문화재 단청 수리복원에서 전통안료의 관심이 고조된 시기는 2008년 2월 화재로 소실된 숭례문의 복원공사가 완료된 이후부터였다. 2013년 5월 일반에 공개된 지 5개월만에 단청의 박락이 확인되었고 부실공사 논란과 함께 문화재 수리복원의 진정성이 대두되기 시작하였다. 이후 많은 관련 학계 관계자와 전문 기관이 전통안료와 교착제에 대한 재료학적 연구를 진행하여왔다. 연구 성과로 기초적인 자료가 형성되었고 이를 바탕으로 현재 대체안료 실험까지 현재 진행되어가는 중이다. 이러한 각계의 연구 노력은 전통안료의 재료학적 접근이 용이해져 문화재 수리복원의 진정성에 한 걸음 더 다가가는 결과를 주었다. 전통안료의 재료학적 연구 성과는 전통안료 복원에 적절한 자료임엔 틀림없으나 실무에 활용할 수 시공기술연구가 현재까지 진행된 바가 없기에 수리복원에는 한계가 따른다. 이에 본 논문은 실무자의 입장으로 실무에 적용 또는 활용할 수 있는 문화재 단청 복원을 위한 전통 ...
문화재 단청 수리복원에서 전통안료의 관심이 고조된 시기는 2008년 2월 화재로 소실된 숭례문의 복원공사가 완료된 이후부터였다. 2013년 5월 일반에 공개된 지 5개월만에 단청의 박락이 확인되었고 부실공사 논란과 함께 문화재 수리복원의 진정성이 대두되기 시작하였다. 이후 많은 관련 학계 관계자와 전문 기관이 전통안료와 교착제에 대한 재료학적 연구를 진행하여왔다. 연구 성과로 기초적인 자료가 형성되었고 이를 바탕으로 현재 대체안료 실험까지 현재 진행되어가는 중이다. 이러한 각계의 연구 노력은 전통안료의 재료학적 접근이 용이해져 문화재 수리복원의 진정성에 한 걸음 더 다가가는 결과를 주었다. 전통안료의 재료학적 연구 성과는 전통안료 복원에 적절한 자료임엔 틀림없으나 실무에 활용할 수 시공기술연구가 현재까지 진행된 바가 없기에 수리복원에는 한계가 따른다. 이에 본 논문은 실무자의 입장으로 실무에 적용 또는 활용할 수 있는 문화재 단청 복원을 위한 전통 무기안료의 조채 비율을 제시하여 데이터베이스를 구축하는 것을 목적으로 연구를 진행하였다. 본 실험 연구에서는 단청 시공에서 중요한 교반수 비율과 무기안료 조채를 위한 교착제(점성과 아교 투입량) 비율을 제시하고, 이를 바탕으로 단청에 사용하는 무기안료를 선정하여 단색 원재료 하나로 본연의 색을 만드는 것을 뜻한다. 과 간색 필요한 색이나 명도를 만들기 위해 두 가지 이상의 색을 혼합하여 조채하는 것을 뜻한다. 으로 구분하여 조채하였다. 시료에 조채된 비율의 안정성을 검증하기 위해 자외선에 의한 풍화 실험을 진행하였고, 분광측색계로 측정한 정량화된 데이터값을 CIE L*a*b*값 색도는 일반적으로 L*, a*, b*로 나타내며, L*은 명도로 그 측정 범위가 0 - 100으로 표시되며 50을 기준으로 측정값이 높을수록 백색, 낮을수록 흑색에 가까운 것을 의미한다. 채도를 나타내는 a*, b*는 -60 - +60의 수치로 표시되며 a*가 (+)일수록 적색, (-)일수록 녹색, b*가 (+)일수록 황색, (-)일수록 청색에 가까운 색상으로 나타나며, 0에 가까울수록 무채색을 의미한다. 으로 표기하여 제시하였다. 제시한 조채시료의 CIE L*a*b*값과 무기안료 자체의 CIE L*a*b*값, 문화재에 남아 있는 퇴화된 무기안료의 CIE L*a*b*값을 비교분석하여 전통무기안료 복원을 위한 활용 가능성을 검토·고찰하였다. 본 논문은 2장에서는 전통 무기안료 조채 비율에 관한 이론적 배경으로 수리복원의 의의와 문화재 단청 수리복원 현장에서 시행되는 방법을 살펴보았다. 2.3에서는 본 연구실험을 위해 전통안료와 교착제에 대해 살펴보았고, 2.4는 목조문화재 건축물 중 전통안료에 대해 과학적 조사로 분석된 건조물 위주로 고찰하였다. 3장은 실험 방법과 내용에 관한 것으로 먼저 무기안료의 단색과 간색의 색상을 선정하여 가장 중요한 아교의 쓰임새에 따라 달라지는 최적의 농도 비율을 알기 위해 실험판(시료)을 제작하여 진행하였다. 3.2에서는 실험을 위한 전통 무기안료 색상을 선정하였고 실험판(시료)의 바탕재에 사용할 반수의 농도를 제시하였다. 3.3에서는 무기안료 조채를 위한 아교의 최적의 점성과 농도를 제시하기 위해 교반수 비율 실험을 진행하였다. 3.4에서는 조채시료를 제작하였고 3.5에서 색변화에 가장 큰 영향을 주는 자외선 풍화 실험을 진행하였다. 4장에서는 전통무기안료의 조채 비율 실험을 통해 도출된 모든 결과를 고찰하였다. 5장에서는 4장의 실험 결과에 따른 전통무기안료의 조채시료 비율이 전통안료 복원에 활용할 수 있는지 가능성과 적합성에 대해 종합적으로 분석하여 고찰하였다. 본 실험 연구가 전통안료 단청 시공의 완벽한 길잡이가 될 수는 없으나 기술의 전승이 단절된 단청계에 전통안료와 아교의 농도 비율을 응용하여 전통안료를 조채할 수 있는 교본의 역할은 할 수 있을 것으로 보이며, 전통안료의 시공 기술에 대한 자료와 연구가 부족한 실정이지만 단청실무의 기초자료를 제시한 점이 큰 성과라 할 수 있다.
문화재 단청 수리복원에서 전통안료의 관심이 고조된 시기는 2008년 2월 화재로 소실된 숭례문의 복원공사가 완료된 이후부터였다. 2013년 5월 일반에 공개된 지 5개월만에 단청의 박락이 확인되었고 부실공사 논란과 함께 문화재 수리복원의 진정성이 대두되기 시작하였다. 이후 많은 관련 학계 관계자와 전문 기관이 전통안료와 교착제에 대한 재료학적 연구를 진행하여왔다. 연구 성과로 기초적인 자료가 형성되었고 이를 바탕으로 현재 대체안료 실험까지 현재 진행되어가는 중이다. 이러한 각계의 연구 노력은 전통안료의 재료학적 접근이 용이해져 문화재 수리복원의 진정성에 한 걸음 더 다가가는 결과를 주었다. 전통안료의 재료학적 연구 성과는 전통안료 복원에 적절한 자료임엔 틀림없으나 실무에 활용할 수 시공기술연구가 현재까지 진행된 바가 없기에 수리복원에는 한계가 따른다. 이에 본 논문은 실무자의 입장으로 실무에 적용 또는 활용할 수 있는 문화재 단청 복원을 위한 전통 무기안료의 조채 비율을 제시하여 데이터베이스를 구축하는 것을 목적으로 연구를 진행하였다. 본 실험 연구에서는 단청 시공에서 중요한 교반수 비율과 무기안료 조채를 위한 교착제(점성과 아교 투입량) 비율을 제시하고, 이를 바탕으로 단청에 사용하는 무기안료를 선정하여 단색 원재료 하나로 본연의 색을 만드는 것을 뜻한다. 과 간색 필요한 색이나 명도를 만들기 위해 두 가지 이상의 색을 혼합하여 조채하는 것을 뜻한다. 으로 구분하여 조채하였다. 시료에 조채된 비율의 안정성을 검증하기 위해 자외선에 의한 풍화 실험을 진행하였고, 분광측색계로 측정한 정량화된 데이터값을 CIE L*a*b*값 색도는 일반적으로 L*, a*, b*로 나타내며, L*은 명도로 그 측정 범위가 0 - 100으로 표시되며 50을 기준으로 측정값이 높을수록 백색, 낮을수록 흑색에 가까운 것을 의미한다. 채도를 나타내는 a*, b*는 -60 - +60의 수치로 표시되며 a*가 (+)일수록 적색, (-)일수록 녹색, b*가 (+)일수록 황색, (-)일수록 청색에 가까운 색상으로 나타나며, 0에 가까울수록 무채색을 의미한다. 으로 표기하여 제시하였다. 제시한 조채시료의 CIE L*a*b*값과 무기안료 자체의 CIE L*a*b*값, 문화재에 남아 있는 퇴화된 무기안료의 CIE L*a*b*값을 비교분석하여 전통무기안료 복원을 위한 활용 가능성을 검토·고찰하였다. 본 논문은 2장에서는 전통 무기안료 조채 비율에 관한 이론적 배경으로 수리복원의 의의와 문화재 단청 수리복원 현장에서 시행되는 방법을 살펴보았다. 2.3에서는 본 연구실험을 위해 전통안료와 교착제에 대해 살펴보았고, 2.4는 목조문화재 건축물 중 전통안료에 대해 과학적 조사로 분석된 건조물 위주로 고찰하였다. 3장은 실험 방법과 내용에 관한 것으로 먼저 무기안료의 단색과 간색의 색상을 선정하여 가장 중요한 아교의 쓰임새에 따라 달라지는 최적의 농도 비율을 알기 위해 실험판(시료)을 제작하여 진행하였다. 3.2에서는 실험을 위한 전통 무기안료 색상을 선정하였고 실험판(시료)의 바탕재에 사용할 반수의 농도를 제시하였다. 3.3에서는 무기안료 조채를 위한 아교의 최적의 점성과 농도를 제시하기 위해 교반수 비율 실험을 진행하였다. 3.4에서는 조채시료를 제작하였고 3.5에서 색변화에 가장 큰 영향을 주는 자외선 풍화 실험을 진행하였다. 4장에서는 전통무기안료의 조채 비율 실험을 통해 도출된 모든 결과를 고찰하였다. 5장에서는 4장의 실험 결과에 따른 전통무기안료의 조채시료 비율이 전통안료 복원에 활용할 수 있는지 가능성과 적합성에 대해 종합적으로 분석하여 고찰하였다. 본 실험 연구가 전통안료 단청 시공의 완벽한 길잡이가 될 수는 없으나 기술의 전승이 단절된 단청계에 전통안료와 아교의 농도 비율을 응용하여 전통안료를 조채할 수 있는 교본의 역할은 할 수 있을 것으로 보이며, 전통안료의 시공 기술에 대한 자료와 연구가 부족한 실정이지만 단청실무의 기초자료를 제시한 점이 큰 성과라 할 수 있다.
Recently with sincerity emerging from the repair restoration of cultural assets, Dancheong, the. period of heightening interest about traditional pigments for the Dancheong restoration was from when restoration construction of disappeared Sungnyemun by fire oin February in 2008. Exfoliation of Danch...
Recently with sincerity emerging from the repair restoration of cultural assets, Dancheong, the. period of heightening interest about traditional pigments for the Dancheong restoration was from when restoration construction of disappeared Sungnyemun by fire oin February in 2008. Exfoliation of Dancheong after 5 months from opening to the general public in May 2013, was confirmed and sincerity of restoring cultural assets with dispute of poor construction began to come to the fore. After, many relating scholars and professional organization has progressed to study about traditional pigments and binder. As study achievement, basic materials was formed and based on it, alternative pigments are progressing now including experiment. With this study effort, material approach of tradition pigment became to be easy and through it, we could advance to the truth of restoring cultural assets. Of course material study achievement of traditional pigments is appropriate materials, but it has limit in restoring, because the constructing technology study which can use to the practical affairs is not progressed until now. Therefore, this thesis suggests the mixing ratio of traditional mineral pigments for restoring Dancheong for cultural assets for using to practical affairs and progressed for the purpose of constructing database. In this experimental study, I suggest a binder ratio(viscosity and agyo input) for ratui of important gyobansu and mixing traditional pigments in constructing Dancheong. And based on it, I chose mineral pigments used in Dancheong and mixed into single color It means to make natural color into one, and various color It means for mixing color over two things for making needed color or brightness. 3) Chromaticity is marked as L*, a*, b* generally and in case of L*,the measuring scope is marked as 0 – 100 and as the measuring value is higher and higher by standard of 50, it means white color and as the measuring value is lower and lower, it means black color. a*, b* which menas chroma, is marked as –60 and as a* is (+), it would be red and as a* , is (-), it would be green. And as b* is(+)it would be brown and as b* is (-), it would be blue, And as b* is o, it would be achromatic color. For proving stability of mixed ratio on specimen, I progressed weathering experiment by UV rays and marked fixed data value measured by spectrophotometrics into CIE L*a*b* and suggested. I compared and analyzed CIE L*a*b* value of mixed specimen and CIE L*a*b* value of mineral pigments, CIE L*a*b* value remained on the cultural assets. So I checked and considered possibility for restoring traditional mineral pigments. On chapter 2 of this thesis, I watched an executive method from the spot of restoring Dancheong for cultural assets with meaning of restoration as theological background about traditional mineral pigments and mixed ratio. On chapter 2.3, I watched about traditional pigments and binder for study experiment and on chapter 2, 4, I considered focusing on analyzed structure as scientific study about traditional pigments among architecture of wooden architectural heritage. On chapter 3, it is about an experimental method and contents and I chose color of mineral pigments and made experimental board(specimen) for finding the best concentration ratio and by use of agyo and progressed. On chapter 3.2, I chose color of traditional mineral pigments for experiment and suggested concentration of using on the background of experimental board(specimen). On chapter 3., I progressed ratio experiment of gyobansu for suggesting the best viscosity and concentration for mixing mineral pigments. On chapter 3.4, I made mixing specimen and progressed weathering experiment which affects on color change. On chapter 4, I considered all result through mixing ratio experiment of traditional mineral pigments. On chapter 5, I analyzed and considered about possibility and suitability whether ratio of mixing specimen for traditional mineral pigments by experimental result can be used or not. Even though this experimental study does not provide a good approach about constructing Dancheong of traditional pigments, transmission of technology can be the role of textbook for mixing traditional pigments, using concentration of traditional pigments and agyo. Also even though study of materials about constructing technology for traditional pigments is lack, suggesting basic materials of practical affairs on Dancheong would be the best achievement.
Recently with sincerity emerging from the repair restoration of cultural assets, Dancheong, the. period of heightening interest about traditional pigments for the Dancheong restoration was from when restoration construction of disappeared Sungnyemun by fire oin February in 2008. Exfoliation of Dancheong after 5 months from opening to the general public in May 2013, was confirmed and sincerity of restoring cultural assets with dispute of poor construction began to come to the fore. After, many relating scholars and professional organization has progressed to study about traditional pigments and binder. As study achievement, basic materials was formed and based on it, alternative pigments are progressing now including experiment. With this study effort, material approach of tradition pigment became to be easy and through it, we could advance to the truth of restoring cultural assets. Of course material study achievement of traditional pigments is appropriate materials, but it has limit in restoring, because the constructing technology study which can use to the practical affairs is not progressed until now. Therefore, this thesis suggests the mixing ratio of traditional mineral pigments for restoring Dancheong for cultural assets for using to practical affairs and progressed for the purpose of constructing database. In this experimental study, I suggest a binder ratio(viscosity and agyo input) for ratui of important gyobansu and mixing traditional pigments in constructing Dancheong. And based on it, I chose mineral pigments used in Dancheong and mixed into single color It means to make natural color into one, and various color It means for mixing color over two things for making needed color or brightness. 3) Chromaticity is marked as L*, a*, b* generally and in case of L*,the measuring scope is marked as 0 – 100 and as the measuring value is higher and higher by standard of 50, it means white color and as the measuring value is lower and lower, it means black color. a*, b* which menas chroma, is marked as –60 and as a* is (+), it would be red and as a* , is (-), it would be green. And as b* is(+)it would be brown and as b* is (-), it would be blue, And as b* is o, it would be achromatic color. For proving stability of mixed ratio on specimen, I progressed weathering experiment by UV rays and marked fixed data value measured by spectrophotometrics into CIE L*a*b* and suggested. I compared and analyzed CIE L*a*b* value of mixed specimen and CIE L*a*b* value of mineral pigments, CIE L*a*b* value remained on the cultural assets. So I checked and considered possibility for restoring traditional mineral pigments. On chapter 2 of this thesis, I watched an executive method from the spot of restoring Dancheong for cultural assets with meaning of restoration as theological background about traditional mineral pigments and mixed ratio. On chapter 2.3, I watched about traditional pigments and binder for study experiment and on chapter 2, 4, I considered focusing on analyzed structure as scientific study about traditional pigments among architecture of wooden architectural heritage. On chapter 3, it is about an experimental method and contents and I chose color of mineral pigments and made experimental board(specimen) for finding the best concentration ratio and by use of agyo and progressed. On chapter 3.2, I chose color of traditional mineral pigments for experiment and suggested concentration of using on the background of experimental board(specimen). On chapter 3., I progressed ratio experiment of gyobansu for suggesting the best viscosity and concentration for mixing mineral pigments. On chapter 3.4, I made mixing specimen and progressed weathering experiment which affects on color change. On chapter 4, I considered all result through mixing ratio experiment of traditional mineral pigments. On chapter 5, I analyzed and considered about possibility and suitability whether ratio of mixing specimen for traditional mineral pigments by experimental result can be used or not. Even though this experimental study does not provide a good approach about constructing Dancheong of traditional pigments, transmission of technology can be the role of textbook for mixing traditional pigments, using concentration of traditional pigments and agyo. Also even though study of materials about constructing technology for traditional pigments is lack, suggesting basic materials of practical affairs on Dancheong would be the best achievement.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.