본 연구의 목적은 희망증진 프로그램이 아동의 우울과 주관적 안녕감에 미치는 효과를 검증하는 것이다. 이를 위하여 다음과 같이 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 희망증진 프로그램은 아동의 희망 증진에 효과적인가? 둘째, 희망증진 프로그램은 아동의 우울 감소에 효과적인가? 셋째, 희망증진 프로그램은 아동의 주관적 안녕감 향상에 효과적인가? 위의 연구 문제를 검증하기 위하여 경기도에 소재한 D초등학교 5학년 6개 학급을 대상으로 희망, 우울과 주관적 안녕감 사전검사를 실시하여 연구자의 학급을 실험집단으로, 사전검사 결과 실험집단과 동질성이 검증된 다른 1개 학급을 통제집단으로 선정하였다. 실험집단에는 5주간 총 10회기의 희망증진 프로그램을 실시하였고, 통제집단에는 처치를 가하지 않았다. 실험이 끝난 후, 두 집단 모두 희망, 우울, 주관적 안녕감 사후검사를 실시하였다. 프로그램의 효과 검증을 위해 ...
본 연구의 목적은 희망증진 프로그램이 아동의 우울과 주관적 안녕감에 미치는 효과를 검증하는 것이다. 이를 위하여 다음과 같이 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 희망증진 프로그램은 아동의 희망 증진에 효과적인가? 둘째, 희망증진 프로그램은 아동의 우울 감소에 효과적인가? 셋째, 희망증진 프로그램은 아동의 주관적 안녕감 향상에 효과적인가? 위의 연구 문제를 검증하기 위하여 경기도에 소재한 D초등학교 5학년 6개 학급을 대상으로 희망, 우울과 주관적 안녕감 사전검사를 실시하여 연구자의 학급을 실험집단으로, 사전검사 결과 실험집단과 동질성이 검증된 다른 1개 학급을 통제집단으로 선정하였다. 실험집단에는 5주간 총 10회기의 희망증진 프로그램을 실시하였고, 통제집단에는 처치를 가하지 않았다. 실험이 끝난 후, 두 집단 모두 희망, 우울, 주관적 안녕감 사후검사를 실시하였다. 프로그램의 효과 검증을 위해 SPSS 25.0을 사용한 검사지 반응의 통계적 분석과 함께 프로그램 종료 후의 설문지, 매 회기별 아동 소감 및 연구자의 관찰 내용을 분석하였다. 집단 간 희망, 우울 및 주관적 안녕감 차이는 다변량 분산 분석(MANOVA)을, 집단 내의 변화는 반복 측정 다변량 분산 분석(Repeated MANOVA)을 실시하였으며, 검사지 반응에 대한 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 희망증진 프로그램에 참여한 실험집단은 통제집단에 비해 희망이 유의미하게 높았으며, 희망의 하위요인인 주도사고와 경로사고 모두 유의미하게 높았다. 둘째, 희망증진 프로그램에 참여한 실험집단은 통제집단에 비해 우울이 유의미하게 낮았으며, 우울의 하위요인인 부정적 자기상·비효율성, 부정적 기분·신체적 증상, 대인관계 문제 모두 유의미하게 낮았다. 셋째, 희망증진 프로그램에 참여한 실험집단과 통제집단은 주관적 안녕감에서 유의미한 차이를 보였으며, 주관적 안녕감의 하위요인인 정적 효능안녕·정적 정서안녕·정적 관계안녕의 정적요인과 부적 효능안녕·부적 정서안녕·부적 관계안녕의 부적요인 모두 유의미한 차이를 보였다. 아동 소감 및 연구자의 관찰 내용 분석 결과, 아동들은 희망증진 프로그램에 참여한 이후 긍정적 자아상이 증가하였고, 목표의 중요성을 이해하여 목표를 세분화하여 실천하였다. 아동들은 목표를 실천하는 과정에서 어려움에 부딪혀도 이를 극복하려는 의지와 방법을 터득하였다. 자신에 대한 유능감 및 긍정적인 사고와 정서가 향상되었으며 대인관계도 좋아졌고, 자신에 대한 부정적인 생각, 부정적인 기분, 대인관계 문제도 감소하였다. 이러한 연구결과는 희망증진 프로그램이 아동의 희망을 높일 뿐만 아니라 우울감소와 주관적 안녕감 향상에도 효과가 있음을 나타낸다. 추후 연구에서는 희망증진 프로그램의 적용 대상자의 범위가 확대될 필요가 있으며, 프로그램의 종결 후에도 긍정적 변화를 유지하기 위한 후속프로그램의 개발 노력도 필요하다. 주요어 : 희망, 희망증진 프로그램, 우울, 주관적 안녕감 * 본 논문은 2019년 8월 서울교육대학교 교육전문대학원 위원회에 제출된 석사학위논문임.
본 연구의 목적은 희망증진 프로그램이 아동의 우울과 주관적 안녕감에 미치는 효과를 검증하는 것이다. 이를 위하여 다음과 같이 연구 문제를 설정하였다. 첫째, 희망증진 프로그램은 아동의 희망 증진에 효과적인가? 둘째, 희망증진 프로그램은 아동의 우울 감소에 효과적인가? 셋째, 희망증진 프로그램은 아동의 주관적 안녕감 향상에 효과적인가? 위의 연구 문제를 검증하기 위하여 경기도에 소재한 D초등학교 5학년 6개 학급을 대상으로 희망, 우울과 주관적 안녕감 사전검사를 실시하여 연구자의 학급을 실험집단으로, 사전검사 결과 실험집단과 동질성이 검증된 다른 1개 학급을 통제집단으로 선정하였다. 실험집단에는 5주간 총 10회기의 희망증진 프로그램을 실시하였고, 통제집단에는 처치를 가하지 않았다. 실험이 끝난 후, 두 집단 모두 희망, 우울, 주관적 안녕감 사후검사를 실시하였다. 프로그램의 효과 검증을 위해 SPSS 25.0을 사용한 검사지 반응의 통계적 분석과 함께 프로그램 종료 후의 설문지, 매 회기별 아동 소감 및 연구자의 관찰 내용을 분석하였다. 집단 간 희망, 우울 및 주관적 안녕감 차이는 다변량 분산 분석(MANOVA)을, 집단 내의 변화는 반복 측정 다변량 분산 분석(Repeated MANOVA)을 실시하였으며, 검사지 반응에 대한 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 희망증진 프로그램에 참여한 실험집단은 통제집단에 비해 희망이 유의미하게 높았으며, 희망의 하위요인인 주도사고와 경로사고 모두 유의미하게 높았다. 둘째, 희망증진 프로그램에 참여한 실험집단은 통제집단에 비해 우울이 유의미하게 낮았으며, 우울의 하위요인인 부정적 자기상·비효율성, 부정적 기분·신체적 증상, 대인관계 문제 모두 유의미하게 낮았다. 셋째, 희망증진 프로그램에 참여한 실험집단과 통제집단은 주관적 안녕감에서 유의미한 차이를 보였으며, 주관적 안녕감의 하위요인인 정적 효능안녕·정적 정서안녕·정적 관계안녕의 정적요인과 부적 효능안녕·부적 정서안녕·부적 관계안녕의 부적요인 모두 유의미한 차이를 보였다. 아동 소감 및 연구자의 관찰 내용 분석 결과, 아동들은 희망증진 프로그램에 참여한 이후 긍정적 자아상이 증가하였고, 목표의 중요성을 이해하여 목표를 세분화하여 실천하였다. 아동들은 목표를 실천하는 과정에서 어려움에 부딪혀도 이를 극복하려는 의지와 방법을 터득하였다. 자신에 대한 유능감 및 긍정적인 사고와 정서가 향상되었으며 대인관계도 좋아졌고, 자신에 대한 부정적인 생각, 부정적인 기분, 대인관계 문제도 감소하였다. 이러한 연구결과는 희망증진 프로그램이 아동의 희망을 높일 뿐만 아니라 우울감소와 주관적 안녕감 향상에도 효과가 있음을 나타낸다. 추후 연구에서는 희망증진 프로그램의 적용 대상자의 범위가 확대될 필요가 있으며, 프로그램의 종결 후에도 긍정적 변화를 유지하기 위한 후속프로그램의 개발 노력도 필요하다. 주요어 : 희망, 희망증진 프로그램, 우울, 주관적 안녕감 * 본 논문은 2019년 8월 서울교육대학교 교육전문대학원 위원회에 제출된 석사학위논문임.
The purpose of this study is to verify the effects of the hope enhancement program on children's depression and subjective well-being. To this end, the research questions were posed as follows. First, is the hope enhancement program effective in enhancement of children's hope? Second, is hope enhanc...
The purpose of this study is to verify the effects of the hope enhancement program on children's depression and subjective well-being. To this end, the research questions were posed as follows. First, is the hope enhancement program effective in enhancement of children's hope? Second, is hope enhancement program effective in reducing children's depression? Third, is the hope enhancement program effective in improving children’s subjective well-being? To verify the above research problems, six fifth graders at D Elementary School in Gyeonggi-do were pre-examined for hope, depression, and subjective well-being, and one other class whose homogeneity was verified as a control group as a result of the pre-tests. A total of 10 sessions of hope enhancement program was carried out for five weeks in the experimental group, and no treatment was applied to the control group. After the experiment, both groups conducted post-tests of hope, depression and subjective well-being. For the purpose of verifying the effectiveness of the program, the statistical analysis of the test paper responses using SPSS 25.0, as well as the questionnaires after the end of the program, children's feedback reports at each session, and the observations made by the researcher were analyzed. The effects of programs were determined by performing MANOVA to investigate difference between groups, Repeated MANOVA for change within groups, and the results of the paper response analysis were as follows. First, the experimental group participating in the hope enhancement program had significantly higher hope than the control group, and both the agency thoughts and pathways thoughts, the sub-factors of hope, were significantly higher. Second, the experimental group participating in the hope enhancement program had significantly lower levels of depression compared to the control group, and the negative self-conception·inefficiency, negative mood·physical symptoms, and problems of personal relations, all of which were sub-factors of depression, were significantly lower. Third, the experimental group that participated in the hope enhancement program showed significant differences in subjective well-being compared to the control group, and the positive sub-factors of subjective well-being(positive efficacy, positive affect, positive relatedness), the negative sub-factors of subjective well-being(negative efficacy, negative affect, negative relatedness) all showed significant differences. As a result of analyzing children’s feedback reports and the observations of the researchers, children thought positively about themselves and understood the importance of their goals after participating in the hope enhancement program, and decided and implemented their dreams and goals in detail. Children learned the will and methods to overcome difficulties in the course of fulfilling their goals. They reduced negative thoughts about themselves, improved sense of ability and positive thinking and sentiment, and improved interpersonal relationships. These findings indicate that the hope enhancement program not only raise children's hope, but also work to reduce depression and improve subjective well-being. In further study, the scope of applicants for the hope enhancement program needs to be expanded, and the development efforts of follow-up programs to maintain positive changes after the program is closed are also needed. Main language: Hope, Hope Enhancement program, Depression, Subjective well-being * A thesis submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Education.
The purpose of this study is to verify the effects of the hope enhancement program on children's depression and subjective well-being. To this end, the research questions were posed as follows. First, is the hope enhancement program effective in enhancement of children's hope? Second, is hope enhancement program effective in reducing children's depression? Third, is the hope enhancement program effective in improving children’s subjective well-being? To verify the above research problems, six fifth graders at D Elementary School in Gyeonggi-do were pre-examined for hope, depression, and subjective well-being, and one other class whose homogeneity was verified as a control group as a result of the pre-tests. A total of 10 sessions of hope enhancement program was carried out for five weeks in the experimental group, and no treatment was applied to the control group. After the experiment, both groups conducted post-tests of hope, depression and subjective well-being. For the purpose of verifying the effectiveness of the program, the statistical analysis of the test paper responses using SPSS 25.0, as well as the questionnaires after the end of the program, children's feedback reports at each session, and the observations made by the researcher were analyzed. The effects of programs were determined by performing MANOVA to investigate difference between groups, Repeated MANOVA for change within groups, and the results of the paper response analysis were as follows. First, the experimental group participating in the hope enhancement program had significantly higher hope than the control group, and both the agency thoughts and pathways thoughts, the sub-factors of hope, were significantly higher. Second, the experimental group participating in the hope enhancement program had significantly lower levels of depression compared to the control group, and the negative self-conception·inefficiency, negative mood·physical symptoms, and problems of personal relations, all of which were sub-factors of depression, were significantly lower. Third, the experimental group that participated in the hope enhancement program showed significant differences in subjective well-being compared to the control group, and the positive sub-factors of subjective well-being(positive efficacy, positive affect, positive relatedness), the negative sub-factors of subjective well-being(negative efficacy, negative affect, negative relatedness) all showed significant differences. As a result of analyzing children’s feedback reports and the observations of the researchers, children thought positively about themselves and understood the importance of their goals after participating in the hope enhancement program, and decided and implemented their dreams and goals in detail. Children learned the will and methods to overcome difficulties in the course of fulfilling their goals. They reduced negative thoughts about themselves, improved sense of ability and positive thinking and sentiment, and improved interpersonal relationships. These findings indicate that the hope enhancement program not only raise children's hope, but also work to reduce depression and improve subjective well-being. In further study, the scope of applicants for the hope enhancement program needs to be expanded, and the development efforts of follow-up programs to maintain positive changes after the program is closed are also needed. Main language: Hope, Hope Enhancement program, Depression, Subjective well-being * A thesis submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.