관찰추천제를 통해 살펴본 영재 지원자, 추천교사의 '영재성'에 대한 인식 비교 Gifted volunteer's and recommended teacher's recognition on 'giftedness' by observational recommendation system원문보기
<논 문 요 약> 관찰추천제를 통해 살펴본 영재 지원자, 추천교사의 ‘영재성’에 대한 인식 비교
본 연구는 관찰추천제를 통한 영재 선발에서 학생의 자기소개서와 교사 추천서에 기술된 영재성에 대한 인식 및 그 경향을 분석하여 각 집단의 영재성에 대한 인식을 비교하는데 목적을 두고 있다. 이를 통해 효과적인 영재교육을 위해 우선시 되어야 하는 영재에 대한 인식의 차이를 줄이고 분석한 자료를 영재 판별의 기초 자료로 활용하고자 한다. 본 연구는 2017년 충청북도 소재 C대학 부설 영재교육원에 접수 된 초등 5,6학년 과정 합격자 40명의 자기소개서와 관찰추천서를 대상으로 하였다. ...
<논 문 요 약> 관찰추천제를 통해 살펴본 영재 지원자, 추천교사의 ‘영재성’에 대한 인식 비교
본 연구는 관찰추천제를 통한 영재 선발에서 학생의 자기소개서와 교사 추천서에 기술된 영재성에 대한 인식 및 그 경향을 분석하여 각 집단의 영재성에 대한 인식을 비교하는데 목적을 두고 있다. 이를 통해 효과적인 영재교육을 위해 우선시 되어야 하는 영재에 대한 인식의 차이를 줄이고 분석한 자료를 영재 판별의 기초 자료로 활용하고자 한다. 본 연구는 2017년 충청북도 소재 C대학 부설 영재교육원에 접수 된 초등 5,6학년 과정 합격자 40명의 자기소개서와 관찰추천서를 대상으로 하였다. 분석 도구는 알려진 영재 행동 특성을 참고하여 연구 자료에서 귀납적으로 영재성 요소를 추출하여 구성하였다. 분석도구는 ‘Ⅰ.인지, Ⅱ.정의, Ⅲ.기타’로 구분되며, 각 영역은 하위 요소로 구분된다. ‘Ⅰ.인지’의 하위 요소는 사고 활동의 유형으로 구성되며, 단순한 기억력에서 고차원적인 사고인 탐구능력 및 조직화의 7단계로 구분하였다. ‘Ⅱ.정의’의 하위 요소는 영재의 정의적인 특성으로 구성되며 자주 언급되는 요소들을 중심으로 18가지로 구분하였다. ‘Ⅲ.기타’ 영역은 선행연구에서 영재의 정의로 분류되지 않았지만 교사나 학생들이 영재를 추천하는데 자주 언급 되었던 요소들을 묶어놓은 것이다. 이를 통해 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 초등 과학 영재 지원 자기소개서와 교사 관찰추천서에 나타난 각 영재성 요소의 빈도를 살펴본 결과, 자기소개서에서 가장 높은 빈도로 관찰된 것은 지적능력이었으며, 다음으로는 배려(봉사), 과제집착력 순으로 나타났다. 관찰추천서에서 가장 많이 언급된 요소는 이해력과 과제집착력으로 나타났다. 학생의 자기소개서는 비슷한 빈도를 보이는 요소가 없으나 관찰추천서는 인지 영역에서 지적능력, 창의력, 통합탐구능력 요소의 빈도수가 비슷하며 가장 컸다. 이를 볼 때, 학생은 지적 능력을 영재의 중요한 요소로 인식하는 반면, 교사는 창의력과 탐구능력도 지적능력만큼 중요한 요소로 인식하는 것으로 보인다. 둘째, 초등 과학 영재 지원자와 추천 교사가 중시하는 영재성의 요소를 구체적 사례를 중심으로 분석해본 결과 자기소개서는 전반적으로 사례에 비중을 부여하지 않은 연구결과1의 빈도와 비슷한 수치를 보였다. 이는 학생들이 많이 언급한 만큼 구체적 사례도 이와 비슷한 빈도로 작성했다는 것을 의미한다. 반면, 교사의 관찰추천서는 구체적 사례의 언급 빈도가 적었으며, 대다수 하위 요소의 구체적 사례를 제시하기보다 일반적 행동 특성을 기술한 비율이 높았다. 셋째, 각 집단이 생각하는 영재성의 요소를 종합적으로 살펴보면 학생은 ‘영재’에 대해 지적능력의 인지적 능력이 뛰어남은 물론, 자신의 능력을 사회에 기여할 줄 알며, 과학/수학 과목에 흥미가 있고 과제 집착력이 높은 성향을 지니고 있는 사람으로 판단하고 있음을 알 수 있다. 반면, 교사의 관찰추천서에서는 ‘영재성’ 서술의 유의미한 특징은 크게 두드러지지 않았으나, ‘영재는 주어진 과학/수학 과제에 큰 집착과 흥미를 보이며 지적능력과 이해력이 좋아 이를 바탕으로 창의적인 생각과 고차원적인 과학적 사고력을 보이는 존재’라고 인식하고 있음을 알 수 있다. 넷째, C대학 부설 과학영재교육원에 선발된 학생의 영재성 요소와 추천 교사의 영재성 요소 사이의 중복 결과를 살펴보면, 교사들이 작성한 추천서는 학생 자기소개서 대비 평균 41% 정도가 일치하였으며, 학생들이 작성한 자기소개서는 관찰추천서 대비 평균 34% 정도가 일치하였다. 중복 요소로는 지적능력과 과제집착력이 높게 나타났다. 관찰추천서와 자기소개서의 활용 타당성을 분석하기 위해서 일부 학생의 사례를 질적으로 분석한 결과 중복 요소를 제외한 학생들의 자기소개서에서는 교사가 알 수 없는 학교 밖 상황 또는 지원자 내면의 영재성 사례들에 대해 언급한 반면, 교사의 관찰추천서에서는 대다수가 일반적인 행동특성에 대한 서술을 한 경우가 많았다.
주요어 : 과학영재, 관찰추천제, 자기소개서, 영재성 인식
<논 문 요 약> 관찰추천제를 통해 살펴본 영재 지원자, 추천교사의 ‘영재성’에 대한 인식 비교
본 연구는 관찰추천제를 통한 영재 선발에서 학생의 자기소개서와 교사 추천서에 기술된 영재성에 대한 인식 및 그 경향을 분석하여 각 집단의 영재성에 대한 인식을 비교하는데 목적을 두고 있다. 이를 통해 효과적인 영재교육을 위해 우선시 되어야 하는 영재에 대한 인식의 차이를 줄이고 분석한 자료를 영재 판별의 기초 자료로 활용하고자 한다. 본 연구는 2017년 충청북도 소재 C대학 부설 영재교육원에 접수 된 초등 5,6학년 과정 합격자 40명의 자기소개서와 관찰추천서를 대상으로 하였다. 분석 도구는 알려진 영재 행동 특성을 참고하여 연구 자료에서 귀납적으로 영재성 요소를 추출하여 구성하였다. 분석도구는 ‘Ⅰ.인지, Ⅱ.정의, Ⅲ.기타’로 구분되며, 각 영역은 하위 요소로 구분된다. ‘Ⅰ.인지’의 하위 요소는 사고 활동의 유형으로 구성되며, 단순한 기억력에서 고차원적인 사고인 탐구능력 및 조직화의 7단계로 구분하였다. ‘Ⅱ.정의’의 하위 요소는 영재의 정의적인 특성으로 구성되며 자주 언급되는 요소들을 중심으로 18가지로 구분하였다. ‘Ⅲ.기타’ 영역은 선행연구에서 영재의 정의로 분류되지 않았지만 교사나 학생들이 영재를 추천하는데 자주 언급 되었던 요소들을 묶어놓은 것이다. 이를 통해 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 초등 과학 영재 지원 자기소개서와 교사 관찰추천서에 나타난 각 영재성 요소의 빈도를 살펴본 결과, 자기소개서에서 가장 높은 빈도로 관찰된 것은 지적능력이었으며, 다음으로는 배려(봉사), 과제집착력 순으로 나타났다. 관찰추천서에서 가장 많이 언급된 요소는 이해력과 과제집착력으로 나타났다. 학생의 자기소개서는 비슷한 빈도를 보이는 요소가 없으나 관찰추천서는 인지 영역에서 지적능력, 창의력, 통합탐구능력 요소의 빈도수가 비슷하며 가장 컸다. 이를 볼 때, 학생은 지적 능력을 영재의 중요한 요소로 인식하는 반면, 교사는 창의력과 탐구능력도 지적능력만큼 중요한 요소로 인식하는 것으로 보인다. 둘째, 초등 과학 영재 지원자와 추천 교사가 중시하는 영재성의 요소를 구체적 사례를 중심으로 분석해본 결과 자기소개서는 전반적으로 사례에 비중을 부여하지 않은 연구결과1의 빈도와 비슷한 수치를 보였다. 이는 학생들이 많이 언급한 만큼 구체적 사례도 이와 비슷한 빈도로 작성했다는 것을 의미한다. 반면, 교사의 관찰추천서는 구체적 사례의 언급 빈도가 적었으며, 대다수 하위 요소의 구체적 사례를 제시하기보다 일반적 행동 특성을 기술한 비율이 높았다. 셋째, 각 집단이 생각하는 영재성의 요소를 종합적으로 살펴보면 학생은 ‘영재’에 대해 지적능력의 인지적 능력이 뛰어남은 물론, 자신의 능력을 사회에 기여할 줄 알며, 과학/수학 과목에 흥미가 있고 과제 집착력이 높은 성향을 지니고 있는 사람으로 판단하고 있음을 알 수 있다. 반면, 교사의 관찰추천서에서는 ‘영재성’ 서술의 유의미한 특징은 크게 두드러지지 않았으나, ‘영재는 주어진 과학/수학 과제에 큰 집착과 흥미를 보이며 지적능력과 이해력이 좋아 이를 바탕으로 창의적인 생각과 고차원적인 과학적 사고력을 보이는 존재’라고 인식하고 있음을 알 수 있다. 넷째, C대학 부설 과학영재교육원에 선발된 학생의 영재성 요소와 추천 교사의 영재성 요소 사이의 중복 결과를 살펴보면, 교사들이 작성한 추천서는 학생 자기소개서 대비 평균 41% 정도가 일치하였으며, 학생들이 작성한 자기소개서는 관찰추천서 대비 평균 34% 정도가 일치하였다. 중복 요소로는 지적능력과 과제집착력이 높게 나타났다. 관찰추천서와 자기소개서의 활용 타당성을 분석하기 위해서 일부 학생의 사례를 질적으로 분석한 결과 중복 요소를 제외한 학생들의 자기소개서에서는 교사가 알 수 없는 학교 밖 상황 또는 지원자 내면의 영재성 사례들에 대해 언급한 반면, 교사의 관찰추천서에서는 대다수가 일반적인 행동특성에 대한 서술을 한 경우가 많았다.
Gifted volunteer’s and Recommended teacher’s Recognition on ‘Giftedness’ by Observational Recommendation System
The purpose of this study is to compare the perception of giftedness as described in the student's self-introduction letter and the teacher's recommendation letter in selecti...
Gifted volunteer’s and Recommended teacher’s Recognition on ‘Giftedness’ by Observational Recommendation System
The purpose of this study is to compare the perception of giftedness as described in the student's self-introduction letter and the teacher's recommendation letter in selecting gifted children through the observational recommendation system, and to compare the perception of giftedness in each group by analyzing its tendency. By doing so, the government intends to reduce the difference in perception of gifted children, which should be prioritized for effective gifted education, and to use the analyzed data as the basic data for discrimination against gifted children. This study was conducted on 40 students who passed the fifth and sixth graders' self-introduction and observational recommendations submitted to the Gifted students Education Center, which was affiliated with C University in Chungcheongbuk-do, in 2017. The analysis tools were constructed by extracting the gifted element in return from the study, referring to the known genius behavior characteristics. Analysis tool is 'I. Cognition, II. Affection, III. Other' and each area has its own sub-component. The sub-component of 'I. Cognition' consists of a type of thought activity, divided from simple memory into seven stages of exploration ability and organization, which are high-dimensional thinking. The sub-components of 'II. Affection' consists of the defining characteristics of gifted students and are divided into 18 categories around frequently mentioned elements. The 'III. Other' area is a combination of elements that were not classified as the definition of gifted students in previous studies, however were frequently mentioned in teachers’ recommendations or students’ self-introductions for gifted children. The results of the analysis are as follows. Firstly, after looking at the frequency of each gifted elements shown in the primary science gifted application and teacher’s observation recommendation, it was intellectual ability that was observed with the highest frequency in the self-introduction document and then in order of consideration(volunteering) and task concentration. The most mentioned elements in the observational recommendation were comprehension and task concentration. Although the student's self-introduction book does not have a similar frequency, the observation recommendation document has the same frequency and the largest number of elements in the cognitive field. In regards to this, it seems that students recognize intellectual ability as an important element of being gifted, while teachers recognize creativity and exploration skills as important as intellectual ability. Secondly, after analyzing elements of gifted children and the teachers in elementary science, the self-introduction document showed a similar frequency to that of Study Result1, which did not give weight to the case in general. This means that as many students have already mentioned, specific cases have been drawn up with similar frequency. On the other hand, the teacher's observation recommendations were less frequently referred to specific cases and had a higher percentage of general behavioral characteristics compare to the most of sub-components were presented. Thirdly, if you take a comprehensive look at the elements of giftedness in each group, you will find that students are not only intelligent, but also understand how to contribute their abilities to the society and are interested in science/math and have a strong obsession with tasks. On the other hand, the teacher's observation recommendation did not show much significance in the description of 'giftedness', however it was recognized that 'A gifted student shows great obsession and interest in a given scientific/math tasks and has a good intellectual ability and understanding, thus shows creative thinking and high-level of scientific thinking.' Lastly, if we look at the duplicate results between gifted elements of the students selected at the Institute of Science and Education at University C and gifted elements of the recommendation letters prepared by teachers, they matched an average of 41% of the students' self-introduction letters and the self-introduction letters prepared by the students matched the observation recommendations by an average of 34%. Its intellectual capacity and task concentration were as high as duplicate factors. In order to analyse the validity of the use of observational recommendations and self-introduction statements, some students’ cases were qualitatively analyzed, Students' self-introduction letters excluding duplicate elements mentioned cases of out-of-school situations or giftedness within the applicant, while the majority of the teachers' observational recommendation statements described general behavioral characteristics.
Gifted volunteer’s and Recommended teacher’s Recognition on ‘Giftedness’ by Observational Recommendation System
The purpose of this study is to compare the perception of giftedness as described in the student's self-introduction letter and the teacher's recommendation letter in selecting gifted children through the observational recommendation system, and to compare the perception of giftedness in each group by analyzing its tendency. By doing so, the government intends to reduce the difference in perception of gifted children, which should be prioritized for effective gifted education, and to use the analyzed data as the basic data for discrimination against gifted children. This study was conducted on 40 students who passed the fifth and sixth graders' self-introduction and observational recommendations submitted to the Gifted students Education Center, which was affiliated with C University in Chungcheongbuk-do, in 2017. The analysis tools were constructed by extracting the gifted element in return from the study, referring to the known genius behavior characteristics. Analysis tool is 'I. Cognition, II. Affection, III. Other' and each area has its own sub-component. The sub-component of 'I. Cognition' consists of a type of thought activity, divided from simple memory into seven stages of exploration ability and organization, which are high-dimensional thinking. The sub-components of 'II. Affection' consists of the defining characteristics of gifted students and are divided into 18 categories around frequently mentioned elements. The 'III. Other' area is a combination of elements that were not classified as the definition of gifted students in previous studies, however were frequently mentioned in teachers’ recommendations or students’ self-introductions for gifted children. The results of the analysis are as follows. Firstly, after looking at the frequency of each gifted elements shown in the primary science gifted application and teacher’s observation recommendation, it was intellectual ability that was observed with the highest frequency in the self-introduction document and then in order of consideration(volunteering) and task concentration. The most mentioned elements in the observational recommendation were comprehension and task concentration. Although the student's self-introduction book does not have a similar frequency, the observation recommendation document has the same frequency and the largest number of elements in the cognitive field. In regards to this, it seems that students recognize intellectual ability as an important element of being gifted, while teachers recognize creativity and exploration skills as important as intellectual ability. Secondly, after analyzing elements of gifted children and the teachers in elementary science, the self-introduction document showed a similar frequency to that of Study Result1, which did not give weight to the case in general. This means that as many students have already mentioned, specific cases have been drawn up with similar frequency. On the other hand, the teacher's observation recommendations were less frequently referred to specific cases and had a higher percentage of general behavioral characteristics compare to the most of sub-components were presented. Thirdly, if you take a comprehensive look at the elements of giftedness in each group, you will find that students are not only intelligent, but also understand how to contribute their abilities to the society and are interested in science/math and have a strong obsession with tasks. On the other hand, the teacher's observation recommendation did not show much significance in the description of 'giftedness', however it was recognized that 'A gifted student shows great obsession and interest in a given scientific/math tasks and has a good intellectual ability and understanding, thus shows creative thinking and high-level of scientific thinking.' Lastly, if we look at the duplicate results between gifted elements of the students selected at the Institute of Science and Education at University C and gifted elements of the recommendation letters prepared by teachers, they matched an average of 41% of the students' self-introduction letters and the self-introduction letters prepared by the students matched the observation recommendations by an average of 34%. Its intellectual capacity and task concentration were as high as duplicate factors. In order to analyse the validity of the use of observational recommendations and self-introduction statements, some students’ cases were qualitatively analyzed, Students' self-introduction letters excluding duplicate elements mentioned cases of out-of-school situations or giftedness within the applicant, while the majority of the teachers' observational recommendation statements described general behavioral characteristics.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.