본 연구는 전래동요놀이가 영아의 사회·정서발달과 신체발달에 미치는 효과에 대해 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이와 같은 본 연구목적을 달성하기 위해 설정한 구체적인 연구문제는 다음과 같다.
1. 전래동요놀이가 영아의 사회·정서발달에 미치는 효과는 어떠한가? 2. 전래동요놀이가 영아의 신체발달에 미치는 효과는 어떠한가?
본 연구는 서울시 E구에 소재한 D어린이집의 만 2세반 영아 15명(실험집단)과 H어린이집의 만 2세반 영아 15명(비교집단)을 대상으로 진행하였다. 연구대상 중 실험집단은 전래동요놀이를 실시하였고 비교집단은 표준보육과정에 따른 음악활동을 실시하였다. 본 연구의 실험처치는 2018년 10월 16일부터 2018년 12월 6일까지 8주 동안 총 16회에 걸쳐 주 2회 한 회기 당 30분씩 이루어졌으며 연구는 예비연구, 검사자 훈련 및 ...
국문초록
본 연구는 전래동요놀이가 영아의 사회·정서발달과 신체발달에 미치는 효과에 대해 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이와 같은 본 연구목적을 달성하기 위해 설정한 구체적인 연구문제는 다음과 같다.
1. 전래동요놀이가 영아의 사회·정서발달에 미치는 효과는 어떠한가? 2. 전래동요놀이가 영아의 신체발달에 미치는 효과는 어떠한가?
본 연구는 서울시 E구에 소재한 D어린이집의 만 2세반 영아 15명(실험집단)과 H어린이집의 만 2세반 영아 15명(비교집단)을 대상으로 진행하였다. 연구대상 중 실험집단은 전래동요놀이를 실시하였고 비교집단은 표준보육과정에 따른 음악활동을 실시하였다. 본 연구의 실험처치는 2018년 10월 16일부터 2018년 12월 6일까지 8주 동안 총 16회에 걸쳐 주 2회 한 회기 당 30분씩 이루어졌으며 연구는 예비연구, 검사자 훈련 및 교사훈련, 사전검사, 실험처치, 사후검사 순으로 진행되었다. 본 연구에서 활용한 전래동요놀이는 선행연구들(김정희, 2017; 박성연, 2016; 이상민, 2011; 최양윤, 2010; 최진경, 2015) 및 관련서적(정옥분, 2016; 조혜정, 김남임, 2013)을 참고하여 총 20개의 전래동요놀이를 선별한 후 유아교육 교수 1인과 8년 이상 보육교사경력을 지닌 유아교육 박사과정에 재학 중인 1인 및 영아담당 보육교사 경력 8년 이상 2인의 내용타당도 확인을 거쳐 최종 16개의 전래동요놀이를 선정하고, 이후 보건복지부(2013)에서 제시한 영아 표준보육과정을 운영지침을 기반으로 영아 발달 및 흥미를 반영한 총 16회 차의 전래동요놀이를 구성하였다. 본 연구에서 사용한 사회·정서발달 평정척도는 김호인(2010)이 개발한 영아의 사회·정서발달 척도이다. 또한 영아의 신체발달 평정척도는 이영자, 이종숙, 신은수, 곽향림, 이정욱(2002)가 개발한 ‘교사용1, 2세 영아발달 평가 검사도구’를 사용하였다. 검사결과를 알아보기 위해 수집된 자료는 SPSS 16.0 Win. Program을 사용하였고 독립표본 t 검증과 공변량 분석(ANCOVA)을 통해 두 집단 간의 차이를 검증하였다.
본 연구를 통해 나타난 결과는 다음과 같다.
첫째, 전래동요놀이를 실시한 실험집단이 표준보육과정에 따른 음악활동을 경험한 비교집단 보다 사회·정서발달에 있어 유의미한 향상을 나타내었으며 사회·정서발달의 하위영역인 기본정서 및 사회적 행동, 자아개념, 자기조절(인지조절, 정서조절), 사회적 관계 모두에 긍정적인 효과를 미친 것으로 나타났다.
둘째, 영아의 신체발달은 전래동요놀이를 경험한 실험집단이 표준보육과정에 따른 음악활동을 경험한 비교집단보다 유의미하게 향상되었으며, 신체발달의 하위영역인 소근육활동, 대근육활동, 자조기술 발달에 긍정적인 효과를 미친 것으로 나타났다.
이상의 연구결과를 종합해 보면 전래동요놀이가 영아의 사회·정서발달과 신체발달에 긍정적인 효과를 미쳤음을 알 수 있다. 따라서 영아의 발달수준과 흥미를 고려한 전래동요놀이가 영아보육현장에서 지속적으로 적용된다면 영아의 사회·정서발달과 신체발달을 효과적으로 증진시킬 수 있을 것으로 기대된다.
국문초록
본 연구는 전래동요놀이가 영아의 사회·정서발달과 신체발달에 미치는 효과에 대해 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이와 같은 본 연구목적을 달성하기 위해 설정한 구체적인 연구문제는 다음과 같다.
1. 전래동요놀이가 영아의 사회·정서발달에 미치는 효과는 어떠한가? 2. 전래동요놀이가 영아의 신체발달에 미치는 효과는 어떠한가?
본 연구는 서울시 E구에 소재한 D어린이집의 만 2세반 영아 15명(실험집단)과 H어린이집의 만 2세반 영아 15명(비교집단)을 대상으로 진행하였다. 연구대상 중 실험집단은 전래동요놀이를 실시하였고 비교집단은 표준보육과정에 따른 음악활동을 실시하였다. 본 연구의 실험처치는 2018년 10월 16일부터 2018년 12월 6일까지 8주 동안 총 16회에 걸쳐 주 2회 한 회기 당 30분씩 이루어졌으며 연구는 예비연구, 검사자 훈련 및 교사훈련, 사전검사, 실험처치, 사후검사 순으로 진행되었다. 본 연구에서 활용한 전래동요놀이는 선행연구들(김정희, 2017; 박성연, 2016; 이상민, 2011; 최양윤, 2010; 최진경, 2015) 및 관련서적(정옥분, 2016; 조혜정, 김남임, 2013)을 참고하여 총 20개의 전래동요놀이를 선별한 후 유아교육 교수 1인과 8년 이상 보육교사경력을 지닌 유아교육 박사과정에 재학 중인 1인 및 영아담당 보육교사 경력 8년 이상 2인의 내용타당도 확인을 거쳐 최종 16개의 전래동요놀이를 선정하고, 이후 보건복지부(2013)에서 제시한 영아 표준보육과정을 운영지침을 기반으로 영아 발달 및 흥미를 반영한 총 16회 차의 전래동요놀이를 구성하였다. 본 연구에서 사용한 사회·정서발달 평정척도는 김호인(2010)이 개발한 영아의 사회·정서발달 척도이다. 또한 영아의 신체발달 평정척도는 이영자, 이종숙, 신은수, 곽향림, 이정욱(2002)가 개발한 ‘교사용1, 2세 영아발달 평가 검사도구’를 사용하였다. 검사결과를 알아보기 위해 수집된 자료는 SPSS 16.0 Win. Program을 사용하였고 독립표본 t 검증과 공변량 분석(ANCOVA)을 통해 두 집단 간의 차이를 검증하였다.
본 연구를 통해 나타난 결과는 다음과 같다.
첫째, 전래동요놀이를 실시한 실험집단이 표준보육과정에 따른 음악활동을 경험한 비교집단 보다 사회·정서발달에 있어 유의미한 향상을 나타내었으며 사회·정서발달의 하위영역인 기본정서 및 사회적 행동, 자아개념, 자기조절(인지조절, 정서조절), 사회적 관계 모두에 긍정적인 효과를 미친 것으로 나타났다.
둘째, 영아의 신체발달은 전래동요놀이를 경험한 실험집단이 표준보육과정에 따른 음악활동을 경험한 비교집단보다 유의미하게 향상되었으며, 신체발달의 하위영역인 소근육활동, 대근육활동, 자조기술 발달에 긍정적인 효과를 미친 것으로 나타났다.
이상의 연구결과를 종합해 보면 전래동요놀이가 영아의 사회·정서발달과 신체발달에 긍정적인 효과를 미쳤음을 알 수 있다. 따라서 영아의 발달수준과 흥미를 고려한 전래동요놀이가 영아보육현장에서 지속적으로 적용된다면 영아의 사회·정서발달과 신체발달을 효과적으로 증진시킬 수 있을 것으로 기대된다.
Effects of Traditional Nursery Rhyme Play on Socioemotional Development and Physical Development in Preschoolers
Kim, Lee Bun Department in Early Childhood Education The Graduate School of Education Chongshin University
The purpose of this study w...
ABSTRACT
Effects of Traditional Nursery Rhyme Play on Socioemotional Development and Physical Development in Preschoolers
Kim, Lee Bun Department in Early Childhood Education The Graduate School of Education Chongshin University
The purpose of this study was to examine the effects of traditional nursery rhyme play on the socioemotional development and physical development of preschoolers. Two research questions were posed to attain the purpose of this study: 1. What effects does traditional nursery rhyme play have on the socioemotional development and physical development of preschoolers? 2. What effects does traditional nursery rhyme play have on the physical development of preschoolers? The subjects in this study were 15 preschoolers in classes of two-year- olds in a childcare center(an experimental group) and 15 preschoolers in classes of the same age in another childcare center(a control group). The two childcare centers were located in a district of the city of Seoul. Among the subjects, the experimental group engaged in traditional nursery rhyme play, and the control group engaged in music activities in accordance with the standard childcare curriculum. The experiment was implemented 16 times during an eight-week period of time from October 16 to December 6, 2018, twice a week, 30 minutes each. This study was carried out by conducting a pilot study, examiner training/teacher training, a pretest, the experiment and a posttest in the order listed. As for the traditional nursery rhyme play used in this study, 20 kinds of traditional nursery rhyme play were selected by referring to earlier studies(Kim, 2017; Park, 2016; Lee, 2011; Choi, 2010; Choi, 2015) and related books(Jeong, 2016; Cho & Kim, 2013), and their content validity was checked by an early childhood professor, by a Ph.D. student in early childhood education with eight-year or more experience of daycare teacher, and by two daycare teachers with eight-year or more experience of preschooler teacher. And then 16 kinds of traditional nursery rhyme play were finally selected, and traditional nursery rhyme play for 16 sessions was organized based on the operating guidelines of the standard preschooler care curriculum presented by the Ministry of Health and Welfare(2013) and by reflecting the development and interest of preschoolers. The rating scale used in this study to measure socioemotional development was Kim(2010)'s Preschooler Socioemotional Development Scale. The instrument used to evaluate the physical development of the preschoolers was Lee, Lee, Shin, Kwak and Lee(2002)'s One- and Two-Year-Old Preschooler Development Rating Scale for Teachers. The collected data were analyzed by SPSS 16.0 version for Windows to determine the results of the tests, and independent-samples-test and ANCOVA were carried out to verify differences between the two groups. The findings of the study were as follows: First, the experimental group that performed the traditional nursery rhyme play showed more significant improvements in socioemotional development than the control group that experienced the music activities in accordance with the standard childcare curriculum. That had positive effects on all the subareas of socioemotional development that were basic emotions, social behaviors, self-concept, self-regulation(cognitive regulation and emotional regulation) and social relationships. Second, the experimental group that experienced the traditional nursery rhyme play showed more significant improvements in physical development than the control group that experienced the music activities in accordance with the standard childcare curriculum. That had positive effects on the development of fine motor activities, gross motor activities and self-help skills, which were the subareas of physical development. When the above-mentioned findings were pieced together, it's found that the traditional nursery rhyme play had positive effects on the socioemotional development and physical development of the preschoolers. Therefore it is expected to facilitate the socioemotional development and physical development of preschoolers
ABSTRACT
Effects of Traditional Nursery Rhyme Play on Socioemotional Development and Physical Development in Preschoolers
Kim, Lee Bun Department in Early Childhood Education The Graduate School of Education Chongshin University
The purpose of this study was to examine the effects of traditional nursery rhyme play on the socioemotional development and physical development of preschoolers. Two research questions were posed to attain the purpose of this study: 1. What effects does traditional nursery rhyme play have on the socioemotional development and physical development of preschoolers? 2. What effects does traditional nursery rhyme play have on the physical development of preschoolers? The subjects in this study were 15 preschoolers in classes of two-year- olds in a childcare center(an experimental group) and 15 preschoolers in classes of the same age in another childcare center(a control group). The two childcare centers were located in a district of the city of Seoul. Among the subjects, the experimental group engaged in traditional nursery rhyme play, and the control group engaged in music activities in accordance with the standard childcare curriculum. The experiment was implemented 16 times during an eight-week period of time from October 16 to December 6, 2018, twice a week, 30 minutes each. This study was carried out by conducting a pilot study, examiner training/teacher training, a pretest, the experiment and a posttest in the order listed. As for the traditional nursery rhyme play used in this study, 20 kinds of traditional nursery rhyme play were selected by referring to earlier studies(Kim, 2017; Park, 2016; Lee, 2011; Choi, 2010; Choi, 2015) and related books(Jeong, 2016; Cho & Kim, 2013), and their content validity was checked by an early childhood professor, by a Ph.D. student in early childhood education with eight-year or more experience of daycare teacher, and by two daycare teachers with eight-year or more experience of preschooler teacher. And then 16 kinds of traditional nursery rhyme play were finally selected, and traditional nursery rhyme play for 16 sessions was organized based on the operating guidelines of the standard preschooler care curriculum presented by the Ministry of Health and Welfare(2013) and by reflecting the development and interest of preschoolers. The rating scale used in this study to measure socioemotional development was Kim(2010)'s Preschooler Socioemotional Development Scale. The instrument used to evaluate the physical development of the preschoolers was Lee, Lee, Shin, Kwak and Lee(2002)'s One- and Two-Year-Old Preschooler Development Rating Scale for Teachers. The collected data were analyzed by SPSS 16.0 version for Windows to determine the results of the tests, and independent-samples-test and ANCOVA were carried out to verify differences between the two groups. The findings of the study were as follows: First, the experimental group that performed the traditional nursery rhyme play showed more significant improvements in socioemotional development than the control group that experienced the music activities in accordance with the standard childcare curriculum. That had positive effects on all the subareas of socioemotional development that were basic emotions, social behaviors, self-concept, self-regulation(cognitive regulation and emotional regulation) and social relationships. Second, the experimental group that experienced the traditional nursery rhyme play showed more significant improvements in physical development than the control group that experienced the music activities in accordance with the standard childcare curriculum. That had positive effects on the development of fine motor activities, gross motor activities and self-help skills, which were the subareas of physical development. When the above-mentioned findings were pieced together, it's found that the traditional nursery rhyme play had positive effects on the socioemotional development and physical development of the preschoolers. Therefore it is expected to facilitate the socioemotional development and physical development of preschoolers
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.