이 연구는 문장 성분을 활용하여 문법 탐구 기능에 대한 지도 방안을 마련하는 것에 목적이 있다. 이 연구의 논의 내용은 다음과 같다. 첫째, 국어 교과에서도 과학 교과에서처럼 탐구를 내용으로 학습해야 하는 필요성을 제기하였다. 국어과 교육과정의 내용 체계를 살펴보면 7차이래 지속적으로 ‘탐구’가 등장하고, 2015개정에서는 탐구 기능들이 내용 체계의 하나의 범주를 차지할 만큼 그 중요성이 강조되었다. 이처럼 탐구는 국어과 교육과정에서 지속적으로 핵심이 되어왔음에도 불구하고, 실제 국어 교과서나 성취 기준, 수업 현장을 살펴보면 그 어디에도 탐구를 내용으로 학습하는 것을 찾아볼 수 없다. 따라서 국어교과에서도 탐구 기능을 교수·학습의 내용으로 다뤄야 한다는 문제 인식에서 본 연구가 이루어졌다. 둘째, 탐구에 대한 의미를 종합하고 탐구와 사고력 사이의 관계를 규명하여 ‘국어 탐구적 사고력’의 개념을 정의하였다. 여러 논의들을 통해 탐구와 사고력 사이에는 밀접한 관련이 있어서 탐구 기능을 학습하고 활용하면 학습자의 사고력이 향상될 수 있음을 입증하였다. 이에 국어 현상 및 국어 사용 현상에 대한 탐구를 통해 길러지는 사고력을 국어 탐구적 사고력이라고 정의한다. 셋째, 문장 성분의 문법 교육적 가치를 재고하였다. 문장 성분과 관련된 문법 지식적 이해는 학습자에게 활용도가 낮고 교육적 효과가 저조함을 확인하였다. 따라서 문장 성분의 문법 교육적 가치 제고를 위해 교육의 목표를 문법 지식의 이해에서 탐구적 사고력 신장으로 전환하여 본고에서는 탐구의 재료로서 문장 성분을 활용하기로 한다. 이후 탐구 기능 지도를 위한 교육 자료 개발에 참고하기 위해 문장 성분 관련 성취 기준 및 교과서를 시기별로 분석하였다. 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 교육과정과 교과서 반영된 내용 사이의 불일치다. 둘째, 학습 위계상의 문제점이 존재한다. 셋째, 현재 문장 성분을 학습 내용으로 실행하고 있는 교과서는 ...
이 연구는 문장 성분을 활용하여 문법 탐구 기능에 대한 지도 방안을 마련하는 것에 목적이 있다. 이 연구의 논의 내용은 다음과 같다. 첫째, 국어 교과에서도 과학 교과에서처럼 탐구를 내용으로 학습해야 하는 필요성을 제기하였다. 국어과 교육과정의 내용 체계를 살펴보면 7차이래 지속적으로 ‘탐구’가 등장하고, 2015개정에서는 탐구 기능들이 내용 체계의 하나의 범주를 차지할 만큼 그 중요성이 강조되었다. 이처럼 탐구는 국어과 교육과정에서 지속적으로 핵심이 되어왔음에도 불구하고, 실제 국어 교과서나 성취 기준, 수업 현장을 살펴보면 그 어디에도 탐구를 내용으로 학습하는 것을 찾아볼 수 없다. 따라서 국어교과에서도 탐구 기능을 교수·학습의 내용으로 다뤄야 한다는 문제 인식에서 본 연구가 이루어졌다. 둘째, 탐구에 대한 의미를 종합하고 탐구와 사고력 사이의 관계를 규명하여 ‘국어 탐구적 사고력’의 개념을 정의하였다. 여러 논의들을 통해 탐구와 사고력 사이에는 밀접한 관련이 있어서 탐구 기능을 학습하고 활용하면 학습자의 사고력이 향상될 수 있음을 입증하였다. 이에 국어 현상 및 국어 사용 현상에 대한 탐구를 통해 길러지는 사고력을 국어 탐구적 사고력이라고 정의한다. 셋째, 문장 성분의 문법 교육적 가치를 재고하였다. 문장 성분과 관련된 문법 지식적 이해는 학습자에게 활용도가 낮고 교육적 효과가 저조함을 확인하였다. 따라서 문장 성분의 문법 교육적 가치 제고를 위해 교육의 목표를 문법 지식의 이해에서 탐구적 사고력 신장으로 전환하여 본고에서는 탐구의 재료로서 문장 성분을 활용하기로 한다. 이후 탐구 기능 지도를 위한 교육 자료 개발에 참고하기 위해 문장 성분 관련 성취 기준 및 교과서를 시기별로 분석하였다. 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 교육과정과 교과서 반영된 내용 사이의 불일치다. 둘째, 학습 위계상의 문제점이 존재한다. 셋째, 현재 문장 성분을 학습 내용으로 실행하고 있는 교과서는 오개념을 심어줄 여지가 있는 학습 활동을 포함한다. 넷째, 문장 성분 관련 교과서 구성을 살펴보면 7차 교육과정 이래 꾸준히 학습자의 실제 언어 상황이 고려되지 않은 탈맥락적 상황을 제공한다. 다섯째, 역대 문장 성분 관련 교육들이 갖는 문법 교육적 가치의 불투명함이다. 위와 같은 문제점을 해결하는 지도 방안을 마련하기 위해 지도의 원리로 과정성의 원리, 맥락성의 원리, 초점화의 원리, 위계성의 원리를 선택하였다. 이러한 지도의 원리를 바탕으로 하여 탐구 기능을 내용으로, 문장 성분을 재료로 한 교수·학습 자료 8차시 분량의 프로그램을 개발하여 적용하였다. 학생들의 탐구 학습 과정 및 사후 검사지 결과를 분석한 결과 다음과 같은 시사점을 도출할 수 있다. 첫째, 실제 학습자들은 자신의 선행 경험 및 배경 지식에서 원리나 규칙을 발견하고 이끌어 내는 활동에 대해 매우 큰 흥미를 느끼고 즐거워한다. 둘째, 탐구 기능을 개념으로 배운 이후 학습자의 메타 인지 능력은 향상하였다. 셋째, 심도 있는 탐구를 유도할 때에는 적절한 시기에 교사의 안내 및 발문이 제공되어야 한다. 넷째, 탐구 수행은 반드시 맥락 속에서 학습자의 실제 언어 사용 실태를 고려하여 제공되어야 한다. 다섯째, 앞으로 국어과 탐구 학습의 발전을 위해 학생들의 사고를 언어화시키는 활동이나 프로그램이 개발되어야 한다. 여섯째, 교사는 허용적인 분위기를 조성하고 수용적·관용적인 태도로 학생들의 탐구 활동을 도와주어야 한다. 이 논문은 국어과에서도 탐구 학습을 교육 내용으로서 가르쳐야 하는 필요성을 밝히고, 학생들의 탐구적 사고력 신장을 위해 문장 성분을 활용한 탐구 기능 지도 방안을 개발한 후 그 효과를 검증하였다는 점에서 의미가 있다. 이 연구가 이후 다른 탐구 학습 내용을 개발하는 연구자의 논의 진행에 조금이나마 도움이 되기를 기대해 본다.
이 연구는 문장 성분을 활용하여 문법 탐구 기능에 대한 지도 방안을 마련하는 것에 목적이 있다. 이 연구의 논의 내용은 다음과 같다. 첫째, 국어 교과에서도 과학 교과에서처럼 탐구를 내용으로 학습해야 하는 필요성을 제기하였다. 국어과 교육과정의 내용 체계를 살펴보면 7차이래 지속적으로 ‘탐구’가 등장하고, 2015개정에서는 탐구 기능들이 내용 체계의 하나의 범주를 차지할 만큼 그 중요성이 강조되었다. 이처럼 탐구는 국어과 교육과정에서 지속적으로 핵심이 되어왔음에도 불구하고, 실제 국어 교과서나 성취 기준, 수업 현장을 살펴보면 그 어디에도 탐구를 내용으로 학습하는 것을 찾아볼 수 없다. 따라서 국어교과에서도 탐구 기능을 교수·학습의 내용으로 다뤄야 한다는 문제 인식에서 본 연구가 이루어졌다. 둘째, 탐구에 대한 의미를 종합하고 탐구와 사고력 사이의 관계를 규명하여 ‘국어 탐구적 사고력’의 개념을 정의하였다. 여러 논의들을 통해 탐구와 사고력 사이에는 밀접한 관련이 있어서 탐구 기능을 학습하고 활용하면 학습자의 사고력이 향상될 수 있음을 입증하였다. 이에 국어 현상 및 국어 사용 현상에 대한 탐구를 통해 길러지는 사고력을 국어 탐구적 사고력이라고 정의한다. 셋째, 문장 성분의 문법 교육적 가치를 재고하였다. 문장 성분과 관련된 문법 지식적 이해는 학습자에게 활용도가 낮고 교육적 효과가 저조함을 확인하였다. 따라서 문장 성분의 문법 교육적 가치 제고를 위해 교육의 목표를 문법 지식의 이해에서 탐구적 사고력 신장으로 전환하여 본고에서는 탐구의 재료로서 문장 성분을 활용하기로 한다. 이후 탐구 기능 지도를 위한 교육 자료 개발에 참고하기 위해 문장 성분 관련 성취 기준 및 교과서를 시기별로 분석하였다. 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 교육과정과 교과서 반영된 내용 사이의 불일치다. 둘째, 학습 위계상의 문제점이 존재한다. 셋째, 현재 문장 성분을 학습 내용으로 실행하고 있는 교과서는 오개념을 심어줄 여지가 있는 학습 활동을 포함한다. 넷째, 문장 성분 관련 교과서 구성을 살펴보면 7차 교육과정 이래 꾸준히 학습자의 실제 언어 상황이 고려되지 않은 탈맥락적 상황을 제공한다. 다섯째, 역대 문장 성분 관련 교육들이 갖는 문법 교육적 가치의 불투명함이다. 위와 같은 문제점을 해결하는 지도 방안을 마련하기 위해 지도의 원리로 과정성의 원리, 맥락성의 원리, 초점화의 원리, 위계성의 원리를 선택하였다. 이러한 지도의 원리를 바탕으로 하여 탐구 기능을 내용으로, 문장 성분을 재료로 한 교수·학습 자료 8차시 분량의 프로그램을 개발하여 적용하였다. 학생들의 탐구 학습 과정 및 사후 검사지 결과를 분석한 결과 다음과 같은 시사점을 도출할 수 있다. 첫째, 실제 학습자들은 자신의 선행 경험 및 배경 지식에서 원리나 규칙을 발견하고 이끌어 내는 활동에 대해 매우 큰 흥미를 느끼고 즐거워한다. 둘째, 탐구 기능을 개념으로 배운 이후 학습자의 메타 인지 능력은 향상하였다. 셋째, 심도 있는 탐구를 유도할 때에는 적절한 시기에 교사의 안내 및 발문이 제공되어야 한다. 넷째, 탐구 수행은 반드시 맥락 속에서 학습자의 실제 언어 사용 실태를 고려하여 제공되어야 한다. 다섯째, 앞으로 국어과 탐구 학습의 발전을 위해 학생들의 사고를 언어화시키는 활동이나 프로그램이 개발되어야 한다. 여섯째, 교사는 허용적인 분위기를 조성하고 수용적·관용적인 태도로 학생들의 탐구 활동을 도와주어야 한다. 이 논문은 국어과에서도 탐구 학습을 교육 내용으로서 가르쳐야 하는 필요성을 밝히고, 학생들의 탐구적 사고력 신장을 위해 문장 성분을 활용한 탐구 기능 지도 방안을 개발한 후 그 효과를 검증하였다는 점에서 의미가 있다. 이 연구가 이후 다른 탐구 학습 내용을 개발하는 연구자의 논의 진행에 조금이나마 도움이 되기를 기대해 본다.
The purpose of this study is to develop guidance on grammatical exploration functions using sentence components. The discussion in this study is as follows: First, it raised the need to learn exploration with content, as in science subjects in the Korean language Looking at the content system of...
The purpose of this study is to develop guidance on grammatical exploration functions using sentence components. The discussion in this study is as follows: First, it raised the need to learn exploration with content, as in science subjects in the Korean language Looking at the content system of Korean language and education courses, the importance of 'exploration' has been emphasized to the extent that exploration functions occupy a single category of content system since the 7th period. While the quest has been a constant core part of the Korean language curriculum, the actual Korean language textbook, standards of achievement, and class sites show that you can't find anything to learn about it. Therefore, this study was conducted in recognition of the need to deal with the research function as the content of teaching and learning in Korean language subjects. Second, the concept of 'Korean-language exploratory thinking power' was defined by summing up the meaning of exploration and identifying the relationship between exploration and thought power. Through various discussions, the research and thinking skills are closely related, proving that learning and utilizing the exploratory functions can improve the learner's thinking ability. Therefore, the ability to think in Korean is defined as the ability to explore the Korean language through the exploration of the Korean language phenomenon and the phenomenon of the use of the Korean language. Third, we reconsidered the educational value of grammar of sentence ingredients. Knowledge of grammar related to sentence composition was found to have low utilization and poor educational effectiveness for learners. Therefore, in order to enhance the grammatical and educational value of sentence components, the goal of education is to be changed from understanding grammar knowledge to developing exploratory thinking power so that sentence components are used as a material for exploration in this high school. The achievement criteria and textbooks related to sentence composition were analyzed by time to refer to the development of teaching materials for exploration function guidance. The results of the analysis are as follows. First, there is a discrepancy between the curriculum and the contents reflected in the textbook. Second, there is a problem with learning hierarchy. Third, textbooks that currently carry out sentence components with learning content include learning activities that may give rise to misconceptions. Fourth, looking at the composition of the textbook on sentence composition, the learner's actual language situation has not been considered since the 7th curriculum. Fifth, the uncertainty of the educational value of grammar in previous sentence composition-related education. The principle of processivity, the principle of context, the principle of focus and the principle of hierarchicality were chosen as the principle of map to solve the above problems. Based on the principle of this map, the eight-times-long program of teaching and learning materials using sentence components was developed and applied. By analyzing the students' exploratory learning courses and the results of post-examination papers, the following implications can be derived: First, real learners are very interested and delighted with the activity of discovering and eliciting principles or rules in their prior experience and background knowledge. Second, the learner's meta-cognition ability has improved since he or she learned the exploratory function as a concept. Third, when inducing in-depth exploration, guidance and publication of teachers should be provided at an appropriate time. Fourth, exploration performance must be provided in context, taking into account the actual use of language by learners. Fifth, activities or programs that language students' thinking should be developed for the development of Korean language and exploratory learning in the future. Sixth, a teacher should create an acceptable atmosphere and help students explore with an receptive and tolerant attitude. This paper is meaningful in that the Korean language department also revealed the need to teach exploratory learning as an educational content, and developed an exploration function guidance method using sentence ingredients to enhance students' exploratory thinking power, and then verified its effect. We hope that this study will help researchers develop other exploratory learning content in the future.
The purpose of this study is to develop guidance on grammatical exploration functions using sentence components. The discussion in this study is as follows: First, it raised the need to learn exploration with content, as in science subjects in the Korean language Looking at the content system of Korean language and education courses, the importance of 'exploration' has been emphasized to the extent that exploration functions occupy a single category of content system since the 7th period. While the quest has been a constant core part of the Korean language curriculum, the actual Korean language textbook, standards of achievement, and class sites show that you can't find anything to learn about it. Therefore, this study was conducted in recognition of the need to deal with the research function as the content of teaching and learning in Korean language subjects. Second, the concept of 'Korean-language exploratory thinking power' was defined by summing up the meaning of exploration and identifying the relationship between exploration and thought power. Through various discussions, the research and thinking skills are closely related, proving that learning and utilizing the exploratory functions can improve the learner's thinking ability. Therefore, the ability to think in Korean is defined as the ability to explore the Korean language through the exploration of the Korean language phenomenon and the phenomenon of the use of the Korean language. Third, we reconsidered the educational value of grammar of sentence ingredients. Knowledge of grammar related to sentence composition was found to have low utilization and poor educational effectiveness for learners. Therefore, in order to enhance the grammatical and educational value of sentence components, the goal of education is to be changed from understanding grammar knowledge to developing exploratory thinking power so that sentence components are used as a material for exploration in this high school. The achievement criteria and textbooks related to sentence composition were analyzed by time to refer to the development of teaching materials for exploration function guidance. The results of the analysis are as follows. First, there is a discrepancy between the curriculum and the contents reflected in the textbook. Second, there is a problem with learning hierarchy. Third, textbooks that currently carry out sentence components with learning content include learning activities that may give rise to misconceptions. Fourth, looking at the composition of the textbook on sentence composition, the learner's actual language situation has not been considered since the 7th curriculum. Fifth, the uncertainty of the educational value of grammar in previous sentence composition-related education. The principle of processivity, the principle of context, the principle of focus and the principle of hierarchicality were chosen as the principle of map to solve the above problems. Based on the principle of this map, the eight-times-long program of teaching and learning materials using sentence components was developed and applied. By analyzing the students' exploratory learning courses and the results of post-examination papers, the following implications can be derived: First, real learners are very interested and delighted with the activity of discovering and eliciting principles or rules in their prior experience and background knowledge. Second, the learner's meta-cognition ability has improved since he or she learned the exploratory function as a concept. Third, when inducing in-depth exploration, guidance and publication of teachers should be provided at an appropriate time. Fourth, exploration performance must be provided in context, taking into account the actual use of language by learners. Fifth, activities or programs that language students' thinking should be developed for the development of Korean language and exploratory learning in the future. Sixth, a teacher should create an acceptable atmosphere and help students explore with an receptive and tolerant attitude. This paper is meaningful in that the Korean language department also revealed the need to teach exploratory learning as an educational content, and developed an exploration function guidance method using sentence ingredients to enhance students' exploratory thinking power, and then verified its effect. We hope that this study will help researchers develop other exploratory learning content in the future.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.