중국 놀이형 테마파크의 특징 연구 : 베이징, 상하이, 광저우를 중심으로 A Study on the Characteristics of Chinese Play-Type Theme Park Focusing on Beijing, Shanghai and Guangzhou원문보기
테마파크는 특정 시리즈를 반영한 테마를 갖추고 있다. 그리고 이러한 테마에 따라 경관, 환경, 놀이 시설, 공연 그리고 전시 등의 요소를 구성한 종합 레저오락 장소로 등장하였다. 테마파크는 ‘레저(leisure)'에 대한 사람들의 생각을 바꾸었다. 유럽과 미국의 테마파크는 흔히 만화 캐릭터 그리고 동화 캐릭터와 같이 상상력이 필요한 요소들로 구성된다. 현실과 비현실의 경계는 날로 모호해지고 있으며, 극도로 과장된 시공간의 압축 현상, 충격적인 차별화 발전 등은 매우 강한 ...
테마파크는 특정 시리즈를 반영한 테마를 갖추고 있다. 그리고 이러한 테마에 따라 경관, 환경, 놀이 시설, 공연 그리고 전시 등의 요소를 구성한 종합 레저오락 장소로 등장하였다. 테마파크는 ‘레저(leisure)'에 대한 사람들의 생각을 바꾸었다. 유럽과 미국의 테마파크는 흔히 만화 캐릭터 그리고 동화 캐릭터와 같이 상상력이 필요한 요소들로 구성된다. 현실과 비현실의 경계는 날로 모호해지고 있으며, 극도로 과장된 시공간의 압축 현상, 충격적인 차별화 발전 등은 매우 강한 포스트모더니즘의 격을 갖고 있다. 미국과 일본에서 진행한 테마파크 관련 연구에 따르면, 테마파크의 독창성과 대규모 투자를 통한 발전방식은 전통적 자원을 기반으로 하는 일반 관광 개발 모델을 바꾸었다고 한다. 이는 테마파크가 지역적인 지도를 높이고 경제성장을 촉진했다는 점에서 중요한 의미를 갖는다. 글로벌 테마파크 지수 보고서(Global theme park index report)˼에 따르면, 2012년 세계 최대 25개 테마파크의 총 방문객 수는 206억 명에 달했으며, 세계적 범위 내의 관광객 수 (국제관광 + 국내관광) 중 3%를 차지하였다. 일본, 프랑스, 홍콩, 한국, 독일, 네덜란드 및 기타 선진국, 지역, 중국 본토의 선전시(深圳市)의 화차오청(华侨城) 그중에서도 25위를 차지하였다. 2000년 이전의 중국 테마파크들은 ‘1년차 성장, 2년차 번영, 3년차 쇠퇴, 4년차 소멸(一年兴,二年盛,三年衰,四年败)'라는 짧은 수명주기 현상을 경험했다. 각 때마다 중국에서는 테마파크를 발전시키지 말아야 한다는 의견이 형성되었다. 그러나 이후 21세기에 테마파크는 대규모 발전을 이뤘고 새로운 건설단계를 거쳤다. ‘관광 + 부동산'의 특성을 지닌 광범위한 의미의 개발이 테마파크 투자 장애를 해결했다. 또한 이러한 과정에서 토지가격이 상당히 올랐기 때문에, 테마파크 건설은 개발업자와 지방 자치단체의 선호를 받게 되었다.
테마파크는 특정 시리즈를 반영한 테마를 갖추고 있다. 그리고 이러한 테마에 따라 경관, 환경, 놀이 시설, 공연 그리고 전시 등의 요소를 구성한 종합 레저오락 장소로 등장하였다. 테마파크는 ‘레저(leisure)'에 대한 사람들의 생각을 바꾸었다. 유럽과 미국의 테마파크는 흔히 만화 캐릭터 그리고 동화 캐릭터와 같이 상상력이 필요한 요소들로 구성된다. 현실과 비현실의 경계는 날로 모호해지고 있으며, 극도로 과장된 시공간의 압축 현상, 충격적인 차별화 발전 등은 매우 강한 포스트모더니즘의 격을 갖고 있다. 미국과 일본에서 진행한 테마파크 관련 연구에 따르면, 테마파크의 독창성과 대규모 투자를 통한 발전방식은 전통적 자원을 기반으로 하는 일반 관광 개발 모델을 바꾸었다고 한다. 이는 테마파크가 지역적인 지도를 높이고 경제성장을 촉진했다는 점에서 중요한 의미를 갖는다. 글로벌 테마파크 지수 보고서(Global theme park index report)˼에 따르면, 2012년 세계 최대 25개 테마파크의 총 방문객 수는 206억 명에 달했으며, 세계적 범위 내의 관광객 수 (국제관광 + 국내관광) 중 3%를 차지하였다. 일본, 프랑스, 홍콩, 한국, 독일, 네덜란드 및 기타 선진국, 지역, 중국 본토의 선전시(深圳市)의 화차오청(华侨城) 그중에서도 25위를 차지하였다. 2000년 이전의 중국 테마파크들은 ‘1년차 성장, 2년차 번영, 3년차 쇠퇴, 4년차 소멸(一年兴,二年盛,三年衰,四年败)'라는 짧은 수명주기 현상을 경험했다. 각 때마다 중국에서는 테마파크를 발전시키지 말아야 한다는 의견이 형성되었다. 그러나 이후 21세기에 테마파크는 대규모 발전을 이뤘고 새로운 건설단계를 거쳤다. ‘관광 + 부동산'의 특성을 지닌 광범위한 의미의 개발이 테마파크 투자 장애를 해결했다. 또한 이러한 과정에서 토지가격이 상당히 올랐기 때문에, 테마파크 건설은 개발업자와 지방 자치단체의 선호를 받게 되었다.
The theme park is designed in accordance with a common or series of themes, which combines the comprehensive leisure and entertainment venues with the contents of the landscape, e nvironment, amusement facilities, performances and exhibitions and others, embodying the important turn of human's leisu...
The theme park is designed in accordance with a common or series of themes, which combines the comprehensive leisure and entertainment venues with the contents of the landscape, e nvironment, amusement facilities, performances and exhibitions and others, embodying the important turn of human's leisure preference. The theme parks in Europe and America are often created around the imagination of cartoon characters and fairy tales, whi ch have increasingly blurred boundaries between reality and non reality, highly exaggerated space time compression, the de differentiated development of strong shocks, etc. All of these make the theme parks have strong post modernity. The research on the theme parks in America and Japan shows that the unique creation and large scale investment development mode of theme parks have broken the general tourism development model based on traditional resources, and the theme park has extremely important signific ance on improving regional visibility and promoting economic growth. Global theme park index report shows that in 2012, the 25 largest theme parks in the world received 206 million visitors, accounting for about 3% of the global tourist reception (internat ional tourism + domestic tourism), which are mainly distributed in the United States, Japan, France, Hong Kong, South Korea, Germany, the Netherlands and other developed countries/regions; The East Overseas Chinese City of Shenzhen in the Mainland of China ranked the 25th. The expansion of theme parks in China has experienced the short life cycle phenomenon of Thriving in the first year, flourishing in the second year, declining in third year and failing in the fourth year before 2000,resulting in that t here is an argument in a period that China does not need or should not develop theme parks. However, as entering the 21th century, the theme park has experienced a new round stage of large scale development and construction again. The integrated development which is characterized by Tourism + Real Estate is highly preferred by developers and local governments in solving the investment bottleneck of theme parks and promoting the rapid increase of land value.
The theme park is designed in accordance with a common or series of themes, which combines the comprehensive leisure and entertainment venues with the contents of the landscape, e nvironment, amusement facilities, performances and exhibitions and others, embodying the important turn of human's leisure preference. The theme parks in Europe and America are often created around the imagination of cartoon characters and fairy tales, whi ch have increasingly blurred boundaries between reality and non reality, highly exaggerated space time compression, the de differentiated development of strong shocks, etc. All of these make the theme parks have strong post modernity. The research on the theme parks in America and Japan shows that the unique creation and large scale investment development mode of theme parks have broken the general tourism development model based on traditional resources, and the theme park has extremely important signific ance on improving regional visibility and promoting economic growth. Global theme park index report shows that in 2012, the 25 largest theme parks in the world received 206 million visitors, accounting for about 3% of the global tourist reception (internat ional tourism + domestic tourism), which are mainly distributed in the United States, Japan, France, Hong Kong, South Korea, Germany, the Netherlands and other developed countries/regions; The East Overseas Chinese City of Shenzhen in the Mainland of China ranked the 25th. The expansion of theme parks in China has experienced the short life cycle phenomenon of Thriving in the first year, flourishing in the second year, declining in third year and failing in the fourth year before 2000,resulting in that t here is an argument in a period that China does not need or should not develop theme parks. However, as entering the 21th century, the theme park has experienced a new round stage of large scale development and construction again. The integrated development which is characterized by Tourism + Real Estate is highly preferred by developers and local governments in solving the investment bottleneck of theme parks and promoting the rapid increase of land value.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.