전기모터를 통한 전기에너지를 동력으로 사용하는 전기 자동차는 대기오염물질과 온실가스를 배출하지 않는 친환경적인 자동차이다. 때문에 국제적으로 전기자동차를 보급하려는 움직임이 활발하다. 이를 위해서는 충전 인프라 구축 역시 필수적이다. 우리나라에서는 고속도로 휴게소, 공공기관, 주택가, 아파트 등 다양한 장소에 충전기를 설치하여 전기자동차를 이용하는데 불편함이 감소하도록 하고 있다. ISO 15118은 전기자동차와 전기차 충전기 간의 통신을 정의한다. 또한 충전서비스 이용 시 사용자를 자동으로 인증하는 기술인 Plug & Charge(...
전기모터를 통한 전기에너지를 동력으로 사용하는 전기 자동차는 대기오염물질과 온실가스를 배출하지 않는 친환경적인 자동차이다. 때문에 국제적으로 전기자동차를 보급하려는 움직임이 활발하다. 이를 위해서는 충전 인프라 구축 역시 필수적이다. 우리나라에서는 고속도로 휴게소, 공공기관, 주택가, 아파트 등 다양한 장소에 충전기를 설치하여 전기자동차를 이용하는데 불편함이 감소하도록 하고 있다. ISO 15118은 전기자동차와 전기차 충전기 간의 통신을 정의한다. 또한 충전서비스 이용 시 사용자를 자동으로 인증하는 기술인 Plug & Charge(PnC)를 정의하고 있다. PnC는 전기차와 충전기 플러그가 연결되면 사용자 인증, 충전, 요금 청구 등의 모든 과정이 자동으로 처리되는 자동인증 기술로, 아직 상용화되지 않았다. 이 논문에서는 ISO 15118과 VDE 가이드라인을 참고하여 PnC 사용자 자동인증 기술을 구현하고 평가하였다. ISO 15118에 따르면, 충전기 인증서와 CPS 인증서는 V2G Root 인증서의 아래에 있어야 한다. 그리고 전기차는 충전기, CPS와 이와 같은 V2G Root 인증서를 가지고 있어야 충전기와 CPS를 인증할 수 있다. 하지만 한국의 경우 한국전력공사가 자신의 PKI를 통해 전기차 충전기를 운영하고 있는 상황이기 때문에 한국전력공사가 제공하는 충전기는 V2G Root 인증서의 아래에 있는 것이 어렵다. 따라서 서로 다른 V2G 인증서들 사이의 인증, V2G 인증서와 Non-V2G 인증서 사이의 인증 방법이 필요하다. 이 논문에서는 이 문제점을 해결하기 위해 Cross Certification 기술을 PnC 자동인증에 적용할 것을 제안한다. Cross Certification 자동인증은 서로 다른 Root 인증서를 가진 Actor를 인증하기 위하여 Root의 Cross Certificate를 발급하여, 이를 이용한 자동인증을 진행하는 것이다. 이 기술을 사용하면 V2G-2-V2G 인증서 또는 V2G-2-Non-V2G 인증서의 검증을 가능하게 한다. 본 논문에서는 기존 PnC 자동인증과 Cross Certification 자동인증을 구현하여 해당 기술이 국내의 전기차 충전 인프라에 적합함을 증명하는 개념 증명(Proof of Concept)를 하고자 한다. 이를 위해 기존 PnC 인프라와 Cross Certification PnC 인프라의 요구사항을 정의하고 ISO 15118과 VDE 가이드라인을 참고하여 작성한 전기차 사용자의 Contract 인증서 발급 시나리오를 따라 진행하였다. 실험을 통해 기존 PnC 자동인증과 Cross Certification PnC 자동인증이 둘 다 실행 가능함을 확인하고 기존 PnC 인프라보다 Cross Certification PnC 인프라의 유연성, 확장성이 더 뛰어남을 검증한다.
전기모터를 통한 전기에너지를 동력으로 사용하는 전기 자동차는 대기오염물질과 온실가스를 배출하지 않는 친환경적인 자동차이다. 때문에 국제적으로 전기자동차를 보급하려는 움직임이 활발하다. 이를 위해서는 충전 인프라 구축 역시 필수적이다. 우리나라에서는 고속도로 휴게소, 공공기관, 주택가, 아파트 등 다양한 장소에 충전기를 설치하여 전기자동차를 이용하는데 불편함이 감소하도록 하고 있다. ISO 15118은 전기자동차와 전기차 충전기 간의 통신을 정의한다. 또한 충전서비스 이용 시 사용자를 자동으로 인증하는 기술인 Plug & Charge(PnC)를 정의하고 있다. PnC는 전기차와 충전기 플러그가 연결되면 사용자 인증, 충전, 요금 청구 등의 모든 과정이 자동으로 처리되는 자동인증 기술로, 아직 상용화되지 않았다. 이 논문에서는 ISO 15118과 VDE 가이드라인을 참고하여 PnC 사용자 자동인증 기술을 구현하고 평가하였다. ISO 15118에 따르면, 충전기 인증서와 CPS 인증서는 V2G Root 인증서의 아래에 있어야 한다. 그리고 전기차는 충전기, CPS와 이와 같은 V2G Root 인증서를 가지고 있어야 충전기와 CPS를 인증할 수 있다. 하지만 한국의 경우 한국전력공사가 자신의 PKI를 통해 전기차 충전기를 운영하고 있는 상황이기 때문에 한국전력공사가 제공하는 충전기는 V2G Root 인증서의 아래에 있는 것이 어렵다. 따라서 서로 다른 V2G 인증서들 사이의 인증, V2G 인증서와 Non-V2G 인증서 사이의 인증 방법이 필요하다. 이 논문에서는 이 문제점을 해결하기 위해 Cross Certification 기술을 PnC 자동인증에 적용할 것을 제안한다. Cross Certification 자동인증은 서로 다른 Root 인증서를 가진 Actor를 인증하기 위하여 Root의 Cross Certificate를 발급하여, 이를 이용한 자동인증을 진행하는 것이다. 이 기술을 사용하면 V2G-2-V2G 인증서 또는 V2G-2-Non-V2G 인증서의 검증을 가능하게 한다. 본 논문에서는 기존 PnC 자동인증과 Cross Certification 자동인증을 구현하여 해당 기술이 국내의 전기차 충전 인프라에 적합함을 증명하는 개념 증명(Proof of Concept)를 하고자 한다. 이를 위해 기존 PnC 인프라와 Cross Certification PnC 인프라의 요구사항을 정의하고 ISO 15118과 VDE 가이드라인을 참고하여 작성한 전기차 사용자의 Contract 인증서 발급 시나리오를 따라 진행하였다. 실험을 통해 기존 PnC 자동인증과 Cross Certification PnC 자동인증이 둘 다 실행 가능함을 확인하고 기존 PnC 인프라보다 Cross Certification PnC 인프라의 유연성, 확장성이 더 뛰어남을 검증한다.
Electric vehicles that use electric energy through electric motors as power are eco-friendly vehicles that do not emit air pollutants and greenhouse gases. Therefore, there is an active movement to distribute electric vehicles internationally. To this end, establishing charging infrastructure is ess...
Electric vehicles that use electric energy through electric motors as power are eco-friendly vehicles that do not emit air pollutants and greenhouse gases. Therefore, there is an active movement to distribute electric vehicles internationally. To this end, establishing charging infrastructure is essential. In Korea, chargers are installed in various places such as highway service areas, public institutions, residential areas and apartments to reduce inconvenience in using electric vehicles. ISO 15118 defines communication between electric vehicles and electric vehicle supply equipments. It also defines Plug & Charge (PnC), a technology that automatically authenticates users when using charging services. PnC is a technology that automatically handles all processes such as user authentication, charging and billing once an electric vehicle and a charger plug are connected. However, It has not yet been commercialized. In this thesis, we implement the PnC mechanism and evaluate the correctness of the implementation. According to ISO 15118, the EVSE certificate and CPS certificate shall be under a V2G Root certificate. Moreover, electric vehicle should have the same V2G Root CA certificate to authenticate EVSE and CPS. However, in Korea, it is difficult to be under the V2G Root Certificate because the Korea Electric Power Corp. (KEPCO) operates an electric vehicle charger through its PKI. It is difficult for the charger to be under a V2G Root certificate. This requires authentication between different V2G certificates, and between V2G certificates and Non-V2G certificates. Therefore, we propose that Cross Certification technology be applied to PnC to solve this problem. Automatic certification of Cross Certification is to issue a Cross Certificate of a V2g Root CA certificate to authenticate an actor under different root certificates to proceed with automatic certification. This technology enables the verification of V2G-2-V2G certificates or V2G-2-Non-V2G certificates. In this thesis, we aim to implement the existing PnC automatic certification and Cross Certification automatic certification to provide proof of concept (PoC) that the technology is suitable for Korean electric vehicle charging infrastructure. For this purpose, we define the requirements of the PnC infrastructure and the Cross Certification PnC infrastructure. The proof of concept was followed by the scenario of issuing a Contract Certificate for electric vehicle users, prepared by reference to ISO 15118 and the VDE guidelines. The experiment confirms that both existing PnC and Cross Certification PnC authentication are feasible and verifies that the Cross Certification PnC infrastructure is more flexible and scalable than the original PnC infrastructure.
Electric vehicles that use electric energy through electric motors as power are eco-friendly vehicles that do not emit air pollutants and greenhouse gases. Therefore, there is an active movement to distribute electric vehicles internationally. To this end, establishing charging infrastructure is essential. In Korea, chargers are installed in various places such as highway service areas, public institutions, residential areas and apartments to reduce inconvenience in using electric vehicles. ISO 15118 defines communication between electric vehicles and electric vehicle supply equipments. It also defines Plug & Charge (PnC), a technology that automatically authenticates users when using charging services. PnC is a technology that automatically handles all processes such as user authentication, charging and billing once an electric vehicle and a charger plug are connected. However, It has not yet been commercialized. In this thesis, we implement the PnC mechanism and evaluate the correctness of the implementation. According to ISO 15118, the EVSE certificate and CPS certificate shall be under a V2G Root certificate. Moreover, electric vehicle should have the same V2G Root CA certificate to authenticate EVSE and CPS. However, in Korea, it is difficult to be under the V2G Root Certificate because the Korea Electric Power Corp. (KEPCO) operates an electric vehicle charger through its PKI. It is difficult for the charger to be under a V2G Root certificate. This requires authentication between different V2G certificates, and between V2G certificates and Non-V2G certificates. Therefore, we propose that Cross Certification technology be applied to PnC to solve this problem. Automatic certification of Cross Certification is to issue a Cross Certificate of a V2g Root CA certificate to authenticate an actor under different root certificates to proceed with automatic certification. This technology enables the verification of V2G-2-V2G certificates or V2G-2-Non-V2G certificates. In this thesis, we aim to implement the existing PnC automatic certification and Cross Certification automatic certification to provide proof of concept (PoC) that the technology is suitable for Korean electric vehicle charging infrastructure. For this purpose, we define the requirements of the PnC infrastructure and the Cross Certification PnC infrastructure. The proof of concept was followed by the scenario of issuing a Contract Certificate for electric vehicle users, prepared by reference to ISO 15118 and the VDE guidelines. The experiment confirms that both existing PnC and Cross Certification PnC authentication are feasible and verifies that the Cross Certification PnC infrastructure is more flexible and scalable than the original PnC infrastructure.
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