 효과를 검증하기 위하여 실험집단에게 그림책을 활용한 하브루타 활동을 적용한 후 실시한 창의적 인성 검사에 대한 평균 점수는 실험집단이 비교집단보다 높게 나타났고, 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 창의적 인성의 하위요소인 독특성-호기심, 개방성-유머, 민감성-다양한 흥미, 상상력-놀이성, 독립심-몰두에 대한 집단 간의 평균차에서도 실험집단이 비교집단에 비해 통계적으로 유의미하게 높은 결과를 보였다. 이와 같이 그림책을 활용한 하브루타 활동이 유아의 주장성과 창의적 인성에 효과가 있음을 알 수 있다. 이에 그림책을 활용한 하브루타 활동은 유아의 주장성과 창의적 인성 증진을 위한 기회를 제공할 수 있는 교수․학습의 한 방법이 될 수 있다. 따라서 교육 현장에서는 그림책을 활용한 하브루타 활동을 이용하여 소통의 능력과 창의적 인성 증진을 위한 기회를 제공하려는 노력이 필요하겠다.
주요어 : 그림책, 하브루타 활동, 주장성, 창의적 인성
*본 논문은 2019년 6월 서울교육대학교 교육전문대학원 위원회에 제출된 교육학 석사학위논문임.
논 문 요 약
그림책을 활용한 하브루타 활동이 유아의 주장성 및 창의적 인성에 미치는 영향
임 채 은 서울교육대학교 교육전문대학원 유아교육전공 (지도교수 이 윤 형) 오늘날 매체의 급속한 발달과 과도한 교육열 및 결과중심의 교육으로 인해 자신의 의견이나 생각을 자신 있게 표현할 수 있는 주장성과 주변 환경이나 현상에 호기심을 가지고 민감하게 반응하며 다양한 관점으로 탐구할 수 있는 창의적 인성을 기를 수 있는 기회가 부족하게 되었다. 주장성과 창의적 인성은 다른 사람과 원활하게 소통하고 협력하여 인공지능과 공존하는 미래사회에서의 적응을 돕기 위해 반드시 필요한 역량이다. 따라서 유아기에 주장성과 창의적 인성을 향상시킬 수 있는 적합한 교수학습방법이 필요하다. 이에 본 연구는 그림책을 활용한 하브루타 활동이 유아의 주장성 및 창의적 인성에 미치는 영향을 알아보는 것에 목적을 두고 있다. 이에 만 5세 유아를 대상으로 그림책을 활용한 하브루타 활동을 실시하고, 연구목적을 달성하기 위하여 다음과 같이 연구문제를 설정하였다. 1. 그림책을 활용한 하브루타 활동이 유아의 주장성에 어떠한 영향을 미치는 가? 1-1. 그림책을 활용한 하브루타 활동이 유아의 적극적 주장성에 어떠한 영향 을 미치는가? 1-2. 그림책을 활용한 하브루타 활동이 유아의 방어적 주장성에 어떠한 영향 을 미치는가? 2. 그림책을 활용한 하브루타 활동이 유아의 창의적 인성에 어떠한 영향을 미 치는가? 2-1. 그림책을 활용한 하브루타 활동이 유아의 독특성-호기심에 어떠한 영향 을 미치는가? 2-2. 그림책을 활용한 하브루타 활동이 유아의 개방성-유머에 어떠한 영향을 미치는가? 2-3. 그림책을 활용한 하브루타 활동이 유아의 민감성-다양한 흥미에 어떠한 영향을 미치는가? 2-4. 그림책을 활용한 하브루타 활동이 유아의 상상력-놀이성에 어떠한 영향 을 미치는가? 2-5. 그림책을 활용한 하브루타 활동이 유아의 독립심-몰두에 어떠한 영향을 미치는가?
본 연구는 U시에 소재한 두 곳의 병설유치원에 재원 중인 만 5세 유아 총 44명을 대상으로 진행하였다. 연구대상인 2개 학급 중에서 1개 학급 22명은 그림책을 활용한 하브루타 활동을 적용한 실험집단이고, 나머지 한 학급은 그림책 읽은 후 표현활동을 적용한 비교집단이다. 연구의 실험은 2018년 10월 11일부터 11월 30일까지 총 8주 동안 주 2회씩 총 16회기를 실시하였다. 본 연구에서는 유아의 주장성을 측정하기 위하여 이한종(2011)이 제작한 아동용 주장성 측정도구를 유아에 맞게 수정하여 사용하였고, 창의적 인성을 측정하기 위하여 이영, 김수연과 신혜원(2002)이 제작한 ‘유아용 창의적 행동특성 검사’를 조현정(2010)이 보완한 검사도구를 사용하였다. 이 두 도구는 사전검사와 사후검사에 모두 적용하여 실험에 대한 효과성을 검증하고자 하였다. 수집된 자료에 대한 통계적 분석은 SPSS 20.0을 이용하여 공변량분석(ANCOVA)을 실시하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 그림책을 활용한 하브루타 활동이 유아의 주장성 향상에 대한 효과를 검증하기 위하여 실험집단에게 그림책을 활용한 하브루타 활동을 적용한 후 실시한 주장성 검사에 대한 평균 점수는 실험집단이 비교집단보다 높게 나타났고, 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 주장성의 하위요소인 적극적 주장성과 방어적 주장성에 대한 집단 간의 평균차에서도 실험집단이 비교집단에 비해 통계적으로 유의미하게 높은 결과를 보였다. 둘째, 그림책을 활용한 하브루타 활동이 유아의 창의적 인성 증진에 대한 효과를 검증하기 위하여 실험집단에게 그림책을 활용한 하브루타 활동을 적용한 후 실시한 창의적 인성 검사에 대한 평균 점수는 실험집단이 비교집단보다 높게 나타났고, 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 창의적 인성의 하위요소인 독특성-호기심, 개방성-유머, 민감성-다양한 흥미, 상상력-놀이성, 독립심-몰두에 대한 집단 간의 평균차에서도 실험집단이 비교집단에 비해 통계적으로 유의미하게 높은 결과를 보였다. 이와 같이 그림책을 활용한 하브루타 활동이 유아의 주장성과 창의적 인성에 효과가 있음을 알 수 있다. 이에 그림책을 활용한 하브루타 활동은 유아의 주장성과 창의적 인성 증진을 위한 기회를 제공할 수 있는 교수․학습의 한 방법이 될 수 있다. 따라서 교육 현장에서는 그림책을 활용한 하브루타 활동을 이용하여 소통의 능력과 창의적 인성 증진을 위한 기회를 제공하려는 노력이 필요하겠다.
주요어 : 그림책, 하브루타 활동, 주장성, 창의적 인성
*본 논문은 2019년 6월 서울교육대학교 교육전문대학원 위원회에 제출된 교육학 석사학위논문임.
A B S T R A C T The Effects of Havruta Activities Using Picturebooks on Children’s Assertiveness and Creative Personality by Im, Chae Eun
Major in Early Childhood Education Graduate School of Education Seoul National University of Education Supervised by Professor : ...
A B S T R A C T The Effects of Havruta Activities Using Picturebooks on Children’s Assertiveness and Creative Personality by Im, Chae Eun
Major in Early Childhood Education Graduate School of Education Seoul National University of Education Supervised by Professor : Lee, Yoon Hyung Lately, the rapid development of media, excessive educational pressure, and outcome-focused education seldom allow children to develop their assertiveness and creative personality so as to openly explore their surroundings and confidently express their thoughts. Both assertiveness and creative personality that enable people to effortlessly collaborate and communicate are essential competencies to adapt to future society in which we would coexist with artificial intelligence. Therefore, it is necessary to prepare an appropriate teaching and learning approach to develop assertiveness and creative personality during early childhood. The purpose of this study is to investigate the effect of havruta activities using picturebooks on children’s assertiveness and creative personality. Therefore, we collected data by conducting an experiment on 5-year-olds. In order to attain the research purpose above, the following research questions were developed. 1. How do havruta activities using picturebooks affect children’s assertiveness? 1-1. How do havruta activities using picturebooks affect children’s active assertiveness? 1-2. How do havruta activities using picturebooks affect children’s defensive assertiveness? 2. How do havruta activities using picturebooks affect children’s creative personality? 2-1. How do havruta activities using picturebooks affect children’s unique ness and curiosity? 2-2. How do havruta activities using picturebooks affect children’s openness and humor? 2-3. How do havruta activities using picturebooks affect children’s sensiti vity and a variety of interests? 2-4. How do havruta activities using picturebooks affect children’s imagina tion and amusement? 2-5. How do havruta activities using picturebooks affect children’s indepen dence and flow?
The study was conducted on 44 five-year-old children who attended two public kindergartens in U city. One of them is the experimental group that participated in havruta activities using picturebooks. The other group participated in reading picturebooks and engaging in expressive activities. The experiment in the study was carried out a total of 16 sessions, twice a week over a period of eight weeks from October 11 to November 30, 2018. In this study, children's assertiveness was measured by Lee Han-Jong (2011), that was modified to measure the assertiveness of children. To measure children’s creative personality, 'The Rating Scale for Creative Characteristics of Preschoolers (RSCCP)' developed by Lee, Kim, and Shin (2002) and modified by Cho (2010) was used. These two tools were used for both pre-test and post-test to test the effect of the experiment. Statistical analysis of the collected data was conducted using SPSS 20.0 (ANCOVA).
The summary of the study’s results are as follows. First, in order to test the effect of havruta activities using picturebooks on children’s assertiveness, the average score of children’s assertiveness test after the experiment was higher and statistically significant than that of the comparison group. The subcategories of the assertiveness test, including active assertiveness and defensive assertiveness, also showed a statistically significant result in the experimental group compared to the comparison group. Second, in order to test the effect of havruta activities using picturebooks on children’s creative personality, the average score of children’s creative personality test after the experiment was higher and statistically significant than that of the comparison group. The subcategories of the creative personality test, including uniqueness and curiosity, openness and humor, sensitivity and a variety of interests, imagination and amusement, independence and flow, also showed a statistically significant result in the experimental group compared to the comparison group. As such, the Havruta activities using picturebooks can be found to be effective in the assertiveness and creative personality of children. Thus, the Havruta activities using picturebooks can be an example of teaching and learning approaches that provide an opportunity to promote children’s assertiveness and creative personality. Therefore, further effort should be made to provide opportunities for assertive communication and creative personality development by utilizing Havruta activities using picturebooks in early childhood classroom settings.
* This paper is a dissertation of Master's degree in Education submitted to the Graduate School of Education, Seoul National University of Education in June 2019.
A B S T R A C T The Effects of Havruta Activities Using Picturebooks on Children’s Assertiveness and Creative Personality by Im, Chae Eun
Major in Early Childhood Education Graduate School of Education Seoul National University of Education Supervised by Professor : Lee, Yoon Hyung Lately, the rapid development of media, excessive educational pressure, and outcome-focused education seldom allow children to develop their assertiveness and creative personality so as to openly explore their surroundings and confidently express their thoughts. Both assertiveness and creative personality that enable people to effortlessly collaborate and communicate are essential competencies to adapt to future society in which we would coexist with artificial intelligence. Therefore, it is necessary to prepare an appropriate teaching and learning approach to develop assertiveness and creative personality during early childhood. The purpose of this study is to investigate the effect of havruta activities using picturebooks on children’s assertiveness and creative personality. Therefore, we collected data by conducting an experiment on 5-year-olds. In order to attain the research purpose above, the following research questions were developed. 1. How do havruta activities using picturebooks affect children’s assertiveness? 1-1. How do havruta activities using picturebooks affect children’s active assertiveness? 1-2. How do havruta activities using picturebooks affect children’s defensive assertiveness? 2. How do havruta activities using picturebooks affect children’s creative personality? 2-1. How do havruta activities using picturebooks affect children’s unique ness and curiosity? 2-2. How do havruta activities using picturebooks affect children’s openness and humor? 2-3. How do havruta activities using picturebooks affect children’s sensiti vity and a variety of interests? 2-4. How do havruta activities using picturebooks affect children’s imagina tion and amusement? 2-5. How do havruta activities using picturebooks affect children’s indepen dence and flow?
The study was conducted on 44 five-year-old children who attended two public kindergartens in U city. One of them is the experimental group that participated in havruta activities using picturebooks. The other group participated in reading picturebooks and engaging in expressive activities. The experiment in the study was carried out a total of 16 sessions, twice a week over a period of eight weeks from October 11 to November 30, 2018. In this study, children's assertiveness was measured by Lee Han-Jong (2011), that was modified to measure the assertiveness of children. To measure children’s creative personality, 'The Rating Scale for Creative Characteristics of Preschoolers (RSCCP)' developed by Lee, Kim, and Shin (2002) and modified by Cho (2010) was used. These two tools were used for both pre-test and post-test to test the effect of the experiment. Statistical analysis of the collected data was conducted using SPSS 20.0 (ANCOVA).
The summary of the study’s results are as follows. First, in order to test the effect of havruta activities using picturebooks on children’s assertiveness, the average score of children’s assertiveness test after the experiment was higher and statistically significant than that of the comparison group. The subcategories of the assertiveness test, including active assertiveness and defensive assertiveness, also showed a statistically significant result in the experimental group compared to the comparison group. Second, in order to test the effect of havruta activities using picturebooks on children’s creative personality, the average score of children’s creative personality test after the experiment was higher and statistically significant than that of the comparison group. The subcategories of the creative personality test, including uniqueness and curiosity, openness and humor, sensitivity and a variety of interests, imagination and amusement, independence and flow, also showed a statistically significant result in the experimental group compared to the comparison group. As such, the Havruta activities using picturebooks can be found to be effective in the assertiveness and creative personality of children. Thus, the Havruta activities using picturebooks can be an example of teaching and learning approaches that provide an opportunity to promote children’s assertiveness and creative personality. Therefore, further effort should be made to provide opportunities for assertive communication and creative personality development by utilizing Havruta activities using picturebooks in early childhood classroom settings.
* This paper is a dissertation of Master's degree in Education submitted to the Graduate School of Education, Seoul National University of Education in June 2019.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.